Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

Met grote belangstelling (en ook wel jaloezie ) volg ik jullie experimenten. Zo lekker allemaal

 

Ik heb er verder geen verstand van, maar kan het probleem met het stremmen niet komen doordat de melk gepasteuriseerd is?

Las ik bij meneer Wateetons.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He enthousiast-aan-de-slag-gegane Nasuada! Hoop dat het toch nog lukt met het stremmen zeg.

Zou toch zonde zijn van je nachtelijke beslommeringen als het helemaal op niets zou uitdraaien...

Zelf ook aan het kazen! Stremming van de 20 liter melk lijkt goed te zijn gegaan.

Ga nu wrongel-snijen.

En daarna nog meikaasje maken.

Maar goed. Stap voor stap!

 

Mbt de Kaasmaakdag-kazen: Gouda kaas is prachtig geel bolletje, vooralsnog zonder scheuren.

Blauda is nog mooi wit (bewaar ik in bbq doos met deksel erop, en luchtgaatje open. Net zoals de camembert)

Camembert is nu ook flink aan het pluizen, en stinkt. Maar niet echt zweetsokkig, meer zurig. Pluizigheid is niet kraakwit ook overal.

Even in de gaten houden. En natuurlijk alles noteren

 

Met groetjes maar weer!

 

Edit: Ai Nasuada, ik liep nog een paar posts achter. Wat k*k dat het helemaal niet gelukt is.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Camembert met zure lucht is niet echt goed denk ik... Misschien de bak af en toe even luchten? Dus na het omdraaien even open laten staan en dan weer afsluiten? Bak een keer soppen?

 

Hier nu ook een mooi vachtje al:

IMG707950791480094716.JPG

 

 

De Blauda doet nog niets blauws, er komen wel hele kleine witte pluisjes op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2016112520444547301480105784.jpg2016112520263119391480105770.jpg2016112520331272921480105756.jpg2016112520244654891480105737.jpg2016112520243725901480105720.jpgLeuk om van iedereen de voortgang te zie zien.

Charly hoe ging het vandaag?

 

Over mijn mislukte poging van gisterenavond.

Denk dat het pasteuriseren op te hoge temperatuur is gegaan.

Morgen nog een keer de auto en kratjes doorzoeken en kijken of ik de thermometer vind en anders maar een nie8 halen

Geen kaas zonder thermometer.

Vanmorgen heb ik nog 10 druppels stremsel per pan gedaan.

Toen ik vanavond thuis kwam was het nog steeds vloeibaar en zuur geworden. Flinke laag wei??? En geschift rook echt naar zure karnemelk.

Door al dat gedoe was ik vanmorgen vergeten mijn kaasjes te draaien

Pfffff ffe helemaal vastgeplakt aan de matjes.

Lekker alles uitgesopt en weer vol goede moed verder.

Verder zit op de camembert een dik pak dons en ruikt het nog heel neutraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kazers.... als jullie je blauda nou eens in het (zon)licht houden, en heel goed kijken, dan zou je zo maar een ietwat blauwe waas kunnen zien! Heeeeel lichtjes, maar hij is er! We kunnen vandaag of morgen dus wel gaten gaan boren (ik doe dat morgen, vandaag al 100 dingen gepland)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2016112609374155291480149583.jpgHij zit vol witte puntjes ik zie nog geen blauwe waas.

Heb er nu schone folie en het deksel op gedaan en zet hem vandaag in de woonkamer kamer.

Stond in bijkeuken waar het ong 12 graden is.

Woonkamer is 20 vandaag.

Denk dat het dan heel hard zal gaan.

Zal morgen nog een foto maken voor het verschil.

 

Kan dat kleine Gouda bolletje in de coating dit weekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa, het blauw is hier ook gesignaleerd. Ineens, en meteen best actief.

IMG770096581480157022.JPG

 

Gisterenavond druk geweest met tussenproject 'au secours camembert'. Denk dat het komt omdat ik het sushimatje niet goed schoongemaakt had.

Daar ontstond nu ook die nare donker turkoise schimmel op, die je ook wel es op brood ziet.

Alles uitgesopt en ook wat chloorwater gebruikt, en voor de zekerheid even op plastic matje. Vanochtend rook en oogde alles weer normaal.

Maar ik houd em in de kijkert nu!

IMG770185061480157019.JPG

 

Het kazen van gisteren was een meer dan volle dagtaak. Maar erg leuk.

IMG769746751480157038.JPG

Er tevreden met mijn 4 dobberende Gouda's. Alleen met het persen een foutje gemaakt, en ik denk dat ze daarom wat minder 'smooth' zijn mbt oppervlakte. Ik heb nl vleugelmoeren onder de planken van de pers gedraaid, dan blijven ze mooi op hoogte.

IMG769852131480157034.JPG

Maar had ze deze keer niet ver genoeg naar beneden gedraaid voor de 1e persing. Dus die was achteraf veel te licht. Nou ja. Alles opgeschreven. Eens kijken hoe het uitpakt.

