Anna3 Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Toch handig om te weten dat dat kan. Gebruik je de invroren blauwe kaas dan ook alleen nog voor gerechten? Of kan die ook nog door de sla (met peren enzo) of op een toastje? Goed plan Is je kaasproductie alweer op gang gekomen? Ik had uiteraard nog verder gesneden dan alleen doormidden, maar het werd er niet beter van en al helemaal niet in combinatie met de geur Ik ben niet zo bang voor bederf, maar hier zeiden mijn zintuigen toch allemaal 'nee' tegen. Heeft iemand de Gouda van 19 nov al aangesneden? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Ik ga donderdag weer aan de slag, heb er zin in! Heel de vakantie naar uit gekeken De blauwe kazen eten we wel 'zo' ja. Door salades, op toast, etc. Die hebben ook een wat andere korst, dat gaat wel goed. Die dikkere witte schimmellaag van de camembert wordt door en door klef door vacumeren en invriezen. Misschien wil het wel als je hem in een bakje invriest, en dus niet gevacumeerd? Dan ligt ie minder in zijn eigen ontdooi-vocht? Nou ja... test het eens De Gouda heb ik nog niet aangesneden nee. Zal ook nog wel even duren bij mij, ik heb nog wat kazen liggen van afgelopen lente. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 16 januari 2017 Auteur Geplaatst: 16 januari 2017 Ieuwww zou ik ook niet eten.Die van Jorieke ziet er stuk beter uit.Wat zou er dan anders zijn?Zal die van mij ook binnenkort aansnijden.Ben bijna zeker dat het ook niks is.Hij ruikt idd ook naar amoniak en zie ook aan de buitenkant al wat lelijke plekken.Heb de kaas een beetje verwaarloosd ook de kruiden kaasjes zit onder de schimmel. Ben nog niet toe gekomen om met pekel te poetsen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2017 Geplaatst: 17 januari 2017 Nou ja, ik ben ook niet zo tevreden over die van mij. Te stevig nog, niet mooi romig zoals anders. Ik heb even wat terug gezocht in het topic over blauwschimmelkaas, en de vorige keren heb ik de Blauda niet laten drogen voordat ie in die rijpingsbak ging. Deze keer wel. Misschien dat dat uitmaakt? Voor de textuur dan... niet voor de schimmel. Of misschien ook wel, dat hij dan vatbaarder is voor schimmels in de lucht die daarna lekker kunnen groeien als je hem vochtiger legt. Nou ja, ik ga morgen weer aan de slag, lekker 2 dagen kaas maken! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 17 januari 2017 Auteur Geplaatst: 17 januari 2017 Succes jorieke Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 20 januari 2017 Geplaatst: 20 januari 2017 Over thermometers:Bierbrouwers (de échte, die geschrote mout verwarmen tot iets tussen de 60 en 70 graden om zetmeel om te zetten in suikers, schijnt heel nauw te luisteren) zijn zeer enthousiast over de Fantast (rare naam).http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/?query=fantastVorige week was ik daar toch, eentje gekocht.Doet het prima, kan alarm geven bij overschrijding ingestelde temperatuur.Mini-testje: geeft -vanaf 20 graden- binnen 5 seconden een temperatuur aan van 67 graden (zo warm is hier het hete water uit de kraan)Lekker lange sensor. Werkt op 1 AAA (potloodcel)Staat nu (jaja: uittesten) al 8 dagen áán. Batterij gaat dus voldoende lang mee, en misschien wel veel langer. Lijkt me een handig ding bij kaasmaken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 20 januari 2017 Auteur Geplaatst: 20 januari 2017 Haha de tip van de handy henk.ik vind het zo leuk om te lezen hoe je altijd bezig bent met " meten is weten"Geen haar op mijn hoofd die zou verzinnen om een thermometer 8 dagen aan te laten staan Just tot know..Maar goeie tip henk dank je Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Ja, meten is weten, en "boys with toys" Uitproberen dus. Smoesjes genoeg:Omdat zo'n thermometer ook voor andere zaken bruikbaar is, zoals:- De temperatuur van pulpgisting in de gaten te houden (mag niet te warm worden)- De bodemtemperatuur van plantjes op een verwarmingsmatje in de gaten te houden.Dan meet je over een langere periode, en piepjes bij overschrijding is ook wel handig. Eigenlijk jammer dat je niet ook een ondergrens kunt instellen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Ik vond hem niet zo fijn, want hij heeft last van mijn inductie kookplaat. En volgens mij brak het batterijklepje al snel af? Maar ik weet het niet meer zeker...? Is alweer even geleden. Ik heb nu een soortgelijke thermometer van... uhm... nou ja, gekocht bij AH. Ik weet niet eens welk merk. Zal ik even opzoeken. Maar die gebruiken we alleen bij het roken van vlees. Dan prik je makkelijk de meter in een worst, en kan je de rest van het apparaat buiten de rookkast ophangen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 Mag ik hier even inbreken om te vragen of weer behoefte/mogelijkheid is wat kades gezamenlijk aan te schaffen? Mijn waxvoorraad is nog maar mini en ik wil graag doorgaan met kaasjes maken deze mannen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari 2017 Geplaatst: 21 januari 2017 autocorrect? Ik heb nog een plak liggen, die ik niet ga gebruiken denk ik. Ik zal even wegen hoeveel het is, een dikke kilo gok ik. Geel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 januari 2017 Geplaatst: 24 januari 2017 Haha Dat heb je van dat getyp op zo`n telefoon terwijl je op de bank ligt.Ja graag Jorieke die kilo Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Over waxen: de wax van mijn Gouda kaasjes "barst". Geen idee waarom. Maar wel irritant, want daaronder slaat de schimmel toe. Dus noodgedwongen