DennisUtrecht Geplaatst: 17 juli 2019 Auteur Geplaatst: 17 juli 2019 Haha, ja ik ben een flinke stap verder! Groeiende avocado's aan mijn plant. Geen andere aanwezig, dus zelfbestuiving. Ze zijn nu flink groter dan ooit. Veel kleinere hangen er nog aan, maar zullen er vast af vallen. Groeten Dennis Quote
Liekie Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 oh wauw!! Wat een fantastisch resultaat nu al!! Ik ben echt stikjaloers! Quote
Charly Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 He wat leuk om hier weer eens een update over te lezen! Go (avocado’s van) Dennis! We lezen graag mee of je tot een oogstbaar resultaat komt - en duimen voor je Quote wees bevriend met kleine dingen
DennisUtrecht Geplaatst: 18 juli 2019 Auteur Geplaatst: 18 juli 2019 Ze zouden oktober-december wel klaar moeten zijn volgens bronnen op internet. Ik ben naast de smaak, zeer benieuwd of ik de pitten ook goed gekiemd en aan het groeien krijg. Dan wordt het het helemaal mooi, winterharde onderstammen. Mijn huidige boom is op de USA onderstam die zeker niet winterhard is. De entplaats zit net onder de grond. Mogelijk met winterharde onderstam nog kouder mogelijk zonder schade. Groetjes,Dennis Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 13 november 2019 Auteur Geplaatst: 13 november 2019 BAM! Ja hier ben ik best wel trots op Ik heb 3 volwaardige avocado's geoogst vandaag. En ik heb al een kleintje gegeten die niet doorgroeide aan de boom. Het leuke is datzelfs de vruchten die niet bevrucht zijn en druif formaat blijven, gewoon eetbaar zijn en rijp worden. De smaak is heel goed, geen vezels, mooi zachte textuur. De grootste avocado is 143 gram, de andere 2 zijn 100 gram. Nu afwachten wat de winter brengt. Ik heb de kas waar hij in staat, vandeweek afgebroken voor onderhoud (houten kas) Hopelijk geen strenge vorst voordat hij weer staat. Volgende project is een avocado van deze soort zonder de dubieuze onderstam waar hij op ge-ent is. De onderstam is niet winterhard, en zit nu net onder de grond, maar het is veel beter als hij er uberhaupt niet is. Dan meer kans op nog betere vorstbestendigheid. Groeten!Dennis Quote
Liekie Geplaatst: 14 november 2019 Geplaatst: 14 november 2019 Fantastisch!!! De aanhouder wint! Gefeliciteerd met dit erg jaloersmakende resultaat. Hopelijk lukt het op tijd met de kas. Quote
rorror Geplaatst: 14 november 2019 Geplaatst: 14 november 2019 Gefeliciteerd Dennis! Mooie avocado's.Mijn plantje is nu 40cm hoog. Gaat nog wel een paar jaar duren voordat deze gaat dragen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Charly Geplaatst: 14 november 2019 Geplaatst: 14 november 2019 Gatverdarrie wat fijn, Dennis!Super stoer dat het gelukt is. Heel veel succes met het vermeerderen. We houden je in de gaten Quote wees bevriend met kleine dingen
permanatuurtuin Geplaatst: 25 november 2019 Geplaatst: 25 november 2019 Hopelijk wordt het ras ook binnenkort verkocht, want als we lokaal avocado's kunnen telen dan is dat op duurzaamheid een flinke stap vooruit. Al worden ze in Spanje, Frankrijk geteeld en door tuinierders in het noorden. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 26 november 2019 Auteur Geplaatst: 26 november 2019 Ik zal mijn uiterste best doen om er een heleboel avocado's aan te krijgen volgend jaar! Dan heb ik ook pitten om te zaaien. Stekken lukt bijna niet, ik probeer het nu weer, met bodemverwarming. Er zijn nu 2 pitten die in de grond zitten. en het bijzondere is, ze liepen allebei al uit! Wortel beginsels aan de onderkant uit de pit stekend. Dus nog even geduld, ik wil ze echt wel graag vermeerderen. Het is natuurlijk wel zeer de vraag of de plant enkele dagen vorst buiten ook overleeft. Microklimaat is het woord van de dag. Dan kan het wel. In de kas bij koude dagen, dan vaak zonnig en dus 20 graden in de kas. Maar ik moet zeggen, afgelopen winter heeft een ent van de plant, waar ik de entplaats onder de grond heb gestopt, het wel overleefd. Wel met wat vliesdoek erover, hij was pas 15cm hoog. Mijn volgende uitdaging wordt satsuma mandarijnen, liefst wel buiten in de volle grond. Die kunnen best wat hebben. Groeten Dennis Quote
rorror Geplaatst: 16 december 2019 Geplaatst: 16 december 2019 Als stekken niet werk, kan je een marcot proberen. (airlayering)Even googlen naar de term op youtube en je ziet er filmpje van hoe je dat kunt doen. Werkt vele male beter dan stekken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
