Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kaasmaakdag 19 nov. 2016


Nasuada

Aanbevolen berichten

Mijn kaas ligt ook allemaal in bakken of op rekjes! Ook braaf alles gedraaid vanmorgen Het persen was niet optimaal..eerst in de auto met wat boeken (2,5kg) en een EHBO-tas (?kg), daarna thuis nog wat zwaarder. Heb dus langer geperst met laag gewicht. M'n gewone gouda heeft ook nog 2u te lang in de pekel gelegen, tja ik moest weg. Ben benieuwd of het kaas wordt

 

Vandaag het grootste deel van de wei verwerkt in brood (de grote broden):

AN5820s42711479748189.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je alles maar noteert en terug kan vinden.

 

Geweldig mooi, die broden van jou. Heerlijk ook, maar ook erg mooi Zullen we ergens een winkeltje beginnen? Bak jij brood en van die heerlijke baklava-spinazie-hapjes (sorry, weer de naam vergeten), en ik lever het vlees en de vleeswaren. En kaas. En dan iemand die lekkere kruidenmixen maakt voor thee, mooie zepen, potten jam, zakjes kruiden voor in de keuken, etc. etc. Ik zie het helemaal zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat nu de vorm van de camembert, hij is stevig genoeg. Dan weten jullie dat Je kunt er nu ook punten van snijden, of hem dus doormidden doen voor 2 dunne schijven, etc. Je doet dat met een mooi lang mes zonder kartels, zodat het snijvlak glad blijft. En dat snijvlak bestrooi je dan nog met wat zout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we ergens een winkeltje beginnen? Bak jij brood en van die heerlijke baklava-spinazie-hapjes (sorry, weer de naam vergeten), en ik lever het vlees en de vleeswaren. En kaas. En dan iemand die lekkere kruidenmixen maakt voor thee, mooie zepen, potten jam, zakjes kruiden voor in de keuken, etc. etc. Ik zie het helemaal zitten

 

Goed plan Regel jij een huis met een stuk land bij jouw in de buurt? Anders moet ik zover rijden en er moeten wel zaadjes van eigen oogst in het brood he

Die hapjes heten börek/burek. En er zat spinazie met Turkse witte kaas in. Dat zou je ook zelf moeten kunnen maken lijkt me. Even kijken of google daar iets over weet

 

Woow Anna echt heeeel erg proffi.

Heb je ook een lekker recept zonder gluten?

Ben al een tijdje op zoek naar een "smaakvol glutenvrij brood.

Ik bak eigenlijk nooit glutenvrij brood, maar zag gisteren in een van mijn boeken een paar recepten zonder gluten of zonder tarwe. Zal straks even kijken. Heb je coeliakie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meikaas wou niet echt meewerken deze keer, stremde niet stevig en de wrongel werd ook wat zacht en vlokkerig toen ik na nog een half uur toch maar ben gaan snijden. Het zakte daarna tijdens het vullen van het vaatje ook niet lekker in. Dus ik heb best veel moeten persen om een enigszins stevig geheel te krijgen.

En nu in het bakje is ie ook helemaal uitgezakt. Maar wel heel goed te eten hoor

 

IMG704951441479845890.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, de temp. na een 3 kwartier stremmen was nog steeds wel 29,5 graden. Maar het zal vast met temp. te maken hebben. Het is kaas geworden, dus dat klopt weer als een bus.

 

Nee, ik heb nog geen schimmel Maar ik heb die van mij ook in een kleinere bak, omdat de 2 grote bakken bezet waren door andere kaasjes. En in die kleinere krijg je het kaasje minder snel droog genoeg voor schimmel. Ik meende wel heel iets te zien op de Blauda....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh, zoveel witte vacht heb ik ook niet!! Slechts wat eerste pluisjes sinds gisteren.

Ziet er al wel profi uit.

Verder zien mijn kaasjes er wel zo uit als die van jullie.

(Maar mijn broden helaas niet zoals die van Anna! Wat een beauties!)

Blauda ruikt heerlijk inderdaad, maar nog geen spoortje blauw.

Erg tevreden over mijn Goudaatje ook. Ziet er net zo uit als die Jorieke ons liet zien toen we bij haar waren. Beretrots.

Verder staat mijn liter zuursel lekker te zuren. Einde middag in de koelkast en morgenochtend mag het meteen aan de bak met de 25 liter rauwe melk die ik ga halen. Ik heb de prijs naar beneden gekregen naar 0.75 per liter. Nog niet goedkoop, maar scheelt toch een kwart(je)!

Wil 4 Goudas maken (ongeveer 5 liter elk) en 1 meikaas van de resterende 5 liter. Zal eens kijken of ik ook tegen stremmings-problemen aanloop? Ik kom morgen wel wat vormen tekort. Maar bedacht me dat ik een meikaas niet perse in een kaasvorm hoef te maken. Misschien dat ik misschien met de camembertvormpjes ook wel wegkom. (Persen dan wel een uitdaging... Tips? Welkom!)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meikaas zou ik niet van 5 liter maken, die wordt dan wel heel groot. Ik maak er meestal 1 van 2 liter melk, hooguit 3. Met 3 liter moet het nog net in zo'n camembertvorm passen gok ik. Als je er dan een ruim kaasdoek in doet, met veel stof om er overheen te vouwen, dan kan je dat dichtvouwen en persen met een pindakaaspot. Je hoeft namelijk niet zwaar te persen, en die diameter komt aardig overeen. Dan is het gewicht (plus veel doek) ook meteen het deksel om aan te drukken.