 

Verder mijn eerste ooit meikaasje gemaakt, uiteindelijk van 1,7 liter. Prima maatje! Volgens mijn lief heet dat in Colombia "Quesito", hij heeft die smaak vreselijk gemist en was er aandoenlijk vrolijk door vanochtend. Ik zeg dat er nog meer meikaasjes gaan volgen!

IMG769953721480157029.JPG

Mbt telefoon: hij doet het weer. (Een techie als vriendje is soms zoooo fijn ) Alleen de camera nog niet. Dus daarvoor heb ik even zijn telefoon gegapt vanochtend. Maakt toch een leukere update zo!

 

Groetjes maar weer en fijne zaterdag!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, die blauwe vlokjes Nu gaat het hard!

 

Ja de kaas had harder geperst mogen worden. Maar ik had het deze keer ook, vooral met kruidenkaas is het lastig om een gesloten korst te krijgen. Nu het wat koeler is buiten, kan je ze mooi op de tocht zetten en drogen ze goed. Zonder dat er schimmel in de kuiltjes en gaatjes komt.

 

Die vleugels zou ik eerlijk gezegd weghalen. Door de pinnen, en steeds 2 kaasjes van zelfde formaat onder 1 plank, kan er weinig verschuiven of echt scheef gaan. Normaal zou je die vleugelmoeren steeds iets onder de plank positioneren? Zodat de plank er iets boven zweeft zeg maar?

 

Ik moest erg lachen om je bericht over de meikaas. Helemaal gaaf dat hij het zo lekker vindt Ik word er ook altijd erg blij van, zo lekker fris en romig en kruidig (in geval van kruiden....). En later in de week wordt de smaak nog wat beter. Je kunt nu nog wat spelen met persen, nog een keer omdraaien tijdens het persen (voor een wat gladdere vorm), en pekeltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zag ook een heel klein beetje blauw vanmorgen. Helaas zag ik ook wat groengelige puntjes.. Da's niet goed toch? Wegpoetsen met pure azijn of pekel?

 

Vanmorgen 20L melk gehaald bij een nieuw adresje (85ct/L). Er staat nu 10L te stremmen voor Goudse en 3L voor camembert Waarom heb ik geen grotere vormen?

 

Jorieke, je hebt ook zo'n emmer van brouwland met maatstreepjes. Als ik met een maatbeker 2L uit de emmer haal, dan is dat volgens de emmer minder dan 2L.. Geeft de emmer toevallig meer aan (of geeft mijn maatbeker te weinig aan)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan even poetsen met pekel ja. Daar kan het blauw tegen, de rest niet.

 

Je gaat ook weer goed aan de slag dus Top! Zit er een losse sticker op de emmer? Met de maatstreepjes? Die zat bij mij verkeerd. Heb ik er af moeten halen, een paar liter in de emmer moeten doen, en toen precies op de juiste hoogte moeten plakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen sticker, zit er gewoon op geprint. Tja en maatbekers zijn eigenlijk ook niet echt betrouwbaar, heb verschillende maatbekers en die hebben verschillende ideeën over wat een liter is Daarom houd ik meer van (kilo)grammen dan van (milli)liters.

 

Het blauwschimmeltje groeit hard! Nu overal wel blauwigheid. Ook op meerdere plekken verkeerde schimmels, poetsen poetsen poetsen. Waar doe ik dat eigenlijk het best mee? Keukenpapier, kaasdoek, (tanden)borstel?

 

Boren gaat nog even niet, eerst nieuw boortje halen. Nog even wachten tot maandag en hopelijk kan ik voor die tijd de verkeerde schimmel wegkrijgen. Niet in de buurt prikken wordt lastig, er zitten op verschillende plaatsen donkerbruine stipjes. Boor je eigenlijk dwars door de kaas heen of tot halverwege?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat het kaasjes wat vochtig is? Of de bak? Even uitsoppen en goed drogen?

Poetsen doe ik met wat keukenpapier, en pekel in een apart schaaltje want die gooi ik daarna niet meer terug in de bak. Wat deppen, poetsen, is voldoende. Eventueel iets voorzichtig wegsnijden of schrapen kan ook. Je hoeft je niet echt zorgen te maken om een kort die je dan breekt ofzo.

 

We boren de gaten meestal helemaal door, ligt een beetje aan de dikte van het kaasje. Want ons boortje is niet lang. Als we het niet helemaal redden dan is dat maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik denk ook dat ik doe wat Jorieke doet: wachten tot deze lichting kaasjes droog is, en dan de hele bups ineens waxen.

Al die klieder-verhalen van Anna en Jorieke zorgen ervoor dat ik de wax-exercitie met enige argwaan tegemoet zie.

 

Gisteren trouwens dikke vette (wei)pannenkoeken gebakken. Met appel en bacon en kaas. Heerlijk!

Vandaag staat er een wei-groentensoepje te trekken met een mooi veldvarkensheupbotstuk erin. Kookt raar die wei, meer als melk natuurlijk. En dus veel schuim. Maar ruikt goed.

