Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

2016120416032656761480887564.jpgVandaag weer een dag voor mezelf kaasmaak dag.

15 ltr melk

1 Gouda kaasjes 650 vorm

1 peperkaas 450 gr vorm

1 brandnetel kaas 450 gr vorm

1camember grijze buis vorm

1 meikaas grijze buis vorm

2 netjesvorm voor restant brandnetel vorm en meikaas je

1 pudding karamel van 500 ml.

2016120416024621701480864402.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Nasuada. Je bent een onverzadigbare kaasfreak aan het worden!

Wat cool dat je zoveel verschillende soorten op 1 dag hebt afgekregen!

(Ik was echt gesloopt na 4 Goudse kazen, 2 meikazen en 2 liter vanille vla. Laat staan dat ik er nog allemaal kruiden, schimmels etc aan had moeten toevoegen!)

Ziet er wel heul stoer uit.

Die brandnetel: gekocht of zelf gedroogd?

 

Was het waxen trouwens lastig? Nog goede tips? Ik wilde morgen gaan waxen, maar zie nog ietsje vocht bij 2 van de recente kazen. Ik denk nu woensdag te gaan kliederen.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waxen was appeltje eitje.

Het leek wel vloeibaar goud

Gewoon goed in beweging houden en heuuul goed vasthouden zonder er al te hard in te knijpen.dat was het lastigst.welk recept heb jij voor het meikaas je gebruikt?

Ik die van Jorieke maar kon zo snel niet herleiden hoeveel druppels stremsel ik gokte op 11.

Doen jullie er gelijk zout in? Of moest hij ook gepekeld worden?

Vond het super flauw smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te gek Nasuada Je meikaas moest nog in de pekel (een uurtje of wat), en dan vanaf dag 3 of 4 krijg je echt een lekkere smaak. Maar vooral als je er kruiden in doet. Zo naturel zijn ze ook lekker, maar meer om het frisse en verse dan echt om de smaak ofzo. Lekker met een komkommertje en tomaatje op brood. Of met tomaat en basilicum, als een soort van mozzarella.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk: ik vind meikazen ook niet zo super smaken. Maar mijn lief is er zo enorm dol op, dat compenseert in hoge mate.

Echt, die kan 's ochtends in bed al mompelen: Mmmmm lekker, zometeen Quesito.

Hij houdt niet zo erg van kruiden, dus vooralsnog alleen naturel.

Ik wacht gewoon lekker op mijn camembertje en straks de Goudse kazen.

De blauwschimmel doet het niet onaardig. Ik kijk er eerlijk gezegd niet naar om, maar geef hem om de 2 dagen een zout-scrub.

Wel vind ik de gorgonzola-geur zo sterk, dat ik hoop dat ie me straks op 'moment supreme' niet tegen staat.

Afijn. Gaan we zien. Ik duik weer even in de oormerken. (Terwijl ik eigenlijk een voorstel tot uitbreiding project moet schrijven... Oh oh, dat uitstelgedrag! )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo! Vrijdag was het tijd om te waxen.

(Althans voor mij, misschien dat de kaasjes er al eerder aan toe waren)

 

Kaasjes verzameld en van labeltjes met nummers voorzien

IMG547747661481487865.JPG

 

De rode wax gesmolten

IMG547588571481487861.JPG

 

Kaasje laten dompelen door mijn lief. (Mijn eerste poging was niet bijster, kreeg niet genoeg grip. Vriend-lief heeft veel meer kracht in grotere handen ook nog. Ging super!)

IMG548525951481487868.JPG

 

En het resultaat!

IMG549133841481487872.JPG

 

De wakkeren onder u denken nu wellicht: verhip waar zijn die labels gebleven?

Tja. Dat ging niet helemaal als gepland.

We deden het volgens het boekje: dopen, plakken, nog es dopen... Niks meer te zien!

De rode wax waxt super maar de doorzichtigheid was bij ons nihil. We hebben dus nu 2 kazen met onzichtbaar label onder de wax.

Maar niet getreurd, de rest hebben we erop geplakt met alleen een lik wax aan de onderzijde.

Zag er alleen wat kliederig uit, vandaar dat ik jullie alleen de glimmende rode bolletjes toon.

Prachtig zo met de kerst!

 

Mijn camembert wordt aan de randen al goed zacht. Nog een weekje meen ik he?

Dan ook de Blauda? Spannend!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, ziet er goed uit! Oh, jammer dat de rode wax niet zo doorzichtig is. Had je het wel heet genoeg? Daar wordt het ook vaak wat dunner van, en dus een minder dikke laag. Maar goed, ik heb alleen nog maar met de gele wax (met een beetje rood van baybell) gewerkt.

 

Mijn camembert voelt inderdaad al aardig goed, door de dikte zal het midden wat steviger blijven dan de randen. Maar ik durf hem van de week al wel een keer aan te snijden. Blijven voelen!

 

Mijn Blauda gaat mooi:

IMG734042691481488900.JPGIMG734345721481488907.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wauw wat een knappe Blauda!

Die van mij is wat bleker, maar ruikt idd erg pittig.

Benieuwd naar jouw Blauda ook, Nasuada.

 

En ik ga nu alvast even denken wie ik ga uitnodigen voor een wijntje met een stukje eigen camembert van de week.

Mmmm. Het water loopt me nu al in de mond. (Misschien nodigen we gewoon helemaal niemand uit )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig is ie!

Ik heb toch besloten - met pijn in het hart - om het aansnijden nog een weekje uit te stellen.

Wil heel graag mijn familie laten proeven op kerstavond. Als ie een beetje uitloopt dan, is dat geen ramp.

Dan serveer ik er ook meteen een plakje Blauda bij en dan hebben we nog een mooi palletje.

(Moet eigenlijk nog een meikaasje maken ook nog. Als ik tijd heb misschien...)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Goudse kazen zitten al een ruime week in de wax. Er heeft nul komma nul schimmel op de kazen gezeten voor ze in de wax gingen, wat een verschil met vorig jaar! Er zitten wel wat lucht?bellen onder de wax, is dat erg?

AN5885s45691481814042.jpg

 

De labeltjes zijn hier ook niet allemaal even netjes gewaxed:

AN5886s28831481814041.jpg

 

De blauwda heb ik de vorige keer toch bewerkt met een mes en daarna een beetje verwaarloosd, af en toe gekeerd:

AN5881s72591481814044.jpg

 

En net maar weer eens gepoetst. Doen jullie dat nou zo vaak of poets ik te weinig en heb ik daarom zo'n blauwe vacht?

Waar ik niet heb gesneden is de 'korst' wat dikker en geler en is de blauwschimmel wat donkerder:

AN5883s18041481814043.jpg

 

Camembert is vandaag aangesneden, is nog wel ietsje hard in het midden, maar smaakt al best sterk:

AN5889s42601481814040.jpg

 

De nieuwe camembert is een stuk hoger, gaat nu (pas) in de koelkast, is al zacht aan de zijkanten en stinkt echt verschrikkelijk

AN5888s59141481814040.jpg

 

Camembert gemaakt met witschimmel uit een zakje is duidelijk beter. Schimmel is mooier wit en de laag is ook dikker. Bij mijn rondleiding door de kaasmakerij zei de kaasmaker dat hij de schimmel niet bij de wrongel doet, maar na het inzakken besproeit met in water (dacht ik) opgeloste schimmel. Dat kan blijkbaar ook nog. Als ie de volgende keer wat meer tijd heeft, zal ik eens vragen waarom ie dat zo doet. Hij zei ook nog dat de kaas verpakt moet worden in geperforeerd papier, er moest lucht bij kunnen.. Tja, dat folie van ons is niet echt luchtdoorlatend toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sprayen met schimmelwater kan ook ja. Zowel bij de blauwe als bij de witte. Is voor 1 kaasje niet handig lijkt mij, je hebt al gauw teveel spray-water en te weinig kaas

Ons plastic is helemaal dicht ja. Gaat toch goed hoor, ik heb altijd een mooi kaasje Die 2e van jou is wel heel dik ja. Die van de kaasmaakdag vond ik al te dik, dan rijpt ie niet gelijkmatig en heb je dus een stevige binnenkant. Ook lekker, maar kan beter

 

Wel leuk voor je om duidelijk verschil te zien tussen die met poeder en die met een stukje korst. Ik moet zeggen dat ik toen niet zo'n verschil zag, maar het zal ook aan de staat van die korst liggen? Misschien is daar al eens mee doorgeënt?

 

Je Gouda kaasjes zien er goed uit, die luchtbelletjes zijn niet erg, ik heb er tenminste nog nooit last van gehad.

 

Ik heb mijn blauda wel een paar keer gepoetst ja, omdat er wat ongewenste schimmels kwamen en ik de hele onderkant of bovenkant dan even mee poetste. Voelt die van jou al zachter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zoooo. De kerst gebruikt om onze kaasjes goed te proeven. In de drukte nauwelijks foto's gemaakt.

