Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

ik heb de matjes gevonden yessss

Taartje is klaar en de mand staat klaar.

Uiteindelijk alleen 1 vorm gevonden, dus daar moet ik het mee doen.

Denk dat ik kaasdoek te kort heb dus voor de zekerheid hydrofiele luiers gehaald.

Zal ik nog even uitkoken.

Morgen 10.00 uur toch??heb er In...soepje lijkt me ook heerlijk.

Tot morgen.2016111821473789161479502483.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou kaasvrouwtjes, ik heb jullie voorbereidingen geboeid gevolgd. Veel kaasmaakplezier morgen.

 

En de wei kun je ook invriezen, heb ik ook gedaan, gewoon in halve liter plastic flesjes, en afgelopen zomer gebruikt om te spuiten tegen meeldauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw Nasuada: wat een mooie taarten! Water loopt me in de mond. (Zoek iets van een smiley die dat uit kan drukken, maar helaas. Dan maar deze: )

 

En wat een lief berichtje Erny! Zie er ook enorm naar uit.

We zullen onze vorderingen (danwel gebrek daaraan ) braaf blijven posten.

 

Op dit moment zelf aan het worstelen met pekel-perikelen.

4,5 liter water warm maken, 1kg zout in oplossen.

Het leek zo simpel... Gisterenavond na veel (heel veel) roeren tot een soortement van oplossing gekomen.

Vanochtend wilde ik nog even roeren: enorme zoutplak op de bodem.

Toen herinnerde ik me tip van appelvrouw: even laten koken.

Dat heb ik nu ook gedaan. Echter: het zout is van een zeer taaie slag en heeft besloten zich niet te laten oplossen.

Hoewel ik respect heb voor eigenwijze karakters, leek me dit niet echt het moment daarvoor...

Puzzel, puzzel, waar kan dit nu fout gegaan zijn.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik geen Jozo had moeten doen, maar zout zonder de "Jo" zeg maar.

Enfin, zal het straks nog wel ff navragen. Ik vertrek over een half uurtje, want ja: bollenstreek he.

Tot zo allemaal!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo... ze zijn weer weg hoor. Joep heeft er wijs aan gedaan om de hele dag in iemand anders bos een boom in stukken te zagen Dat gekwebbel (en dat bedoel ik heel erg positief ) had ie niet aangekund

 

Ik wel hoor, maar het is nu ook wel weer heel erg lekker rustig. We wonen niet voor niets in ons hutje op de hei.

 

Anyway, dames: de camembert mag je nog een keer (of 2 ) omdraaien en ompakken met die kaasdoek. Dan vanavond op het sushimatje leggen, even wat zout er op strooien, 10 minuten wachten, omdraaien, en ook op de andere kant wat zout (en de zijkanten). Dan de vorm er weer omheen (zonder doek). En deksel er op (desnoods alleen op de vorm, dus niet sluitend op de bak zelf.) en koel weg zetten. Niet in de koelkast. Gewoon koel.

 

Blauda en Gouda pak je nog weer om, pas op dat je geen schimmel verspreid, en weer doek er om en dan nog even mooi zwaar persen. Kilo of 6 tot 8 per vorm. Of iets lichter op de kleinere vormen. Kijk maar even. Noteer het wel.

Dan na die paar uur persen uitpakken, doek wegleggen (uitspoelen), en de kaasjes 'bloot' in hun vorm op het aanrecht (eventueel op bord of in ovenschaal voor nog wat vocht wat er nog uit kan druppen) met het dekseltje er los op laten staan. De hele nacht. Eventueel losjes afdekken met een handdoek als het tocht of koud is in je keuken.

 

En dan zien we morgen wel verder en ga ik nu eerst een hapje eten (soepje, broodje, taartje )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doe jij dat leuk Nasuada, met die collage.

Mooi overzicht. Alle highlights!

Had zelf ook grg m'n foto's geupload, maar die posten... het schijnt er niet meer in te zitten. (Als gevolg van een van de 'lowlights' )

Jorieke, enorm bedankt voor het tijdelijk herbergen van dit stel. Weer eens een ander soort gekakel.

En voor je lessen en de gastvrijheid.

Ook Nasuada en Anna supah bedankt voor het onwijs lekkere eten en de gezelligheid in het algemeen natuurlijk.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iedereen zijn kaasjes goed geperst? Die van mij zijn erg mooi stevig en strak geworden. Maar goed, ik heb er niet nog een tijd mee rondgereden natuurlijk De camembert lijkt nog steeds te dik met dit aantal liters melk. We zullen over een dag of 2 eens zien of ze nog wat zijn ingezakt. Dan kunnen ze eventueel nog doormidden. Al worden ze dan misschien wel weer wat TE dun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt het nu wel met het pekelbad Charly? Pekelweger er in gehad?