 

Ik las ergens dat iemand de wei ook aan de paarden voert. Vraag me af hoe. De geiten zien het vooralsnog in ieder geval totaal niet zitten.

Misschien dat ik nog wat wei bij zuurminnende planten kan kieperen? We hebben enkele hortensia's staan, maar ook een rhododendron en wat blauwe bessen... Ik moet er toch ergens mee heen zolang we nog geen varkentjes hebben.

 

Afijn. Mijn lief heeft inmiddels het laatste stukje Quesito achter zijn kiezen. Dus wie weet, plan ik morgen al wel weer een nieuw kaasdagje...

Fijne zondag allemaal.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet wat vroeg om na een week al te waxen?

 

Heb inderdaad wat kaas weggeschraapt. Het lijkt wel van binnenuit te komen, het zit best diep. Bak is gewoon droog.

 

Meikaas in de maak (2L) en de rest van melk staat yoghurt te worden. Ook gelijk mijn zuurselstarter maar even doorgekweekt. Wat een geplan, op bezoek gaan moet maar even wachten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag toch weer een poging gedaan .

10 liter melk. In pannen van 6 liter en een van 4 liter. (1 x 650 vorm en 2x 450 vorm)

Heb Italiaanse kruiden, komijn en tuinkruiden in de week staan..

 

Dan wacht ik ook op het waxen op deze kaasjes. Ben toch wat voorzichtiger geworden, had zo erg de balen van de 7 liter melk die ik heb weggegooid.

Heb gisteren een nieuwe vleesthermometer gekocht en ik heb karnemelk gekocht. Op dit moment staat het te stremmen......spannend....

 

Ben voornemens om de 4 liter melk de tuinkruiden te doen en de 6 liter melk zometeen na het stremmen te delen in 2 pannen in 2x3 en dan in de een de komijn en in de ander de Italiaanse kruiden te doen.

Of is dat te laat en kan ik het best 1 soort kruiden nemen voor de 6 liter en dan niet splitsen??

Ben ondertussen op het forum aan het zoeken of daar voorbeelden over in staan.

 

Succes allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anna: mijn kaasje is wel al heel mooi droog. Daar kijk ik een beetje na. Hij staat ook goed op de tocht, en moet niet veel verder indrogen.

 

Nasuada, ik zou alles in 1 pan verwerken, en dan van te voren bedenken hoeveel liter er in een vorm gaat en daar de kruiden op aanpassen. Je hebt toch alleen de grotere vormen? Die van 650 gram? Waar zeker 4,5 liter in gaat? Daar kan je geen kleinere kaasjes mee maken, dan persen ze niet meer goed.

 

Ik maak dan meestal 1 naturel, en giet dan de kruiden voor het 2e kaasjes in de overgebleven wrongel en maak daar een kaasje van. Het is anders heel moeilijk afpassen, dan moet je wrongel gaan wegen ofzo, om te weten dat je de helft hebt gepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm te laat,heb het in de vormen zitten.

Heb 1x650 en 2x 450 vormen.

Volgens mij is het perfect gegaan.

Alle 3 de vormen zitten nokkie vol en had een hekel klein handje over van de Italiaanse kruiden kaas.

Ik heb het met de eerste wringen op het oog verdeeld.

de kruiden toegevoegd en na 15 minuten nogmaals gewrongeld.

Ze zien er super goed uit.

En hubbie heeft ook zo'n pers gemaakt die jullie hebben daar gaat het zo onder.

Heb alles keurig opgeschreven en me echt precies aan de temperaturen gehouden.

#kannietwachtenophetresultaat.

Hier een tussenstand na het eerste half uurtje persen op half gewicht.IMG2016-11-2717-41-3982231480265126.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou helemaal mooi. Ik zou nog wel even wachten met echt de grotere hoeveelheden elke week, want je moet nog even zien en proeven hoe ze nu rijpen. Zou zonde zijn als er toch ergens iets fout gaat, wat je niet meteen merkt (zoals je het stremmen wel meteen merkt). En dat de smaak dan niet goed is, van die hele rits met kaasjes die je in de tussentijd hebt gemaakt.

 

Laat je de gesneden en gewassen wrongel, op 36 graden, wel nog een half uurtje rusten? Voordat het in de vormen gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uur laten staan? Is dat vernieuwde techniek? Ik heb alle info uit het Goudse kaas topic vorig jaar al eens bij elkaar gezet en geprint, daar staat een half uur laten rusten met deksel op de pan voor je de laatste keer wei wegschept en de vorm(en) vult. Maar je doet nu dus een uur? Waarom eigenlijk?

 

Mijn kaasje lijkt ook droog, maar hoe zie je of ie nog verder moet drogen of niet? Aan de kleur? Ik ben in elk geval al blij dat ik nu geen schimmel en geen scheuren heb.

 

Ziet er lekker uit Nasuada

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...