Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2016 Geplaatst: 27 november 2016 Sorry, ik bedoel een half uur ja. Ik zal het aanpassen in mijn bericht Goed opgelet Al pakt dat halve uur bij mij vaak wel langer uit, want dan ga ik altijd 'even snel' de varkens nog wat lekkers brengen, en dan ben je zo 3 kwartier verder.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2016 Geplaatst: 27 november 2016 Nasuada: ziet er al mooi uit, zijn ze nog een stukje gladder en strakker geworden na de laatste keer persen? Heb je nog dun kaasdoek gevonden of gekocht? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 27 november 2016 Auteur Geplaatst: 27 november 2016 Aah toch half uur.....Had het alweer aangepast in mijn boekje voor de volgende keer. Ze zien er mooi en strak uit.Staan nu in vorm zonder doekje Heb o.a jouw kaasdoek gebruikt:-)En die van mij vanmorgen nog ik bak zout gelegd daarna uitgewassen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Nasuada Geplaatst: 27 november 2016 Auteur Geplaatst: 27 november 2016 Trots op het resultaat tot zover Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 27 november 2016 Geplaatst: 27 november 2016 Weeeeuuuw! Goed bezig Nasuada!!! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Anna, alles goed gegaan met meikaas ook gisteren? (Had je em gekruid?)Had een paar vraagjes voor je bedacht:- van welk merk is jouw thermometer? Ik vond die heel erg fijn namelijk. Super snel en makkelijk vasthouden. - mag ik als je tijd hebt het recept van het brood waarin je wei verwerkt?- had je toevallig nog een leuk recept gevonden van glutenvrij brood? Dan kan ik mijn zusje daar es mee verrassen (niet dat die recepten niet online te vinden zijn, maar inmiddels errug onder de indruk van jouw broodbak-kunsten en dus van je advies Niets heeft haast hoor! Maar ze spookten al een tijdje door mijn hoofd, dus de hoogste tijd om es op te schrijven! Oh kleine update: de wei-soep is niet voor herhaling vatbaar hoor. We hebben het braaf weggeten, en ook ons hondje rijkelijk voorzien van een portie. Maar dit soepje (groenten, getrokken op veldvarkensbeen) had zoveel lekkerder kunnen zijn zonder wei. Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Mijn thermometer is een Thermapen 3 die ik via ebay bij de de leverancier (Eti) kocht als "refurbished" product met ook gewoon 1 jaar garantie. Heb net uitgevonden dat je het automatisch uitschakelen ook kan uitzetten, dat vind ik toch handiger bij het kaasmaken.. Je kunt gewoon elke broodrecept gebruiken, zie bijvoorbeeld hier en dan water of melk vervangen door wei. Ik maak zelf eigenlijk nooit glutenvrijbrood, dus ik kan je daar niet in adviseren. Meikaas ging wel redelijk goed, niet helemaal volgens 'het boekje' gedaan. Stremming duurde wel wat langer dan bij mijn goudse. Mijn 2 goudse kaasjes, volgende keer met meer dan 8kg persen: Meikaas met basilicum, oregano en zongedroogde tomaat, morgen proeven: Oh ennem, zou ik mijn nieuwe camembert in dezelfde bak als de 'oude van 19nov' kunnen leggen of bijt dat elkaar qua vochtigheid? Hoop eigenlijk dat de oude dan wat schimmels kan verspreiden? De nieuwe is namelijk met een niet zo'n goede korst van brie gemaakt (zat maar een heel dun laagje op die brie en de zijkanten waren zelfs vrijwel zonder korst ). Quote
Nasuada Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Ziet er keurig uit Anna Ik denk dat ik ook eens een meikaasje ga proberen volgende keer. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Anna, dat (over de nieuwe camembert in zelfde bak) weet ik eigenlijk niet, vroeg het me laatst ook af. Misschien met wat vaker deppen en papier onder in de bak? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Charly ik heb van het weekend ook een hele fijne gekocht.19 euro . Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Dank voor de links allemaal!Goed om te lezen van de Weber-thermometer, die is wel vriendelijker geprijsd Wat ik zo fijn vind aan die van Anna is dat je die een beetje normaal kan vasthouden. Bij het kaasmaken is overal vocht en dus ook klamme klauwtjes. Dan is zo'n handvat erg prettig.Even kijken of ik die ergens ook in een aanbieding of soortgelijk kan bemachtigen. Anders de Weber (he die komt ook met een handvat-variant zie ik): http://www.allesvoorbbq.nl/weber-digitale-opklapbare-zakthermometer.html?gclid=Cj0KEQiA6_TBBRDInaPjhcelt5oBEiQApPeTF5z3828f9fDXCBKg1eQSKOvAy7fQE6WbXvq8BlSSf5MaAtV-8P8HAQ Die van mij wandelt te langzaam naar de eind-temperatuur. Wat niet erg is als je aan het pasteuriseren bent en pas rond de 40 graden zit. Maar als je zo rond de 70 zit, en hij begint op 35 met langzaam naar boven tellen, dan krijg je er wel wat de zenuwen van (ik althans wel ) Gisteren ook lekker bezig geweest weer. Iets teveel gedaan zelfs. Ik had 25 liter gevraagd, maar 27 gekregen. - Van 20 liter 4 Goudse kaasjes gemaakt van bijna 700 gram elk. Ondanks steviger persen, zijn de kaasjes wel meer gesloten, maar niet zo mooi als het Kaasdag-kaasje. Ik wil de volgende keer die omstandigheden proberen te evenaren. Toen heb ik - door de lange rit naar huis - het Goudse kaasje 2 uur langer in de pers gehad met 2,5 kg per kaasje erop. Eens kijken of dat een verschil maakt. - Van 5 liter 2 grote Quesitos gemaakt (meikazen dus ). Juan had de eerste meikaas, van 1,7 liter binnen het weekeind op. Dus als ik die wat meer zurige smaak wil proeven aan het einde van de week, kan ik beter wat groter inslaan - Van 2 liter vanille vla gemaakt volgens dit recept:https://www.weekendbakery.com/posts/zelf-vanillevla-maken/Wilde banketbakkersroom maken, maar vond 2 liter wat veel daarvoor. Dus werd het vla. De smaak was erg goed, maar de maizena klonterde behoorlijk. Dat moet anders. Oh en het was een enorm geklieder: de trechter zijn we met de verhuizing kwijt geraakt. Dus ik probeerde met de maatbeker klonterige, gloeiendhete vla in de flessen te gieten. Dat is geen aanrader. (Maar goed, "al doende" he!)- Van de 1e lichting wei van de 20 liter Goudsekaas zijn 12 rozijnenpannenkoeken gebakken. Daarna kon je me opvegen hoor. Hahaha. Maar serieus: heel hard gewerkt, en enorm tevreden met het resultaat. Daar gaat het maar om.De volgende keer maak ik de vla of ander "bij productje" op een ander moment. Dank voor de brood-recept link Anna ook nog. (En mooie kaasjes heb je gemaakt! Met 8 kg per kaasje geperst?)Oh en mijn Blauda zat gisteren ineens ook onder de foute schimmel. Heb hem, zoals Jorieke aanraadde, even in een klein, apart pekelbadje gedaan. En met zout nagescrubd. Afspoelen, en in schone bak terug. Vanochtend rook ie voor het eerst wat naar scherpe blauwschimmel. Hoop dat ie weer op de rit is! Het Goudsekaasje heb ik nu uit de tocht gelegd, op een schoon sushimatje. Voelt zo droog aan, leek me geen kwaad kunnen. En de camembert doet het prima op z'n plastic matje. Groetjes maar weer en fijne dag Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Goed bezig iedereen! Je hebt de vanillevla heet in flessen gedaan om nog langer te kunnen bewaren? Ik heb nu weer een paar kaasjes (die ik de donderdag na de kaasmaakdag heb gemaakt) die gaan scheuren. Ik denk dat ik ze toen niet zwaar genoeg heb geperst, ik ga eens noteren en in de gaten houden of dat het is. Ik ga ze nu maar waxen, anders gaat het steeds verder. Ook eens zien of dat dan de kaasjes zijn waar straks gaten in zitten. Iets met de wei die er net niet hard genoeg uit is geperst? Tja... Mijn camembert heb ik van de week ingepakt in plastic en in de koelkast gelegd. Die van die week daarvoor gaan we vandaag aansnijden. Die is een stukje dunner en voelt goed! De blauwe kaas heeft nu gaatjes, die hebben we zondagavond geboord. Ik vond wel dat de snippers die we er uit boorden, lang niet zo romig waren als eerder wel... Bij eerdere Blauda's. Misschien komt dat nog. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Waarom vla heet in de fles? Tja... dat is nou een goede vraag. Ik ging er gewoon vanuit dat alles wat je in een fles giet, je er het beste heet in kan doen. Zoals met sap enzo. En heb er verder niet bij stil gestaan. Maar aangezien de vla vast op gaat deze of komende week, vermoed ik dat het ook prima koud gekund had. Sjonge. Inzicht Dank maar weer Oh en goed te lezen dat het tijd wordt om de camembert in de koelkast te gaan bewaren. Gaan we doen! Quote wees bevriend met kleine dingen
