Jump to content

afgevallen bladeren ophopen rond de fruitbomen ?

rogerde

Recommended Posts

Allen gegroet.

Ik heb massas afgevallen bladeren in de tuin en ik vraag me af of het verstandig is deze samen te schrapen en op een hoop te leggen aan de stammen van de fruitbomen - als mest (voedsel) ?

kan je geen ziektes overdragen op die manier ? schimmels ???

Dank op voorhand voor advies en groeten

Tuurlijk is dat een goed idee, de natuurlijke manier om terug voedsel in de grond te krijgen. Zo verzorgt de boom zichzelf voor de komende jaren .

Schimmels zullen er inderdaad komen, maar die zijn niet schadelijk, integendeel ze zullen de bladeren verteren zodat.

Enige nadeel is dat het kan gebeuren dat de bladeren aan elkaar klitten en er geen lucht en regen tussen kan. Grasmaaisel of haksel ertussen verhindert dat.

of het verstandig is deze samen te schrapen en op een hoop te leggen aan de stammen van de fruitbomen - als mest (voedsel) ?

Ja, dat is een goede manier. Een van de goede. Alleen 2 tips: werk het blad NIET in de bodem en er voor zorgen dat de stam zelf vrij gehouden wordt om verschillende redenen:

- opschot en uitlopers aan onderstam vermijden

- de stam moet kunnen drogen, omdat anders ziekmakende schimmels daar kunnen optreden en voor infecties kunnen zorgen.

- let er op dat de entplek van de bomen boven je bodemniveau blijft.

Schimmels in je tuin en in de bodem is op zich geen probleem. Integendeel...die zijn essentieel voor een gezonde en levende bodem en daar profiteren fruitbomen/struiken zeker van. Een boom die in een schimmelrijke bodem groeit met veel organisch materiaal zal juist minder vatbaar zijn voor aantastingen. Het is een kwestie van evenwicht...waar de goede zich kunnen ontwikkelen, krijgen ongewenste minder kans.

Ziek blad en evt. valfruit van de fruitbomen zelf kan wel een manier zijn om infecties of insectenaantastingen door te geven. Dat zou je voorzichtigheidshalve beter eerst composteren. Dat is sowieso een misschien nog betere optie....compost ervan maken met relatief meer bruin dan groen (dus schimmelrijk) omdat je zo een meer evenwichtige voeding voor bodem en bomen/struiken krijgt. Een laagje van enkele centimeters compost op de ruime boomspiegel om de paar jaar, is voldoende om je fruitboom van al het benodigde te voorzien (tenzij je toevallig op een extreme grondsoort zit). en is tevens een bruine, dus warmte-absorberende mulch.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

In de zomer is het zeker aan te raden om organisch materiaal onder de fruitbomen te leggen maar in de winter niet!

Ik ben overtuigd van de voordelen van compostering, een rijk bodemleven en humusrijke grond voor fruitbomen, en ook ik gebruik organisch materiaal op de boomspiegel van mijn fruitbomen. Omdat ik op zandgrond tuinier biedt dat grote voordelen. Ik doe dat echter alleen in de zomermaanden en niet in de winter. Probleem is dat de bladeren niet zullen vergaan in de winter omdat het te koud is. Voorkoming van uitdroging van de boomspiegel kan weliswaar een voordeel zijn in de zomer maar in de winter is dit geen issue en vervalt dit argument.

Een groot nadeel van bladeren aanharken onder de fruitbomen in de winter is dat de niet verteerde bladeren schuilplaats kunnen bieden aan knaagdieren die vreten aan de wortels van de fruitbomen. Je maakt als het ware een huisje voor de woelratten bovenop hun favoriete wintervoedsel! Daarnaast vormen de niet verteerde bladeren van de fruitbomen een overwinteringsplaats voor schurftschimmels. De niet verteerde bladeren die nog onder de boom liggen in het vroege voorjaar vormen de start van de nieuwe besmettingsketen van schurftschimmels in het vroege voorjaar.

@ Blije bakkes

Goede overweging van schurft-overleving in gevallen blad. Schurft is hier op de nogal vruchtbare zware klei niet zo een groot item tot nu toe (afkloppen)...het opener en luchtiger maken van de grond wel...vandaar de keuze om toch te mulchen (bij voorkeur met rijpe compost, houthaksel en al wat verteerd blad. Ook een kwestie van gebruiken wat beschikbaar is. Overigens mulch ik normaal niet met het blad van de fruitbomen zelf: valfruit/mummies en dat blad wordt in het najaar verwijderd en gecomposteerd.

Woelmuizen/ratten (hier muizen) zijn in de bostuin, waar ook gebieden met fruit staan, volop aanwezig. In het bosdeel vind ik overal wel gangetjes of springen er muisjes weg als ik er bezig ben. Een bodem met een toplaag die veel organisch materiaal bevat hebben ze graag, dus ook af en toe wat schade aan fruitaanplant. Vooral appel vinden ze lekker. Ik neem het voor lief, werk soms met geïmproviseerde wortelkorven en probeer rovers te lokken. Maar echt bestrijden is geen optie (ondoenlijk) en tot hier toe (ook afkloppen) is de schade beperkt, hier en daar wat. Van konijnen heb ik meer last. Misschien komt het ook, dat het meevalt, door dat er veel meer bomen, struiken, planten staan dan alleen dat fruit en er grote afwisseling is.

Elk voordeel heeft zijn nadeel......maar werken aan een betere bodem heeft voor mij een hogere prioriteit, aangezien de harde dikke klei en droogte van het gebied eerder een beperkende factor zijn. Ook is een gezonde bodem een belangrijk "wapen" tegen mogelijke infecties als schurft. Een strikt beleid om mulchlagen steeds opnieuw aan te brengen en verwijderen is gezien de grootte van het gebied niet zo handig...zou veel te veel werk kosten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.