advanbrunschot Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Ik heb de aardbeien nu in de volle grond staan, maar dat bevalt niet zo goed. Het lijkt wel de voedselbank voor de hongerige vogels en door het stro een lekker warm hotelletje voor alle slakken. Ik accepteer best wel dat er ook wel eens iets niet lukt, maar de helft van je aardbeien die niet meer te eten zijn, dat gaat me te ver. Ik heb al mijn fruit in een hoekje staan (bij mij kadastraal bekend als De Betuwe) en daar heb ik met een groot net een soort kooi van gemaakt en daar heb ik ook ruimte vrij gehouden voor de aardbeien. Ik heb een soort BATO-bakken gekocht die komen op een stellage te staan waardoor de bakken ca. 1 meter hoog staan. Gemakkelijk met plukken en doordat ik een barriere ga maken bij de poten, ook onbereikbaar voor de slakken. De volgende stap is het vullen van de bakken met iets. Maar ja met wat, ik zal eens de vele berichten op dit forum gaan lezen hierover. En daarna verplanten, wat is de beste tijd om de aardbeien die nu in volle wasdom in de grond staan te verplaatsen naar de bakken? En de samenstelling van de grond moet ook zodanig zijn dat er zo lang mogelijk de juiste hoeveelheid water ter beschikking blijft voor de aardbeien. Ik heb op mijn moestuin wel een regenton maar er is geen electriciteit om een pomp aan te sturen. En ik ben ook niet iedere dag op de tuin, dus graag zo min mogelijk water geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Wellicht vallen mijn opmerkingen niet in goede aarde, maar zie het a.u.b. als opbouwende kritiek. - Waarom niet gelijk de juiste (Bato) bakken met vleugels, tegen het knikken van de stengels?Nu moet je straks nog steeds iets gaan toevoegen wat dat voorkomt. - Bakken staan vrij dicht op elkaar, het is naar binnen toe bijna geen doen om de trossen over de rand te geleiden, verder bemoeilijkt het het plukken en rijpen (op het zonlicht). - De volle bakken gaan straks een behoorlijk gewicht in de strijd gooien en de constructie ziet er niet echt heel sterk uit (balken i.p.v. planken had beter geweest en wat kruizen tussen de palen in de grond). - Er zijn periodes dat de planten dagelijks water nodig hebben, met wat voor een grondmengsel dan ook, daar kom je simpelweg niet onderuit. - Aardbeiplanten in de volle grond komen makkelijker de winter door als planten die nu nog in bakken worden gezet.Ik zou ze zelf nog in de grond laten staan en in het voorjaar verplaatsen naar de bakken.Moeten dan wel maximaal tweedejaarsplanten zijn, als ze ouder zijn, dan zou ik gewoon volgend jaar in de bakken Frigo's plaatsen. - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 Ik zie het zeker niet als vervelende kritiek. Ik heb deze bakken gekocht op advies van een beroeps aardbeienkweker, hij gebruikte deze ook. En ik vroeg me ook al af of het sterk genoeg zou zijn. Vandaar dat ik iedere plank bij de aansluitingen al verstevigd heb. En op iedere plank komt nog een plank met de breedte van de uitsteeksels onder de bakken. Waardoor de bakken best stevig staan op de planken. Maar ik kan het natuurlijk altijd nog verstevigen met schuine planken. Of nog een extra ondersteuning tussen huidige palen in, die op 1.20 m van elkaar staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Ik zou het sowieso versterken, want nu kan de constructie zowel in de breedte als in de lengte een vrije beweging maken.Verder zie ik steeds een enkelschroefs verbinding van de ondersteunende planken in de ronde palen, waarbij op de 4e foto te zien is dat aan de linkerkant een plank gescheurd is waar de schroef er in zit. Als een aardbeikweker zulke bakken gebruikt, dan heeft hij altijd een toevoeging om de trossen te ondersteunen, zoals bijvoorbeeld onderstaand; Verder zou ik nog eens goed nadenken over het zo dicht bij elkaar plaatsen van de bakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
advanbrunschot Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 Ik ga op jouw advies de bevestiging verstevigen en de bakken inderdaad verder uit elkaar plaatsen. Nu kan het nog. Ik heb nog een aantal stoelhoeken liggen die ik ervoor kan gebruiken. En ik ga schoren toevoegen ter ondersteuning. Bedankt voor het meedenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Ik heb zelf op kleine schaal zowel aardbeien in de vaste grond als in bakken.Beide manieren hebben hun eigen voor- en nadelen. Van de vaste grond weet je ze al, van in bakken vind ik zelf;+ Makkelijker plukken+ Schoner werken+ Minder last van slakken en ander ongedierte- Heel goed de watergift in de gaten houden- Voeding in de gaten houden- Maatregelen nemen om de winter door te komen- Zonder afdak in natte periodes ook veel vruchtrot De beste manier om in bakken te werken is met een afdak en automatische watergift + voeding.Dat is echter niet voor iedereen weggelegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nedlets Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Uit het bato project topic heb ik de volgende samenstelling gehaald: 30% turf, 20% cocopeat, 20% potgrond, 20% compost en 10% vermiculiet. Natuurlijk niet heilig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts