Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Nasuada, de bakjes zal ik dinsdag kopen en zaterdag voor je meenemen. Ik weet welke maat Jorieke heeft (de grootste)

Komt goed

 

Mbt hoeveelheid melk: Ik heb sowieso 1 650 vorm, de andere wordt nagestuurd door Antonie van Leven van t land. Ik weet niet zeker of die nog op tijd is. Maar 1 kaasje is ook cool hoor.

Via Nasuada heb ik iig ook een camembert vormpje dan.

 

Verder hier druk met de voorbereidingen.

We willen zo'n pers maken als Jorieke op t goudse kaas topic heeft staan.

Is nog in wording, maar we zijn vol van vertrouwen dat t goed gaat komen

tobe64541479048537.jpg

 

Oh en bij Big Bazar vond ik een kaas-droog rekje. Althans. Daarvoor ga ik het inzetten.

plank87621479048534.jpg

 

Heb ook een pekelbak gekocht. Maar bij nader inzien vind ik die te groot. (Is zo'n rolbak voor onder het bed, met deksel.)

Als ik op het forum kijk zie ik dat mensen ook gewoon pekelen in een sla kom. Dus wellicht heb ik iets te veel in 't groot gedacht.

Maandag ff ruilen.

 

Tot zover maar weer

 

Vrgr en fijne zondag nog

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de pekel heb ik 2 bakken, die goed luchtdicht met een stevig deksel (liefst met van die flappen die om de rand heen klikken? Edit: 'clip & close' noemt AH dat) zijn afgesloten. De inhoudsmaat is 2 liter gok ik? De grotere zal zelfs 3 liter (blijkt 4,5 liter) zijn. Ik maak wel eens 3 of 4 kaasjes, dan heb je wel zo'n hoeveelheid nodig. En als ik een blauw kaasje pekel dan gebruik ik zo min mogelijk pekel in een andere bak (smalle hoge slakom bijv.) omdat die pekel daarna even gezeefd en schoon gekookt moet worden. Omdat er anders (onzichtbare)blauwe schimmels in blijven die daarna je normale kaasjes besmetten. Blauwschimmel kan heel wat zout verdragen namelijk.

 

Edit: we hebben het er in het kaastopic ook eens over gehad, zoek daar maar eens op 'pekel' en daarna nog een keer op 'bak'. Ik heb in ieder geval deze: Rosti Mepal: https://www.rostimepalshop.nl/bewaren/bewaardozen-modula/bewaardoos-modula-xl-4500-ml-wit.html (er zijn ook kleinere).

En die andere was misschien wel gewoon van AH ofzo. Vierkanter, en wat kleiner.

Die bakken moeten lang niet vol met pekel, want dan lopen ze over als je er kaasjes in doet. In die van Rosti passen 2 kaasjes uit de 650 vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woont er iemand (in bezit van een pas voor die betreffende winkel) in de buurt van een groothandel (Sligro, Makro, etc.) die voor mij zaterdag 1 of 2 zakken (25 kilo per zak) nitrietzout mee kan nemen? Heeft niets met het maken van kaas te maken, maar ik moet een nogal onhandig rot eind rijden voor ik bij een groothandel ben Niet geschoten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaaspers-in-wording is dat nog steeds. Onze accuboor blijkt nogal snel leeg. We kunnen iedere keer 3 gaten boren en dan is t weer op.

Denk dat ik de planken trouwens ga vernissen, dat heb ik toch nog staan en dan trekt idd het vocht niet zo in.

Zal de pers iig meenemen (hij is zaterdag heus wel af)

 

Ik heb een sligro-kaart en ga vrijdag met iemand lunchen in Den Haag, dan weet ik dat ik langs de Sligro kom.

Nu nog proberen het niet te vergeten... (Zal alarm zetten in telefoon)

 

2 zakken van 25 kilo nitrietzout dus. (Wat doet een mens daarmee joh )

Ik zal voor je kijken!

 

Edit nav antwoord Jorieke: het wordt 1 zak.

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij 3 kaasjes graag Vormen heb ik allemaal.

Moet ik een pers meenemen? Heb ook zo'n broodplankpers

Heb je nog extra zuursel gemaakt Jorieke? Of moet ik de mijne nog meenemen (oude) of maken (nieuw zakje)?

 

@Charly, dat zout is voor de vleesverwerking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de planken ingesmeerd met olie, vernis zal ook goed zijn denk ik. Geeft het niet meer af als het weer nat wordt? Dit ivm enig contact met je kaas.

 

1 zak zout is bij nader inzien inderdaad ook goed hoor, 2 is wel wat overdreven Maar ik gebruik het voor het drogen/pekelen van vlees, en bij het maken van een hele ham of een flinke stapel buikspek gaat er steeds wel wat zout doorheen. Mijn laatste zak heb ik meegegeven aan Appelvrouw, die 1 van onze hammen kocht om te zouten en te drogen.

Het ligt gewoon bij de afdeling zout, en heeft een wit/rode zak in plaats van wit/blauw voor normaal zout.

 

Edit: (door Anna haar bericht) ik heb nu een pan zuursel staan ja, komt goed dus (hoop ik )

Neem je pers voor de zekerheid maar mee, als dat niet teveel gedoe is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lunchtijd goed besteed.

IKEA is 4 grote bakken-met-deksel-en-rekje armer. (2 voor mij en 2 voor Nasuada)

Oh en heb daar ook een potentieel fijne pekelbak gevonden, die veel meer lijkt op die van Jorieke.

Tilsluta heet ie: http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/20257495/

Eens kijken hoe ie deze pekelronde gaat overleven.

Als het goed gaat zal ik hem ook op het kaas-topic zetten, dan hebben anderen er ook nog wat an.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit, die bak. Welk formaat heb je? Nou ja, je moet toch zien en uitproberen wat je zelf fijn vindt qua formaat en opbergen enz.

 

De kaaswax komt als het goed is morgen aan bij Old Rose, en zij kan het dan vrijdag hier komen brengen Helemaal top! Ik heb geel en rood besteld, ik moet nog even bekijken hoeveel de plakken wegen (1 tot 1,5 kilo staat er op de site ) de vorige keer wogen ze 1,5 kilo per plak en dat kwam toen op 10 euro per kilo.

 

Voor die wax heb je ook nog wel iets van een kom of pannetje nodig, maar ik zal zaterdag wel wat laten zien en dat komt dan nog wel. Die wax breng je toch pas over een paar weken aan. En die kocht ik 'gewoon' bij de Hema en Action. Geen moeilijke ritjes naar woonwarenhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2016111418384278691479276433.jpg

De malletjes zijn in huis nu alleen gaatjes boren

Zou het hoog genoeg zijn? 48 mm.

Top dat je de bakjes hebt Charly.

Nu moet ik alleen de kaasvormen nog vinden.

Heb huis in de verkoop staan en heb mijn keuken en kasten heeeel goed opgeruimd.

Ohja en naar appie voor de matjes.

Mijn kaas coating wel gevonden en weggegooid.

Dus mocht er nog wat over zijn hou ik me aanbevolen om te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het maken van de camembert zijn ze niet hoog genoeg. Sorry dat ik niet eerder heb aangegeven hoe hoog die van mij zijn. Maar mijn hoogste is 12 cm hoog en die is wat aan de hoge kant. Zie ook hier, de laatste berichten: simpel-een-camembert-brie-maken-t16630.html

 

We kijken zaterdag wel even. Je kunt wel de wrongel laten uitlekken in een normaal kaasvormpje, en zodra ze boel wat inzakt dan verder gaan met de vormen/ringen die je nu hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai allemaal,

 

Mijn 650 gram kaasvormpjes gaan iig op tijd binnen zijn. Dus als ik nog kan aanhaken voor het tweede (blauwe) Gouda kaasje: jottem!

Oh en heel tof dat het gelukt is met de wax. Ik wil dus ook graag hebben.

Laten we zaterdag even kijken wat goede hoeveelheden zijn.

 

Nasuada, we verzinnen er wel wat op met die camembertvormpjes hoor.

Ze zien er iig prachtig uit, zo mooi wit.

 

Groetjes maar weer!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak er maar wel wat gaatjes in, als dat niet teveel werk is. We kunnen met het uitlekken inderdaad 2 stuks op elkaar leggen. En dan na het inzakken de bovenste ring weghalen. Het maakt dan niet zo uit dat daar ook gaatjes in zitten. Maar je kunt ze inderdaad ook alleen in 2 van de 4 maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht iemand nog wat verse melkwei mee naar huis willen voor iets lekkers die avond (pannenkoeken? ) dan moet je even een goed afsluitbare fles meenemen. Hoeft niet groot te zijn, met een halve liter melkwei maak je al voor 2 tot 3 personen pannenkoeken. Of een romig soepje ofzo. Het blijft alleen niet lang goed, het zuurt door.

 

Ik heb voor iedereen 4,5 liter voor de Goudse, 4,5 liter voor de Blauda, en zo'n 2,5 liter voor de camembert berekend. Ik haal dus 50 liter melk

Dat is dus ruim genomen, alles wat overblijft kan hier blijven en/of we drinken een glaasje rauwe melk bij de lunch enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw Nasuada! Die zien er profi uit zo zeg.

Wat vriendelijke winkel-meneer ook trouwens, altijd fijn als er een beetje hulp komt uit onverwachte hoek!

 

Verder ligt er 25 kg nitrietzout in mijn auto.

Dus dat kan ook afgevinkt worden.

 

Ik ga nog een keer het kaas-maak en camembert topic doorlezen om te kijken of ik idd alle voorbereidingen getroffen heb

(Voor bij Jorieke, maar ook voor daarna thuis)

 

He wacht, heb natuurlijk nog wel t adres nodig. Misschien handig om even via de PB te sturen?

 

Wazzie voor nu weer!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...