 

Ik zou het blauda kaasje even in een aparte kom doen, met wat pekel. Dat ie net genoeg dobbert. Meer hoeft er niet in. Die pekel wil je daarna even uitkoken voordat je het weer bij de rest van je pekel gooit

Het naturel Goudse kaasje kan gewoon normaal in de pekel, je hoeft daarna niets met die pekel te doen (er vallen geen stukjes kaas af, geen kruiden, etc.)

En dus een uur per 100 gram kaas. Noteer het aantal grammen in je boekje, en noteer hoelaat je ze er in hebt gedaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw Nausada. Die is mooi van vorm!

Bij mij dobberen de kaasjes ook inmiddels (in gescheiden bakken).

Pekelweger bood inderdaad uitkomst. Zit prachtig op de 20 nu.

Weet niet of ik het Blauda kaasje uiteindelijk genoeg in elkaar heb weten te persen trouwens. Die kwam op 600 gram uit nu en is wat minder mooi van vorm dan de Gouda. Maar al met al enorm tevreden.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog helemaal in de flow.

Heb vanmorgen weer 5 liter melk bij de boer gehaald en ga nog 2 camembert maken om het goed in de smiezen te krijgen

@jorieke volgens mij heb ik mijn zwarte thermometer bij je laten liggen..

Gelukkig had ik nog een handmatige maar die gaat maar tot 60 graden. Pasteuriseren is na de 60 graden op gevoel gegaan. Gelukkig gisteren goed opgelet hoe het dampte dus denk dat dat wel goed gaat.

Heb de helft van ons recept van gisteren gebruikt.

4,5 ltr melk

90 ml karnemelk

25 druppels stremsel.

Op 32 graden zuursel en stremsel bijgestaan en wat wit schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het pekelen van de normale Goudse kaas spoel ik em even lichtjes af met koud water. Gewoon even onder de kraan, niet echt poetsen maar even de straal er overheen. Zo droogt de korst net wat minder snel/hard door het zout wat er anders op blijft zitten.

 

De Blauda spoel ik dan weer niet af, die wil je vrij zout ivm de blauwschimmel. Ik doe de Blauda direct in zo'n bak van Ikea, op het plastic rooster dat er in zit. Geen sushi matje.

De Goudse kaas moet op een lichte (niet IN de zon), luchtige plek komen te staan, op een rooster, en liefst op zo'n plastic kaasmatje ook. En dan elke dag (2x)draaien. Met een papiertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Blauda in de ikea bak, maar zonder deksel: check?

En dan in een koele onverwarmde ruimte, waar bv ook de camembert ligt.

 

Over een uurtje kan de Gouda er ook uit.

Die komt op de slaapkamer voor t raam op n kiertje.

 

Lekker bezig met je camemberts trouwens Nasuada.

Gaat het net zo goed als gisteren?

Mijn kaasmaakdag heb ik uitgesteld, wil het toch grg met eigen zuursel doen.

Maar komende vrijdag ga ik weer knallen! (4 Gouda kaasjes op de planning, en misschien een mei-kaasje, want mijn vriend begon te watertanden van de geur van deze piep-jonge kazen, dus volgens mij is mei-kaas echt iets voor hem!)

Mocht iemand anders ook willen, Jorieke schreef er op het kaasforum al over:

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/meikaas-t888.html

 

Edit: Oh ja en ik zou het super eenvoudige recept voor Courgettesoep nog doorgeven.

Ik heb het recept ergens uit het courgette-recepten topic trouwens.

Maar heb alleen deze link bewaard

http://weckenonline.eu/recepten/courgettesoep-beste-recept/

 

Oh en we moeten natuurlijk nog even afrekenen

Ik -> Jorieke:

60 euro voor het vleespakket

1600 gram aan wax = ? (even de kiloprijs kwijt)

10 (?) liter melk =

 

Nasuada -> mij

11,00 voor de bakken - 2,50 voor de fijne camembert vormpjes = 8,50

 

Dat waren de dingen waarin ik betrokken was, dacht ik. (Maar mocht ik iets vergeten zijn: gil gerust)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het deksel kan er op, net als bij de camembert. En dan inderdaad in dezelfde ruimte als die camembert.

 

Ik heb van de resterende melk nog banketbakkersroom (eindelijk weer wat meer eieren van onze kippen, die gingen er ook in), griesmeelpudding, wat yoghurt, en meikaas met kruiden gemaakt.

 

IMG702481671479665621.JPGIMG702558281479665629.JPGIMG702764291479665636.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak em zo: http://www.24kitchen.nl/recepten/banketbakkersroom

 

Maar dan met de helft aan suiker. Omdat het volgens de reacties wel heel zoet is met die 150 gram. En met 75 gram bevalt goed, ik heb er al heel wat van gemaakt en gegeten. Op taartbodems die ik in Frankrijk bij de Lidl haal als we eens bij Appelvrouw op bezoek gaan En dan met fruit uit het seizoen, of uit de vriezer. Ik heb nog een zakje kersen liggen in de vriezer, dus die ga ik deze keer gebruiken.

 

We hebben via PB nog wel even contact over alle bedragen over en weer. Oh en je sjaal ligt hier nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...