Geplaatst: 16 december 202516 Dec 9 hours ago, redzebra said:Aan haar gedrag te zien, voelt ze zich heel goedOh, dat is heel fijn. Mooi dat jullie nog een tijd samen hebben 🙂 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 januari6 Jan Ik weet niet of ik het hier moet zetten of bij een topic kweekbakken, anders verschuif je het maar.Even een waarschuwing als je een automatisch bewatering kasje gaat kopen bij Tuinzaden.Die moet je namelijk niet vullen. Hoe gekker kan het worden. Hier mijn verhaal.Ik heb bij Tuinzaden een GL-G165, automatisch bewatering zaaikasje gekocht. Echter er zit een deksel op zonder ventilatieopening.Nadat de bak drijfnat en beslagen was heb ik gevraagd of dit normaal is.Als antwoord kreeg ik: “Dat de kap aan de binnenzijde beslaat en vochtig wordt, is normaal bij dit type zaaikasje. De transparante kap zorgt voor een warm en vochtig microklimaat, wat de ontkieming van zaden bevordert. In tegenstelling tot sommige andere kweekkastjes heeft deze kap geen vaste ventilatieopeningen. Zodra de zaailingen zijn opgekomen en wat groter worden, adviseren wij om de kap (gedeeltelijk) te verwijderen of regelmatig te luchten. Dit helpt de jonge plantjes afharden en voorkomt schimmelvorming.Indien u liever met ventilatieopeningen werkt, zijn hiervoor losse deksels verkrijgbaar:” Ik krijg 2 type deksels door. Bij die deksels worden diverse nummers genoemd voor welke kasjes ik het zou kunnen gebruiken, maar de GL-G165 die ik heb, wordt niet genoemd. Ik heb ze toen weer geschreven daarover en toen kreeg ik dit antwoord. “Wij begrijpen uw teleurstelling en u heeft gelijk dat dit op onze website niet geheel duidelijk wordt vermeld. Beide kappen met ventilatie passen op een G132-onderbak, en dit is inderdaad de onderbak die onderdeel uitmaakt van de G165-combinatie. Deze vraag hebben wij eerlijk gezegd niet eerder ontvangen, maar uw bericht is voor ons een goede aanleiding om te bekijken hoe wij dit duidelijker kunnen omschrijven. Er zijn binnen het Garland-assortiment namelijk veel mogelijke combinaties van bakken en kappen, wat soms tot verwarring kan leiden.Graag komen wij ook nog even terug op uw oorspronkelijke vraag over de drijfnatte en beslagen kap. Bij het opkweken van zaden adviseren wij om het waterreservoir in eerste instantie nog niet te vullen. U kunt de zaaigrond licht vochtig maken en deze vervolgens afdekken met de kap. De kap zal dan evengoed beslaan maar dit zorgt ervoor dat het zaaigoed voldoende vochtig blijft. Het reservoir kunt u beter pas vullen zodra de zaden zijn ontkiemd en zijn uitgegroeid tot kleine zaailingen. In die fase nemen de plantjes pas meer vocht op en kan de kap geleidelijk worden verwijderd.Wanneer het reservoir direct na het zaaien al wordt gevuld en de bewateringsmat meteen wordt gebruikt, wordt het zaaigoed vaak te nat. Dit geldt zowel met als zonder kap en kan de kieming juist nadelig beïnvloeden. “Mijn reactie daarop:Als de plantjes tevoorschijn komen, dan komen ze niet allemaal tegelijk naar boven. Als de meeste boven zijn, dan gaat de kap eraf.En als degene die boven zijn gekomen 2 blaadjes hebben, dan worden ze verspeend, dus dat water heeft dan helemaal geen zin meer.Of de bak wordt met water gevuld terwijl er nog zaden zijn die boven moeten komen.Het is overigens niet gemakkelijk om iedere keer de bak met zaden eruit te halen, omdat je voorzichtig moet zijn met de opgekomen zaden of dat de aarde niet wordt beschadigd, want de bak met de kweekcellen buigt enigszins door. Ik blijf het een rare zaak vinden: een zelf bewateringsbakje die je droog moet gebruiken. 6 januari6 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 6 januari6 Jan @Petrasmoestuin Ik snap je verwarring, maar denk dat je best plezier van deze bak kunt hebben. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk dan duurt het zeker een maand tussen ontkiemen (en in mijn geval planten in mijn kweekbakje vanuit deno) en het tijdstip dat bijvoorbeeld de peperzaailingen zover zijn dat ik ze verspeen. Het zijn langzame groeiers. Ik ga er even vanuit dat je pepers hebt gezaaid in deze bak. Jij doet het voor komen alsof je alles direct na de eerste echte blaadjes verspeent. Dat is echt niet nodig. Wel na enige tijd die kap verwijderen vanzelfsprekend. Tussentijds (als nog niet alles boven is, zou ik zelf ventilatie aanbrengen door bijvoorbeeld een pen tussen de kap en de 2e bak te leggen).Wat ik zelf nooit gedaan zou hebben is een bak kopen met een kap zonder ventilatiegaten. Ook mét ventilatie beslaat de kap. Dat is ook de bedoeling. Ventilatie is dan wel essentieel is mijn ervaring.Verder denk ik dat de onderbak met hydratatiemat (zonder kap dus) heel handig kan zijn voor het opkweken van verspeende zaailingen (zoals tomaten bijvoorbeeld) wanneer ze in hun volgende kleine potje staan. En dan op die mat dus.Voor jouw idee: onderstaande peperplantjes had ik die dag verspeend. Ruim een maand na planten in de kweektray. Je kunt dus echt wel even vooruit met jouw bak. 6 januari6 Jan aangepast door Dahli
Geplaatst: 6 januari6 Jan Ik heb alleen de natte mat eronder gelaten, maar geen water meer in de bak. Ik heb het deksel wat schuin gelegd, met een pen kan natuurlijk ook. Of mijn man boort er een paar gaatjes in.Ja, ik weet dat het langzame kiemers zijn, hoewel ik al 1 heel klein puntje boven de aarde zie na 4 dagen. Dus ik hoop dat ze niet beschimmeld zijn. Want daar ging het mij over.En ze zeiden steeds wat anders. Eerst was het goed, toen weer van: oh dat staat niet goed vermeld en uiteindelijk moest het water eruit. De communicatie van het bedrijf is gewoon waardeloos. En nu zeggen ze dat ik het terug kan sturen en een andere kopen. Ik ga niet alles eruit halen, wassen, drogen, inpakken, versturen. Nieuwe afwachten en na 3 weken opnieuw beginnen.
Geplaatst: 6 januari6 Jan 8 hours ago, Petrasmoestuin said:Het is overigens niet gemakkelijk om iedere keer de bak met zaden eruit te halen, omdat je voorzichtig moet zijn met de opgekomen zaden of dat de aarde niet wordt beschadigd, want de bak met de kweekcellen buigt enigszins door.Waarom haal je die bak er uit?
Geplaatst: 6 januari6 Jan 9 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Ik blijf het een rare zaak vinden: een zelf bewateringsbakje die je droog moet gebruiken.Staat in de uitleg, dat je dit pas vult wanneer er zaailingen opgekomen zijn.In eerste instantie grond licht vochtig is genoeg om te kiemen voor zaden met de kap er overheen.Pas als er zaailingen opgekomen zijn, wordt er meer water verbruikt..
Geplaatst: 6 januari6 Jan 1 uur terug, rorror zei:Staat in de uitleg, dat je dit pas vult wanneer er zaailingen opgekomen zijn.Nee staat nergens vermeld. Waar lees jij dat? Ja de verkoper zegt dat nu achteraf, maar staat niet in de omschrijving bij het kweekkastje of op hun website. 6 januari6 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 6 januari6 Jan 1 uur terug, Bernaar zei:Waarom haal je die bak er uit?Ik moest het water er nu uithalen, pas als de plantjes zich laten zien, dan moet er water in. Dus weer die zaaibak eruit.
Geplaatst: 6 januari6 Jan @Petrasmoestuin Ik dacht dat je de tekst in dat kader had geplaats, de info van website was, en niet een reactie op een email.Maar dan nog, als ik de bak zou gebruiken, zou ik zeker plantjes tot wel 10cm opkweken en dan wel het water reservoir gebruiken. Dus niet alleen voor het ontkiemen gebruiken. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen use-case hiervoor. Maar de info zou wel op de website moeten staan.
Geplaatst: 6 januari6 Jan 16 minuten geleden, rorror zei:Dus niet alleen voor het ontkiemen gebruiken.Precies. En dan heb je best (en vooral langer) plezier van deze bak. Lekker voorlopig laten doorgroeien in deze bak. Bespaart voorlopig weer ruimte. Ik zie ook niet in waarom de zaailingen er direct met twee echte blaadjes uit moeten.3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Ja, ik weet dat het langzame kiemers zijnHier zijn het helemaal geen extreem langzame kiemers, wel langzame groeiers. Dus juist langer plezier van jouw kweekbak.
Geplaatst: 7 januari7 Jan 1 hour ago, Petrasmoestuin said:Ik moest het water er nu uithalen, pas als de plantjes zich laten zien, dan moet er water in. Dus weer die zaaibak eruit.Ah,OK,ik pak gewoonlijk een klein gietertje en giet water tusssen een willekeurige cel juist boven de rand,want daar heb je altijd wat plaats omdat zo'n cel meestal taps toeloopt.En als er teveel water inzit,neem ik de complete zaaibak op,en giet het overtollige water overhoeks weg over de rand van de onderbak1 hour ago, Dahli said:Ik zie ook niet in waarom de zaailingen er direct met twee echte blaadjes uit moeten.Wordt dikwijls online aanbevolen,omdat kiemen meestal op voedselarme grond moet gebeuren,en eens er een paar echte blaadjes aankomen,de worteltjes sterk genoeg zijn om niet meer zo snel te verbranden van volwaardige potgrond en dan de voeding kunnen beginnen opnemen.Bij sommige plantjes die een groot verschil in kiemduur hebben,doe ik de cellen voor +/- 70% vol met goede potgrond en de resterende 30% met een arm mengsel.Dan kan ik die tray een hele tijd laten staan tot er een hoop zaailingen uitgekomen zijn alvorens te moeten verspenen.Beide commentaren,zowel op @Petrasmoestuin als op @Dahli zijn natuurlijk mijn persoonlijke 'luie oplossingen' .😁
Geplaatst: 7 januari7 Jan 9 uren geleden, rorror zei:info van websiteWat de verkoper zegt heb ik tussen aanhalingstekens gezet.
Geplaatst: 7 januari7 Jan 10 uren geleden, Bernaar zei:Wordt dikwijls online aanbevolen,omdat kiemen meestal op voedselarme grond moet gebeuren,en eens er een paar echte blaadjes aankomen,de worteltjes sterk genoeg zijn om niet meer zo snel te verbranden van volwaardige potgrond en dan de voeding kunnen beginnen opnemen.Ik denk dat een ieder zo zijn of haar eigen methode heeft 😊. Pepers ontkiemen bij mij in de deno. Zodra de kiemblaadjes verschijnen zet ik ze in een kweektray. Die is gevuld met gewone potgrond die “verdund” is met 1/3 vermiculiet. Ik plant of zaai dus nooit in zaai-/stekgrond. Nadat de echte blaadjes komen én al wat zijn gegroeid geef ik heel soms nog wat zeer sterk verdunde vloeibare mest (1:4). Dat gaat hier uitstekend en brengt met zich mee dat de plantjes pas na ruim een maand eventueel overgaan naar een grotere pot. Daar worden ze per 3 ingezet.
Geplaatst: 7 januari7 Jan 1 hour ago, Dahli said:Ik denk dat een ieder zo zijn of haar eigen methode heeft 😊.Klopt! 😉Maar tegenwoordig met AI en internet,lijkt het erop dat vele websites zaai- en plantinstructies bijna woordelijk kopiëren van elkaar.😁
Geplaatst: 10 januari10 Jan UPDATE van mijn zaaibak gebeuren.Ik had tegen Tuinzaden gezegd (nadat zij mij bleven schrijven en diverse dingen hadden genoemd waar ik alleen maar verstrooider van werd) dat ik best wel een tegemoetkoming verwachtte van b.v. de bak die zij mij nu adviseerden en dan gratis verzenden.Daarop kreeg ik antwoord: de geadviseerde bak met 15% korting en gratis verzenden.Van die mogelijkheid heb ik dus gebruik gemaakt en ook gelijk extra cellen erbij besteld, die kan ik dan zelf in een andere bak zetten.Dat had ik woensdagmiddag laat geschreven. Ze zeiden dat de pakketten al waren opgehaald door de post en niet eerder dan vrijdag weg zou gaan.Maar donderdag kreeg ik al bericht dat het verzonden was en vanmorgen om 11.30 uur had ik de doos al binnen na 2 dagen. Vanuit Nederland naar Duitsland tijdens de hevige sneeuwbuiten en gebracht door Hermes. Over Hermes was ik vroeger altijd ontevreden. Zeiden dan dat ik niet thuis was, terwijl als er iemand bij de poort stond, er 2 honden blaften, dus er was niemand geweest. Of ze zeiden dat ze het niet konden vinden, adres is niet goed of ik kon het elders ophalen. Dat was wel in Spanje toen. Hier in Noord Duitsland hebben wij gelukkig een goede postbezorging maar met de sneeuw? Ik was helemaal perplext. Ik heb Tuinzaden ook bedankt ervoor en ze hebben het wel goed opgelost nu.Het is even wennen met de nieuwe cellen, want ik krijg ze de eerste keer niet gemakkelijk uit elkaar, maar dat zal moeten wennen denk ik. 10 januari10 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 14 januari14 Jan Veel stress op het werk en veel werkuren maakt dat ik een grote 'zadenshopdrang' heb 😳. En aangezien zaden niet zo duur zijn, vallen er hier elke week wel enveloppen met zaden in de brievenbus. Onze tuin is groot maar niet zó groot. En die werkuren zullen voorlopig niet minderen dus 'meer zaden - meer moestuin' is niet van toepassing. En dan durven ze nu ook nog eens starten met de biologische dahliabloembollen! Of ik moet van job veranderen, of ik ga binnenkort willekeurig zaden in mensen hun brievenbussen stoppen in de hoop dat zij er nog iets mee gaan doen 😶. Zal nu ook maar eens het forum dichtklikken want da's nog zo'n geweldige afleider 😅.
Geplaatst: 14 januari14 Jan 3 uren geleden, ElkeV80 zei:van job veranderenIk heb geen job bij een baas, maar maakt niet uit hoor. Ik heb veel slaap nodig en ik kom ook uren tekort en ik heb ook veel te veel nieuwe zaden gekocht en vele zaden die ik heb lopen van datum af. Zaden waarover ik veel moet lezen en noteren en weer lezen....Maar ik doe het zo: ik heb een aantal zaden die ik beslist wil zaaien, dat heb ik in een excel staan. De andere gaten die ik in bakken krijg, dan kijk ik wat er mogelijk is en wat ik het liefste zaai. De rest sla ik dan over als ik geen ruimte heb. Ik heb ook nog een partij oude stoffen zaaizakken die ik nu eigenlijk ga vervangen, die gebruik ik voor experimenten en vele kruiden en die zet ik op de terrastafel achter naast mijn wintersowing. Dus eigenlijk een verkapte uitbreiding.😂😂Misschien dat jij het zo ook op kunt lossen. Een lijst maken met dingen die je beslist wilt en dan blijft er wat over wat je kunt zaaien en soms iets dan vroegtijdig verwijderen.Wij hebben gewoon luxe stress en ja ik ken dat van het vele aanschaffen als je niet lekker in je vel zit. Vroeger deed ik dat met kleding, maar heeft nu geen zin, als ik hoofdzakelijk thuis zit.
Geplaatst: 23 januari23 Jan De deksels van de kweekbakken waren beide gescheurd aan de hoeken. De doos was in tact, dus is in het magazijn gebeurd en niet tijdens de aflevering. Toen ik Pflanzen-Koelle schreef bleven ze steeds zeggen dat ik het hele pakket moest terugsturen, dus ook met de kweektafels erbij en niet alleen de deksels.Aangezien het een hele grote doos is en onhandig om in te pakken, zei ik tegen hen dat ze alleen de kappen konden omruilen. De doos kon niet eens door de deur naar de tuin. In de carport leeg moeten maken.Ze zeiden: die kunnen wij niet los leveren.Toen wees ik ze op hun website waar de kappen ook los te koop zijn.Ze zeiden: die hebben een andere afmeting.Ik had ze opgemeten, maar ze hebben exact dezelfde afmeting, dus die konden ze gewoon sturen.Toen zeiden ze weer dat ze niet hetzelfde zijn.Ik dacht even: ik bestel ze gewoon en stuur de kapotte terug. Maar ik zag dat je voor die kappen veel meer verzendkosten betaalt. Dus dat was het probleem. Kweekbakken met deksels opsturen, is gemakkelijker, dat is steviger en dan worden ze nog gescheurd afgeleverd. Maar oplossen ho maar.Ook geen vergoeding, dat was gemakkelijk geweest.Moet je zien hoe groot de doos is die je helemaal moest dichtplakken.Mijn man heeft vandaag de deksels gelijmd en nu zie ik de kweekbakken elders voor 24 euro minder en gratis leveren......... 😖😡😡Als ik dat eerder had gezien, dan had ik het hele pakket teruggestuurd. Ik had dagen lang gekeken of ze elders te koop waren en die ik niet hoefde af te halen en daar waren ze op dat moment het goedkoopst. Het vriest toch nog een week hier en de aarde bevroren, ook in de zakken, kan er nog niets mee. Ik had er wat in willen zetten met de kap erop.Tja, dikke pech, maar bij Planzen-Koelle bestel ik dus nooit meer.
Geplaatst: 24 januari24 Jan Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet helemaal. Ze hebben je een retouroptie geboden zoals het hoort.Ja die doos is groot wat logisch is want grote spullen komen nu eenmaal in een grote doos. Ik zie een perfecte doos om die grote dingen in terug te sturen. Je hoeft geen passende doos te zoeken alleen nog wat tape regelen en dan kan het retour.Met retour sturen van het gehele product had je zelfs nog de optie gehad om te annuleren en de kweekbakken elders goedkoper te kopen. 24 januari24 Jan aangepast door loes
Geplaatst: 24 januari24 Jan 14 uren geleden, Petrasmoestuin zei:De doos was in tact, dus is in het magazijn gebeurd en niet tijdens de aflevering. Dat hoeft niet. Als er ruw met de doos is omgesprongen, en vooral als er vorst is geweest tijdens het transport en het plastic/kunststof dus kwetsbaar was, kan iets in de doos stukgaan en de doos zelf nog heel zijn. Probeer maar eens een doos met een dunnen glazen karaf vanaf enige hoogte op de grond te laten vallen. De doos blijft heel, maar de karaf niet.Ik zie ook het probleem niet helemaal. Terugsturen, nieuwe krijgen, klaar. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 januari24 Jan 2 uren geleden, Tanja65 zei:probleem nietJa dat kan kloppen Tanja van de hele doos. Die doos was bijna niet uit de auto te krijgen door de postbeambte. Mijn man heeft geholpen. Dus dat grove kan de volgende keer weer gebeuren.1 Ik wou ze alvast in gebruik nemen en wist niet dat het anderhalve week zou blijven vriezen.2 Mijn man zag ertegen op om ze terug te sturen.3 Ik heb al eens eerder gehad dat er iets opnieuw werd gestuurd en de schade nog groter was. Dat risiso wilde ik niet nemen. Dus nu gelijmd.Ja klopt @loes op de dag dat mijn man ze gelijmd had zag ik opeens dat ze elders veel goedkoper te koop waren, omdat ik een specificatie zocht die niet bij alle fa omschreven stond. Soms maakt men een foute keuze. Net als nu in dit geval.
Geplaatst: 27 januari27 Jan Op 2-12-2023 om 20:30, woldistel zei:Dat heet BTW + de misschien hogere loonkosten in Nederland, pensioenafdracht etc. Er zijn ook vast nog landen waar het nog goedkoper kan. Een verenigd europa is ook nog heel ver weg. En met de laatste verkiezingen wordt het er niet beter op. Fijn voor wie langs de grens woont, kun je goedkoop boodschappen doen. Ik zou je voordeel dan ook gewoon bij het jubeltopic zetten 🙂Uhm, AH en Jumbo concurreren in Belgie op lagere loonkosten NL, vooral nachtwerk, week-end werk en in de logistiek. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Poes had een aanvaring met de vangplaatjes: * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 januari31 Jan 20 minuten geleden, Tanja65 zei:Poes had een aanvaring met de vangplaatjes:Ai, dat ziet er pijnlijk uit. Arme poes
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.