mybobo Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Wij hebben (officieel) sinds een aantal dagen een moestuin! We konden er al wel wat eerder aan de slag omdat het vreselijk vol onkruid stond, maar nu is het dus echt van ons. Het wordt een biologisch-dynamische moestuin. Omdat er in de natuur eigenlijk geen rechte vormen voorkomen, willen we de bedden graag in een andere vorm dan rechthoeken maken. Bijvoorbeeld rond of een beetje gebogen.De tuin is 5 breed en 20 meter lang. Heeft iemand van jullie toevallig ook zijn moestuin ingedeeld in andere vormen dan rijen/rechthoeken? Ik ben heel benieuwd of het bevalt en ben ook dol op foto's om inspiratie op te doen ! Bedankt alvast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Ik heb een kronkelpad gemaakt met wilgentenen. Het pad bestaat uit hakselhout (de mulch in de bedden ook, dus in de winter niet zo'n groot verschil tussen bed en pad). Ik ben ook twee ronde verhoogde bedden aan het maken met wilgentenen en soapstone errond. Ik probeer morgen foto's te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Dit is ter inspiratie een Google Maps foto van de Ommuurde Tuin in Renkum, de Historische Moestuin van Koning Willem III. Eigenlijk één rond bed Voor 5 bij 20 meter kun je misschien de helft van het plan vd Ommuurde tuin gebruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Ik wil in de toekomst ook wel wat anders dan rechte bedden, maar dit jaar heb ik daar gewoon nog geen tijd voor. Ik ga wel bekijken of ik binnen de bedden iets met organische lijnen kan doen, een beetje zoals Frank Anrijs dat doet: http://natuurlijkemoestuin.be/enkele-extra-redenen-om-te-combineren-volgens-schijnbare-chaos/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 (edited) wij hebben een deel met min of meer organische vormen, een stapelmuurtje en paden van stro en snippers, deels bloemen, deels kruiden, deels groenten én een ander deel ouderwets rechte bedden zonder paden met loopplanken die we vaak verplaatsen waar ze nodig zijn het organische tuindeel oogt veel spannender en lijkt me beter voor het wildlife maar kost 4x zoveel tijd om bij te houden, het is een keuze dus Edited January 5, 2017 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Hoi Ik had gister een bericht getype maar zie dat ik het niet verzonden heb. Dus bij deze wal leuk dat je bd wil tuinieren en een ronde tuin wil aan leggen. Zelf tuin ik ok bd. Maar heb ik geen rond tuin omdat de infrastructuur al bepaalt was in mijn tuin. Ik weet dat er in Haarlem een tuin is die volgens bd is ingericht en ook rond is. Als je meer info wild kijk dan een op de site http://www.dezonnetuin.org/ Ook is er een boek van guurtje kieft. Waar in de bd moestuin uitgelecht word. Dit boek heeft de titel de dynamische tuin En als je vragen hebt vraag gerust. Ik tuin van af 2013 op deze manier. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Als je natuurlijke vormen gebruikt zou ik ook meer met bloemen werken voor meer natuurlijk effect.Het stramien van een bed - een groente zou ik doorbreken, en meer combineren in hetzelfde bed.Ik zou wel oppassen dat alles goed bereikbaar blijft, dus liever een paadje teveel dan een paadje te weinig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Misschien ook hier eens neuzen ? : blog/ ..... pagina's vol met forumleden die soms al jaren hun seizoen bijhouden en weergeven en dus delen aldaar. Daar zitten ook ronde en slinger-tuinen tussen. Je kán er een beetje de kunst afkijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts