Ga naar inhoud

Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is altijd net even anders dan je denkt en wat we tegenwoordig denken kan over een tijd wel weer weerlegd zijn.

Wij hebben ze eerst even in de vriezer gedaan en daarna levend in kokend water. Bron: https://www.kokenmetkennis.nl/kreeften-doden/

Goed nieuws, de watervlooien vermenigvuldigen zich zeer snel. Het water zit vol met hele kleine stipjes die hetzelfde bewegen als de watervlooien dus ik vermoed dat het baby vlooien zijn.

Geplaatst:

De smaak van die schaaldieren zit m ook niet in het vlees, maar in de schalen, in mijn opinie heb je het lekkerste deel weggegooid Ik heb ook wel met de wilde neefjes van jullie kreeften (dat zijn dan dus Amerikanen, als ik het goed onthouden heb) gewerkt, die worden in het Groene Hart bevist door één van de laatste zoetwatervissers. Dus ik had ze supervers en niet opgekweekt voor consumptie, maar die staartjes blijven weinig tot geen smaak hebben. De rest van het beestje daarentegen, daar maak je fantastische bisque of saus van. Maar da's niet iets wat je effe gauw voor je avondeten doet na een dag hard werken...

Qua doodmaken: Ik heb op de koksopleiding geleerd dat bij kreeften ed het toch het meest 'humaan' is om even een mes door kop te halen. Zo'n beest stuiptrekt dan nog wel bizar lang, maar dat schijnt-ie niet meer te voelen dan... Bij de rivierkreeftjes was ik dat in eerste instantie ook van plan, maar ik vond het toch enorm gedoe, eigenlijk... Als je ze 1 voor 1 in kokend water laat glijden (nooit teveel tegelijk, dan daalt de temperatuur van het water teveel en duurt het langer voor ze dood zijn) houden ze op slag op met bewegen. Ik kon me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze net zo snel, zo niet sneller, dood waren dan nav een mes in de minuscule hersentjes.

elizabet.nl

Geplaatst:

@elizabet : Interessante informatie van een ervaringsdeskundige, bedankt. Wat doe je dan nog wel weg? of gaat alles erin, ook de kop. Vind het een raar idee om die harde schaal op te eten maar dat gaan we zeker proberen.

De kreeften zoals we bereid hebben kwamen bij de Makro vandaan en die zijn ook gevangen in het groene hart. Bron https://rivierkreeft.wordpress.com/

Ze hoeven ook niet even snel klaargemaakt te kunnen worden, gaat erom dat de smaak (erg lekker of in ieder geval lekker en anders dan anders) een beloning is voor het extra werk.

Ja dat mes door de kop heb ik ook gelezen en dat is ook een logische gedachte voor ons. Iets door de hersens is bij zoogdieren erg doeltreffend maar als een beest een decentraal zenuwstelsel heeft dan is het dierenmishandeling. Ik ben geen deskundige, heb over beide methoden gelezen.

Nog iets wat ik las was dat je ze na vangst met zout moet besprenkelen, dat vinden ze onaangenaam en gaan dan braken. Zo worden ze dan schoon van binnen. Dat vind ik zeker weten dierenmishandeling en die methode zal ik niet toepassen. Bron: http://nl.wikihow.com/Rivierkreeftjes-schoonmaken

Afkoelen in de vriezer en daarna één voor één in het kokende water leek een goede methode maar is door ons als mens lastig te bepalen. Wij reageren op hele andere signalen als het om pijn of angst gaat. Of een varken pijn of angst heeft zie ik meteen, een kip ook nog wel maar is al anders en een kreeft...... Ze vertonen vluchtgedrag door heel hard achteruit te schieten als ze mijn kop boven de bak zien dus dat zal een teken van "ongemak" bij ze oproepen waardoor ze gaan vluchten. Als ze ledematen verliezen dan kunnen ze die regenereren maar of ze ook iets van "ongemak" of zelfs "pijn" waarnemen als ze een ledemaat verliezen? Er zal toch iets moeten zijn zodat die vlucht of aanval reactie in werking treed. Dat lijkt mij logisch maar of het ook waar is? Lastige materie.

Geplaatst:

Ik had de schalen/koppen inderdaad nog bewaard Elizabet, om nog iets mee te doen omdat ik dat had gelezen. Maar het is er gisteren niet van gekomen en om er nou vandaag nog wat mee te doen? Nu ze al even in de koelkast liggen? Ik weet het niet met die vreemde beestjes met al die kiertjes en gaatjes waar wel eens wat mee aan de hand kan zijn ondertussen

Je kunt er vast iets heel lekkers van/mee maken. Als ik zo wat recepten (voor bisque) zoek dan ziet dat er heerlijk uit. Maar dat zal naar mijn mening ook heerlijk zijn zonder 24 dode kreeftjes zoals ik in 1 van de recepten (voor 4 personen, dat wel) tegenkwam. Want er gaan zoveel lekkere ingrediënten in! (Joep: die schalen zeef je er nog weer uit gelukkig )

Het is natuurlijk top als je de Nederlandse natuur helpt door die Amerikaanse kreeftjes te vangen en op te eten door er wat lekkers mee te maken. Wij (ik) vinden het helemaal niet erg om lang bezig te zijn met ons eten, als je rekent dat we het bijvoorbeeld al een half jaar van te voren moeten plannen (om zo maar te zeggen) dat we er ook tomaat en sla bij willen eten (van zaaien tot oogsten) dan is een iets langer proces voor een maaltijd ook niet zo erg Voor varkensvlees zijn we een 1,5 jaar bezig (van 'zaai' tot 'oogst', voor een plakje ham zelfs 2,5 jaar!

