Claudia69 Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Ik ben niet zo vertrouwd met hoe suikermais groeit, ik heb er dit jaar voor het eerst een plekje mee opgevuld, dus even een paar vraagjes:1) moet je de scheuten die zich onderaan op de stengel vormen verwijderen of gewoon laten staan? 2) mijn eerste lading is amper een goeie meter hoog en schiet in bloei - terwijl ik dacht dat maïs hoger werd. Ze is regelmatig besproeid, maar misschien onvoldoende bemest? Tips voor volgend jaar zijn dus zeker welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Nee je hoeft niks te verwijderen, niks erg als nu al bloeid heb je vroeg mais,je hebt soorten van 60 cm tot ruim 2 meter, mischien te weinig water gekregen toen het droog was maar van bemesting houden ze ook iunderdaad.Maar is makkelijk gewas je zult vast voldoende mais kunnen oogsten.En beetje compost of koe/kip mest korrel erbij gooien kan altijd nog. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Heeft er al iemand bijna maiskolven? Ik zelf voorlopig nog niet, omdat mijn eerste zaaironde mislukt was (vreetaanval van poes), en ik dus later ben. Ik zag echter bij een buurman al aanzetten tot kolven. Hardstikke leuk dus. Ik vraag me ook af of mijn mais straks elkaar wel kan vinden, Ben wel van plan om een handje te helpen bij de bestuiving (ja, ja, duurt nog wel even)... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Hier beginnen sommige ook al te bloeien terwijl ze nog maar 40 cm zijn, maar de meeste zijn al minstens 1 meter. @Hans Je moet de zijscheuten toch wel verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Nee ik verwijder niets van mais, het ene soort maakt meer zijscheuten de ander helemaal niet maar verwijderen zou ik zelf niet doen.ik heb 5 soorten mais staan maar ben vooralsnog niet van plan om daarbij zijscheuten te verwijderen er zijn ook nog bij mij geen zijscheuten.wel zag ik van de week bloeisprieten bij 1 soort terwijl de plant vrij laag zijn nog denk zoiets van 50 cm.mais is in mij ogen probleemloos gewas zonder dat er extra handelingen nodig zijn.verder is eind zomer/herfst oogst normaal, duurt nog wel even dat er te oogsten is maar kan niet wachten heerlijk, en dit jaar ga ik ze zeker inmaken. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Oh ik had ergens gelezen dat je de zijscheuten moet verwijderen zodat je betere maiskolven krijgt. Maarja, net wat je wild.En heb jij ook soorten voor maismeel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Over je vraag van maismeel is eigenlijk ja en nee, ik had 2 soortjes gekocht omdat dat hele oude maissoorten waren, die vroeger door indianen gegeten werden, dat vindt ik dan leuk.Toen bedacht ik me later die aten vast niet de korrels maar maakte er meel van, ben niet van plan meel te maken, ben eigenlijk soort bak/kook kluns en vindt dat ook niet leuk om te doen, maar omdat ik mais telen wel heel leuk vindt moet ik me er mischien eens in verdiepen, mischien vinden kippen dat meel ook lekker.Ben jij wel van plan om meel te maken voor iets speciaals ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Die van mij zijn ruim een meter hoog en staan ook al in bloei, maar ik denk dat de hoogte opzich niet hoeft uit te maken voor de oogst. en zoals ze hiervoor al zeggen ik haal ook niks weg. Gewoon laten staan en kijken wat het wordt. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Dat is zo Jooze, en hoogte is ook wat ras afhankelijk, er zijn vrij korte rassen die bv goed in een pot kunnen,die staan voor volgend jaar op me verlanglijstje. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Over je vraag van maismeel is eigenlijk ja en nee, ik had 2 soortjes gekocht omdat dat hele oude maissoorten waren, die vroeger door indianen gegeten werden, dat vindt ik dan leuk.Toen bedacht ik me later die aten vast niet de korrels maar maakte er meel van, ben niet van plan meel te maken, ben eigenlijk soort bak/kook kluns en vindt dat ook niet leuk om te doen, maar omdat ik mais telen wel heel leuk vindt moet ik me er mischien eens in verdiepen, mischien vinden kippen dat meel ook lekker.Ben jij wel van plan om meel te maken voor iets speciaals ? Het lijkt ons wel leuk om meel te maken, we hebben nu een soort voor groen maismeel en een soort voor paars meel. En er dan brood of iets anders van te bakken.Alleen een goed maalapparaat die ook mais aan kan kost wel in de 200 euro Dus moeten we eerst zien of het mais lukt, en dan misschien zo'n ding kopen. In de loop der jaren zal het zichzelf denk wel terugverdienen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Ja das wel weer veel geld investeren, mischien kun je kijken of je bij iemand zo'n apparaat kan lenen, want inprincipe gebruik je zo'n ding maar 1xper jaar, mischien wil zo'n molen die ook broodbak spul verkoopt wel voor je malen.Of tweedehands zo'n ding zoeken.Ben niet bang dat je mais mislukt hoor, duurt wel lang voordat kolven erin zitten en goed rijp zijn maar dan heb je wel gelijk lekker veel.Had ik nog niet aangedacht maar nu je het schrijft zal maismeel van aparte kleuren ras inderdaad wel de meel die kleur hebben best wel grappig Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 de ervaring leert dat als je de zijscheuten wegeneemt de kolf groter wordt. En daarbij komen uit de zijscheuten geen noemenswaardige kolven dus je hebt er ook niet echt wat aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Wij hebben zo'n molen, voor maïsmeel en het malen van andere granen (niet alle molens zijn geschikt voor maïs).Ik bak aardig veel met het maïsmeel. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 leuk zo'n molen. Ik bak ook vrij veel maar moet t altijd bij de molen halen. Waar heb je die molen vandaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Van Levenvanhetland.nl, al staat hij daar geloof ik niet in de webshop maar heeft hij deze voor mij besteld omdat het 1 van de weinigen is die de grote korrels van maïs aan kan. Hij is van het merk Hawos. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Mijn suikermais is al bijna 2 meter, gaat erg goed! Shot at 2011-07-15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 let maar niet op de doorgeschoten sla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 Mijn mais is ook al bijna 2.50 en staat volop in bloei. Ik heb ook zijscheuten. Wel heb ik om het vakje mais 4 paaltjes op de hoeken in de grond geslagen en daar draad op 150 hoog bevestigt Zo kan mijn mais niet omwaaien bij harde wind [knakken] Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JongeKweker Posted July 16, 2011 Share Posted July 16, 2011 oh ja, slim rick, kan ik ook wel doen. *fingers crossed* maar hopen dat het niet te laat is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 bedankt Jorieke voor je antwoord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Intussen zijn de eerste kolven geoogst en gekookt en ze zijn absoluut njammie !!!Heb de zijscheuten gewoon laten staan (die zijn niet echt doorgegroeid), de maïs is nog behoorlijk hoog geworden (eerste zaaibeurt iets minder dan de tweede, maar die werd in volle droogte geplant) en op elke plant staan er een tweetal grote kolven. Ik vraag me nu wel af hoe ik die best kan bewaren voor later. Blancheren en in de diepvries stoppen (in kolven of in graantjes)? Op een andere manier inmaken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2011 Share Posted August 27, 2011 Even blancheren en dan invriezen gaat goed. Daarna hoeft hij nog maar even gekookt te worden om af te kluiven of korrels te kunnen eten. wecken gaat ook goed. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Oké, dan zal het diepvries worden. Heb geen Weckpot staan, enkel confituurbokaaltjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts