Charly Geplaatst: 19 november 2018 Auteur Geplaatst: 19 november 2018 We zijn weer een stapje verder. Prachtig vlees in de vriezer: 22 kg gehakt. En van de 7 kg stoofvlees hebben we Joriekes goulash gemaakt. (Deze: goulash-en-andere-stoofvlees-recepten-t15500-10.html#p384187) 12 liter in totaal. 6 uur opgestaan (kwam toevallig zo uit) Inmiddels mooi in porties in de vriezer. En dus heel, heel, heel veel vet. Ik ben aan het twijfelen wat ik daarmee ga doen. Ik heb toch besloten wat bacon te maken. Ondanks de povere vlees / vet ratio. Zie kinnebak. En buikspek:Zelfs het stukje rugvet dat je op bovenstaande foto ziet, heb ik als test in de rub (zout, suiker, specerijen) gezet. Normaal zou ik een dag of 5 doen. Maar ga het zeker verdubbelen. Er komt namelijk helemaal geen vocht vrij. (Wordt normaal aan het vlees onttrokken) Dus ik denk dat het zeker een dag of 10 nodig heeft. Misschien wel meer. Daarna roken en snijden. Es kijken of dat wil. Verder heb ik nog erg veel vetspek over. Ligt nu vriezerruimte in te nemen. Wat zal ik er es mee doen?Zelf kwam ik tot:- uitbakken voor de reuzel, kaantjes invriezen voor mtfd- wat buiten ophangen voor de vogeltjes als het zo blijft vriezen- reuzel gebruiken om zeep te maken- ... ja nou dat wazzie wel. Twee lessen voor de volgende keer- Als een Kune moord en brand schreeuwt omdat ze te weinig eten denkt te krijgen, is dat nieeeet zo!- De vleeslijst voor de slager geprint meegeven. Want hij leest em anders niet. Of onthoudt em iig niet. Zo zijn onze gevraagde rookworsten nooit gemaakt en heeft ie de botten weggegooid. Nou ja. Je moet wat te verbeteren overhouden toch. Anders wordt t leven ook zo saai. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 19 november 2018 Geplaatst: 19 november 2018 Oef die goulash is zo lekker! Ik heb hem laatst ook weer gemaakt al pakte ie toen net even anders uit. Ook lekker, maar toch anders. Ik had er vrij veel paprikasmurrie in gedaan (paprika's (en een aantal tomaatjes voor het vocht...) tot moes gekookt en dan ingemaakt...) en misschien was dat wat teveel? Nou ja. Nog steeds erg lekker eten hoor. Als wij teveel vet (al dan niet met zwoerd) hebben, dan vriezen we dat in en ontdooien we steeds een gedeelte wat we in een grote pan een tijdje laten koken in ruim water. Dan de staafmixer er op, en alles wordt een soort van vetsoep met hele kleine fliebertjes (zwoerd). Dan roeren we er broodkruimels of meel ofzo doorheen als het nog erg heet is. Niet al te dik maken, want na afkoelen wordt het nog dikker. Dat prakje voeren we dan aan de kippen. In de winter dan... in de zomer eten ze het amper omdat er dan al zoveel ander goed voer is voor ze. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 19 november 2018 Auteur Geplaatst: 19 november 2018 Dank dank, met name voor het zinnetje: "dat prakje voeren we dan aan de kippen", want daarvoor dacht ik dat het iets van mensen-eten moest worden, en dacht ik bij elke volgende regel: "oh nee!" Goed idee in ieder geval. Vinden die vedergewichten vast lekker. Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 21 november 2018 Auteur Geplaatst: 21 november 2018 Je kunt trouwens ook heel goed cake van reuzel maken. Alleen is het beslag dan echt heel erg , en daar dat voor mij de helft van de lol is, gisteren zeer ongehoorzaam gewoon een cake van margarine gebakken. Extra veel beslag gegeten, daarna misselijk. Dus wellicht de volgende keer geen zin in beslag, en gewoon met reuzel bakken. Wellicht... Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 21 november 2018 Auteur Geplaatst: 21 november 2018 Foei Jootje! Hahahhaha. Lekker hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 3 december 2018 Auteur Geplaatst: 3 december 2018 Maar es begonnen met wat rugspek weg te werken. En nee, dit is nog lang niet alles. Er liggen nog wel 2 porties zoals op de foto te wachten in de vriezer. Maar das voor een andere keer. Vandaag focussen op deze batch. En mooi kaantjes en reuzel winnen! Is leuk. Want mijn houtas-loog is bijna klaar. Dus ik hoop dat ik straks met wat van de reuzel ook zeep kan maken. Als t lukt, post ik zeker de werkwijze! Verder hangen de ook moddervette, maar met een paar sliertjes vlees, buikspek en kinnebakken te drogen. Dit na het proces van rubben en roken. Ik wil het vet iets laten indrogen, om het wat minder blubberig te maken. Vooralsnog blijft het behoorlijk druppen echter. Ik wil uiterlijk woensdag gaan snijden en invriezen. Dus hoop dat het nog wat beter droogt. Als experiment heb ik ook een stuk puur vet rugspek in het proces meegenomen. Eens kijken wat dat doet voor de smaak van kaantjes / reuzel als ik die uitsmelt. Of wellicht doe ik em in plakjes in de vriezer. Kwam dit tegen op de markt namelijk:Dus stel niet door ons, moeten er iig mensen zijn die het waarderen. Geeft hoop! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Jawel je kunt er bv vormen mee bekleden voor pate of andere inmaak dat kan uitdrogen mee bedekken? Uitbakken en aardappels in smoren. Of het erg gezond is er veel van te eten weet ik niet..mijn buren eten het veel en zijn tonnetje rond de laatste tijd en binnenkort hebben ze weer een varkensslacht Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 5 december 2018 Auteur Geplaatst: 5 december 2018 Hahaha, moest lachen om het mental image van je buren, Appelvrouw!Dat van die paté bekleden, of bijv een rollade in wikkelen, of plakjes over vlees in de oven enzo, was ik helemaal vergeten. Goeie tip!!Desalniettemin heb ik wel te veel hoor. Sjonge! Nou ja. Wie weet kan ik ruiltjes maken bij de mtfd ofzo. Vandaag een zeer vette dag hier dus. Gewoon rugspek uitsmelten en kaantjes en reuzel apart opbergen. Reuzel in potten in de kast, kaantjes in zakjes in de vriezer. Gaan ook mee naar de mtfd. En wat naar Zuid-Amerika, waar mijn lief begin volgend jaar zijn familie gaat opzoeken en zijn mams is er dol op. Hoop trouwens dat je zoiets mee mag nemen in je koffer? Nah ja. Later zorg!In ieder geval: En dan het rug-, buik- en kinnebakspek dat in de rub (bruine suiker, zout, laurier, peperkorrels, jeneverbessen) heeft gestaan en daarna gerookt is en een kleine week gedroogd (laatste heeft niet veel zoden aan de dijk gezet trouwens) Ik heb de eerste paar stukken in zijn geheel in plakjes gedaan. Andere stukken heb ik wat vet van los gesneden en in fliebersliertjes gesneden. Ik had ook nog een groot stuk vetspek dus meegenomen in dit proces. Dat heb ik in 3mm plakjes gesneden. Nu de grotere stukken die ik niet meer door de snijmachine kon halen zonder tengels te verliezen in stukjes snijden en dan alles netjes verpakken en dan heb ik wel een rustige avond verdiend. Vind ik zelf. Heel rijk gevoel trouwens hoor. Zo met al die voorraden om je heen. Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 december 2018 Geplaatst: 8 december 2018 Kan ik al kaantjes reserveren voor de MTFD Quote
Charly Geplaatst: 8 december 2018 Auteur Geplaatst: 8 december 2018 Hahahaha. Jazeker hoor, Angela! Vermoedde zelfs al dat je er wellicht weer graag een paar zou willen, vanwege je lovende woorden over de vorige batch kaantjes. Dus er ligt sowieso al een zakje voor je apart eigenlijk. Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 december 2018 Geplaatst: 9 december 2018 Dat is heel fijn de vorige hebben de vriezer niet gezien Krijg zo zin om een lijstje te gaan maken Quote
