kenbeimer Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Een flinke appelboom, waar ik erg gek mee ben. Nu wordt er echter een stuk van mijn tuin overgenomen voor stoep. De stoep komt niet op de plek van de boom, maar de boom moet wel weggehaald worden. Nu staat deze sinds 2013 in de volle grond en ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken, zonder de boom te mollen. Iemand ervaring / kennis om de boom zonder schade te verplaatsen? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Als je ze niet meteen hoeft te verplanten is dit een aardige truc om je boompje goed te verplaatsen. Dat doe je sowieso het beste als het boompje in rust gaat (november of zo) omdat ze dan voor de winter nog nieuwe wortels kan maken. De truc is: dit jaar (nu of de komende weken) wortelsnoei....je steekt met een spade rondom op 30 a 40 cm vanaf de stam alle wortels door. De boom zal reageren met aanmaak van nieuwe haarwortels die dicht bij de stam gevormd worden. November volgend jaar heeft het boompje dan weer volop sterke nieuwe wortels die allemaal dicht bij de stam zitten en dan graaf je het uit met een flinke kluit en zet je het meteen in het nieuwe ruime plantgat dat je dan al klaar hebt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Helaas... Ik kreeg vanochtend een brief dat hij overmorgen al verplaatst moet zijn. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Ik zou hem met een zo een groot mogelijke kluit uitgraven. En ook zo weer herplanten. Het is geen ideale situatie maar de meeste bomen/ struiken kunnen meer hebben dan je denkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Ik ga denk ik een hulplijn inschakelen. Bomen en struiken kunnen veel hebben, maar als ik een schop in handen heb, ben ik de groene magere heijn. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted October 7, 2016 Author Share Posted October 7, 2016 Hij mag blijven staan. Pak naar mijn hart. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts