Jerina Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Ik heb een hele moeilijke vraag. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, of iemand weet die deze vraag kan beantwoorden. Op ons erf staat een taxusbosje van ongeveer 30 taxussen. Niet als haag, maar als alleenstaande struiken. Gemiddeld zo'n 3 meter hoog en diameter van een halve tot een hele meter. Nu willen wij daar een varkenswei van maken. Ons idee is om in het vroege voorjaar 2 biggetjes te nemen. Nu weten we dat taxus heel erg giftig is. Ook de wortels. Alle takken zijn al weg, nu de stronken nog. Omdat een trekker er niet mooi bij kan, wordt alles er met bats en bijl uitgespit. Zo veel mogelijk wortels halen we eruit. Maar er blijven zoveel kleine worteltjes in de grond zitten..... en zo af en toe vergeet je natuurlijk ook een dikke... Zouden deze achtergebleven wortels nog giftig zijn in het komende voorjaar voor de biggetjes? Ze gaan natuurlijk wroeten.... Takjes en naalden zijn voor het uitgraven van de stronken allemaal al weggehaald. Toch zullen er nog wel wat naalden in de grond zitten. Als iemand een persoon weet die hier een antwoord op heeft.... ik hou me aanbevolen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Sorry, geen ervaring hier, en ik kan er op de Amerikaanse Facebookgroep over 'pastured pigs' (varkens in de wei) ook niets over vinden. Is er geen mogelijkheid dat je van dat Taxus-stuk een weitje maakt voor dieren die niet de grond in gaan met hun neus? Kippen of eenden bijvoorbeeld? Of daar de moestuin of een ander doel? Zodat er een beter stuk grond beschikbaar komt voor varkens? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Ik zou denken dat het weinig kwaad kan zeker als je erop let datje alles wat eventueel nog boven de grond uit komt meteen verwijderd. Maar dat zeg ik op gevoel, ik heb daar geen onderbouwing voor. Je zou dat stuk eventueel ook kunnen beplanten met een hek erom heen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnekeW Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Heb je de mogelijkheid om dat terrein een poosje onder water te zetten? Daar kunnen de wortels van de taxus namelijk niet tegen en sterven af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted July 1, 2016 Share Posted July 1, 2016 Als je het taxus bos gaat kappen denk dan even hier aan dat de taxsus knipsels inlevert inlevert bij de gemeent want ze maken er medicijnen van voor mensen met kanker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts