Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe tomaten snoeien.


jootje

Aanbevolen berichten

Ik heb eigenlijk nog nooit mijn tomaten hoeven snoeien. Het waren flinke planten toen ik op vakantie ging, maar nog niet veel tomaten. Ik wist niet wat ik zag toen ik vandaag thuis kwam.

De afgelopen twee weken is het mooi weer geweest en ze hebben echt een enorme groeispurt gemaakt. Een enorm bos, waarbij ik nauwelijks achterin kom. Ik zie hier en daar veel tomaatjes verstopt. Maar daar moet licht bij denk ik.

Dus wat nu? In ieder geval toppen? Takken waar niks aan zit weghalen?

Ik klaag niet hoor, ik had voor mijn vakantie minder verwachtingen van de tomaten, dus wel blij.....maar weet effe niet waar te beginnen! image17271469714318.jpgeimage85651469714320.jpgimage92701469714322.jpgimage59671469714324.jpgimage26751469714325.jpgimage16461469714328.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou hier en daar wat overtollig blad kunnen wegnemen.

De bovenste bloemtrosjes zou je ook weg kunnen nemen dan krijgen de lager groeien trossen meer kans om te rijpen. Zo te zien kweek je buiten, dan zou ik per plant 5 trossen laten hangen.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen wel struiktomaten zijn; die hebben een andere aanpak nodig dan stamtomaten.

 

Hier ook zo'n luxeprobleem: ik knip stengels af die in de weg zitten en waar nog geen tomaten zichtbaar zijn.

Ook binnenin de struik doe ik dat, voor meer licht en lucht. Maar ik weet niet of dat zo hoort

 

Wel mooi dat je er geen Phyto in hebt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb stoktomaat en dun die behoorlijk uit zodat er zon en lucht bij kan voor het rijpen.

 

Ik heb wel een raar ander probleem op de tomaten krijg op de stam bruine plekken vaak bij een tros aftakking. Ook sommige tomaten in die tros worden dan rood en meteen van onderaf bruin (dus rot).

 

Is dit een bekend probleem of een ziekte?

 

Groet,

 

Jelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jelle, wil je alsjeblieft in het vervolg je camera een slag draaien voordat je een foto maakt voor het forum? Zo vermoeiend, al die gekantelde foto's.

 

Of doe zoals Marielle schreef in het foto-kanteldraadje:

 

https://www.moestuinforum.nl/post320521.html#p319716

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is gewoon een regel die iedereen probeert af te spreken.

Als iemand geen moeite doet om zijn bericht goed te plaatsen, waarom zouden de anderen die dan helpen?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja had ook gewoon op mijn vraag kunnen antwoorden i.pv. alleen zeuren over het feit dat je je hoofd (of scherm) moet draaien

 

LAAATIE

misschien moet je dan wat beter lezen voordat je iets roept want dat was ik niet.

 

Een excuses lijkt me hier wel op zijn plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jelle001 Dat mag inderdaad wel wat vriendelijker. Want... jij bent namelijk niet de enige die niet de moeite neemt om de foto's recht te plaatsen dus dat wordt op den duur behoorlijk vervelend. Dat je daar op gewezen wordt en een link krijgt naar de oplossing van het scheve foto probleem is alleen maar behulpzaam. Daar mag je dankbaar voor zijn en hoef je je niet zo op je gevoelige lange tenen getrapt te voelen.

Je mag blij zijn dat er mensen je vraag serieus nemen en je proberen te helpen. De toon die jij aanslaat naar Speets en Loes is niet ok.

Jij komt hier nieuw binnen met een vraag en gaat dan hoog van de toren blazen over hoe je benaderd wordt. Kijk eerst eens even naar jezelf graag.

 

Oh en... je tomaten zijn ook niet OK... by the way. Je hebt de aardappelziekte en kunt waarschijnlijk je oogst wel op je buik schrijven. Alle tomaten zullen bruin worden en oneetbaar zijn. De schimmel zal zich onder alle tomaten gaan verspreiden en de rest ook aantasten. Veel plezier ermee.

LAAAAATIE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...