 

Van je kaasferment kan je meteen morgen nog een liter (of 2, maar dan heb je wel heel veel...) maken. Zelfde manier, maar dan met 2 scheppen van het eerstgemaakte zuursel. Dan heb je voorlopig genoeg! Ik maak ook wel bakjes met 100 of 150 ml voor in de vriezer, als ik weet dat ik de komende tijd veel ga kazen. Dan hoef je niet steeds van die ijsblokjes te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw! Ook al zoveel dons! Ik ga vanavond meteen weer naar mijn kaasje kijken. Misschien staan die van mij te donker?

Oh en dank voor de tip met de pindakaaspot. Dat ga ik doen zo

Dan maak ik een 3 liter meikaas, en maak ik 1 liter nieuw zuursel en 1 liter banketbakkersoom.

Wij gaan (potentieel) een goed weekeinde in! Mmmmmmmm.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff ben het even kwijt....die kleine kaas die we gemaakt hebben is toch de blauwda en de grote de Gouda?

De kleine is namelijk al heel mooi geel en ziet er erg strak uit.

De grote loopt een lelijke breuk door en ziet er niet zo mooi uit. Qua kleur blijft hij veel wittiger dan de kleine. Zou dus denken dat de kleine de goudse is.

Zie ook totaal geen blauwschimmel.

Vraag:

Wanneer kan ik gaan coaten?

Wanneer moet ik gaten boren in de blauwda?

Moeten we de blauwda ook weer coaten?

Vragen vragen vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen ben ik nog steeds heel enthousiast.

En omdat het kan vandaag na mijn werk weer even langs de boer gegaan en 7 ltr verse melk uit de tap getapt.(euro de ltr).

Zag een campina bus staan dus dacht ....qua kwaliteit zal het snor zitten.

De bedoeling was om vrijdagavond na werk dan gelijk aan de slag te gaan.wat denk je....kon niet wachten en om 19.00 uur toch begonnen.

Tip.....niet doen.....zo laat beginnen ...slaat nergens op...gaat nacht nachtwerk worden.

Inmiddels al 2 uur aan het wachten dat het stremt. En we zijn er bijnaaaa maar nog niet helemaal.

Dom dom dom. Maaar erg leuk .

Waar ben ik mee bezig:

7 ltr melk verdeeld over 2 pannen.

4 liter en 3 liter.

Peper en kruidenkaas.

Heb van beide 7 gram in water laten wellen.

(Te veel moet 1 gram per liter als ik het goed heb gelezen)IMG2016-11-2419-38-5079991480021254.JPG

Karnemelk uit de vriezer.

80 en 60ml en stremsel 16 en 12 druppels.

Had nog wat liter melk over 3 en hier heb ik room afgescheept en ingevroren en de rest gepasturiseerd en gaat in flessen voor de pap van de heren smorgens.

Uiteindelijk ben ik naar bed gegaan en was het nog steeds niet gestremd. Vanmorgen ook niet er is iets fout, denk dat de bevroren karnemelk geen goed idee was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, na je werk nog kaas gaan maken is lastig. Meikaas zou kunnen, camembert zelfs. Maar Goudse kaas.... nee.

 

Het stremmen kan niet aan de bevroren karnemelk op zich liggen. Stremmen en zuren zijn 2 verschillende dingen die niet echt met elkaar te maken hebben. Wel kan de temperatuur van de melk te laag zijn geworden door de karnemelk in ijsvorm. Heb je gemeten? Was het ijs helemaal goed ontdooit en het zuursel lekker ingetrokken voordat je stremsel toevoegde?

 

7 gram kruiden per kaasje is wel veel ja. Kon je ook al wel afromen? Daar moet het meestal een tijdje (een hele nacht) koel voor staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

De karnemelk heb ik uit de vriezer gehaald en in glazen kom op de verwarming gezet. (maar ik dacht misschien heb ik alle bacteriën gedood door het in te vriezen).

Deze was dus al echt ontdooid voor het er in ging.

De temperatuur was zelfs niets te hoog 33 graden (misschien was dat het probleem.

Wat ook kan is dat het pasteuriseren wellicht te hoge temperatuur bereikt heeft aangezien mijn huidige thermometer tot 60 graden gaat en ik de rest "op gevoel" (tot er damp vanaf komt).

Afromen??? dat heb ik niet gedaan, moet dat voor het gouda kaasje?

Echt zonde van mijn tijd en van de melk .

Toch maar zuursel en een nieuwe thermometer kopen. Of heb jij mijn thermometer toevallig gevonden?

Naja, de overige kaasjes zien er prima uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de karnemelk kan er niets mis zijn dan... ik vries mijn zuursel altijd in.

 

Ik heb je thermometer niet gevonden hoor, ligt ie niet ergens achter in je auto of in een hoekje van 1 van de tassen of kratten die je mee had?

Maar te hoge temp. met pasteuriseren kan dan wel een oorzaak zijn ja.

 

Nee je hoeft niet af te romen voor Gouda kaasjes. Maar je schrijft dat je room hebt afgeschept van de melk die je hebt ingevroren? Heeft niets met het kazen te maken, maar ik vroeg het maar even

 

Het is helemaal niet dikker geworden in de tussentijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...