Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag Toto,

Van de tomaat 'Ligure Grosso' (type Albenga) hebben wij zaden vermeederd.

Zie: http://www.fruitlent.nl/verkoop/tomatenzaden.html

We hebben deze enige jaren geleden via een ruil verkregen rechtstreeks van een Italiaanse verzamelaar van Italiaanse streekrassen. Ik ga er derhalve van uit dat onze 'Ligure Grosso' redelijk authentiek is. Hij beviel ons in ieder geval prima.

Voor de jaarlijkse LENTeMARKT op de Historische Tuin hier in Lent vermeerderen we er ook planten van.

Marcel Joosten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag wil ik mijn tomaten gaan voorzaaien.

Ik heb de volgende rassen gekocht:

- Tigrette

- Sunrise bumblebee

- Amber coloured

- Tigerella

-Vernissage black

- Lila sari

Nou heb ik vorig jaar voor het eerst tomaten gekweekt uit de AH moestuintjes, maar helaas COMPLEET mislukt.

De meeste tomaten waren enorm melig en gewoon niet eetbaar.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Geplaatst:

Misschien kun je eerst even vertellen hoe je de tomaten hebt gekweekt? Waar stonden de planten bijvoorbeeld? Kregen ze ook voeding of alleen water? Hoe groot waren de potten waar ze in stonden?

Geen idee hoe de AH tomaat uit hoorde te vallen trouwens.

En je bent behoorlijk vroeg met zaaien, heb je wel ruimte straks als ze groot zijn en nog niet naar buiten kunnen?

Geplaatst:

Ik heb de tomaten zowel in pot als in de volle grond gekweekt.

De tomaten stonden in een grote pot (50CM doorsnede) en kregen water en wat extra voeding voor moestuinplanten.

Wel moet ik eerlijk bekennen dat ze daarvoor in een kleinere pot stonden en daar hoogst waarschijnlijk onder geleden hebben, er zat meer wortel in de pot dan aarde

De planten die in de volle grond stonden heb ik alleen water gegeven, deze waren wel beter dan de tomaten uit de pot maar niet geweldig.

Ik heb een beetje op internet gekeken vanaf wanneer je kunt zaaien en kwam zo uit op eind februari/ begin maart. Had niet het idee dat dit erg vroeg is? Mijn idee was om de planten gewoon in de woonkamer te zetten tot ze na ijsheiligen naar buiten mogen. Helaas heb ik geen kas o.i.d .

Geplaatst:

Misschien kun je ook "een beetje" hier op het forum de voorgaande tomatentopics doorspitten.

Want ik denk dat je wel een beetje aan de vroege kant bent. De planten groeien snel.

De "internetinformatie" die je hebt gevonden... hadden die vroegzaaiers een kas of niet? Of ook alleen een vensterbank? En hoe zonnig is je vensterbank?

Dat je vanaf februari/maart kúnt zaaien hoeft niet in te houden dat jij dat ook moet doen.

Ik ben ook steeds later gaan zaaien en nu bevalt begin april mij uitstekend. De planten kunnen hier echt niet voor half mei naar buiten.

Geplaatst:

En je hád vorig jaar dus al wel tomaten gekweekt van die AH moestuintjes. Dat is je gelukt. Dus ongeveer diezelfde tijd aanhouden ? Zeker niet eerder, waarom zou je dat willen ?

Waarom ze niet lekker / melig waren, daar valt echt weinig zinnigs over te zeggen, daar zijn zó veel variabelen. En inderdaad. Kijk ook eens wat tomaten topics hier door; zijn er zat. En veel tips, wanneer zaaien, wanneer naar buiten, tips en tricks, bemesting etc.

Eigenlijk zijn tomaten best makkelijke planten hoor, op die ene rotziekte na dan.

Geplaatst:

Het komt wel goed Anilas! Misschien was het gewoon geen lekkere variëteit.

Ik vind tomaten kweken het makkelijkst in volle grond. Als je ze kweekt in potten moet je veel meer rekening houden met aantal watergiften, mestgiften, potgrootte. Er kan dus al snel eens iets misgaan. In volle grond kan je u meer fouten permitteren

Ik heb vorig jaar eens geëxperimenteerd met minder watergiften. Ik gaf uiteindelijk maar maandelijks water (kweek in serre) en dat werkte perfect. Misschien wel meer gebarsten tomaten, maar ik heb geen tomatenziekte gehad en ook minder werk

Hoe dan ook veel success! En als je vragen hebt, stel ze maar.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Vorig jaar was mijn eerste seizoen van moestuinieren, met de storm in juni een groot deel tomaten planten kapot gegaan. De kerstomaat ook, hele top uit. Maar omdat dit een struiktomaat was groeide hij wel door. Gaf nog veel tomaten maar ook melig. Misschien de schade? Misschien de soort? De andere tomaten waren heel lekker. Omdat ik nu al ruimte gebrek heb komt die soort niet erin dit jaar.

