Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke soorten raden jullie aan?

lionne

Recommended Posts

Wij gaan het tweede jaar moestuinieren in.

We willen graag het volgende gaan verbouwen:

*snijbiet (afgelopen jaar de regenboogkleuren, goed bevallen.)

* vroege spinazie (spinazie afgelopen jaar schoot steeds door )

* doordragende aardbeien (vorig jaar doordragend en enkeldragend gehad. enkel deed weinig)

* boerenkool (nu geel geworden (??) )

* bietjes

* andijvie zowel vroege als late

* radijsjes

* knoflook

* pompoenen (ik wil lekkere, manlief heule grote)

* courgettes (de gele deden het heel goed)

* ik wil denk ik ook patissons.

* bonen die kunnen klimmen.

welke soorten raden jullie aan?

We hebben zand/kleigrond. Dit heeft net een flinke laag compost gehad.

Edited by Guest

Spinazie : nieuw Zeelandse als zomerspinazie. Is geen echte spinazie maar smaakt in quiche of stamppot wel zo

Radijzen: ik vind saxa2 echt heel lekker en sappig

Pompoen: hokkaido / uchiki kuri en butternut vind ik erg lekker. Grote pompoenen wil ik niet want die zijn waterachtig en flets. Spaghettipompoen is ook een aanrader

Courgette ; Lebanese white zijn volgens mij de lekkerste

Die Lebanese White zijn een stuk subtieler van smaak dan de "normale" groene, maar ook minder lang te bewaren omdat hun schil kwetsbaarder lijkt.

De Black Beauty en de Gold Rush (gele) bevallen mij goed.

En bij de Patisson bevalt de Sunburst (Lidl) prima, veel vruchten.

Als spinazie zou je voor de zomer eens de zgn Turkse Spinazie kunnen proberen en voor het voorjaar de Breedblad Scherpzaad.

(Zelf ben ik absoluut geen fan van de Nieuwzeelandse versie, vind het meer weg hebben van Postelein en zie geen enkele overeenkomst met spinazie.)

Qua knoflook heb je in het voorjaar niet zoveel te kiezen, Flavor is een voorjaars-poot-knoflook.

Bij poten in het najaar heb je wel volop keuze, de Vallelado/Valverde is een mooie goed groeiende knoflooksoort.

En bij de stokbonen hou ik het bij de paarse soorten die ook erg lekker blijken te zijn. De Cosse Violette bevalt prima.

Meeste zaden bestel ik bij: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/

Voor de pompoenen

https://www.moestuinforum.nl/welke-pompoensoorten-t2559-120.html#p122059

Voor mij zelf vind ik de jumbo Pink banana een goede . Denk misschien ook iets voor jullie lekker en groot ? Ik heb ze wel niet gekweekt voor groot te worden (bloemsnoei en dergelijke ) en ook op beperktere oppervlakte/plant .

Voor de stok bonen zijn cobra's een goed keuze

En de boerenkool moet een beetje bij gevoed word in groei periode met brandnetel gier 3x om de 10 dagen. Dan heeft hij voldoende voeding om niet geel te worden.

Persoonlijk vind ik spinazie ook een moeilijk gewas. Als je landje nog niet goed op pijl is. Wil spinazie niet echt groeien.

En voor de rest zal ik zeggen probeer met ander je zaden te ruilen zo dat je meerder dingen kan proberen. En dan na 4 jaar weetje wat je lekker vindt.

Zo doe ik elk jaar een onbekende groente kweken. Die ik niet eerder heb gegeten.

Afgelopen jaar was dat aardpeer.

* snijbiet: ik vind de groene witgeribde het lekkerste, en ze mogen stevig uitgroeien voor ze de pot in gaan (de ribben stoof ik apart)

* vroege spinazie: Winterreuzen als ik vroeg zaai, Turkse spinazie (maakt vrij stevige kroppen) als ik wat later ben

* doordragende aardbeien: heb nog Ostara's gehad, en die waren lekker, maar nu enkel junidragers (Lambada en Elsanta). Blijven drie jaar staan en worden dan verzet.

* bietjes: Egyptische platronde (om vroeg te zaaien)

* andijvie: Breedblad andijvie (Vilmorin) vind ik de lekkerste kroppen geven, vorig jaar eens een oud Frans ras geprobeerd met puntig blad, Cornet d'Anjou, maar die vond ik gestoofd minder lekker.

* radijsjes: een beetje van alles

* pompoenen (ik wil lekkere, manlief heule grote): kleinere rassen: butternut (geeft hier wat later en daardoor soms ook minder vruchten) en uchiki kuri; grotere pompoenen (maar niet overdreven groot en lekker in de keuken): muscade de Provençe

* courgettes: black beauty (grote exemplaren bewaren nl. vrij lang in de kelder)

* bonen die kunnen klimmen: Helda snijbonen (heel erg lekker en moeilijk te vinden in de winkel).