Maar toch even een kort verslagje:

- De camembert was idd wat te vloeibaar geworden, hij dobberde onder de korst tegen de tijd dat ik hem wilde aansnijden. En dus de planning (op een plankje serveren) aangepast naar een ander idee dat ik ergens las van Jorieke: op 200 graden 15 min de oven in.

Dat was een gou-den idee! Soepstengels ernaast en we hebben allemaal heerlijk lopen dopen. Gezellig ook!

Sjonge dat was een zeldzaam prettige camembert hoor - en dat zeg ik niet alleen omdat we em zelf gemaakt hebben - maar ook omdat ie gewoon echt super smaakte!!! Dit ga ik zeker vaker doen zo. Weer eens wat anders en vies lekker.

IMG783157831482849300.JPG

 

- De blauda had toch wat plekjes die me niet aanstonden, dus heb wel wat weggehaald nog. Maar stonk voldoende om ook te slachten.

Hiermee een plaatpizza belegd in de oven. (Wat tomatensaus, flinke plakken blauda, even de oven in, en daarna wat basilicum erover)

Was ook echt heel erg lekker! Wel enorm machtig en sterk van smaak hoor. Daar hoorde dus een volle en krachtige rode wijn bij, nogal koppig. Dus daarna even flink uitwaaien buiten was geen overbodige luxe. Maar zeker ook geslaagd.

 

- De Goudse kaasjes hebben we braaf met rust gelaten (met moeite !)

Volgende maand gaan we die eens proberen.

 

Als ik terugkijk op de Blauda en de camembert zal ik die laatste zeker vaak gaan maken nog.

De Blauda was wel een projectje apart, echt meer een feestdagending dan zomaar even tussendoor. Voor mij dan he.

 

Wens jullie alvast allemaal een super O&N en hoop dat jullie kaasjes minstens even goed bevallen zijn.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De camembert is hier in elk geval goed bevallen Charly. Geen gek idee van die oven! Misschien gooi ik mijn dikke camembert ook wel in de oven, wie weet wordt de binnenkant dan toch nog zacht

 

Voelt die van jou al zachter?

Die vraag had ik over het hoofd gezien Ik weet eigenlijk niet hoe 'hard' de blauwda was. Hij veert wat mee, maar 't is bij lange na geen camembert Hij krijgt aan de zijkant wel 'rimpels', alsof ie wat uitdroogt, de onderkant/bovenkant is juist weer wat vochtiger en de gaatjes gaan dichtzitten (misschien ook door het poetsen?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Late reactie, sorry

Ik had mijn Blauda voor onze vakantie aangesneden, omdat ik het tijd vond en ik er toch wat mee moest. Laten liggen was geen optie, zonder (dagelijks) omdraaien en checken.

Hij is totaal anders dan mijn eerdere Blauda's, deze was nog 'hard' en stevig. Als een Gouda... maar mijn vorige kaasjes waren allemaal redelijk zacht van binnen, romiger. Ook zat er hier en daar wat gele schimmel. Ik heb een stukje geproefd maar de rest vacuüm verpakt en ingevroren. Nog eens kijken wat ik er mee ga doen.... ik ga wel snel een nieuwe maken die dan hopelijk zachter wordt?

 

IMG745969801483962450.JPGIMG746035781483962454.JPGIMG746297451483962458.JPG

 

Mooi dat de camemberts bij jullie goed hebben gesmaakt, wij hebben er ook goed van gegeten Ik ga ook weer snel aan de slag om nieuwe te maken. Moet alles weer oppakken na de vakantie. Dus mouwen opstropen en kazen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je alle kaas invriezen?

 

Mijn blauda was wel zacht, maar dit durfde ik toch niet op te eten.. De buitenkant zag er ook al wat smoezelig uit en de binnenkant was nergens zo mooi blauw als bij jou, Jorieke. Verder rook ie ook sterk naar ammoniak o.i.d.

AN5929s-255481484508937.jpg

AN5933s30081484508938.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet mijn meikaas nog ontdooien, om te testen hoe die zich houdt in de vriezer. En camembert wordt wat klef aan de buitenkant, maar is nog zeer goed voor bereiding in gerechten. En die blauda (en andere blauwe kazen) vries ik ook altijd in.

 

We moeten gewoon nog een keer aan de slag met zo'n blauda. Dan laten we er deze keer geen telefoon in vallen, goed? Als het niet goed voelt dan moet je het vooral niet eten Altijd je zintuigen vertrouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...