Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei met rode bladeren

essiebes

Recommended Posts

Bij 1 van mijn aardbeienplantjes zijn alle bladeren oranje-rood geworden, echt net als herfstbladeren aan een boom

Dit plantje heeft ook geen bloemetjes cq vruchten gehad, dus ik ben sowieso al van plan om hem weg te doen, maar ik ben toch wel benieuwd waar dit door komt. Iemand een idee?

Hij staat in een grote bak samen met 3 andere aardbeienplanten, die het wel alledrie goed doen.

Bij mijn drie aardbeienplantjes gebeurde dit ook, blad werd rood als een herfstblad. Gebeurde vorig jaar in april, en dit jaar weer, ook in april (bij dezelfde planten). Ze gingen er niet dood aan, later in het seizoen gingen ze gewoon weer nieuwe blaadjes maken die netjes groen bleven. Ik weet niet waar het door veroorzaakt wordt, heb er wel uitgebreid naar gegoogled maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

• 1 year later...

Die rode bladeren, dat heb ik ook. Beheersbaar, slechts enkele oudere bladeren. Maar hoe komt het, welk signaal geeft de plant, en wat doe je eraan?

Een paar bladeren afgeknipt, voorkant:

img0059k61311347027598.JPG

Achterkant (in zelfde volgorde):

img0060k75951347027600.JPG

Het doet zich voor bij planten die nog volop produceren (Evie2). Weinig rare dingen te zien: geen verbrande randen, geen aantasting aan de onderkant.

Wat ik kan vinden is dit:

Figure 1. Nitrogen deficiency

In older leaves the leaf stalk reddens and the leaf blades become brilliant red.

Zie: http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0020/333362/Strawberry-fertiliser-guide.pdf

Stikstof-gebrek dus. Lijkt er wel op ....

De laatste 2 weken voed ik bij met zowel Kristalon oranje (6-12-36-3MgO), als standaard vloeibare mest ( 7+4+6). Van beide de helft van de dosering.

Beste aardbeien-expert (Borsalino dus): heb jij een idee?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Oeps zo simpel is het niet.

Kan bv roodwortelrot zijn, dan zijn de stelen rood.

Of een eenzijdig voedingstekort of een tekort aan 1 of meerdere sporenelementen.

Zolang het maar 1 of 2 bladeren per plant zijn, de oudste dus zou ik me daar geen zorgen over maken.

Als de rest van de bladeren gezond is alsook de vruchten normaal zijn.

Nematoden geven als ik me niet vergis ook een verschijnsel in die aard.

• 8 years later...

@Harry Zwolle

Een verklaring kan zijn dat je planten een virus hebben. Dan kun je misschien met een aantal nieuwe en gezonde planten beginnen volgend jaar. Of alleen afleggers nemen van je beste en mooiste planten, want zo een virus geef je door bij vegetatieve vermeerdering.

Lavameel is geen voeding! Het bevat vooral een aantal sporenelementen. Als echte voeding voor je planten of bodem is het dus minder geschikt, want daarvoor moet je toch vooral denken aan Kalium, Fosfor, Stikstof (in die volgorde) en evt. magnesium. In arme en/of uitgemergelde grond (waar jarenlang alleen werd ontrokken door te oogsten en de bodem nooit echt verzorgd en gevoed met vooral organische materialen) kan wat steenmeel of lavameel  zeker wat helpen om mogelijke gebreken wat te minderen. Heb er bovendien erg in dat allerlei stofjes toevoegen aan de bodem vaak een slag in de lucht is....te veel van het ene element kan bijvoorbeeld het effect hebben dat een ander niet meer wordt opgenomen. Mijn advies is dus: Zorg voor een rustige en zo gevarieerd mogelijke bodemverzorging en daarmee voeding voor je planten. Compost maken is helemaal ideaal. Het internet en reclame staan vol met uit verband gerukte flauwekul adviezen over wondermiddeltjes en stofjes die de oplossing zouden zijn voor van alles. Zo wordt ook de noodzaak van gesteentemeel of lavameel (dat zeker nuttig kan zijn) nogal eens overdreven.... 😉 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.