DennisUtrecht Geplaatst: 18 december 2019 Auteur Geplaatst: 18 december 2019 Ook paar keer geprobeerd, tot nu toe zonder succes. Misschien haal ik niet genoeg van het cambium weg. Aankomend jaar weer proberen. Quote
Goldfish Geplaatst: 27 december 2019 Geplaatst: 27 december 2019 Vandaag uit nieuwsgierigheid de pitten gekocht van de Mexicaanse variant (Criollo a k a Persia Drymifolia) via ebay. Wel prijzig, maar de verkoper heeft erg goede referenties dus verwacht de spullen wel geleverd te krijgen. Had er van de week meer te koop maar vanavond nog maar een setje van 4 pitten. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 30 december 2019 Auteur Geplaatst: 30 december 2019 Veel succes! ik heb ook 1 zaailing buiten in terracotta pot staan op mijn dakterras, al jaren buiten. Enkele keer een nachtje naar binnen gehaald. Staar er fantastisch bij, geen idee welke soort het is, maar je kunt dus ook met zaaien van dingen uit de winkel geluk hebben. Het zalechter niet de standaard Hass avocado zijn geweest. De Turkse groenteboer heeft vaak ook andere soorten die ik dan probeer. Criollo kan ik niet terug vinden in lijsten, wat betreft bekende temperatuur resistentie. Dus wie weet heb je straks een pareltje, of niet Groeten Dennis Quote
Goldfish Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Criollo is de lokale benaming van de Mexicaanse tak van de familie, dus geen naam van een ras. Ik heb daar nog wel naar gevraagd, maar (nog) geen reactie op terug ontvangen. Quote
elisepieterse Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Is de winterharde acocado inderdaad winterhard gebleken? En kun je er stekjes van maken? dan ben ik zeker geïnteresseerd!! Quote
Goldfish Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik heb de pitten begin februari ontvangen dus heb ze deze winter nog niet kunnen onderwerpen aan de ultieme test. Ik houd je op de hoogte hoe gaat. Zouden -8c moeten kunnen hebben. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 Met deze winter kan iedere avocado wel overleven denk ik. Zeker in de stad. Mijn avocado staat weer vol in de knoppen, beginnen wat te bloeien. We zullen zien dit jaar! Quote
rorror Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 1 minuut geleden, DennisUtrecht zei: Met deze winter kan iedere avocado wel overleven denk ik. Zeker in de stad. Mijn advocado is nu bijna 1jaar oud. Staat in een raam op het zuiden. Zou die het buiten in een pot overleven? Of gewoon veilig in de winter binnen zetten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
DennisUtrecht Geplaatst: 18 maart 2020 Auteur Geplaatst: 18 maart 2020 Beter veilig in de winter binnen houden. Ik heb minimaal 20 of 30 pitten gezaaid, en ik heb er 1, van welke soort weet ik niet meer, die wat meer vorst kan hebben. Zal wat mexicaans in zitten. De avocado van de supermarkt kan niets hebben, en van de Turkse groenteboer hebben ze soms andere soorten, die zijn interessanter. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 4 april 2020 Geplaatst: 4 april 2020 Een Mexicaanse avocado kan ik helaas niet krijgen, maar mijn schoonmoeder heeft twee avocado's in Spanje voor mij gekocht en laten bezorgen. In ieder geval één Hass. Totaal niet winterhard, maar dit is misschien in de warme kas geen probleem. Ik wil hem niet als kuipplant, want we slepen al veel te veel met vanalles. Beide planten hebben knoppen gevormd. Het zouden twee verschillende rassen kunnen zijn, want één plant begon al veel eerder knoppen te vormen en is ook al verder. Ik wil de kas wel niet warmer dan 5 graden houden in de winter, want dan wordt het een hele kostbare grap. Misschien komend jaar een avocado, maar ga uit dat dit nog wel 2-3 jaar zal duren. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Geplaatst: 5 april 2020 Kijk, goed geregeld! Op zich kan hass wel tot het vriespunt, of net er onder, maar niet veel. Ik heb alles ook weer in de knop zitten, bijna bloemen nu. Buiten heb ik ook 1 avocado ent, die de winter goed overleefd heeft. Ook de laatste -6 graden aan de grond ofzo. Maar is nog erg klein, ik hoop dat hij dit jaar goed gaat groeien. Dan kan ik echt testen wat hij kan hebben bij een normalere winter. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.