eten we al - en met vrij grote vaart ook - van de kaasjes.Wat dan weer gelukkig geen straf is, want ze zijn zacht, en vol en romig en smaken erg goed. Onze laatste theorie mbt het barsten is dat de kamer waarop ze liggen te koud geworden is, en dat dat ze parten gespeeld heeft. (Iets met water en uitzetten ofzo.) Hoewel het er niet gevroren kan hebben, is mijn overtuiging. Wat me ook opvalt is dat het stelselmatig op de "dooplijn" is, dat ie breekt. Misschien hadden we de wax meer moeten laten overlappen, of er een laagje meer over moeten doen... Afijn. Van de 9 kaasjes zijn er 7 gebarsten. Dus we hebben nog even te gaan met eten. (Gebakken kaas, met kaassaus vanavond, en een kaasplankje toe ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Zijn de kaasjes ook boller dan daarvoor? Zitten er gaten in? Ik doop de kaasjes vaak op vele manieren in de wax, zodat de wax steeds overlapt en dan ook haaks daarop overlapt. Snap je? Je kunt ze nu uitpakken, weer wat drogen, en weer waxen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 Nee hoor, niet boller dan eerst en niet anders dan de mooie kleine gaatjes. Ze zijn gelukkig alleen direct onder (of vlak naast) de barst aangetast door een dun schimmellaagje. Is er zo af gesneden. Gaan we dan maar doen ook he!Dank voor de aanwijzing dat we weer kunnen drogen en gaan waxen, dat wist ik niet. Dat van het "kruiselings" waxen kan ik me wel vagelijk herinneren. Stom dat we dat die dag zelf dus niet gedaan hebben... Onthouden voor de volgende keer. Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Zijn dat ook kaasjes van 19 nov Charly? Smaakt het meer als jonge kaas of gaat het al richting (extra) belegen? Grappig, die kleine (onregelmatige) gaatjes vinden ze in de kaasmakerij juist niet zo mooi Daar zien ze liever wat grotere ronde 'ogen' in verder egale kaas. Ik heb gisteren vernomen dat je dat zou kunnen bereiken door bij de laatste keer wassen de verdunde wei niet af te scheppen en de vormpjes 'onder water' te vullen. Nu gaat dat met vormen met netten waarschijnlijk wat makkelijker dan met onze simpele vormen (met het net wrongel scheppen, op de kop zetten, even wachten en dan heb je bij het omkeren opeens een stevigere klomp die niet zo uit elkaar valt), maar wellicht valt het ook daarmee te proberen. De wrongel koelt op die manier ook minder snel af, waardoor het vet wat zachter blijft en de korst makkelijker sluit. Ook als je korst niet helemaal gesloten is na het persen (of tijdens, bij het keren) kun je er nog wat warm water over spuiten en nog even persen Quote
Charly Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Hai Anna Het 19 nov kaasje was de eerste die we waxten, en was volledig in de wax gegleden (gelukkig niet met een plons )Dus die is dik omhuld. De kaasjes die we nu eten zijn van een week / anderhalve week later. En smaken meer jong dan belegen. Wel lekker. Leuk om te lezen van die gaatjes. Mocht ik ooit nog pro willen gaan - Maar die kleine gaatjes zitten me vooralsnog niet in het minst in de weg.Vanochtend alle wax eraf gepeuterd. Kwam toch ook nog wat andere plekjes tegen her en der. Ook maar weggesneden.Nog even met wat zout gewreven, nu mooi drogen en weer waxen. Volgend weekeinde wil ik er ook weer nieuwe gaan bijmaken trouwens. Goudse en meikaas. Jorieke, hoe was het invries-experiment nog verlopen (las ik ergens over)? Zou tof zijn als ik wat extra meikaas kan maken en in de vriezer kan stoppen) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 28 januari 2017 Geplaatst: 28 januari 2017 Oh ja, ik zal er meteen even 1 ontdooien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 29 januari 2017 Geplaatst: 29 januari 2017 Ja, onder water vullen staat altijd ook wel beschreven in de boekjes. En ook lekker wat wei meescheppen steeds, bij het vullen. Maar bij kleine beetjes kan dat wel eens lastig zijn omdat je geen handen vol te pakken krijgt als alles in beweging is. En dat sluiten van de korst heb ik nog nooit geprobeerd. Ik lees het wel vaak ja, dat je dan nog even kunt dompelen (of er dus overheen spuiten?) Maar ik heb het nog nooit gedaan dus ik weet niet hoe dat uitpakt op kleine kaasjes? Probeer het eens Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 januari 2017 Geplaatst: 29 januari 2017 Ik heb ook wel eens zo`n gebarsten kaasje gehad en weer gewaxt. Maar die ontplofte later. Wat is dat inwrijven met zout? Gewoon zout? En dan weer eraf of alleen nadrogen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 Ontdooide meikaas is heel goed te eten Ik heb niets nadeligs gezien/gevoeld/geproefd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 30 januari 2017 Geplaatst: 30 januari 2017 He wat super! Daar gaan we dit weekeinde meteen ons voordeel mee doen.Dank voor het laten weten. Oh, nu we het toch over experimenten hebben: die geitenbrie, is die ooit nog zacht cq lekker geworden? Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Ik heb de gouda van 19 nov aangesneden: De smaak is op zich goed, moet even omschakelen van boerenkaas (dus van rauwe melk) naar deze, het lijkt iets minder romig/droger. Eens kijken wat de kaasmeester ervan zegt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2017 Geplaatst: 8 februari 2017 Het formaat zal ook meespelen? Zo'n kleiner kaasje droogt van alle kanten aardig in. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 8 februari 2017 Auteur Geplaatst: 8 februari 2017 Ziet er wel mooi uit!Hoe langer wij hem nu laten staan hoe droger die wordt? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.