Geplaatst: 17 augustus 20169 j Hallo, ik heb een (vrij jonge) vijg die ik wil afleggen. (In de zin van vermeerderen). Nu vind ik op internet overal informatie die zegt "februari / maart". Ik ben benieuwd waarom ik dat nu niet zou kunnen doen. iemand enig idee? Cees
Geplaatst: 17 augustus 20169 j Auteur mwha..dacht ik ook maar waarom, dan alle informatie die verwijst naar het genoemde tijdperk?
Geplaatst: 17 augustus 20169 j Omdat veel mensen op internet niet uit eigen ervaring spreken en heel bedreven zijn in knippen&plakken? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 17 augustus 20169 j Vijg is redelijk makkelijk te vermeerderen. Zou het kunnen dat stekken, met name wortelstekken, in de winter genomen worden....en daarvoor febr/mrt de beste maanden zijn? Zomerstekken gaan ook vrij makkelijk aan en wortelen in ca. 8 weken. Mijn ervaring daarmee is goed. Afleggen....een lage scheut in de grond vastzetten, zodat ze wortels maakt....kan m.i. het hele jaar door, maar het zal een jaar of meer duren voordat je een beworteld stuk hebt dat sterk genoeg is om los te snijden en op eigen kracht verder te groeien...maar als de aflegging lukt heb je meteen ook al een flinke plant die na een jaar of ca. 3 al een echte boom wordt en begint te dragen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 17 augustus 20169 j Auteur @ speets: nee, is meer dan knip en plak. Oa Guy de Kinder en die weet toch echt waar ie het over heeft. Maar goed. Dank iedereen. Eerst de tomaten de kas uit en dan de vijg afleggen. Iemand ervaring met vijgen in de kas? Nog dingen waar ik extra op moet letten?
Geplaatst: 17 augustus 20169 j Gewoon een twijg afbuigen naar de grond, de bast hier en daar wat beschadigen, er een steen op leggen en wachten. Wortelt vrij makkelijk naar mijn gevoel.
Geplaatst: 18 augustus 20169 j Ik weet niet hoe groot jouw kas is, maar mijn vijg probeert elk jaar in z'n eentje de hele tuin in beslag te nemen Hij maakt veel uitlopers van meer dan 1 meter per zomer, dus dat wordt flink snoeien in je kas Dus dan moet je óf een hele grote kas hebben óf heel veel van vijgen houden "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 augustus 20169 j Ik heb een vijg brown Turkey in de kas gehad. Voordeel is dat je eerder rijpe vijgen hebt en ook een tweede ronde kan oogsten. Nadeel vind ik dat ze uit de kas minder zoet smaken, dat is ook de reden dat de vijg nu weer buiten staat.
Geplaatst: 20 augustus 20169 j Auteur Dank. Allemaal reacties waar ik iets mee kan. Inmiddels heb ik me er iets meer in verdiept. De kas is 3 meter lang. De bedoeling is de vijg (1 jaar) NU af te leggen, zodat ik volgend jaar allemaal kleine vijgeboompjes / planten heb. Rond deze tijd, schat ik zo in. De daarop volgende stap bestaat uit het ingraven van vier speciekuipen (linker en rechterzijde van de kas). Uiteraard boor ik die van onder uit en zorg ik ervoor dat er onderin stenen komen te liggen. Ik vermoed dat ik me hier heel veel snoeiwerk mee ga besparen. Kan iemand dat beamen~? Als ik al moet snoeien, hoe kan ik dat bij de vijg in pot het beste doen? Zijn er nog dingen die ik vergeet, of die je anders zou aanpakken en klinkt dit als een stap in de goede richting? Cees
Geplaatst: 21 augustus 20169 j Ik stek gewoon deze tijd van het jaar hoor. In een dag of 10 heb je witte puntjes danwel wortels. Zeker bij de Brown turkey. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 23 augustus 20169 j Stek je dan op water of in potgrond? Heb het al allemaal geprobeerd (op water, in grond, afleggen) en dat geeft altijd wel nieuwe stekken, maar ik ben benieuwd wat nu eigenlijk het snelste/beste werkt...
Geplaatst: 23 augustus 20169 j Ik zet ze op water tot ik veel puntjes zie of wortels van een cm of 2 heb en dan zet ik ze in potjes. Eerst klein en dan steeds een maatje groter. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.