• 2 weeks later...

Ik heb veel groenten en vooral rassen, omdat ik graag iedere dag wat anders eet. Op mijn project staat mijn volledige lijst. Hier zet ik alleen een paar lievelingen op. Dit jaar heb ik ook wat nieuwe rassen, maar ik vermeld deze nog niet, omdat ik nog niet weet hoe lekker ze zullen zijn.

Bieten

'Kogel 2' (heerlijke biet, die snel goed is)

'Red crapaudine' (Geweldige smaak, goed bewaarbaar)

'Burpee's Golden' (heel productief en goede smaak)

Pastinaken 'Guernsey' (super productief / goede smaak)

Zonnewortel Helianthus strumosus 'Aurora Rubin' (bloeit prachtig / veel uitbundiger dan aardperen / prachtige knollen / nog niet geproefd)

Wortels

'Parijse Markt 4 (goed productief en heel lekker)

'Samurai' (goed productief, heel lekker en heel gezond / van eigen zaden)

'Flakkeese 2' (Autumn King / Rote Riesen Winterwortel (goed productief en lekker)

'Berlikumer' (Rote stumpfe) Winterwortel (goed productief en lekker)

Bladkolen

Amsoi 'King mosterd' Rode bladmosterd (lekker pittig en geeft altijd een goede oogst / kan ook wokken dan gaat de pittigheid weg)

Mitzuna 'Chinese bladkool (grote oogst / lekker in salades)

Spitskool

'Hilmar' (Heel lekker)

'Kalibos' (heel lekker)

Spruiten

'Evesham Special' (de smaak is echt heerlijk)

Sluitkolen

'Verza di Verona' / San Michele' Savooiekool (een hele mooie kool / redelijk betrouwbaar

Koolrabi 'Superschmelz' (blijft hoe oud hij ook is lekker zacht / wordt altijd dik)

Broccoli

'Early Purple' (hele vroege betrouwbare broccoli)

Koolraap 'Champion' (goede smaak/ makkelijk)

Rapen

'Platte witte mei' (heel lekker)

Radijs

'China Rose' (zowel het knolletje als de hauwen zijn eetbaar en lekker / wel pittig)

Rammenas en rettich

'Ronde zwarte winter' (is gemakkelijk en lekker)

Bonen en sperzieboon

'Slangenboon (lekker en mooi / zaden voor het volgende jaar zijn altijd weer lastig bij elkaar te krijgen)

'Borlotto Lingue di Fuoco' Kievietsboon (heerlijk en makkelijk)

'Heilig boontje' Droogboon (zowel de peulen als bonen zijn heerlijk en makkelijk / heel productief)

'Ying Yang' Droogboon (zowel de peulen als bonen zijn heerlijk en makkelijk / heel productief)

Sugarsnap

Suikererwt 'Sugar Sprint' (een super ras / goede productie / heerlijk)

Aardappels

'Sarpo Mira' 35st Zeer laat (heel betrouwbaar / lekkere aardappel / grote productie)

'Mayan Gold' Solanum phureja 30st zeer laat (een verrukkelijke aardappel)

Paprika en Pepers

'Alma' (lekker zoet en licht pittig/ goede productie / dikvlezig)

'Cayenne gold' (heerlijk pittig / niet te pittig / zoet)

Komkommerfamilie:

Augurk

'Vert Petit de Paris' (heel productief / niet te bitter)

Courgette

'Vertes des Maraichers' (heel goed ras / veruit de lekkerste courgette die ik heb / goed bewaarbaar)

Pompoen

'Bleu kuri' De 'Bleu kuri'

'Blue ballet' maxima

Spinazie 'Nores / 3562' (betrouwbaar)

Chrysanthemum coronarium (lekker groen en mooie bloemen)

Tuinmelde 'Blonde Belle Dame' (betrouwbaar / goede smaak

Kruiden:

Berganie

Dille 'Mammoth' (goede productie)

Koriander 'Marino' (goede productie

Basilicum 'Cinnamon' (Kaneel basilicum / heerlijke smaak)

• 2 months later...

Ik lees hier even mee, bedankt voor de uitgebreide tips! Was via de zoekfunctie op zoek naar een goed ras courgettes (ik heb maar plek voor 1 of 2).

Is dat zaad van Vertes des Maraichers moeilijk te verkrijgen? 't Klinkt reuze exclusief:).

Mbt pompoenen heb ik zelf nog een tip: afgelopen jaar (op het dak!:)) Munchkin Pumpkins gekweekt. Dit is een redelijk kleinbladige, langgerekte soort die je langs een stevig rek kunt laten klimmen. De pompoenen zijn maar klein, ong. kokosnootgrootte, maar er komen er wel 4-6 aan één plant. De schil is hard zoals die van een flespompoen, de smaak is heerlijk, als Uchiki Kuri. Echt een leuk ding!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com