Arja Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 Klinkt lekker, soepkruiden. Is het zout voor de smaak of ivm houdbaarheid? Ik zoek nl nog een zoutloos alternatief voor de supermarktmeuk. Quote
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 Voor de houdbaarheid. Ik vind trouwens een bouillonblokje altijd heel zout en dit totaal niet, als je het wilt vergelijken. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 Ook in de categorie inmaak, maar dan anders... Ik had een mega roze plastic flamingo gekocht. Om precies te zijn 4 minuten plezier van gehad, want lek... maar ene heel mooi lek op de naad. ik dacht, dat kan ik vast wel met het vacuümapparaat dichtbranden. En jawel, dat kon! Zie ik niet dat er een stukje vleugel ook mee zat in dat ding. Gat in gebrand. DusssssssHelaas pindakaas van de 🦩 inmaak. Quote
Arja Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 Hmmm dan kan ik beter iets bedenken om in te vriezen. Het gaat me niet om de niet-zoute smaak, maar om het minimaliseren van zout in voedsel ivm de hartpatiënt hier in huis. Quote
Arja Geplaatst: 21 augustus 2020 Geplaatst: 21 augustus 2020 7 minutes ago, Mellie said: 🦩 Volgende keer je bandenplaksetje gebruiken. Of je flamingoplaksetje. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 22 augustus 2020 Geplaatst: 22 augustus 2020 @Mellie ziet er goed uit de soepkruiden! Heb je een basis recept wat je daar voor volgt en gebruik je het zoals je een bouillon blokje zou gebruiken? Hier vandaag tomatensaus gemaakt volgens een recept hier op het forum, smaak meer dan goed en de geur is geweldig. Helaas iets te dun (had waarschijnlijk langer in de oven gemoeten), maar zelfs na het inkoken in een pan nog niet helemaal dik genoeg voor tomatensaus. En voor morgen bij de koffie nog een crumble gemaakt van een paar valappels en blauwe druiven. Een kleintje extra voor mijn zus en een heel kleintje om voor te proeven... die is door de keuring hoor! Goed geslaagd de combi van appel en druiven. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2020 Geplaatst: 23 augustus 2020 Oooo slim om een voorproevertje te maken. Stel je voor het dat niks was. Haha lekker hoor! Die bouillonpasta heb ik ooit van@charly gehad en sindsdien maak ik het zelf. Als basis gebruik ik knolselderij, pastinaak, wortel en kruiden zoals peterselie.Per 100 gr groente doe je er tussen de 10 en 15 gr zout bij. 15 gr zout vond men te zout, dus ik heb altijd 11 gr gedaan en dan een snufje extra. Het blijft minimaal 1 jaar goed buiten de koelkast. Heb nog 2 potten van vorig jaar. Vorig jaar had ik er prei bij. Was lekker, maar zó moeilijk door de foodprocessor te krijgen. Dat doe ik niet meer. Hoe meer bladgroente, hoe vochtiger het geheel wordt en je moet een droge massa krijgen. Veel uitknijpen dus. Zou er daarom ook geen courgette bij durven doen. Heel nat en je weet niet wat courgette doet als het zo lang bewaard wordt. Vind ik te spannend maar qua smaak zou zeker kunnen. 3,5 kg groente is voor mij voldoende voor eigen gebruik en om nog een keer of 2/3 weg te kunnen geven. Ik gebruik het als een bouillonblokje. Zit barstensvol smaak. De versie van dit jaar ga ik volgend jaar weer gebruiken. Ik ben ermee uitgeexperimenteerd. Dit bevalt me uitstekend. Ben benieuwd naar jouw versie! Succes! 1 Quote
prettig gestoord Geplaatst: 23 augustus 2020 Geplaatst: 23 augustus 2020 Hier weer wat fruit verwerkt dat in de vriezen in de weg lag, bramen een aardbeien jam ook 4flessen ananaschillysaus gemaakt met de wedstrijd pepers. 2 liter totaal, 2 18cm pepers zonder zaden gebruikt en het heeft net een beetje kick, kinderen vonden dat je het ook wel zo kon drinken. 1 fles al op, 1 weggeven aan lief kijkend zusje 3 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
RobO Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 druivensap, 7 liter, met de sappan, ééndrank (heb me ooit suf gelachen om de sapjesfabrikanten die na de tweedrank, de multidrank iets nieuws hadden gevonden: ééndrank 😂) 3 Quote
Mellie Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 OW JEE! een SPOED inmaakvraag... Ik zit tot mijn nek in de atjar en ik vraag me af of ik dat zou kunnen wecken? Blijft het dan wel knapperig? Als er wel iets is wat ik weiger te eten, dan is het kant en klare atjar uit een potje. Sorry, ik krijg dat niet weg zo week. Gaat mijn atjar ook zo smaken als ik het zou wecken? Voor 1 potje om te proberen vind ik het anders nogal wat moeite, dus als iemand het hier weet?! Help! Edit: ik ben nog ongeveer 1,5 u bezig dus mocht iemand raad weten voor die tijd, dan houd ik me aanbevolen! Quote
