Jump to content

Wie kent dit soort weckpotten?

Bubbels

Recommended Posts

Een aantal jaar geleden van mijn schoonmoeder een doos vol weckpotten gehad. Zij had ze ook weer van iemand gekregen. Vandaag wilde ik appeltaartvulling gaan maken en het leek me ideaal om eens wat met die weckpotten te gaan doen, alleen nu blijkt dat ze niet bepaald "gangbaar" zijn.

Ik heb een doos vol dikke glazen potten, aardig recht, en daarbij nog in de verpakking zo'n 40 aluminium deksels. Dit zijn echter geen schroefdeksels maar gewoon losse deksels, wel met in de deksel een soort platte rubber rand voor betere afdichting, maar ze klikken niet eens vast. Ik kan nergens op internet weckpotten vinden die afgesloten worden met aluminium deksels die niet te schroeven zijn, en ik snap er dus ook helemaal niks van. Ik denk namelijk dat de deksels vrij makkelijk los te tikken zijn na het afkoelen van de weckpotten, en dat lijkt me toch niet de bedoeling. De tekst op de verpakking van de deksels is in een Oost-Europese taal en Google vertelt me niks als ik de teksten daarvan invoer.

Heeft hier iemand enig idee wat ik hiermee aan moet? En of ik misschien onderdelen mis?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ik ken ze niet.

Is het niet hetzelfde principe als een 'gewone' weckpot met rubber elastiek? Als die vacuüm gezogen is, tik je de deksel er ook niet zomaar af.

Ik denk dat er - net als bij gewone potten - klemmen bij horen voor tijdens het wecken, en dat die ontbreken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Echt kennen doe ik nu niet. Maar een glazen deksel bij normale weckpotten ligt ook los . Pas als ze uit de ketel komen en zijn afgekoeld zit het deksel vast.

Volgens mij hoort daar nog een klem bij om het weck proces te kunnen doen.

Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.

Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is.

Toch wel he. Er zit een klem bij maar die is veels te groot voor deze potten. Maar eens even kijken of ik ergens klemmetjes op de kop kan tikken. Wel fijn om te horen dat die deksels nog best wel eens goed zouden kunnen gaan werken.

Klem is van grotere potten. Vandaag bij de welkoop wat kleine klemmetjes gekocht en geprobeerd appeltaartvulling te wecken maar deze dekseltjes trekken niet vacuum. Eigenlijk ook niet vreemd, aluminium is nou niet bepaald vormvast.