Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Suikermaïs al in bloei?

Claudia69

Recommended Posts

Ik ben niet zo vertrouwd met hoe suikermais groeit, ik heb er dit jaar voor het eerst een plekje mee opgevuld, dus even een paar vraagjes:

1) moet je de scheuten die zich onderaan op de stengel vormen verwijderen of gewoon laten staan?

2) mijn eerste lading is amper een goeie meter hoog en schiet in bloei - terwijl ik dacht dat maïs hoger werd. Ze is regelmatig besproeid, maar misschien onvoldoende bemest?

Tips voor volgend jaar zijn dus zeker welkom

Nee je hoeft niks te verwijderen, niks erg als nu al bloeid heb je vroeg mais,

je hebt soorten van 60 cm tot ruim 2 meter, mischien te weinig water gekregen toen het droog was maar van bemesting houden ze ook iunderdaad.

Maar is makkelijk gewas je zult vast voldoende mais kunnen oogsten.

En beetje compost of koe/kip mest korrel erbij gooien kan altijd nog.

Players only love you when they're playing.

• 4 weeks later...

Heeft er al iemand bijna maiskolven? Ik zelf voorlopig nog niet, omdat mijn eerste zaaironde mislukt was (vreetaanval van poes), en ik dus later ben. Ik zag echter bij een buurman al aanzetten tot kolven. Hardstikke leuk dus.

Ik vraag me ook af of mijn mais straks elkaar wel kan vinden, Ben wel van plan om een handje te helpen bij de bestuiving (ja, ja, duurt nog wel even)...

Nee ik verwijder niets van mais, het ene soort maakt meer zijscheuten de ander helemaal niet maar verwijderen zou ik zelf niet doen.

ik heb 5 soorten mais staan maar ben vooralsnog niet van plan om daarbij zijscheuten te verwijderen er zijn ook nog bij mij geen zijscheuten.

wel zag ik van de week bloeisprieten bij 1 soort terwijl de plant vrij laag zijn nog denk zoiets van 50 cm.

mais is in mij ogen probleemloos gewas zonder dat er extra handelingen nodig zijn.

verder is eind zomer/herfst oogst normaal, duurt nog wel even dat er te oogsten is maar kan niet wachten heerlijk, en dit jaar ga ik ze zeker inmaken.

Over je vraag van maismeel is eigenlijk ja en nee, ik had 2 soortjes gekocht omdat dat hele oude maissoorten waren, die vroeger door indianen gegeten werden, dat vindt ik dan leuk.

Toen bedacht ik me later die aten vast niet de korrels maar maakte er meel van, ben niet van plan meel te maken,

ben eigenlijk soort bak/kook kluns en vindt dat ook niet leuk om te doen, maar omdat ik mais telen wel heel leuk vindt moet ik me er mischien eens in verdiepen, mischien vinden kippen dat meel ook lekker.

Ben jij wel van plan om meel te maken voor iets speciaals ?

Dat is zo Jooze, en hoogte is ook wat ras afhankelijk, er zijn vrij korte rassen die bv goed in een pot kunnen,

die staan voor volgend jaar op me verlanglijstje.

Over je vraag van maismeel is eigenlijk ja en nee, ik had 2 soortjes gekocht omdat dat hele oude maissoorten waren, die vroeger door indianen gegeten werden, dat vindt ik dan leuk.

Toen bedacht ik me later die aten vast niet de korrels maar maakte er meel van, ben niet van plan meel te maken,

ben eigenlijk soort bak/kook kluns en vindt dat ook niet leuk om te doen, maar omdat ik mais telen wel heel leuk vindt moet ik me er mischien eens in verdiepen, mischien vinden kippen dat meel ook lekker.

Ben jij wel van plan om meel te maken voor iets speciaals ?

Het lijkt ons wel leuk om meel te maken, we hebben nu een soort voor groen maismeel en een soort voor paars meel. En er dan brood of iets anders van te bakken.

Alleen een goed maalapparaat die ook mais aan kan kost wel in de 200 euro

Dus moeten we eerst zien of het mais lukt, en dan misschien zo'n ding kopen. In de loop der jaren zal het zichzelf denk wel terugverdienen

Ja das wel weer veel geld investeren, mischien kun je kijken of je bij iemand zo'n apparaat kan lenen, want inprincipe gebruik je zo'n ding maar 1x

per jaar, mischien wil zo'n molen die ook broodbak spul verkoopt wel voor je malen.

Of tweedehands zo'n ding zoeken.

Ben niet bang dat je mais mislukt hoor, duurt wel lang voordat kolven erin zitten en goed rijp zijn maar dan heb je wel gelijk lekker veel.

Had ik nog niet aangedacht maar nu je het schrijft zal maismeel van aparte kleuren ras inderdaad wel de meel die kleur hebben best wel grappig

• 1 month later...

Intussen zijn de eerste kolven geoogst en gekookt en ze zijn absoluut njammie !!!

Heb de zijscheuten gewoon laten staan (die zijn niet echt doorgegroeid), de maïs is nog behoorlijk hoog geworden (eerste zaaibeurt iets minder dan de tweede, maar die werd in volle droogte geplant) en op elke plant staan er een tweetal grote kolven. Ik vraag me nu wel af hoe ik die best kan bewaren voor later. Blancheren en in de diepvries stoppen (in kolven of in graantjes)? Op een andere manier inmaken?