Mellie Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 Zoooooo lekker geworden! Hier kan ik een poosje me vooruit. Ik vries het maar voor de zekerheid in aangezien ik nog geen reactie heb op mijn weckvraag. Vanavond Molukse atjar! Mmmm Quote
RobO Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 niet wecken, wordt slapjes idd, heb hier4 potten slap maar geeft niet want gaat door de zuurkool Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 O? Ik weet niet hoor klinkt een beetje klef🤔..zuurkool met slappe atjar. hier 4, 5 liter pure tomatensoep gemaakt dwz zonder water. Wel met knoflook En kruiden. 3 liter en de vriezer en 1,5 in onze buiken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 25 augustus 2020 Geplaatst: 25 augustus 2020 slappe atjar met rijst is idd niet lekker maar probeer ns, zuurkool en atjar hebben nu dezelfde bite, en we maken geen stamp vandaag regendagje in H, rest druiven sappen met rest braam en rest zwarte bes Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 25 augustus 2020 Geplaatst: 25 augustus 2020 Ik heb fijne atjar tjampoer gemaakt.net zo als uit de winkel maar dan natuurlijk zonder conserverings middelen kleurstof etc.ik had een pot mee gegeven aan vrienden.en kreeg vandaag een app dat hij heerlijk was 2 Quote
Vastone Geplaatst: 27 augustus 2020 Geplaatst: 27 augustus 2020 Ik heb appelmoes (van wat val appels) en een paar flessen druivensap gemaakt. Quote
jootje Geplaatst: 27 augustus 2020 Geplaatst: 27 augustus 2020 Niet ingemaakt eigenlijk, maar klaar gemaakt. Door het seizoen heen spaar ik groentes op in de vriezer, wat ik teveel of juist te weinig heb. Later in het seizoen gooi ik alles bij elkaar en maak er dan zakjes van 400 gr. roerbakgroenten van. Alles van eigen tuin behalve de spitskool... 5 Quote
Charly Geplaatst: 27 augustus 2020 Geplaatst: 27 augustus 2020 Mooi gezicht en ook slim, Jootje. Dat zou ik zomaar eens kunnen gaan kopiëren Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 27 augustus 2020 Geplaatst: 27 augustus 2020 3 uren geleden, jootje zei: maar klaar gemaakt Ik begrijp dat de groente al fijngesneden is en dat je het snel mengt? En dan hup weer in de vriez? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 27 augustus 2020 Geplaatst: 27 augustus 2020 Ja, Jet. Gaat al gesneden de vriezer in. Soms blancheer ik boontjes of wortel even...Soms ook niet..derest gaat er zo 8n. Heb er erg veel plezier van altijd. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 Heeeel veel pesto gemaakt vandaag om in te vriezen in kleine bakjes. Nog steeds heel veel basilicum in de kas staan dus wie weet volgend week nog een lading maken. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 29 augustus 2020 Geplaatst: 29 augustus 2020 Tomaten chutney gemaakt.zullen nog wel meer potten volgen.zoveel tomaatjes. Quote
RobO Geplaatst: 30 augustus 2020 Geplaatst: 30 augustus 2020 10 uren geleden, Vastone zei: Heeeel veel pesto gemaakt vandaag om in te vriezen in kleine bakjes. Nog steeds heel veel basilicum in de kas staan dus wie weet volgend week nog een lading maken. goed id! was mijn basilucum bijna vergeten maar doet het prima, appieplantje gescheurd in juni, wonderbaarlijke basilicumvermenigvuldiging! Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 augustus 2020 Geplaatst: 30 augustus 2020 Wat pepertjes en druiven op azijn ingemaakt recepten uit het boek van Cornersmith En ook tomaten ketchup gemaakt, heerlijke ketchup met alleen honing. Maar wat een werk, uren bezig en 4 kilo tomaten verder heb ik 5 potjes ketchup. Enfin, we zullen er van genieten😉 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 30 augustus 2020 Geplaatst: 30 augustus 2020 Haha soms zie je al dat harde werk echt niet terug! Ik ben van de geoogste wedstrijdpepers tr chilivlokken aan het maken. Ik heb een beetje vals gespeeld omdat het drogen me te lang duurt en heb ze nog even in de magnetron geschoven op 300 watt. Heel zachtjes laten draaien. Nu in de olijfolie en is in de lucht aan het drogen. Ruikt heel lekker wat me erg verbaasde. Niet een heel bijzondere peper. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.