Maar om die kreeftjes er nou voor te gaan houden in een vijver? Dan te vangen, dood te maken per tientallen tegelijk, en te pellen en uiteindelijk te eten? En dat ze dan van zichzelf naar niets smaken? Nee, daar gaan we dan niet aan beginnen. Al moeten we die Turkse nog proeven, we lezen dat die wat meer smaak heeft (meer dan niets... )

Die meervalfilet was bijvoorbeeld al van zichzelf lekker om te eten.

Geplaatst:
Ik had de schalen/koppen inderdaad nog bewaard Elizabet, om nog iets mee te doen omdat ik dat had gelezen. Maar het is er gisteren niet van gekomen en om er nou vandaag nog wat mee te doen? Nu ze al even in de koelkast liggen? Ik weet het niet met die vreemde beestjes met al die kiertjes en gaatjes waar wel eens wat mee aan de hand kan zijn ondertussen

...

Maar om die kreeftjes er nou voor te gaan houden in een vijver? Dan te vangen, dood te maken per tientallen tegelijk, en te pellen en uiteindelijk te eten? En dat ze dan van zichzelf naar niets smaken? Nee, daar gaan we dan niet aan beginnen. Al moeten we die Turkse nog proeven, we lezen dat die wat meer smaak heeft (meer dan niets... )

Die meervalfilet was bijvoorbeeld al van zichzelf lekker om te eten.

Nee precies, dat lijkt mij ook wat veel moeite (al is het me geheel duidelijk dat jullie moeite an zich niet schuwen ) voor weinig resultaat. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Turkse variant! Grappig dat de kreeftjes bij de makro ook uit het groene hart kwamen, de visser in kwestie die ik ken heeft nogal ns moeite met autoriteiten/regelgeving (niet dat-ie stroopt hoor, maar regelgeving mbt het vangen en vooral verhandelen van plaagdieren is nogal ns stug. Jammer genoeg, want je zou er een hoop mee oplossen, met je plagen gewoon opeten) dus ik nam niet aan dat de plaag-kreeften goed verkrijgbaar waren momenteel. Maar blijkbaar loop ik achter.

Schilletjes na een dag in de koelkast nog gebruiken zou ik wel durven hoor Jorieke! Ze zijn al gekookt geweest, dus in principe redelijk steriel, en je gaat ze nog ns verhitten, dus er kan niet veel mee mis. Tip: Zet de schalen en koppen eerst nog stevig aan in een koekenpan (mogen best gedeeltelijk bijna zwart worden) en maak ze dan zo klein mogelijk (in een keukenmachine (niet teveel tegelijk) of in een zak en stukslaan met een hamer of soeplepel). Opzetten in niet teveel water en dan geven ze optimaal smaak af. Ik begin al te watertanden als ik eraan denk

elizabet.nl

Geplaatst:

Op deze manier serveren scheelt je een hoop werk Jorieke

craw184371491312524.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

ik had een beginnetje van mijn verhaal geplaatst toe ik weg moest....

vanuit het idee om een "grote" vijver te gaan benutten met meerval of een ander vissoort kan het best leuk zijn om er tevens kreeften bij te houden. Kanttekening die ik er wel bij maak is dat kreeften echte rovers zijn als het gaat om kuit van je vissen, maar behalve de Europese meerval zal je nooit nageslacht krijgen in je vijver. Voordeel van de kreeft is dat het grote opruimers zijn van allerlei soorten van klein afval, je krijgt dus minder rottingsprocessen in je vijver als het meezit.

De foto die ik plaatste breng voor mij het zelfde gevoel naar boven als fondue en bbq

Gezellig met familie – vrienden aan tafel eten en gelijk wat te doen hebben. (ik ben al is zomerse sferen )

Het smaakvolste gedeelte van de kreeften zit hem in de kop en als je met een groepje mensen zelf pelt is het de “gewoonte”om de kop uit te zuigen. Je kookt de kreeftjes trouwens met veel kruiden welk ook tijdens het pellen aan je handen gaan zitten, dus tijdens het eten kruid je het kreeftenvlees met je handen.

Wat een verhaal weer……ik krijg nu wel trek...in een broodje kaas

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Gelukkig gaat het mij voornamelijk om de weg er naar toe, ik laat het uitzuigen van kreeftenkoppen maar al te graag over aan de culinair experts

Tadaa... Je kunt nooit genoeg PVC buizen hebben.

