Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Champost als mulch en dan? hoe diep aanplanten?


paddestoelengek

Aanbevolen berichten

Soms wordt je zo overspoelt met info op dit forum dat je de weg even kwijt bent, althans ik wel, nu, even

Het probleem is denk ik eenvoudig, zo meteen krijg ik mijn tuintje gevreesd opgeleverd, dan ga ik de indeling maken en komt er een lekkere laag champost over de klei-aarde heen om te mulchen.

Rekening houdend met de levering van de champost zal er snel aangeplant gaan worden in het voorjaar.

Voor zover ik het nu heb begrepen zal de champost langzaam maar zeker in de grond verdwijnen en na een aantal keer mulchen zal de kwaliteit van de bodem verbeteren (beter doorlaatbaar, beter bewerkbaar) maar de tuin zal hierdoor niet opgehoogd worden.

DUS…hoe plant ik aan met de wortels in de klei of met de wortels in de champost..of…denk ik te te ingewikkeld??

 

even een plaatje geknutseld voor de duidelijkheid

 

champost75861484391021.jpg

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie maar of je er wat aan hebt, ik kan alleen maar aangeven hoe ik het doe.

 

Ook hier de afgelopen jaren een paar keer champost laten komen, ook hier de moestuin op ( behoorlijk zware ) klei.

 

Ik ga daar dus 'tussenin' zitten kwa diepte, jouw plaatjes bekijkend. Het ruime plantgat wat ik voor iets maak vul ik / meng ik met de diverse delen die ik ter beschikking heb. Onderin de losgemaakte klei, is het plantgat niet te diep, dan gaat ook daar al iets van een klein beetje champost bij. Verder het gat opvullend maak ik het aandeel champost wat grote, meng ik dus met de aanwezige klei. Aftoppen met compost / mulch of ik gebruik de champost als dun laagje mulch.

 

Reden dat ik de champost als organische toevoeger niet te diep laat komen, is natuurlijk dat de afbraak/ opname op diepte nauwelijks zal plaatsvinden. En dan vind ik het nog van belang dat de plant/ struik niet als het ware in een bloempot van zware klei terecht komt.

 

begrijpelijk verhaal ?

 

Een dikke laag van champost halveert ongeveer in 1 jaar. Ongeveer hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je denkt te ingewikkeld.

 

Je plant zowel moestuinplantjes als bomen en struiken en bloemen zo diep als voor die planten nodig is. Dat is de beste norm. Daarbij "begint" het grondniveau bij de champost. Evt. meng je meteen wat - voedzame - champost in de plantgaten die je dan toch maakt. Ligt er lekker bij de hand.

 

Dat er geleidelijk een vermenging van post en klei automatisch zal gebeuren maakt verder niets uit.

 

Om te zaaien zou ik sowieso in een geultje werken, dus daar kom je automatisch ergens ertussen....en de champost, die er toch ligt, als ie fijn is, gebruik je dan om de zaden mee af te dekken, zoveel als voor dat soort zaad gewenst, zodat het vocht wordt vastgehouden.

 

Zo doe ik het altijd met gewone compost ook.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties

daar kan ik weer verder mee

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...