Brutus Groenus Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Na de rui hingen er nog 120 appels in de boom, nu zijn het er nog maar rond de 40... De fruitmot tast alle appels aan en de boom laat ze vallen. Ik laat de overgebleven appels de komende warme dagen nog even hangen en daarna worden ze (onrijp) geoogst voor de moes of taart. Helaas geen eigen geteelde appels in de broodtrommel voor mij. Terwijl ik het verlies van de appels inmiddels heb geaccepteerd beginnen nu ook bij beide perenbomen (conference en doyenne du comice ) vruchten te vallen. Hierin blijkt na inspectie ook fruitmot te zitten. Deze vruchten gaan er dit weekend helaas dus ook (onrijp) af. Erg jammer... Nou heb ik twee vragen. 1- gaan deze onrijpe kleine vruchten nog narijpen zodat ze nog als handfruit kunnen dienen? 2- hoe voorkom ik een herhaling voor aankomend jaar? Quote - word geen slaaf van je bezit - Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Dit schijnt u te kunnen doen om de fruitmot te bestrijden.... http://biogroei-shop.be/index.php?controller=category&id_category=88 Maar daar is het nu te laat voor begrijp ik....de kleine onrijpe vruchten zullen nog wel wat na-rijpen als u ze op een schaal legt met wat bananen er bij...maar of ze echt lekker zullen worden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 1- gaan deze onrijpe kleine vruchten nog narijpen zodat ze nog als handfruit kunnen dienen? Vruchten met maden van fruitmot vallen/rijpen eerder. Blijkbaar heeft de vraat van de larve deze reactie van het fruit tot gevolg....Je kunt ze gewoon eten als de aantasting niet te erg is (of moes o.i.d. van maken...alle plekken wegsnijden)...ik bijt langs de aangetaste plekken. Meestal is de aantasting op een plek aan de schil (bruin plekje/gaatje) en dan een bruine gang naar het klokhuis, waar de larve zich echt volvreet met de nog niet rijpe pitten (veel eiwit). Als je per ongeluk een aangetast stukje eet is dit vies vanwege de uitwerpselen (korreltjes). De vruchten die nog even blijven hangen, zouden wel eens "schoon" d.w.z. niet aangetast kunnen zijn....omdat een mot er actief eitjes in moet leggen, zal normaal toch een deel van de vruchten wel goed moeten zijn. 2. hoe voorkom ik een herhaling voor aankomend jaar?Zelf neem ik genoegen met een klein deel aangetaste vruchten (uiteindelijk is er toch genoeg). Ik denk dat een steriele boom waarin alle leven weggespoten wordt met gif ongewenst is. Maar je kunt wel het een en ander doen om de schade sterk te verminderen.- Aangetaste/gevallen vruchten opruimen en niet op de grond laten liggen want daarin zitten de larven die vanaf maart/april gaan uitkomen.(gooi ze maar op compost!....in fruit komen veel wormen) en in het najaar je boom afborstelen in de groeven op de stam, waar motten kunnen overwinteren.- Lijmbanden gebruiken onderaan de stam van de boom.- Als je kippen hebt, laat je ze in de wintermaanden en vroege voorjaar onder de bomen scharrelen. Helpt veel!!- Trek vogels (mezen die hun jongen voeren vangen heel veel!) en andere insecten (wilde bloemenrand bijv.) naar je tuin, daarbij zitten natuurlijke vijanden. Er zijn meer middelen (nematoden = ecologisch, insecticiden), maar dat loont zich alleen als je echt een boomgaardje hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brutus Groenus Posted August 22, 2016 Author Share Posted August 22, 2016 Bedankt voor het snelle antwoorden. De gevallen vruchten gooi ik in de kippenren of op de composthoop, maar misschien is het een beter idee er wat moes van te maken o.i.d. ik zal er een paar verzamelen om te proberen. Een paar aangetaste vruchten is voor mij prima, de kippen zijn er blij mee. Maar als er 60 - 80% word aangetast is het tijd om te handelen (al ben ikzelf te laat voor dit seizoen).Mijn gevoel zegt me om alles er maar af te halen, omdat er anders niet één vrucht over blijft. Liever kleine niet helemaal rijpe vruchten dan helemaal niets. Wel raar trouwens dat het nu zo veel is ineens, vorig seizoen vrijwel niet een appel gevallen, nu bijna al de hele oogst. Gif is voor mij absoluut een "no go", ik strooi geen slakkenkorrels (meer) en spuit ook niet met azijn tegen "onkruid". Ik ben meer van het verzamelen en aan de kippen voeren of liever voorkomen. Aaltjes o.i.d. zou ik wel willen proberen, heb ergens gelezen dat dit het beste ná de oogst kan worden gebruikt om de aanwas van nieuwe fruitmot wormen in het voorjaar te verminderen (op de site van EcoStyle?). Quote - word geen slaaf van je bezit - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Granupom. Niet verkrijgbaar in Nederland, wel in België. Ik gebruik het nu voor het tweede jaar en heb aanmerkelijk minder aangetaste appels. Het is een virus dat enkel de appelmot aanpakt en niet schadelijk is voor vlinders, bijen etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts