Geplaatst: 9 september 20241 j Een spray helpt ook wel toch? Of ben je daar tegen? Je kunt vleermuizennesten ophangen in de buurt, voor en achter je huis, ze eten een groot deel van het gespuis op. En deuren / ramen dicht als het buiten donkerder wordt dan binnen. @Erny, dat van die adem weet ik nog niet zo net. Een mug weet je voet te vinden als die uit de dekens steekt. Daar adem je niet bepaald uit. Heb je een bron voor die wijsheid van de adem? NB ik bedoelde natuurlijk vleermuizenkasten, met dank aan @Dahli 10 september 20241 j aangepast door HuubvG zie nb
Geplaatst: 9 september 20241 j Vleermuizen nesten? Ik wist niet dat die bestonden. Wij hebben heel wat vleermuizen hier rond het huis, maar we kunnen maar niet ontdekken, waar ze wonen.
Geplaatst: 9 september 20241 j 2 uren geleden, Rookie zei: Vleermuizen nesten? @Rookie je kunt speciale vleermuizenkasten kopen, ik denk dat Huub dat bedoelt. Zie hieronder (die vleermuis erop hoeft voor mij dan weer niet 😉). Bij ons deelt de gemeente ze soms gratis uit. Daar kun je je voor inschrijven en dan komen ze hem nog ophangen ook. Als je aan je huis een goede plek hebt. Hier zijn er veel vleermuizen om het huis, we wonen aan een watertje en daar jagen ze, ook op muggen. Vrijwel nooit last daardoor in huis.
Geplaatst: 9 september 20241 j 3 uren geleden, HuubvG zei: Een mug weet je voet te vinden als die uit de dekens steekt. Daar adem je niet bepaald uit. Heb je een bron voor die wijsheid van de adem? Volgens mij komen ze op lichaamsgeur af. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 september 20241 j Er zijn dit jaar opvallend veel muggen heb ik het idee. Ondanks de horren toch een paar in de slaapkamer gehad en ik hou weken last van muggenbulten dus terechte klacht. Mijn tactiek: elektrische vliegenmepper binnen bereik op het nachtkastje en als ik een mug hoor zoemen zwaai ik daarmee rond. Een voltreffer geeft een mooie knetterende lichtshow in het donker. Muggen komen af op uitgeademde lucht (CO2), lichaamsgeur en lichaamswarmte. Die CO2 ruiken ze op grote afstand zo weten ze in welke ruimte ze moeten zijn en daarna gaan ze af op geur&warmte waarbij ze de lekkerste uitkiezen. (Hier in huis ben ik dat, degene die het slechts tegen muggenbulten kan 😠) 9 september 20241 j aangepast door loes
Geplaatst: 9 september 20241 j @appelvrouwzou iets met citroen of citronella niet kunnen helpen? Schijnt dat muggen daar niet van houden. Ook wij hebben horren, en een enkele keer een mug in huis, niet meer dan andere jaren geloof ik. Vast niet meer dan 5 dit jaar. Wel hebben we dit jaar veel (kruis)spinnen in de tuin. Vorig jaar leken ze wel uitgestorven, dit jaar gelukkig weer veel. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 september 20241 j Slaap atributen technisch niet haalbaar Arja We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 september 20241 j Auteur Oh, @appelvrouw ik heb nog vergeten te vermelden dat een "Zowie" ook goed tegen muggen werkt. Die van mij jaagt op ze en hapt ze op. Heeft er ook een hekel aan. Of we werken samen, gaat ook goed.
Geplaatst: 10 september 20241 j 16 uren geleden, HuubvG zei: Een spray Dat lijkt me niks, dat adem ik zelf ook in dan. Maar de stofzuiger truc, en níet luchten helpt’ in ieder geval vannacht was er nog maar 1. Ik begrijp niet zo goed hoe de beesten binnenkomen, ik heb overal horren. Dan toch ergens net langs een kier? Het zijn wel kleintjes, maar net te groot om knutten te zijn. Vleermuizen, jawel die hadden we in Frankrijk en daar hadden we weinig muggen. Dat is een oplossing op de lange termijn. Citronella ja dan komen ze op de warmte af en gaan weer weg denk ik, maar ondertussen ben ik weer wakker..en het stinkt ook nog vind ik, lijkt me ook niet. En sorry Erny maar ik hou niet van hondjes zeker niet in mijn bed ( waar is de moppersmurfsmiley?) Lekker klagen hè😫😫 ik doe dit topic eer aan😇 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 september 20241 j Ik zie dagelijks tientallen vleermuizen langs de ramen vliegen. Een mooi schouwspel waar ik ‘s avonds altijd even zen van word. Desondanks nog veel meer muggen. We wonen aan het water en heb zomer en winter muggen in huis. In de winter zijn ze beduidend slomer. Je hoeft je voordeur maar open te doen en er zitten er weer 5 binnen. Gaat snel. Geen zowies hier @erny Wel een stekker en een knetter. Werkt alletwee alleen als de muggen ermee in aanraking komen helaas.
Geplaatst: 10 september 20241 j @appelvrouw bij ons komen de muggen vooral via de kachel. Ja echt, via de schoorsteen(-pijp) helemaal naar beneden en dan via de kachel er uit. Daar hebben we nu dus een oude klamboe overheen gegooid. Er zitten daar wel 10+ muggen in steeds. Wij hebben ook vleermuiskasten, 3 stuks en die zijn ook 'bewoond' want we zien er poepjes onder liggen. EN dan nog een boel andere beesten die muggen of de larven daarvan eten. En toch hebben we dit jaar flink wat overlast. Wat ook niet gek is: het was hier lang zeiknat... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 september 20241 j Doordat er minder wespen zijn, hebben we juist meer last van muggen denk ik. Hier worden we ook lek geprikt iedere nacht.
Geplaatst: 10 september 20241 j 6 uren geleden, Jorieke123 zei: vooral via de kachel Ja wij zijn ook maar op zoek gegaan naar een “ingang of lek”. Niks gevonden. Alleen in de slaap kamer twee kleine gaatjes richting het dakbeschot. Eigenlijk weet ik maar weinig van muggen, maar volgens mij moeten de eitjes in het water gelegd worden? En klopt het dat mannetjes muggen niet steken? En waarom heb je er veel in het bos, vanwege de schaduw misschien? En hoe komen ze dan n jullie kachelpijp Jorieke, is dat vanwege de adem/ warmte/CO2 die opstijgt? Vanuit een dichte kachel? Hele vreemde beesten toch. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 september 20241 j Ik kan niet op alle vragen een antwoord geven, maar sommige wel. Eieren worden in/op het water gelegd. Dansmuggen (van de rode muggenlarven) laten al "dansend" hun pakket eitjes in het water vallen. Eenmaal in het water zwelt het pakketje op tot iets langwerpigs vanwege een gel-achtige vulling. Je moet het eens gezien hebben om te weten wat ik bedoel 😄 De larven van de dansmug zitten meestal in de bodem van het watertje, zoals slootjes en vijvers. De muggen steken NIET. Dan heb je nog de witte muggenlarven, die larven zweven in het water, en eten klein spul. De muggen hiervan zien er wat groenig uit. Deze steken ook NIET. Rode en witte muggenlarven worden in dieren- en viswinkels verkocht, als voer. Dan heb je nog de steekmuggen, tenminste ik weet niet of ze een speciale naam hebben. Maar deze steken dus WEL. Deze staan hoog op hun pootjes (dansmuggen en die van de witte muggenlarven liggen plat op het oppervlak waar ze op landen). Maar alleen de vrouwtjes steken. Zij hebben de eiwitten nodig voor de eieren. Deze leggen hun eitjes OP het water, als een soort bootje. Als je een schaaltje water in de tuin laat staan, liefst wat ouder water met wat oud blad oid erin, dan leggen ze er geheid hun eieren in. De eieren zijn bruin, het bootje is wat langwerpig van vorm. En ik dacht gelezen te hebben dat ze afkomen op of CO2 of lichaamsgeur. Huid ademt ook, en daar komt dan ook (in mindere mate) CO2 vrij. Kikkers en salamanders kunnen bijvoorbeeld erg lang onder water blijven, deze kunnen heel goed via de huid ademen. Volgens mij houden muggen meer van zoet bloed. Als je van knoflook houdt, zou het kunnen dat je minder gestoken wordt. En mogelijk speelt leeftijd ook een rol, want toen ik jong was werd ik in Thailand erg vaak gestoken. Mijn zusje ook, maar mijn ouders minder. Mijn dochter wordt ook vaker gestoken dan wij. Maar dat kan wellicht ook door opgebouwde afweer komen. Dat je er minder gevoelig van wordt. En net als bij allergieën kan dat per persoon verschillen. (geen wetenschappelijke theorie.) Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 september 20241 j Mijn broer wordt in bed zelden gestoken door muggen, zijn vrouw die ernaast ligt wordt lek geprikt.
Geplaatst: 11 september 20241 j Oh ja, steekmuggen larven herkennen. Ze zijn bruin van kleur, en hangen altijd ondersteboven aan het wateroppervlak. Kop naar beneden, en met de adembuis aan het oppervlak. Bij gevaar schieten ze naar beneden In tegenstelling tot rode en witte muggenlarven kunnen die van steekmuggen niet te lang zonder zuurstof. De witte ook minder lang dan de rode, maar die van steekmuggen moeten geregeld naar de oppervlakte komen om te ademen. Wellicht dat een drupje afwasmiddel helft om de oppervlakte spanning te breken? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 september 20241 j Ik had ze nog wel zo goed vastgebonden, toch 2 geknakt. Topzwaar door de regen van vannacht 😢
Geplaatst: 11 september 20241 j Op 9-9-2024 om 21:23, Dahli zei: je kunt speciale vleermuizenkasten kopen, Wat leuk, zo'n kastje! Ze zullen bij ons wel in de spouwmuur wonen, ik denk niet dat ze daar kwaad kunnen. We hebben eventueel wel een paar bomen waar het aan zou kunnen.
Geplaatst: 11 september 20241 j 12 uren geleden, acpronk zei: mogelijk speelt leeftijd ook een rol Zo oud zijn we dan nog niet😉🫢we worden flink gestoken. Hier in het bos geen water, alleen op de plantenschotels maar die leeg ik regelmatig. Dank voor je uitgebreide antwoorden Arthur, ondanks dat weet ik nog steeds niet waarom ze nou in deze hoeveelheden ín een bos zijn. Alhoewel🧐ik realiseer me wel dat hier ruim 150 m verderop een natuurlijke vijver is die dit jaar vol staat. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 september 20241 j Een paar weken geleden een gedroogde espelette peper gekregen. Vandaag de zaden eruit gehaald en kreeg een niesbui... je raadt t al. Een neus als een tomaat ondanks dat er wordt gezegd dat deze maar een scoville hebben tussen de 2000 en 4000
Geplaatst: 11 september 20241 j 5 uren geleden, Dahli zei: Ik had ze nog wel zo goed vastgebonden, toch 2 geknakt. Topzwaar door de regen van vannacht 😢 Wat jammer!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.