henkg Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Ik volg dit topic, want ik wil ook kaas gaan maken. Een melkveebedrijf op nog geen 2 km, en de boer laat zijn koeien ook nog eens regelmatig buiten grazen. En dat weet ik, niet uit reclame, maar omdat ik er elke drie dagen langs kom.Pas als ik een kaasgrot heb (oude koelkast met verwarming en schakelapparaat, vooral om bier onder ideale temperatuur te laten gisten). Over digitale thermometers:Dat kan wel wat goedkoper, b.v. (heel veel leveranciers):http://www.ebay.com/itm/DIGITAL-KITCHEN-PROBE-THERMOMETER-FOOD-COOKING-BBQ-MEAT-STEAK-TURKEY-WINE-JAM/222176287807?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38530%26meid%3D0c04e86569c54927bb52040bd1b45ee6%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D361408941328Van 20 graden keukentemperatuur naar 70 graden duurt wel ongeveer 30 seconden. Maar voor dat weinige geld kun je er eens eentje kwijtraken ... Ik gebruik dat ding ook voor andere zaken, zoals voor de composthoop: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Leuk dat je meeleest Henk Blauda: Met o.a. ook vlokjes witte schimmel, geen probleem: Dit soort vlekjes poets ik zo goed mogelijk weg met pekel: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 29 november 2016 Auteur Geplaatst: 29 november 2016 (aangepast) Ooh die ziet er mooi uit jorieke.Ik moet met die van mij aan de slag.Vol slechte schimmel sinds vanmorgen.Ziet er niet echt lekker uit ... 29 november 2016 aangepast door Gast Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Ja, even mooi poetsen met pekel. Waar heb je de bak staan? Wel weer in die koele kamer toch? En je draait hem om met een papiertje? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 29 november 2016 Auteur Geplaatst: 29 november 2016 Ja wel weer in de koele kamer, die bruine plekken zijn na het boren erin gekomen.Wat uit de boor kwam leek wel op jonge geraspte kaas. Voelde goed smaakte nergens naar.Mijn camembert zijn wel zo mooi.zal foto maken.De kale plek is zo goed als dicht.Hmm zie dat er een iets grijze waas op zit.Inpakken maar? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 29 november 2016 Geplaatst: 29 november 2016 Mooi hoor Je kunt het pluis op de camembert wat platdrukken met het papier waarmee je ze draait. Dus even in dat stuk papier pakken/rollen zodat alles minder pluizig is. Dat grijze zou ik even in de gaten houden, of dat dan nog blijft. Dat wil je niet inpakken in plastic zodat het dan gaat broeien ofzo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 29 november 2016 Auteur Geplaatst: 29 november 2016 Charly goed bezig.....wij willen foto's zien:-).Henk wat een goedkoop metertje....die kan je nog eens ergens laten slingeren.Denk dat dat kaasmaken echt wat voor jou is....met je lijfspreuk...meten is weten kan je helemaal los gaan met kaasmaken.Voor mij is het echt een soort therapie hahahaha tis alles wat ik niet ben. Precies,geduldig,geordend. Dat vraagt enorme focus voor iemand die chaotisch, ongeduldig en van grote lijnen houdt:-).Ik zeg gogogo henk. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
buitenvogel Geplaatst: 30 november 2016 Geplaatst: 30 november 2016 een beter recept voor pudding: https://dagelijksekost.een.be/gerechten/vanillepudding-met-petit-beurrekoekjes . Ik gebruik wel volledig melk en geen room! verder heel leuk jullie kaasverhalen te lezen, ik lees alles mee (in stilte ) Verder hoop ik ooit ook kaasjes te kunnen maken! momenteel geen tijd met de baby hier. Quote
Charly Geplaatst: 30 november 2016 Geplaatst: 30 november 2016 Hee Buitenvogel, dank voor het delen van dit andere recept. Ik zet hem onder mijn favorieten voor de volgende poging!En Henk, goed idee van de thermometers. Wat een prijsverschil zeg! Ook al tijden benieuwd naar de temperatuur in de composthoop en kas en minikas... Dus ga ik zeker een paar bestellen. Ik denk dat ik voor het kaasmaken desalniettemin een "snellere" thermometer ga aanschaffen. Het komt allemaal erg nauw met de graden daar. Nasuada, ik hoop dat je de foute schimmel goed hebt weggekregen van je Blauda. Ik heb die van mij ook net weer een zout-scrub gegeven. En heb het er niet afgespoeld. Eens kijken wat dat doet. (Sterk goedje is die blauwschimmel trouwens he, mijn handen ruiken na het scrubben nog heel sterk naar gorgonzola, zelf na wassen met zeep.) En hier nog wat fotootjes hoor De Goudse kaas familie groeit! Een rozijnen wei-pannenkoek met een dikke plak Quesito (hij gaat weer rap!)Had ze deze keer trouwens iets zwaarder geperst. Met 750 gr op 500 gram kaas voor 1 uurtje. Geeft een iets minder flubberige kaas. Vonden we zelf toch weer net wat lekkerder. En de vla. Wist niet dat vla kromp na het verhitten. Flessen waren bij het vullen echter keurig tot flak onder de rand, en is het peil behoorlijk gezakt. (Geen buitengewoon boeiende info, maar het viel me gewoon op) En tot slot het stinkerdje. Zo! Ik ga mijn handen nog een keer wassen. Want hoewel blauwe kaas op tafel bijzonder gewaardeerd wordt, is het toch net wat anders om met alles wat je doet een whiff blauda in je neus te hebben, merk ik Fijne dag allemaal. Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 1 december 2016 Geplaatst: 1 december 2016 (aangepast) Tja, dat prijsverschil van die thermometers is er niet voor niks. Ik raak mijn thermometer gewoon ook niet kwijt voor die prijs, dat formaat en die kleur. Het is ook maar net wat je wil, een product "made in England" of eentje door kinderhandjes gemaakt uit China (of niet voor een eerlijk loon), een product dat de halve wereld over moet reizen met bijbehorende milieuvervuiling of eentje die van iets dichterbij komt, doe je mee aan de wegwerpindustrie of ga je voor een duurzamere optie, enz. enz. Ieder z'n ding, maar het moge duidelijk zijn dat ik liever kies voor duurzaam, 'lokaal' en fairtrade En nu weer terug naar de kaas. Volgens mij hebben jullie helemaal geen echte blauwschimmel Die van mij zag er de dag na de eerste pluisjes zo uit: Oke, na een wasbeurt met pekel is ie ook iets minder blauw: Ik had al wat plekjes weggehaald, maar er blijven er komen en ik krijg ze nu echt niet meer weg met hard poetsen. Ik vrees toch dat die telefoon wat beestjes in het eten heeft gegooid. Durf ook geen gaten te maken, er zitten best veel roodbruine plekken rondom de hele kaas. Ik kan niet boren zonder een plekje te raken.. Zal ik de hele buitenste laag wegsnijden of is dat te rigoureus? 1 december 2016 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 december 2016 Geplaatst: 1 december 2016 Goeie groene vacht Anna!Dat roodbruine is niet echt een probleem volgens mij Anna. In mijn Amerikaanse boek hebben ze het bij het recept voor 'Blue cheese' over een "blue mold and Reddish brown smear" Die er op komt en die je er dan voorzichtig wegschraapt met een lang mes zonder kartels. Met andere woorden: het blijft er dan wel op, ze zeggen niet dat het verkeerd is en dat je het weg moet poetsen. Je moet het er elke 20 tot 30 dagen af schrapen. Nou gaat dat (die elke 20-30 dagen) niet op voor deze Blauda, die kunnen we veel eerder eten en je moet wel even af en toe poetsen met pekel omdat het gewoon een ander kaasje is (en het geheel qua recept minder zout is dan zo'n blue cheese waarbij ook zout door de wrongel gaat) Over de thermometer: ik zou ook zeker niet teveel bezuinigen, je hebt hem vaak nodig en hij moet fijn zijn en snel werken. En ook makkelijke batterijen bevatten, die je gewoon weer op kunt laden (AA of AAA). Ik kocht er laatst 1 als back-up als kassakoopje (online), en daar moeten van die stomme knoopceldingen in Dat zie je dan ook pas als je hem in het echt ziet. Het is ook wel erg fijn als ie boven de 90 graden gaat, i.v.m. koken van de melk. Bij ricotta moet je soms tot boven de 90 graden verhitten om de kaas te vormen, maar het mag niet koken. Dus net daar tussenin. Nou ja, je moet even uitvinden wat fijn werkt en wat niet. Dat is ook voor iedereen weer anders. Je hebt ook van die metalen thermometers met wijzertje (dus niet digitaal) met een klemmetje voor op de rand van de pan. Ook wel handig om zonder handjes te meten. En ook handig dat ie geen last heeft van de inductieplaat, zoals de digitale wel eens hebben. Maar goed, dan moet je pan wel altijd goed vol zijn anders hangt ie daar maar wat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 3 december 2016 Auteur Geplaatst: 3 december 2016 Anna the Queen of the green schimmels hahahaha echt mooi. Hier vandaag de laatse fase het waxen.Wanneer kunnen we het eerste kaasplankje uitserveren? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.