Mellie Geplaatst: 20 augustus 2017 Geplaatst: 20 augustus 2017 How to varken gaat volgens mij helemaal goed Charly! Is beer al weg of zijn de vrijages toch mislukt? Quote
Charly Geplaatst: 21 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2017 Ha!Nee het gaat goed in vrijersland. Of althans. Goed voor ons. Voor beer is het vast redelijk saai, want hij is werkeloos. Dus 'goed' is misschien betrekkelijk. We hebben al met de eigenaar van Chip gebeld. Hij komt hem deze week halen. Hoop snel! Dan is alles weer op de rit hier en komen we met voer weer veel makkelijker uit. Vanochtend had ik een emmer met 'slobber' gemaakt. We hadden wat melk die net over de datum was, wat soja yoghurt ook en chocoladepasta over de datum. Dus dat allemaal gemengd met brood. Voor borg. Je snapt dat dat een uitdaging opleverde. Want uiteraard wilden beer en Dikkie óók. Terwijl ik toch heus een mooi bergje aardappelen voor hen had neergelegd als afleiding. Enfin. Heel wat geklieder later, heeft borg toch echt het leeuwendeel binnen gekregen. Het is hem gegund hoor. We bedachten namelijk gisteren dat hij in zijn laatste twee maandjes aan het belanden is, en das toch best snel al! Ik ga de slager straks even bellen om een afspraak te maken. Diezelfde dag ga ik borg dan helpen... gossie hoe heet dat eigenlijk? Uitbenen? In ieder geval hem van groot beest tot panklare plakjes vermaken. Mits mijn maag het toelaat. Het lijkt me namelijk bere-interessant, maar ik voel ergens achterin mijn keel ook iets van een klein protest. Enfin. We gaan het meemaken. Als ik me er de eerste keer niet goed overheen kan zetten, wordt het een volgende keer. Over het emmer-voeren trouwens. Als zo'n kleine kune als Dikkie haar bol in die emmer heeft gepropt, knappe knar die haar daar vervolgens weer uit krijgt. Hoe ze het voor elkaar kreeg weet ik niet, maar zolang het onderste bodempje er niet uit gelebbberd was, kreeg ik de emmer niet meer van haar bol. Gelukkig was ie haast leeg tegen de tijd dat zij ermee aan de haal ging, maar dat dat varkentje zo'n eigenwijs stel hersens heeft, was toch weer even een leermomentje. Overigens wel een heel vermakelijke. Ziet er niet uit. Zo'n varken met een emmer als kop. Verder niet veel nieuws. Zal eens wat fotootjes gaan maken zo. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Ik heb regelmatig een koe meegeslacht, maar een dier wat je al zo lang grootbrengt en een band mee opbouwt, is toch anders. Maar wetende dat ze een goed leven hebben gehad, eet je wel een stuk smakelijker. Dat scheelt! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Het scheelt dat borg er geslacht en wel niet meer uit ziet als borg. Zijn vlekken zijn weg, überhaupt alle kleuren zijn foetsie, alleen nog een roze huidje. Ook zijn kop is echt wel onherkenbaar en je kan vragen die weg te laten als je komt helpen. Tis mooi werk hoor! Vind ik dan. Als je voor de toekomst nog wilt weten welke bottenzagen en messen fijn zijn...? Hahaha ja ik zie helemaal voor me hoe die dikkie dik haar harses in een emmer heeft zitten. Heeft ze vaak genoeg gedaan hier. En het werkt vooral zo grappig met Kune's. Andere varkens hebben hun neus te lang om er tot hun oren in te passen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Charly wat zal dat dubbel zijn, je hebt toch lang van hem en zijn avonturen mogen genieten. Ik zie daar nu al tegen op, maar ook bij mij is het de bedoeling.Ben heel benieuwd naar hoe je het ervaart en ik wil er natuurlijk alles over weten:-). Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 22 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2017 Zoooo. Bij de slager geweest. We hebben afgesproken dat borg maandag 23 oktober geslacht wordt. En zelfs dat deze meneer hem dan al de zaterdag ervoor ophaalt. Wij hebben namelijk nog geen karretje (want geen trekhaak, want elektrische auto - bij onze variant mocht dat niet. Lang verhaal. Saai. Dus terug on topic ) En we wonen 5 min bij de slager vandaan. Hij haalt altijd zijn varkens de zaterdag ervoor al op: "vervoer is vaak stressvol voor ze. We willen dat ze echt tot rust gekomen zijn voor we met de slacht aanvangen. We geven ze hier dus ook nog een keer voer enzo."Dat klonk mij betrokken in de oren. En dat is natuurlijk prettig. Mbt voorbereiding hoefde ik weinig te doen kwa varken. "Maar zorg alsjeblieft dat alle papieren etc in orde zijn", drukte hij me nogmaals op het hart. Slachtblikje hebben we dus. Maar ik moet nog even kijken wat hij verder nog wil. Ongetwijfeld moet ik eea aanmelden bij varkenspost. Zo even opzoeken. Helaas gaat mee uitbenen niet dit keer. De slager met wie ik had kunnen meelopen is in die periode erg druk vanwege een cursus. Nah ja. Een volgende keer maar dan. (Ik hol wel op de zaken vooruit. Dikkie moet nog biggen eerst. ) Nog meer varkensnieuws. Chip wordt morgen einde ochtend opgehaald. Wat betekent dat we hem vanavond naar voren proberen te lokken, de stal in. Dat is 2 weideveldjes door én de moestuin... hoop dat we hem met voer vlak voor zijn neus voldoende kunnen motiveren om geen zij-uitstapjes te maken. De pompoenen liggen er juist zo puik bij... Morgen ook even afrekenen voor de verleende diensten. Dan zou dat hoofdstuk ook weer voorbij moeten zijn. Had ik al ergens geschreven dat ook Chipp te koop is? Zijn specs staan op de kune vereniging site. Een zachtmoediger beer dan deze, ga je niet snel vinden denk ik. Ter afscheid, en ter leuk, en op verzoek... nog een paar plaatjes. Beer aaien (snot- en modderhand tot gevolg. Maar wel leuk) Ik kwam naar ze toe met een grote elzentak. Borg natuurlijk weer als eerste. En beer verrassend tweede De tak bleef steken op de rug van borg. Deden ze niet moeilijk over. Ook een geknoeid zijtakje werd gevonden En hier nog een keer het olijke drietal. Binnenkort te verworden tot tweetal. Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 22 augustus 2017 Geplaatst: 22 augustus 2017 Mooie plaatjes Misschien ken je deze al, maar 'gewone' boeren nemen een houten schot om het varken in het juiste spoor te houden. Dat houdt een vastberaden varken niet tegen, maar kan allicht net de doorslag geven als je langs de pompoenen komt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 22 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2017 Wist ik niet speets. Dank!Misschien vraag ik de buurman om ook even bij te springen. Dan kunnen vriendlief en hij met houten schotten (pallets) begeleiden, terwijl ik noestig met de emmer brokjes voor zijn (beer, niet buurman) neus rammel... wordt vervolgd! Heb inmiddels ook nieuwe info over de (papier-)riedel rondom slachten. - slachtblik is nodig (hebben we al. Slager bevestigt dit voor ons.)- aanmelden afvoer bij varkenspost.nl. Dit kan pas twee dagen nadat het transport heeft plaatsgevonden. (Ik wilde het - lekker voortvarend - nu al doen. Maar dat mag niet. )- mogelijk wil de slager ook een vki-document, aldus de dame van Varkenspost. Dat is een voedselketeninformatie-document. Waarin, als ik even Google, bijv staat wanneer contact geweest is met dierenarts en waarvoor is ge-ent enzo. Formulier moet dan beschikbaar zijn bij slager. Maar daar heeft hij het niet over gehad. Dus volgens mij bedoelde ie dat niet. Toch nog even nabellen bij de slager om te vragen welke andere papieren hij nog wil van me dan? Of zou hij met 'papieren in orde' gewoon de registratie van borg bedoeld hebben enzo? Enfin. De diepere lagen van het varkenswezen We komen d'r wel! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 22 augustus 2017 Geplaatst: 22 augustus 2017 Klein schotje om tussen zijn kop en de kostbare plant te steken is handig, verder is een Kune of heel makkelijk (want sjokt gewoon door en kan weinig snelle 'moves' maken) of moeilijk, want duw zo'n bakbeest maar weer eens van zijn plek als ie ergens stopt om te gaan eten Neem anders dikkie mee, loopt ie daar achteraan? Dikkie is kei in vooruit lopen naar nieuwe avonturen. En dan loopt ze daarna weer met je mee terug Mooi dat de slager borg komt halen Je hebt idd een slachtblik nodig, je meld em af via varkenspost (of bevestigd de aanmelding van de slager, want hij voert hem aan en dan krijg jij ook een melding) en je levert een VKI formulier in. Bij onze slager kan dat digitaal, maar de laatste paar keer wou hij em ook op papier met een echte handtekening want dat laatste wil niet digitaal. http://www.heinenvlees.nl/slachtservice/ Hier staat dan hun logo enz. op, maar het komt op hetzelfde neer: http://www.heinenvlees.nl/downloads/VKI_varken.pdf Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 augustus 2017 Geplaatst: 27 augustus 2017 Leuke foto's zeg Charly! Jeetje, 23/10. Het einde is in zicht voor 2 van de 3. Een kune naar huis en de ander alweer naar de slager. Wel fijn dat die man zo betrokken is zeg. Is toch een fijner gevoel. Quote
Charly Geplaatst: 30 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2017 Zo. Een weekje verder alweer. Beer is weg. Dat ging trouwens probleemloos. Van de wei naar de stal sjokte hij braaf achter me aan. Bleef slechts twee keer staan om een pluk gras te snaaien en richtte zich dan weer op de schuddende emmer en stukjes brood. De eigenaar van Chip heeft vervolgens het aanhangkarretje achteruit zo dicht mogelijk naar de paardenbox gereden. De deur van de paardenbox vormde een goede 'geleider' aan de ene kant en een palet-hek aan de andere kant. Met brood hebben we hem vervolgens voorzichtig het wagentje in gelokt. (Hij vond de loopplank een beetje eng. Maar de lust naar het brood overwon )De eigenaar van beer houdt zelf ook schapen / lammeren voor het vlees trouwens. Hij is ook benieuwd naar de smaak van Kune's maar in zijn familie hebben die het tot huisdier geschopt, dus ze mogen niet naar de slachter. (Grappig hoe dat toch kan werken hè. Hier ook hoor. Hondje eten kan ik me niet voorstellen. Maar borg moet er toch aan geloven binnenkort. Enfin. Het is zoals het is!) Ik heb hem nog een ruil voorgesteld in november van wat varkensvlees tegen lamsvlees. Maar ik geloof niet dat t ervan komt. Jammer. Was leuk geweest om door ruilen aan wat andere vleessoorten te komen van beesten die het ook goed gehad hebben. Trouwens nog een bewijs van dat Chip van goede familie komt: als hét toch niet gelukt mocht blijken te zijn, krijgen we ons geld terug of mogen we beer nog eens gratis lenen. "Maar ik denk niet dat dat nodig is hoor. Heb het volste vertrouwen in hem", aldus eigenaar, terwijl hij Chip een schouderklop gaf. Borg en Dikkie staan nu vaker op de grote weide. Zoals dat gaat, eerst alleen een uurtje en onder toezicht. Dan een paar uurtjes. Dan een halve dag. En dan ligt borg in het water (het grote is weiland omzoomd door slootjes. In tegenstelling tot de varkensweide die met gaas omheind is) en zijn we direct weer terug bij stap 1: een uurtje onder toezicht. Die borg toch. Hij kan het ook niet laten om alles net even te ver te onderzoeken. Ik zág het er ook van komen. Hij stond al een tijdje te eikelen bij een punt waar de beschoeiing erg laag is. Ik snel de voeremmer halen om ze terug de varkensweide in te begeleiden - maar al reikhalzend kijkend naar wat ik aan het doen was, gleed ie uit: plons! Zn hele derrière in de plomp. Dat vond ie natuurlijk helemaal niet leuk! Eng! Help! Moord! Brand! Gelukkig heeft hij veel langere poten dan beer bijvoorbeeld. En wist hij zich, ondanks alle modder, redelijk snel weer op de kant te hijsen. En daarna zag hij mij met de voeremmer en vrees ik dat de schrik er snel weer uit was. Enfin. Weer onder toezicht voortaan dus. Met het weer van vandaag hebben ze even vette pech. Ik ga niet in een zuidwester staan koekeloeren of borg niet weer overmoedig wordt. Morgen is het weer droog. Dus ze wachten maar een dagje Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 30 augustus 2017 Geplaatst: 30 augustus 2017 Haha wat een leuk verhaal weer. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 5 september 2017 Auteur Geplaatst: 5 september 2017 Klein berichtje weer van vark&vark. Nu beer langer weg is, merk ik dat we vaker twijfelen of 'het nu echt wel gelukt is'. Hadden we niet nog wat langer moeten wachten? De tijd zal het leren. Dikkie is wel poep-chagrijnig de laatste tijd. Niet naar ons hoor, maar ze lijkt borg erg zat te zijn. Bij het voeren bijt ze em met regelmaat (nou ja. Voor zover dat stompe snoetje dat toelaat) en ze duldt hem ook steeds minder goed in het bushokje. We hebben al vaker wat tumult gehoord als ze 'naar bed' gaan, maar vanochtend kroop borg voor het eerst uit het andere bushokje (ze hebben de beschikking over twee). Of dat komt omdat hij zo gegroeid is, of omdat zij zo moody is... We kunnen er slechts naar gissen. Wel willen ze allebei graag aandacht. Oortje aaien is favoriet (of nou, wij doen dat ook het liefste. Is een zacht plekje en vaak redelijk modder-loos Anders dan de knorrigheid (pun!) geen bijzonderheden. Hier maar weer es wat kiekjes. Want gezellig en heb een andere telefoon dus het gaat weer. Een tussendoortje wordt ernstig gewaardeerd! Borg brengt snel zijn helft in veiligheid. Voor dat wicht t weer op dr zenuwen krijgt. NB. Sik&Sik ook geïnteresseerd. Maar helaas, dit keer vangen ze bot. Grappig hoe borg zijn poot gebruikt om makkelijker stukken pompoen te kunnen afbreken. Die gedachte is in de bovenkamer van Dikkie nog niet opgekomen. Niet dat ze niet geïnteresseerd is de zaken die zich om haar heen afspelen. (Telefoon! NOM!) Maar de uitsmijter is voor borg. Knappe vent geworden hè! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 Mooie vent inderdaad! Een heel stuk slanker dan zijn dikke broertje 'Berkie' die hier is gebleven. Maar dat verschil was er na geboorte meteen al. Dikke genen.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 5 september 2017 Geplaatst: 5 september 2017 ze lijkt borg erg zat te zijn Dat lijkt me een goed teken Ik denk dat ze geen beer/borg meer in de buurt wil hebben nu ze voelt dat ze drachtig is. Instinct, omdat sommige beren wel een klein biggetje lusten, zeker als dat niet hun eigen kroost is. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 7 september 2017 Auteur Geplaatst: 7 september 2017 Ik hoop het Speets! We voeren borg nog ietstje meer bij zo de laatste maand. Hij hoeft geen Berkie te worden maar iets meer vet op de botten is geen overbodige luxe wellicht. Nog even een vraag: helaas is onze hond een pancreatitis patiënt en mag alleen speciaal dieetvoer.Dat betekent dat ik allerlei restjes van borg straks niet kan gebruiken. Is er iemand die ik hier stinkend blij mee kan maken? Eerlijker vlees is haast niet te vinden natuurlijk. Het is net te laat voor deze MTFD, maar als ik het ingevroren bewaar, kan het bij de voorjaars MTFD meegenomen worden voor de liefhebber. Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 13 september 2017 Auteur Geplaatst: 13 september 2017 Mag ik u voorstellen aan Nearly Headless Pig? Borg komt inderdaad zo ver niet met zijn spitse snuit. En in zijn enthousiasme kliedert hij de helft van de melkwei met brood (want dat is t natuurlijk) al buiten de emmer. Toen Dikkie bij t laatste restje kwam, bleek er nog een extremer niveau van emmer-duiken te bestaanWe hebben ontzettend met ze gelachen. Vooral om Dikkie. Want - ik schreef het al eerder - je krijgt die emmer met geen mogelijkheid meer van die botte hersenpan af hoor. Zodra je het probeert, duwt ze haar bolle snufferd heel hard naar beneden, en dan sta je vrij kansloos. Vandaag weer kazen. Dus dat wordt nog eens smullen! We geven zoals gezegd borg iets meer eten zo de laatste weken. Dat hij en Berkie toch een beetje broers gaan lijken. Ik had de slager nog gebeld want maakte me zorgen over het vervoer. Als dat een flinke wagen is, vol met vreemde varkens, allemaal groter en zwaarder, dan zou onze borg het nog best zwaar kunnen krijgen. Dat zijn van die dingen die dan 's nachts door je hoofd gaan. Evenals op de stal. Als hij bij al die andere (wellicht zwaar gefrustreerde?) varkens moet... ik wil niet dat hij afgetuigd wordt ofzo. Gelukkig heeft de slager in de wagen een los hekje waar borg evt achter kan staan. En ook in de stal kan hij evt apart als het nodig is. (Maar maakt u zich geen zorgen. Waarschijnlijk valt het allemaal reuze mee) Enfin. Tot zover maar weer! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Bij onze slager komen varkens van verschillende groepen niet bij elkaar. Maar hij heeft dan ook een flinke inrichting met een boel dure (zo zien ze er uit iig) hekken. Varkens kunnen best gemeen doen tegen elkaar, dus apart houden lijkt mij ook het beste ja. Niet teveel gedoe voor het slachten... Gewoon even alles in de gaten houden, JIJ moet je er ook fijn bij voelen want het is is jouw stukje vlees. Onze slager was in het begin nogal van de schotjes en paddles (om kleine bemoedigende tikjes te geven?) en daar hield ie snel mee op bij onze varkens. Niet dat we hem er nou op aan hebben gesproken als stadse betweters Maar vooral ook omdat het helemaal niet nodig bleek. Onze varkens stappen overal uit nieuwsgierigheid op af. Dus ze lopen ook zo uit de wagen de 'wachtruimte' in. Heel anders dan dieren uit stallen die überhaupt voor het eerst daglicht zien. Wij kunnen ook kiezen voor zaterdags brengen, dan staan ze er nog tot maandagochtend. Of we staan maandagochtend vroeg op en brengen ze dan weg. (dat laatste doen wij altijd). Het is in de toekomst handig om een eigen veewagentje (en trekhaak) te hebben, dat hoeft niet eens zo'n paardentrailer te zijn hoor. Je hebt ze veel kleiner/lager/goedkoper/handzamer. Zeker voor Kune's Dan heb je dat zelf in de hand. Nog zoveel te doen, beleven en proberen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pippi Geplaatst: 15 september 2017 Geplaatst: 15 september 2017 Ik vind Borg zo leuk. En ik wil het gewoon even zeggen. Zou je het wel doen? Waarom moet hij nou dood? Het is niet dat je sterft van de honger en geen andere keus hebt. Ik begin te verworden tot een drammerige vegan, ik weet het, maar waarom moet je een leuk dier dood maken en opeten als je andere dingen kan eten? Waarom dat gezonde varken wel doodmaken en je zieke hond niet? De wereld is zo krom... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2017 Geplaatst: 16 september 2017 Och Pippi toch. Ik heb dit bericht al meerdere keren herschreven. Zowel hier op het scherm als in mijn hoofd voordat ik überhaupt op 'beantwoorden' klikte. En tuurlijk begrijp ik je punt ook enigszins, maar toch erger ik me aan je reactie. Om een boel redenen, waarvan de 1e is: als je er niet tegen kunt dat er mensen zijn die dieren slachten voor eten, lees dan niet mee. Jij schrijft uitgebreid over jouw keuze om veganist te worden, en daar valt niemand jou voor aan. Niemand vraagt "zou je het wel doen?" want vlees is toch zo lekker en waarom zou je het niet eten. Charly schrijft over hoe goed zij haar varkens houdt, hoeveel zij bezig is met het feit dat ze ze goed houdt, en ze goed slacht als het daar tijd voor is. Ze koopt al jaren vlees van onze veldvarkens, die wij houden zoals heel weinig varkens worden gehouden in Nederland. En nu wil ze het zelf gaan doen. Ik zie je ook nergens mensen aanspreken op dat ze een naamloos beest eten. Een dier wat geen daglicht heeft gezien, geen naam had, en er zeker niet schattig uit zag met leuke vlekken en lange haren enzo. Zou je daar niet ook eens mee beginnen? Lijkt mij wel zo eerlijk, of is het dan minder erg? Dat ze niet schattig zijn zeg maar. Net als AL die dieren die jij (en ook wij, voordat we begonnen met het houden van dieren) AL die jaren hebt gegeten voordat je veganist werd? Daar maak je je vast druk om, wij ook. Maar daar zie ik je niets over posten op het forum, en ik lees toch echt alles. Nee, je spreekt de mensen aan die juist dat verschil maken in het eten van vlees. Die ruimte kopen/hebben, elke dag hard werken, en alles open en bloot op een forum zetten zodat anderen mee kunnen leven met leuke en minder leuke verhalen. Transparantie verschaffen. Iedereen op een forum denkt en handelt op verschillende manieren, en dat maakt het zo mooi en divers en leerzaam. Wil je dingen niet leren, dan lees je niet mee. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 16 september 2017 Auteur Geplaatst: 16 september 2017 Eh. Ja. Loop hier al een ochtendje op te kauwen. Maar mooier dan Jorieke het schrijft, lukt me niet. Pippi, je reactie komt overeen met die van veel van onze vrienden ook. Die mening leeft erg blijkbaar, dus ik snap dat ie ook in jouw hoofd opkomt hoor. Ons antwoord luidt dan idd zoals Jorieke zo mooi opschrijft. Volgens mij staat die logica als een huis. Enfin. Over naar de waan van de dag. Het is nat buiten. Heel nat. Die varkenspootjes stampen de grond rond het hek enorm aan. En het water kan dan niet meer weg. Enorme drek tot gevolg. Borg maalt er niet om, maar Dikkie staat steeds met haar tietjes in de koude modder als ze langs het hek moet, en vindt dat zwaar onplezant. Ik heb net wat stro op de modder gegooid in de hoop het wat te 'dempen'. (Verloor jandriedubbeltjes nog haast mijn evenwicht en een laars. En op je snufferd gaan wil je echt niet in 15cm blubber ) En ook in de bushokjes flink wat extra stro. Waarmee Dikkie meteen begon te sjouwen trouwens, en borg nam wat happen om te kijken of hij het niet misschien lekker vond. Maar dat bleek toch niet het geval. Gisteren had ik paardenkastanjes voor ze geraapt. De helft ontdaan van hun stekelige huls, de rest niet. Vark&vark hebben snel besloten dat ze het niet lekker vonden (eikels). Maar borg vond de omhulzingen ontzettend geestig en heeft net zo lang gepield tot ie ze bijna allemaal open had. (Knetter, denk ik dan, want dat prikt toch. Enfin varkenslogica ) Borg heeft trouwens ook de geitenstal vakkundig heringericht, kwamen we bij toeval achter. Drinkbak, slaap-pallet, betonblokken waarop voetbak rust, bezem die standaard in de hoek staat: het was verworden tot een zeer modern Mondriaan-achtinge inrichting met veel lijnen en vlakverdelingen. Arme geiten. Wie weet hoe lang ze al in deze hindernisbaan geslapen hebben. Voor hen ook even een flink pak schoon stro vanochtend. (Eerste wat ze doen bij binnenkomst: erin pissen. Doe mij dan toch maar varks! ) Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 16 september 2017 Geplaatst: 16 september 2017 ... en je zieke hond niet? Hoezo??? Ik laat mijn zieke dier wis en waarachtig wel afmaken als het lijden geen zin meer heeft/te erg wordt. Verder heb ik juist bewondering voor deze mensen die overduidelijk dol zijn op hun dieren, van hen genieten en ze een pracht leven bezorgen. Ik vind het juist heel knap dat zij zo consequent zijn en op deze manier zelf in hun vleesbehoefte voorzien. Ik kan dat niet, een dier dat ik gekend heb opeten, dus ik koop bij Jorieke vlees van een varken dat ik niet gekend heb. En dat is natuurlijk heel laf Een mens is een omnivoor. Ik vind het knap dat jij veganistisch leeft, maar inderdaad: val anderen niet lastig als zij andere keuzes maken. Ik zou ook wel wat aan kunnen merken op bepaalde keuzes die jij maakt, bijvoorbeeld mbt honden. Maar daarmee stoot ik je voor het hoofd en het levert alleen maar vervelenderigheid op. En ik ben ervan overtuigd dat je te goeder trouw handelt. En tenslotte vind ik dit draadje niet de plek om deze discussie te beginnen.Volgens mij is het al vaker gezegd: maak liever een apart draadje aan, dan kan het hier gewoon gezellig blijven. Want dat je hiermee reacties oproept, kun je zelf ook wel bedenken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 september 2017 Geplaatst: 16 september 2017 Misschien een idee? Quote
Charly Geplaatst: 16 september 2017 Auteur Geplaatst: 16 september 2017 ROFLOL! Meteen even geprobeerd. (Je ziet, er zit een Picasso in mij verscholen. Heel heel heeeeel diep van binnen ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.