Baby kreeftjes walhalla:

IMG964925061494003274.JPG

Geplaatst:

leuk stukje huisvlijt

Geplaatst:

@ Adriaan . Ja kreeften houden de boel netjes, dat merk ik nu al. De bodem en de onderste tien centimeter van de bak zijn veel schoner dan de rest, ze ruimen planten (resten) draadalg vakundig op. Als de meerval geslachtsrijp is zal hij waarschijnlijk ook groot genoeg zijn om kreeft te eten dus of die in de buurt van de eieren durven te komen?

Mannetjes schijnen de eieren te bewaken.

Bron: https://www.meervalnederland.nl/leefwijze

Geplaatst:

Als ik al die buizen zie, dan denk ik: Joep gaat vuurwerk maken dat tot in Den Haag te zien zal zijn.

Voorzichtig ermee, anders ga je voor gaas (=gezegde). Gaas dat je misschien zelf geleverd hebt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hoi Joep,

ik zal er wellicht overheen lezen (het is al een uitgebreid topic geworden) maar wel soort meerval ga je houden in de vijver?

Geplaatst:

Hoi Adriaan,

De Europese of de kanaalmeerval maar die laatste heb ik nog niet kunnen vinden.

Europese zitten nu ook in de bak.

Bedankt Henk, heb ineens een openbaring, wordt al een tijdje in het ootje genomen door iemand die vindt dat we dat gezegde als bedrijfsuiting op onze busjes moeten zetten. Is er gelukkig nooit opgekomen maar nu begrijp ik ook waarom we dat echt niet moeten doen

Geplaatst:

Net op tijd het verkoelende dak af, was al goed warm vandaag (watertemperatuur nu 12 graden). Planten hebben ochtends nog een paar uur volle zon en daarna wordt de rest van de dag het zonlicht getemperd.

IMG980144171494521864.JPG

Alle dieren en planten maken het goed. Wat opvalt is hoe goed de watervlooien zich vermaken. Avonds lijkt het alsof de bodem beweegt door al die vlooien voor de lamp. Ik zou willen gokken hoeveel er zijn.... triljoenen

De mosselen en watervlooien zorgen er in ieder geval voor dat het water nog steeds helder is.

Ik heb al het overtollig voer uit de bakken gehaald en 1 vis verdeeld in 4 stukken (lag al even in het water dus was een vies klusje), de meervallen hebben de kop gekregen en zijn daar goed mee bezig. Kop ligt elke keer weer op een andere plek in de bak.

Planten laten ze aardig met rust, wordt volgens mij niet van gegeten. Soms laat er wel eens wat los omdat ze zich steeds schuilhouden tussen de planten.

Vandaag een stuk hout met voldoende materiaal eraan in de bak gedaan, daar kunnen ze zich goed in schuilhouden en het mag kapot

IMG979814331494522653.JPG

Ik heb de indruk dat de Amerikaanse kreeften wel aan de vis eten al is het weinig maar dat de Turkse kreeften dat helemaal niet doen, die kijken er niet naar om. Ze zijn wel heel goed in het schoonhouden van de bak, alle algen en plantenresten verdwijnen. Als ik ze een opstapje geef staan staan ze daar direct de volgende avond op om de wandnog een stukje hoger van algen te ontdoen. Volgende dag zie je precies tot hoever ze konden komen. Zal dit verschil in voedingsbehoefte nog iets meer onderzoeken want heb toch begrepen dat ze beide alleseters zijn. Alleseters met bepaalde voorkeuren dus.

Aan het schuiven geweest met de planten zodat er nog meer planten inpassen en heb wat afgebroken planten die aan het wateroppervlak toch weer wortels kregen opnieuw gepoot. Nu moet ik nog wat onderhoud plegen, heb begrepen dat de dode plantenresten en de geknakte stengels weg geknipt kunnen worden. Vraag me af wat ik moet doen met de grasachtige planten, zie in de foto hieronder midden links. Dat zijn levende delen dus hij doet het goed in het zand maar het oppervlak gaat er wel helemaal mee dichtgroeien. Ik zou zeggen dat dat een probleem is omdat er dan geen zonlicht meer doordringt. Daarnaast zijn de planten om voedingsstoffen uit het systeem te halen dus als ze afknip verwijder ik daarmee voeding uit het systeem en kan de plant weer opnieuw uitlopen. Gras groeit ook harder als je het maait. Klopt mijn theorie?

IMG982469831494523033.JPG

Waterpest gepoot, gewoon in grind zonder zand. De stroom gaat goed door het grind dus de waterpest krijgt veel voedingsstoffen langs zijn wortels en gaat hier hopelijk goed groeien. Straks steeds stukken afknippen en voeren aan eenden of varkens... jum jum ..

Moet nog blijken natuurlijk want deze theorie heb ik bedacht terwijl ermee bezig was

IMG980640551494523319.JPG

Geplaatst:

Ha Joep,

Gefeliciteerd met je 50ste bericht op dit forum

Weer een leerzame en gave update. Met grote belangstelling blijf ik dit topic volgen zodat ik vast wat kennis op kan doen 'voor later'

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...