Charly Geplaatst: 13 juni 2019 Auteur Geplaatst: 13 juni 2019 (aangepast) Sjonge. Al heel lang niets meer over de knorren gepost, zie ik.Tsja. Zo'n 'nieuwe' geit neemt veel tijd in beslag, en al die nieuwe dingen zijn zo leuk om over te schrijven.Terwijl er heus in varkensland ook voldoende gebeurt nog. Zo is Zwarte broer naar de slager gegaan een week of twee geleden. Hij was 11 maanden oud, maar omdat hij zijn zaakje nog had (viel al flauw bij de lokale verdoving destijds, en toen durfde de veearts niet ook nog te gaan snijden) vonden we het wel tijd worden. Hij kreeg steeds meer belangstelling voor zijn halfzusjes, wist zelfs 1x uit te breken om er eentje van naderbij te 'bekijken'. Gelukkig kwam ik net op dat moment naar buiten! Hij en Rooie broer stonden vanaf dat moment dus weer achter schrikdraad. En dat hield hem prima binnen. Voor de volbloed kunes (nestje van dik 1,5 jaar geleden) was het mooi meegenomen dat Zwarte broer eerst moest, anders was het een van hen geworden. Want ze zijn mooi op gewicht gekomen hoor. Voor een Kune. Maar nu zit onze vriezer weer vol. Met een kleine 50 kg prachtig vlees. Deze keer hebben we hem voor het eerst ook zelf uitgebeend. We kregen van de slager twee helften varken, en zijn zelf aan de slag gegaan met messen, zagen, gehaktmolen en zelfs de worstenmachine. Wat een enorme klus! We waren blij dat hij niet zwaarder was hoor. (Hoewel 50 kg niet echt veel is; grote Veldvarkens van Joriek bijvoorbeeld halen wel 120 kg slachtgewicht!) Het was met 3 man een volle dag snijden en rommelen, en daarna alleen nog een volle dag. Ik post wat foto's hieronder. Dus mensen die dat niet fijn vinden om te zien, kunnen hier afhaken. We hebben trouwens mazzel gehad mbt de berengeur. Aan het vet zit een heeeeel klein vleugje, maar je proeft het gelukkig niet, ook niet aan het vlees. We hebben ons voorgenomen, dat als we weer een keer een nestje doen, we niet meer gaan castreren. Ik heb daar weinig mazzel mee gehad steeds, onze biggen kregen er toch een klap van. Waarschijnlijk gewoon pech, maar als het snijden niet hoeft (voor ons dan), lijkt me dat wel te prefereren. We hebben in totaal nu nog 4 varkens lopen. 3 Volbloed Kunes, en 1 half Kune / half Berkshire (Rooie broer heet ie ) Daar kunnen we zeker nog een jaar mee vooruit - vriezer wize, dus ik vermoed pas volgend jaar weer ergens een toompje biggetjes bij ons op de Farm. Natuurlijk zijn de plaatjes bij Nas, Jorieke en TuinLB enorm verleidelijk... Maar we hebben er niet echt, correctie, echt niet meer nodig op dit moment. (Nb, ik schrijf dit meer aan mezelf trouwens hoor ) Hieronder de bacon na een paar dagen rub, drogen en roken. Mmmm! 13 juni 2019 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2019 Geplaatst: 13 juni 2019 Mooie update zo! Ik had alles natuurlijk al meegekregen, heb zelfs mogen proeven! We roken tijdens het bakken/grillen wel wat berengeur, maar dat komt ook vooral omdat wij het herkennen denk ik. Iemand zonder varkens, die nog nooit een echte beer in actie heeft geroken, merkt het vast niet eens.En tijdens het eten was die geur weg, en hebben we er niets meer van gemerkt Zou mooi zijn als de toekomstige beren ook zo goed smaken! Wil je, als je toch weer een keer een nestje neemt, volle Kune's? Of is deze grotere kruising ook goed bevallen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 juni 2019 Geplaatst: 13 juni 2019 Ziet er prima uit toch.Heb niets gerokenHad een ander luchtje in mijn neus dat een van de gasten cadeau gaf Quote
Charly Geplaatst: 14 juni 2019 Auteur Geplaatst: 14 juni 2019 Whoehahahaa. Ja. Pleun was weer echt ‘true to character’ door in de ochtend bij J&J 9 eendeneieren te verschalken en zich er vervolgens in de auto en op ons terras weer met veel misbaar van te ontdoen. Blijft een bijzonder hondje. Ik kan er toch heus wel om gniffelen. (Maar goed, ik maak haar maar zo af en toe mee, natuurlijk ) Maar zeg hee. Nou schrijf ik wel dat ik geen biggen wil. Maar vanochtend bij het voeren viel het mijn lief ineens op dat Grote zus toch wel iets van tietjes lijkt te ontwikkelen. Ik ben net ook gaan kijken, en begon nu toch ook te twijfelen... het zal toch zeker niet dat die gladjakker die nu in de vriezer ligt op de valreep toch met zijn dingetje gedingest heeft?!?We houden het strak in de gaten. Mss zetten we haar voor de zekerheid apart volgend weekeinde. Àls het nl toch zo zóu zijn, dan is ze 3 juli uitgerekend, heb ik terug gerekend. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 14 juni 2019 Geplaatst: 14 juni 2019 Oh jee haha dat zou toch wat zijn. Jaaaaren terug hadden wij een jonge wolvarken-beer, die ineens dood neerviel. Maar in de 4 maanden daarna werden er bij 3 zeugen jonge wolvarkentjes (of kruisingen daarmee) geboren. Wij hadden niet het idee dat ie er überhaupt bij kon Heb je geen scanservice bij je in de buurt? Wij hebben bijv. Scanservice Theo Menting en die komt voor een schappelijk bedrag even met een scanner de buik van je varken van de binnenkant bekijken (jij bent er wel eens bij geweest..)Dan weet je het zeker? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 2 juli 2019 Auteur Geplaatst: 2 juli 2019 Nou, ik had de veearts dus idd gebeld voor een scan. Die zou het nazoeken en terugbellen. Nooit meer wat van gehoord, en inmiddels is het niet meer nodig ook. Want haar tietjes geven melk:En ze taant niet naar eten. (Zeeeeer uitzonderlijk) Ligt nog niet echt te puffen, maar ook niet echt ontspannen. Of nou ja, ze sliep wel toen ik net thuis kwam en dus ging voeren. Ik schrok, want ze gaf dus geen sjoege. Dus ik porde haar even. En toen schrokken we ons allebei dus een ongeluk. Zij wakker en ik van haar. Maar dat terzijde. Beetje buikje geaaid (werd hogelijk gewaardeerd) en toen bleek ze dus melk te geven. Nou dan gaat t snel gebeuren, leert de ervaring. Ze heeft dus echt max een kwartiertje gehad he. De sloerie, met haar broerie Gelukkig halfbroerie. En de andere helft nog volledig Berkshire ook. Dus dat scheelt vast. Maar desalniettemin zwaar ongepland. Van de andere kant, ik moet ook niet gaan sikkeneuren. Heeft a) geen zin, is b) niet leuk en c) ergens is t natuurlijk heus geestig om spontaan een paar kleine krummels erbij te hebben op de farm ineens natuurljk. Vooral van die fijne aaibare. Mmmmmm! Leuke is dat Jorieks zeug (Cookie) ook bijna moet werpen. “Jij gaat winnen”, schreef ze me net. Nou joepie Als zij maar gaat winnen kwa aantallen. Zo’n 2 lijkt me prima. En dus niet dat er morgenochtend ineens 8 liggen ofzo. Enfin. To be continued! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2019 Geplaatst: 2 juli 2019 Ja ho even, geef je haar nou de schuld? HIJ brak uit toch? Ik denk dat er 10 komen... zul je net zien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 2 juli 2019 Geplaatst: 2 juli 2019 Och..wat een verhaal weer, Charley! Je hoopt op twee biggen....nou, ik duim voor je mee, maar gok op 6!In ieder geval succes voor jou en Jorieke met de nieuwe biggen die eraan komen! Hoeveel of hoe weinig dan ook! Quote
Charly Geplaatst: 2 juli 2019 Auteur Geplaatst: 2 juli 2019 Mja. Heb je wel een punt, Jorieke. Hij brak uit, zij niet. Maar het scheldt veel lastiger tegen de vriezer dan tegen een knorrig Rubens-varken. Ah. En onderaan de streep was het onze schuld natuurlijk. Voor niet alsnog gecastreerd te hebben, en een te zwak hek geplaatst te hebben - achteraf bezien. Nou ja. We dealen er wel mee. Inderdaad enorm benieuwd naar hoeveel het er worden. Zes is al echt wel flink, maar 10 zou te idioot zijn. Pfff. Hahaha. Dank voor t me(d)eleven, Jootje in ieder geval ook hoor. . Ze lag net flink te puffen, maar geen echte persweeën. Ik zal vannacht nog es koekeloeren. Of morgenochtend heel vroeg... Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 3 juli 2019 Geplaatst: 3 juli 2019 Wel weer spannend soapie Charly!En... hoeveel zijn het er geworden?! 5? 6? 7? 8? 9? Quote
Charly Geplaatst: 3 juli 2019 Auteur Geplaatst: 3 juli 2019 (aangepast) 6 kleine knapperds!!!Drie dames en drie heertjes. Uiteraard weer de hele nacht mee bezig geweest. Want eentje lag niet goed. Dus veearts toch nog even nodig gehad, maar de rest als een zonnetje hoor! Die gouden heeft mn hart gestolen. Ze heeft zelfs een heel klein beetje een pyjama aan. Doet me denken aan die kleine knapperd van Jorieke ooit! 3 juli 2019 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 juli 2019 Geplaatst: 3 juli 2019 Gefeliciteerd ze zijn wel heel leuk. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.