Lisanaafs Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Hallo Allemaal, Ik heb van mijn schoonouders wat planten uit Frankrijk gekregen, en deze in mijn moestuin gezet.Helaas weten ze niet welk soort.Inmiddels blijkt het een enorme pompoenplant ze zijn,en ik heb zojuist de 1e pompoen geoogst.Ik weet alleen niet of deze eetbaar is, en of ik deze al wel kon oogsten.Ik heb de pompoen alvast geoogst omdat deze al groot was geworden. Kan iemand mij misschien vertellen welk soort pompoen dit is?Wanneer ik deze moet oogsten?En of deze soort eetbaar is? (Het lijkt mij een gele reus?) Alvast bedankt,Groetjes Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Welke je hebt, kan ik niet zeggen. Ik weet wel dat alle pompoenen eetbaar zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook allemaal even lekker zijn. Deze lijkt me meer een soort voor wie kweekt de grootste pompoen en die zijn over het algemeen niet lekker. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Als ik naar vorm en kleur kijk lijkt het me een onrijpe atlantic giant te zijn. Wordt hoofdzakelijk voor wedstrijden gebruikt . Afgerijpt is de kleur meer oranje. De soort is eetbaar maar de smaak is niet bijzonder. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Frans, zijn die niet vanaf het begin oranje? Deze is duidelijk geel, onrijp dat wel maar geel zonder zweem van oranje. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Te vroeg geoogst, maar volgens mij is het een rouge vif d'etampes. Deze worden steeds donkerder oranje naarmate ze rijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Gele centenaar, die onrijp is. Als deze rijper zou worden (maar dan had die nog aan de plant moeten zitten) zou de pompoen nog iets verkleuren naar heel licht oranje.Qua smaak is het niet de lekkerste soort, al is hij wel eetbaar in rijpe toestand dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 Frans, zijn die niet vanaf het begin oranje? Deze is duidelijk geel, onrijp dat wel maar geel zonder zweem van oranje.De atlantic giant kleurt pas in een zeer laat stadium van geel naar oranje.Zeker weten Even vergelijken: Hier de onbekende pompoen van Lisa en hier een jonkie van de atlantic giant. Ze lijken op elkaar maar het loof laat al zien dat de pompoen van Lisa toch geen atlantic giant is. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisanaafs Posted July 10, 2016 Author Share Posted July 10, 2016 Bedankt voor jullie reacties!Ik zal de andere pompoenen nog langer er aan laten zitten. (die zijn ook nog veeel kleiner)En dan hoop ik dat ze alsnog wat meer oranje worden.Voor volgend jaar misschien toch een ander soort in mijn moestuin kiezen Aangezien ik graag een lekkere eetbare pompoen wil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 De gele centenaar is een van de meest verkochte pompoensoorten, die wordt ook het meest aangeboden. De smaak is minder, voor soepen en chutneys is deze pompoen wel te gebruiken, maar als je eenmaal de smaak van een lekkere pompoensoort hebt geproeft, dan wil je dit niet meer. Lekkere, bekende, pompoensoorten zijn de Hokkaido (Red Kuri, Solor, Fictor) en de Butternut (nog veel meer soorten heb je hiervan). De eerste voor soepen, roerbakschotels en ovenschotels, de tweede is wat zoeter en wordt ook in cakes gebruikt. Met deze soorten zit je eigenlijk altijd wel goed. En daarnaast zijn er nog de bijzondere soorten, die minder bekend zijn (tot helemaal onbekend), maar ook erg lekker zijn. Gewoon het een en ander proberen en kijken wat je bevalt. Ik heb nu standaar een Butternut- en een Hokkaidosoort in de tuin, naast nog wat onbekendere soorten. Als je de pompoen eenmaal waardeert, dan wil je niks anders meer in de tuin. Alleen jammer dat de planten zoveel plaats innemen, maar goed, je kunt niet alles hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 hier zijn de toppers: uchiki kuri (rijp plukken bewaart kort), tonda padana (bewaart lang en wordt dan steeds zoeter) en blue hubbard (bewaart extra lang en is lekker)heb nu voor t eerst banana, ben benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Oja, Uchiki Kuri (ook een Hokkaidosoort) is ook erg lekker! Blue Hubbard had ik vorig jaar gekocht, maar dat ding moest met een cirkelzaag worden geopend, dus die was waarschijnlijk nog niet rijp genoeg. En smaakte daarom ook minder. Volgend jaar probeer ik die zelf in de tuin. Ben benieuwd naar je ervaringen met de Pink Banana. Die heb ik voor volgend jaar ook in de planning staan. Is de Tonda Pandana niet erg melig? Dat heb ik ook ergens gelezen en dat weerhoudt mij ervan om die in de tuin te zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts