Geplaatst: 18 juli 20169 j 8 jaar geleden heb ik bij de Intratuin abrikozen boompje Tros oranje gekocht. Sindsdien het boompje is 3 maal verplaats, laatste keer in de winter 2012/13. Altijd had ik abrikozen als staat in omschrijving - kleine oranje vruchten, 25-35gr (zie bvld http://fruitlent.nl/abrikoos.html) . Soms liefst paar stuks, soms paar kilo's, 2 jaar geleden het was bijna 2 kruiwagens Vorige jaar in maart begonnen ik met verjongen/verlagen van het boompje. Een laagste en dikste gesteltak werd tot 50cm gesnoeid en kreeg nieuwe jonge takken. Vorig jaar was bij mij geen abrikozen jaar, en boompje gaf 15-20 abrikozen, maar die waren wel groot, grotere dan die mooi van de markt of van supermarkt. Toen dacht ik - ok, dit komt (vruchtmaat) door weinig vruchten - goid dunnen Maar dit jaar boompje is vol met abrikozen vanaf 70gr gewicht. Ik vraag me af: hoe is dat mogelijk? Geen meststoffen (gewoon compost), nu al alle 3 laagste gesteltakken zijn af en na de oogst top van de boom gaat ook weg...Is het mutatie van de boom, of is het resultaat van verjongen/snoeien?Foto's ter illustratie.
Geplaatst: 18 juli 20169 j Wow Yuras, perfect! bovendien erg interessant wat je schrijft De maat doet me denken aan mijn Goldrich Abrikozen. Heb ze al geproefd? Voor zover ik je kan volgen in de geschiedenis van de boom zou het eigenlijk niet anders kunnen dan een spontane mutatie , ..? .of misschien toch ooit een takje van een andere soort erbij op gezet? Maar ja dat had je wel weer geweten natuurlijk. Zelfs al had je de Tros-oranje met extra mest gevoed, dan nog komen deze zelden boven de 50 gr, jou abrikozen wegen tot 110 gr. Er is iets gebeurd maar ik zou ook niet weten wat. Waar ik wel benieuwd naar ben is de vorm en de grootte van de pit, ik zou die eens willen vergelijken met de Goldrich met die van mij de pit heeft nogal typische herkenbare eigenschappen, veelal kun je hiermee de variëteit achterhalen, ik hoor het graag! Bovendien nog proficiat met zulke mooie vruchten uit ons eigen kikkerland ! 18 juli 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 18 juli 20169 j Wauw, wat een mooie vruchten! Wat je nog kan doen is de pitten laten overwinteren en kijken of je volgend jaar een paar jonkies kan opkweken Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 18 juli 20169 j Auteur De maat doet me denken aan mijn Goldrich Abrikozen. Heb ze al geproefd?Jawel, smaakt als zeer goede tros oranje... ..? .of misschien toch ooit een takje van een andere soort erbij op gezet? Nee, dit komt van Intratuin en ik heb tot eergisteren niks op hem geënt, wel, eergisteren een takje van Hongaarse Zelfs al had je de Tros-oranje met extra mest gevoed, dan nog komen deze zelden boven de 50 gr, jou abrikozen wegen tot 110 gr. Dat denk ik ook. Vorige jaar, met 15 a 20 vruchten, dacht ik, dat kan, maar dit jaar - onmogelijk. Er is iets gebeurd maar ik zou ook niet weten wat. Waar ik wel benieuwd naar ben is de vorm en de grootte van de pit, ik zou die eens willen vergelijken met de Goldrich met die van mij de pit heeft nogal typische herkenbare eigenschappen, veelal kun je hiermee de variëteit achterhalen, ik hoor het graag! Hier komt het... Steentje zit min of meer vast in vruchtvlees... Bovendien nog proficiat met zulke mooie vruchten uit ons eigen kikkerland ! Bedankt!Wauw, wat een mooie vruchten! Wat je nog kan doen is de pitten laten overwinteren en kijken of je volgend jaar een paar jonkies kan opkweken Dat zal ik zeker doen... Maar denk, dat kans op zulke vruchten is erg klein. Als dat inderdaad een mutatie - komt waarschijnlijk niet in genen van vruchten... Of toch wel
Geplaatst: 18 juli 20169 j Proficiat Yuras...... De enige verklaring is inderdaad dat je er een ander ras op hebt geënt of zo.......(en het vergat dat je dat deed bij je talrijke kweek, ent, kruis en vermenigvuldig-bezigheden Zou mij ook kunnen gebeuren ) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 18 juli 20169 j De pitten lijken niet op elkaar, die van jou is duidelijk meer lanwerpig, als ik me goed herinner dan zijn de pitten va tros oranje ook meer rond...?
Geplaatst: 18 juli 20169 j Auteur Proficiat Yuras...... De enige verklaring is inderdaad dat je er een ander ras op hebt geënt of zo.......(en het vergat dat je dat deed bij je talrijke kweek, ent, kruis en vermenigvuldig-bezigheden Zou mij ook kunnen gebeuren ) Bedankt!Maar... enten en kweken heb ik pas in 2013 begonnen... En boom gekocht in 2008... Het is wel bijgeloof bij onze oude (echt oude) mensen, dat als je 3 maal wilde appel/peren boom verplant, dan krijg je wel veel grotere en goed eetbare appels/peren. Een keer dat gelukt voor mijn oma om van krabappels, die van een bos naar de tuin gebracht was, grotere en wel eetbare appels krijgen zonder te enten. Maar niet echt lekkere appels. Maar ja, kan wel toevallig zijn... De pitten lijken niet op elkaar, die van jou is duidelijk meer lanwerpig, als ik me goed herinner dan zijn de pitten va tros oranje ook meer rond...? Hmmmm.... Dat weet ik nu niet meer... Wel, in 2014, toen we echt grote oogst van kleine abrikoosjes hadden, de pitten waren wel veel kleinere, maar ook, als ik kan dat herinneren, wel iets langwerpig... Maar ja, als het wel een mutatie is, dan pitten zou kunnen ook muteren En ja, Persica, jij ben welkom hier om zelf te kijken en proeven (likt me, het is niet ver weg - bij winkelcentrum Dukenburg)...
Geplaatst: 19 juli 20169 j Persica, jij ben welkom hier om zelf te kijken en proeven ... Yuras, Ok, stuur me maar een PB hoe we dit gaan afspreken, vandaag ben ik vrij.
Geplaatst: 19 juli 20169 j Auteur Yuras, Ok, stuur me maar een PB hoe we dit gaan afspreken, vandaag ben ik vrij.PB verstuurd... is dit soms de onderstam die vruchten geeft?Soms wel, vooral met appels. Maar hier is zeker niet de geval - abrikozen/perziken worden in NL (ook BE, DE) op pruimen geënt.
Geplaatst: 19 juli 20169 j Zeer mooi om te lezen maar het zet me ook aan het denken.Wat als dit een spontane mutatie is, wat is er dan gemuteerd?Een mutatie is een verandering in het erfelijke materiaal en dan moet het nieuw materiaal zijn want het moet erin groeien.Dus bij deze de vraag.Geeft de hele boom grotere vruchten of is het alleen aan de nieuwe takken en niet aan de oude takken? Volgens mijn zijn Je nieuwe takken met groter fruit wel interessant ent materiaal. (hint ) Groetjes,Bram
Geplaatst: 19 juli 20169 j Auteur Geeft de hele boom grotere vruchten of is het alleen aan de nieuwe takken en niet aan de oude takken?De hele boom. Zelfs op oudere takken zitten veel meer abrikozen.Wat entmaterial betreft... dat denk ik ook, zelfs ben van plan om nog een "troos oranje) maken ... Maar, helaas, van 2 jaar abrikozen enten, slechts 1 st gelukt. Misschien, oculatie lukt beter...
Geplaatst: 19 juli 20169 j Laten we de gezamenlijke bevindingen van Yuras en Persica maar eens even afwachten. Maar genetisch kan een hele boom niet veranderen. Dan is de enige mogelijke verklaring dat Yuras lang geleden geen Tros Oranje kocht maar een ander ras, dat door het verplaatsen en snoei, ineens beter tot zijn recht komt en zich van haar beste kant laat zien. Bepaald niet ongebruikelijk dat een fruitboom onder een totaal verkeerde naam wordt verkocht...tenminste is mijn eigen ervaring (en ik hoor het ook geregeld van anderen). Voor Yuras zou dat heel gunstig kunnen zijn uitgevallen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 20 juli 20169 j Leuk om nu eens een abrikozenboom te zien op dit forum! Een spontane mutatie is mogelijk maar niet erg waarschijnlijk denk ik. Spontane mutaties zijn namelijk zeldzaam en je geeft aan dat er onlangs stevig gesnoeid/verjongd is. Hier ligt dus vrijwel zeker een verband. Grotere vruchtgrootte na forse snoei is heel normaal maar in jouw geval wel erg extreem. Ik zie dan eigenlijk nog maar twee mogelijkheden: - Tros Oranje was op een ander ras geënt. Door het terugsnoeien snoei je terug tot op het onderliggende ras. Omdat het een abrikoos betreft en geen appel is dit echter niet erg waarschijnlijk. Het gebruik van tussenstammen is bij mijn weten namelijk niet gebruikelijk bij kwekers van abrikozenstruiken. - De tweede en meest waarschijnlijke mogelijkheid is dat de winkel een fout heeft gemaakt bij het labelen van de boom, zodat je niet het juiste ras hebt ontvangen. Dit komt helaas heel vaak voor. Van alle fruitbomen die ik tot nu toe heb aangeschaft heb klopte bij maar liefst 27% het label niet! Helaas kom je daar vaak pas na een aantal jaren achter. De bouwmarkten scoren het slechtst, maar ook erkende kwekers zoas de Batterijen in Ochten maken er een potje van.
Geplaatst: 20 juli 20169 j Auteur @blije bakkus Bedankt voor je reactie Maar....Tros Oranje was op een ander ras geëntDenk ik niet. Gekocht bij Intratuin, als laagstam. De meest waarschijnlijke onderstam is St. Julian A (de goedkoopste )Door het terugsnoeien snoei je terug tot op het onderliggende ras. Werd nooit gesnoeid onder laagste (80cm van de grond) gestel takken, zelfs bij forse snoeien, die takken blijven staan, alleen ingekort tot 50cm.de winkel een fout heeft gemaakt bij het labelen van de boom, zodat je niet het juiste ras hebt ontvangen.Is ook onwaarschijnlijk - 8 jaar geleden had Intratuin geen andere rassen in verkoop, en nog, wat is meer belangrijk, tot vorige jaar dat was echt trosoranje, met alle kenmerken en zelfs met smaak (die, trouwens, blijft van trosoranje )Enige, wat nu kan ik zien (na de mutatie), de boom heeft, mogelijk, eigen wortels gekregen, maar dit kan ik niet bewezen nu...Raadsel
Geplaatst: 20 juli 20169 j n' raadsel is dit zeker, het is dat ik deze schitterende boom met eigen ogen en smaakpapillen bij Yuras heb mogen waarnemen. De smaakbeleving van Tros Oranje (een zeer herkenbare) was helemaal aanwezig. Tegenstrijdig is de visuele waarneming, de grootte van de vruchten en dus ook de weegschaal proberen je op een ander been te zetten, wat Yuras me ook al vertelde je zou denken het is een uit de kluiten gewassen 'Tros oranje' That's it Echter mij blijven er nog enkele vragen hangen, welke misschien aanwijzingen kunnen geven dat er zich hier toch een tweede andere variëteit in de boom bevindt. Het zou heel fijn zijn indien er iemand een Tros oranje in het bezit heeft? Of goede foto's van zowel vrucht maar ook van de pitten. Het onderling uitwisselen van foto's van het blad kan ook een bijdrage leveren (elke variëteit) heeft haar eigen vingerprint (bladranden) Gekarteld, gezaagd, getand enz. Het zou mooi zijn om dit materiaal eens naast elkaar te leggen. 20 juli 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 20 juli 20169 j Een boom kan niet zomaar genetisch veranderen in zijn geheel. Wel kan er in een deel van een plant, een twijg of tak bijvoorbeeld, een mutatie optreden (die dan in de boom doorgroeit). In de geschiedenis van fruitbomen en ook andere planten komt dit vaker voor en via vegetatieve vermeerdering zijn zo diverse interessante rassen ontwikkeld. Het lijkt er op dat bij de Tros Oranje van Yuras ook zoiets heeft plaatsgevonden. Een gunstige afwijking in de boom die hij, toevallig door snoei en verplanten, vooral tot ontwikkeling heeft gebracht. Naast de aanzienlijk grotere vruchten zou de mutant dus ook nog een betere/gezondere groei als eigenschap kunnen hebben omdat Yuras met snoeien vast de voorrang heeft gegeven aan mooi-groeiende en gezonde delen van de boom.... Als dit zo is, is dat niet alleen leuk maar ook best interessant. Ik zou zeker overwegen om zo mogelijk wat meer exemplaren met dit abrikozenhout te maken...om risico's te spreiden en...misschien na wat meer ervaringen ermee die meer duidelijkheid geven over kwaliteiten....iets goeds verder te verspreiden. Prunus armeniaca var. "Yuras Oranje" klinkt ook als een mooie naam dan In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 20 juli 20169 j Ik heb helemaal geen verstand van abrikozen, maar ik vind dit wel erg leuk en interessant om te lezen. Spannend hoor Yuras!
Geplaatst: 20 juli 20169 j Auteur Echter mij blijven er nog enkele vragen hangen, welke misschien aanwijzingen kunnen geven dat er zich hier toch een tweede andere variëteit in de boom bevindt. Nee, Persica, het is onmogelijk. Ik gekocht dit boom als 2-jarige, in container, geen enten of laag snoeien ooit gebeurd met dit abrikoos (behalve 4 dagen geleden een poging om nog Hongaarse takje de bij zetten). Dus het is (was) puur trosoranje. Het zou heel fijn zijn indien er iemand een Tros oranje in het bezit heeft? Of goede foto's van zowel vrucht maar ook van de pitten. Het onderling uitwisselen van foto's van het blad kan ook een bijdrage leveren (elke variëteit) heeft haar eigen vingerprint (bladranden) Gekarteld, gezaagd, getand enz. Het zou mooi zijn om dit materiaal eens naast elkaar te leggen. Dat vind ik heel goed (zelfs da ik foto maken van trosoranje in Intratuin... Een boom kan niet zomaar genetisch veranderen in zijn geheel. Hmmm... Soms wel gebeurd. Af en toe door de virussen en/of schimmels de heel DNA wordt aangetast. Ja, nog mindere kans, dan Jack-Pot in Staatslotterij winnen ) Het lijkt er op dat bij de Tros Oranje van Yuras ook zoiets heeft plaatsgevonden. Een gunstige afwijking in de boom die hij, toevallig door snoei en verplanten, vooral tot ontwikkeling heeft gebracht. Naast de aanzienlijk grotere vruchten zou de mutant dus ook nog een betere/gezondere groei als eigenschap kunnen hebben omdat Yuras met snoeien vast de voorrang heeft gegeven aan mooi-groeiende en gezonde delen van de boom.... Helaas, Als is zei aan Persica, de oudere hout van "tweede etage" gaat weg, en vandaag zag ik veel zieke takken op nog niet gesnoeide top, die droeg meeste vruchten dit jaar. Wat ik nu denk, het is wel mogelijk, dat na laatste verplanten, ge boom heeft eigen wortels gekregen, duurde het 2 jaren, daarom eerste grote vruchten vorige jaar verschijnen... Het is wel in web gevonden, dat met pruimen Reine Claude Verte de bomen op eigen wortels dragen grotere en zoetere pruimen. Dus, met abrikozen het zou ook mogelijk zijn. Misschien, kan iemand dat vinden op internet of in de boeken... Als dit zo is, is dat niet alleen leuk maar ook best interessant. Ik zou zeker overwegen om zo mogelijk wat meer exemplaren met dit abrikozenhout te maken...om risico's te spreiden en...misschien na wat meer ervaringen ermee die meer duidelijkheid geven over kwaliteiten....iets goeds verder te verspreiden. Prunus armeniaca var. "Yuras Oranje" klinkt ook als een mooie naam dan Nee, de naam zou wel anders klinken - Oranje van Zwanenveld, of simpel Zwanenveld Oranje Wat exemplaren... verspreiden enz... Na paar weken ga ik 2 St. Julian A en 2 Wangenheimer met dit Zw. Or. oculeren en enten. Dan een exemplaar wordt (volgende jaar, na gelukte enting) normaal geplant, en de tweede wel met entplek onder de grond. Hier, hopelijk, Yurassik bos in Zelhem kan helpen met de ruimte.Natuurlijk, iedereen, die wil deze experiment ook uitvoeren is welkom en krijgt takje van beroemde boom Met oculatie (wat kan vanaf NU gebeuren) enthout in Nijmegen te halen, met winter enten (bij mij slechts 1 (een) abrikoos ooit gelukt) enthout kan ik vanaf november met de post opsturen.
Geplaatst: 20 juli 20169 j Auteur Ik heb helemaal geen verstand van abrikozen, maar ik vind dit wel erg leuk en interessant om te lezen. Spannend hoor Yuras!Zeg... Erg spannend. Ja, probleem, net als bijna altijd, zit in de hoofd - wat @$@# de oorzaak is, wat wel gebeurd en waarom. Helaas, experimenten in de traditionele fruittuinbouw duren jaren en jaren. Wat ik boven geschreven heb, is minstens 4 jaren experiment... Zou het zijn dat dit topic deskundige persoon kan lezen, dan, misschien, antwoord komt iets sneller, of toch niet
Geplaatst: 20 juli 20169 j Misschien dat de originele entplaats, dus de st julien/tros oranje entplaats, onder de grond is gekomen en de ''bovenstam'' ook wortels heeftgemaakt? Waardoor eigenschappen van de hele boom kunnen veranderen?
Geplaatst: 20 juli 20169 j Heb weleens gelezen dat er vroeger een takmutant van de tros oranje bestond, genaamd Dubbele Oranje. Deze heeft grotere vruchten en zou niet eind augustus maar begin augustus rijpen volgens de literatuur. De overige vruchteigenschappen zouden hetzelfde zijn als de tros oranje.
Geplaatst: 21 juli 20169 j Auteur @ blije bakkusDat kan inderdaad de verklaring zijn Als deze mutatie wel gebeurd met de knoop, die tijdens oculatie gebruikt werd... Maar dan... Waarom 6 jaren was het gewoon klein enkel trosoranje?
Geplaatst: 22 juli 20169 j Ik heb 4 jaar geleden een abrikozen boompje Tros oranje bij de Intratuin gekocht. Heb zojuist een foto gemaakt van een onderstamblad(1e) en van de tros oranje zelf. Blad van de onderstam is meer gekarteld en langwerpiger.
Geplaatst: 22 juli 20169 j Dank voor het sturen, mooie foto maar misschien zou je er eentje kunnen plaatsen, liefst zo scherp mogelijk, vooral de bladrand en bladsteel zijn erg belangrijk. Bedankt alvast !
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.