Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

He wat leuk. Dank Jorieke!

Ben nog niet ervaren. (lees: nooit gedaan, maar zin om het te leren!)

Mbt producten: moet nog alles aanschaffen, maar zie bij brouwmarkt en leven van het land voldoende prettige producten.

En door dit topic weet ik ook precies wat ik moet hebben.

Wat er niet verkocht wordt - hadden jullie al geconstateerd zag ik - is de was.

Fijn als ik die van je kan kopen, of anders bestel ik wel coating.

Als het je helpt: ik kan evt ook melk meenemen? (Zit hier een boer in de buurt die verse melk van de tap verkoopt - altijd al eens binnen willen lopen)

Mbt pannen: heb nog 2 hutspotpannen. Zal ik die voor de zekerheid ook in de auto laden?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op gebied van wax kan ik je niet meer helpen, tenzij er meer liefhebbers zijn dan bestel ik weer een doos (via Duitsland, en forumlid Old Rose?)

 

We hebben een inductiekookplaat, ik weet niet of die pannen daarvoor geschikt zijn? Nou ja, de pannen zijn ook alleen nodig voor het pasteuriseren, daarna kunnen we ook in een grote (zeer schone) emmer werken bijv. Voor de Goudse kaas zal dat wel moeten, gezien het aantal te verkazen liters melk

 

Melk halen doe ik liever zelf, zeker voor deze hoeveelheid. Ik weet dat deze melk goed is, hoe het reageert enzo Dus wel zo fijn.

 

Ik heb niet genoeg zuursel (ferment) voor iedereen, dus als iemand/iedereen dat ook mee kan nemen? Liefst al uitgeteste (en dus OK bevonden) zuursel. Anders maak ik van de week zelf nog even wat meer. Er is geen ruimte voor kleine foutjes met zoveel melk

 

Ik heb net een bestelling voor het brouwen bij brouwmarkt gedaan. Kan er morgen nog wel achteraan bellen om spullen bij te bestellen scheelt weer verzendkosten.
die schimmelpoeders moeten goed koud bewaard worden trouwens. Staan wel op de zakjes hoe koud.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden jorieke.. mijn man gaat ze voor mij maken. Iemand van jullie nog zo'n mal nodig?

Met beetje geluk kan hij aan foodsave materiaal komen.

Fermenteren kan toch met karnemelk?

Dat heb ik dus niet besteld mocht je nog wat kunnen maken dan graag.

Ik zal straks eens zoeken naar mijn emmer coating en kijken of die nog de juiste houdbaarheid heeft.

Stremsel en schimmel heb ik genoeg ook voor jullie. Dat hoeven jullie niet te halen.

Vergeten we verder nog iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vormen genoeg. Dank je.

 

Nog even over de duur van het kaasmaken: we zijn wel even bezig met de Goudse varianten (zowel de 'normale' als de Blauda), dus meestal begin ik na de lunch met het echte kazen. Daarvoor al alles afmeten en pasteuriseren enz.

En dan hoop ik dat we voor het avondeten klaar zijn. Thuis kan je dan verder met de laatste persing en de volgende dag met pekelen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op gebied van wax kan ik je niet meer helpen, tenzij er meer liefhebbers zijn dan bestel ik weer een doos (via Duitsland, en forumlid Old Rose?)

.

 

 

Ja hoor, dat kan en mag altijd

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Fijn Nasuada, van de stremsels en culturen, dan schrap ik die even van mijn lijstje.

Mbt de mal: heel graag!!!

Laat maar weten wat t kost allemaal.

Wilde ook wat lekkers meenemen ofzo?

Van de wax: houd me aanbevolen, maar zal sowieso alvast de coating bestellen.

10.00 is wmbt prima.

 

Zal ik ff proberen samen te vatten?

Dan kan je daar makkelijk op rectificeren als ik iets verkeerd begrepen heb. (Hoe concreter, hoe beter )

 

Lijstje zelf mee te nemen:

- Evt een paar grote pannen (voor wie pannen heeft die op inductie kunnen, die van mij helaas niet)

- Je eigen thermometer

- Maatbeker

- Grote roerlepel

- Zeef

- Stremsel (Nasuada heeft iig ook)

- Zuursel (Mits goed getest, anders maakt Jorieke liever zelf)

- Culturen (Nasuada heeft iig ook)

- Wrongelsnijder

- Kaasvormen / kaasdoek (Nasuada kan voor mensen die willen ook een mal laten maken door handig lief)

NB We maken allemaal 2 gouda kazen (waarvan 1 met blauwschimmel cultuur), en 1 camembert.

De vormen voor de gouda kazen: maakt de grootte uit? Ergens tussen de 400 en 650 gr?

- Gewichten / kaaspers

- Kaasmatjes

 

Melk haalt Jorieke liever zelf

We doorlopen de kaas-stappen tot aan het pekelen.

 

Izziedit?

 

Mvrgr!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Lijstje zelf mee te nemen:

- Evt een paar grote pannen (voor wie pannen heeft die op inductie kunnen, die van mij helaas niet)

- Je eigen thermometer Is op zich wel handig ja, zeker omdat we met verschillende schimmelculturen werken. Dan hoeven we tussendoor niet steeds mijn thermometer schoon te maken. Wel een digitale graag, die rond de 30 tot 36 graden kan meten. Er zijn veel verschillen namelijk, in de thermometers in de verschillende kaasmaakwebshops.

- Maatbeker Niet nodig, ik heb genoeg.

- Grote roerlepel Niet nodig, ik heb genoeg.

- Zeef Niet nodig, ik heb genoeg.

- Stremsel (Nasuada heeft iig ook)

- Zuursel (Mits goed getest, anders maakt Jorieke liever zelf)

- Culturen (Nasuada heeft iig ook) Van de schimmels is maar heel weinig nodig, dus meer dan genoeg in de zakjes die Nasuada meeneemt.

- Wrongelsnijder Is op zich wel handig ja, zeker omdat we met verschillende schimmelculturen werken.

- Kaasvormen / kaasdoek (Nasuada kan voor mensen die willen ook een mal laten maken door handig lief)

NB We maken allemaal 2 gouda kazen (waarvan 1 met blauwschimmel cultuur), en 1 camembert.

De vormen voor de gouda kazen: maakt de grootte uit? Ergens tussen de 400 en 650 gr? Ik zou die van 650 bestellen, is net even wat mooier van formaat dan die van 400 gr. Het is redelijk veel propwerk om die van 400 gr. ook echt perfect vol te krijgen. Na persen blijft dan een flink klein kaasje over.

- Gewichten / kaaspers Mocht je wat losse gewichten hebben dan is dat wel handig voor de 1e (en 2e) pers. Maar de hele pers of zwaardere gewichten kan je thuislaten. De 3e (echt zwaardere) persing doe je dan thuis.

- Kaasmatjes Nog niet nodig voor de Goudse kaasjes. Wel voor de camembert. Mocht je daar ook een plastic bak voor mee kunnen nemen? Of een paar kleinere? Ook om je kaasjes mee naar huis te nemen zonder dat ze beschadigen of elkaar besmetten met schimmel Had je in het camemberttopic mijn uitlekbak/rijpingsbak gezien? Van Ikea, met zo'n 'kaasrekje' er in die ook al als rooster dient..

 

Melk haalt Jorieke liever zelf

We doorlopen de kaas-stappen tot aan het pekelen.

 

Izziedit?

 

Mvrgr!

 

Je hebt ook nog wat (kleine) kaasdoeken nodig. Zo fijn mogelijk van stof. Gewoon bij Brouwmarkt/levenvanhetland/etc. te koop. Voor elk formaat kaas koop je een passende doek. Ik zal die van mij even opmeten... die ik gebruik voor de 650 vorm.

Tenzij je duurdere kaasvormen koopt natuurlijk, die 'met net'. Of micro gaatjes over de hele vorm. Maar dat zou ik pas gaan doen als je het kaasmaken echt volhoudt. Of je moet ze ergens goedkoop kunnen scoren natuurlijk.

 

Oh en neem een boekje of schriftje mee, om wat zaken te noteren. Dat ga je vanaf nu bij elk kaasje doen

 

Ik zou nog even wachten met bestellen, zeker van de coating. Zonder 'kaasgrot' (omgebouwde koelkast met goede temp. en vochtigheid) is het lastig om vooral die kleinere kaasjes goed te houden met die coating. Het is het meest gebruikte laagje voor je kaas, in Nederlandse webshops is namelijk helemaal geen wax te krijgen. En op o.a. het kaasforum zijn de meningen ook nogal verdeeld. Dus zoek vooral wat je zelf fijn en handig vindt Maar ik werk nu een paar jaar met de wax, heb geen 'kaasgrot', en elke dag heerlijke kaas op brood

 

Mocht ik de nieuwe wax niet voor volgend weekend in huis hebben, dan heb ik nog wel wat eigen voorraad waar je tijdelijk mee kunt werken om te zien wat goed bevalt. Je kunt het daarna weer omsmelten en hergebruiken dus dan zie ik het wel weer terug als je toch overgaat op coating.

Link naar reactie
Delen op andere sites

powerbi225661478684164.png

Even ter dubbelcheck.

Dat is dan de edam vorm op het plaatje.

Het bolletje.

Ik zie geen "gouda"-vorm van 650, ook niet bij brouwmarkt. (Tenzij kadova)

 

Aanvulling: was in de war met de beschijvingen al eerder in dit topic. Edam kan ook goudse kaas zijn.

Dus deze is rond voor mij. (zowel de vorm als de het issue )

 

Verder heb ik de ikea bakjes gevonden

En bestel ik vooralsnog even geen wax.

 

Groetjes weer!

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verplaats straks al deze berichten even naar een eigen topic over zaterdag de 19e.

 

Charly; voor de camembert heb je ook een bamboe sushimatje nodig, goedkoop te scoren bij bijv. Xenos. Als je trouwens de Blauda EN de camembert wilt maken, dan heb je 2 van die bakken van bijv. Ikea nodig. Want witschimmel op je Blauda is niet zo erg en zal vast ook vanzelf wel gebeuren. Maar je wilt geen blauwe schimmel op je camembert.

 

Het betreft deze bak: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40131909/ Maar er zijn vast meer winkels die iets soortgelijks verkopen (al kon ik die hier niet vinden..) Ik heb van die grote van de link, maar ook een kleinere. Je moet zelf even bedenken hoeveel schimmelkaas je zou willen maken per keer. En let er op dat er zo'n los rooster in zit, ze hebben er ook wat die dat niet hebben. Dat rooster zorgt dat er ook lucht onder het kaasje door kan, en hij zeker niet in vocht ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen liep ik opeens 2 pagina's met berichten achter

 

Ik kan meenemen:

- Pannen voor inductie van 8L (goede geleiding) en 12L (minder goede pan)

- Eigen thermometer

- Stremsel

- Wrongelsnijder

- Kaasvormen 1x camembert, 2x goudse 650g + kaasdoeken

- Kaasmatje

- Bakken om kaas te vervoeren

 

Zuursel: Ik heb nog in de vriezer, maar ik durf niet te zeggen of het goed is. Hoe weet/test ik dat Jorieke?

Ik heb nog wel een nieuw zakje zuursel in de koelkast liggen. Daar zou ik iets mee kunnen gaan doen..

 

Verder neem ik wel een brood mee voor de lunch. Wordt wel wit, mijn meel is op.. Lust iemand iets niet? (zuurdesem, noten, pitten, rozijnen etc.)

 

 

Charly, denk je voor thuis ook aan een bak pekel waar je je kaas een aantal uur in moet laten zwemmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorm heeft een diameter van 12 cm (binnenmaat). Dat geeft een mooi formaatje kaas. Maar het kan ook kleiner, of groter.

 

Anna: Als het zuursel na het maken goed rook en mooi dik werd, en je er al eetbare kaas mee hebt gemaakt, dan is het OK Ik zal eens kijken hoeveel blokjes ik nog heb, maar ik moet wel weer een keer nieuwe maken daarna.

 

Brood is top, heerlijk Ik zorg wel voor beleg. Vleeswaren en kaas. Mocht iemand nog wat kaas hebben om te proeven? Ik wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Stremselbak (en -weger): check!

- Sushi-matje: check!

Ik heb een heel lijstje uit het kaas & camembert topic samengesteld.

En ontbrekende zaken inmiddels ook besteld.

Moet helemaal goedkomen zo! Dank voor het lieve meedenken hoor.

 

Brood en beleg en "iets voor bij de koffie" klinken allemaal super.

Zal ik dan soep meenemen?

We hebben hele lekkere courgette / kokos / kerrie soep in de vriezer.

Maar als iemand daar minder van houdt, dan kan ik ook een lekker vers tomaten / groentensoepje meenemen hoor.

 

Ik tel de dagen!

 

NB Jorieke, als je nog genoeg vlees in de vriezer hebt, kan ik misschien een 5 kg pakket meenemen op de terugweg?

Afijn, we zien t de 19e allemaal wel!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zin in.

Vandaag de bestelling binnen. Stremsel is idd voor container kaas, ik had vorige keer het kleine flesje en daar was maar 1/3uit. Is over de datum dus weg gemikt.

Als jullie druppel flesjes hebben en mee nemen kan ik delen met jullie want dat krijg ik noo ooit op.

Die schimmels....van elk 2 zakjes. Is dat wel genoeg? Zit zowat niks in.

Moet dus echt in de vriezer...-20...

2016111020163284101478807000.jpg

 

Ik heb 4 van die buizen met gaatjes aan manlief gevraagd (buis dus zonder bodem).

En hij gaat proberen dit te fixen. Van foodsave restanten van het werk. Zitten geen kosten aan.

Hopelijk lukt het.laat het weten. Mocht het niet lukken dan koop ik de rioolbuizen en kost het de aanschaf kosten.

 

Daarnaast heb ik nog wat mandjes voor ricottakaasje kan ik die ook nog gebruiken voor de kaasjes? Nee hé?2016111020170022911478807416.jpg

Dan moet ik alleen nog die rietenmatjes halen of zijn de kaasmatjes ook goed?daar heb ik er 3 van.

En ik rij nog even langs ikea voor die bakjes.

 

Aan lekkers gaat het in elk geval niet aan ontbreken...gezellig heb er zin in!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh 2 van elk is ook weer genoeg voor die container kaas, je bent goed op dreef Er zit inderdaad bijna niets in, maar je hebt aan enkele spikkels genoeg. Het groeit, net als je gist in bier, zodra het voedsel en vocht krijgt Lekker hè?

 

Die mandjes lopen taps toe toch? Of zie ik nou dat 1 van de 2 wel rechte wanden heeft? (dus een cilinder van vorm)

 

Die sushimatjes zijn vast niet heel erg noodzakelijk, al merk ik dat de kaasjes mooier en sneller schimmelen als ze er op liggen. Ik heb ze wel eens op die plastic matjes willen laten rijpen en dat schoot echt niet op. Daarna op het sushimatje gelegd en met 2 dagen had ik mooie schimmel. Gewoon omdat het vocht beter weg kan (trekt in dat sushimatje) en het kaasje dan droogt en schimmelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sushimatjes zijn bij de Xenos helaas uit de handel genomen, wist men mij te melden bij Xenos in Sassenheim

(Sushi is uit, Mexicaans is in. Tsja. )

Bij de appie hebben ze ze wel. Zijn ze wel een euro duurder daar.

 

Oh, en Nasuada, ik ga ook langs de IKEA (komende dinsdag). Zal ik voor jou anders die bakjes meenemen?

Scheelt weer een halve dag pijlen volgen en thuiskomen met zaken waarvan je niet wist dat je ze nodig had...

Als gewenst: geef maar gil hoeveel je d'r wil!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...