Geplaatst:

Van de week kwam ik ruilzaden tegen van de ruilen die ik gemaakt heb in Toscane afgelopen herfst. Een plaatselijke Coeur de Boeuf. Toch maar gezaaid, en ook enkele kleine tomaatjes die eind september nog volop gaven in onze Jardinadetuin (en nee, ik woon niet in Zuid Frankrijk en het regent hier ook verschrikkelijk veel in de zomer) Daar zaai ik dan nog de Noir de Crimee bij, en dan zal ik toch op zoek moeten gaan naar buren die voor mijn planten willen zorgen..was ik eigenlijk niet van plant dit jaar, het is zo`n geleur en gesleep

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Anilas, vorig jaar heb ik meerdere AH planten in mijn bakken gehad. Waarbij de meeste planten echt fris zoete tomaatjes produceerde, had ik 1 plant die flink grotere tomaten gaf. Deze hadden meer weg van een vleestomaat en vond ik ook niet zo lekker van smaak. Mogelijk dat er dus verschillende zaden zijn gebruikt. Niet opgeven dus

Geplaatst:

Ook hier bezig met selectie te maken voor 2017.

Volgende tomaten staan bij mij elk jaar als vaste waarden:

KERSTOMATEN

- Sungold (mijn favoriete kerstomaat)

- Cherry

- Black Cherry

- Honey Drop

VLEES/SAUSTOMATEN

- Coeur de Boeuf (mijn favoriete vleestomaat)

- San Marzano

EETTOMAAT

- Tigerella (mijn favoriete eettomaat)

Volgende tomaten heb ik voorgaande jaren geprobeerd, maar vallen definitief af:

- Ananastomaat: 2 jaren geprobeerd. Klein aantal tomaten (wel gigantisch groot, met scheuren); smaak is niet mijn dada

- Orange Banana: Vorig jaar geprobeerd; 1 plant. Heel lage productie. Smaak viel me tegen.

Volgende tomaten probeer ik nog 1 jaar uit:

- Green Copia: vorig jaar eerste maal geprobeerd. Heel lage productie. Smaak: volgens mij heb ik te laat geoogst, was platjes.

Nu zou ik dit jaar graag nog eens 1 of 2 nieuwe rassen willen proberen. Vooral op zoek naar een lekkere en vroege eettomaat (trostomaat).

Enige aanraders?

Geplaatst:
Ik heb vorig jaar eens geëxperimenteerd met minder watergiften. Ik gaf uiteindelijk maar maandelijks water (kweek in serre) en dat werkte perfect. Misschien wel meer gebarsten tomaten, maar ik heb geen tomatenziekte gehad en ook minder werk

Vorig jaar op tomatenfestival in Kalmthout (rond 1 sep.) Voordracht bijgewoond van Angelo Dorny , op dat moment was het bij hem 6 of 8 weken geleden dat hij ze water had gegeven (in tunnelserre ) en 1 van de redenen die hij aangaf hiervoor was juist minder gebarsten vruchten .

Een andere stelling die ik overlaast heb gehoord vond ik ook wel interessant Meestal gieten we juist aan de voet van de tomaten (al dan niet met ingegraven fles ) En die persoon gaf water over gans de grondoppervlakte (natuurlijk niet op de planten) , reden een droge grond is een dode grond .

Kan ik wel ergens inkomen dat regenwormen en dergelijke liever in een iets vochtige grond zitten dan in een kurkdroge grond, dood zal grond wel niet zijn qua bodemleven maar misschien wel minder actief . Maar des te belangrijker is het luchten dan. Denk dat hier ook van belang is het gebruik van de serre ,gebruik je deze voor nateelt of niet ?

Geplaatst:

Hallo beste mensen,

Vorig jaar ,(2016), had ik voor het eerst tomaten gekweekt; de roma tomaat (exacte ras weet ik niet, zaden geoogst uit de tomaat die ik bij de Aldi kocht), trostomaat (zelfde verhaal als de roma), rode zoete kers en de black cherry.

Alle planten waren buiten gekweekt, in de vaste grond, een aantal in de open lucht en een aantal in zo'n plastic kasje met een schuin dakje, je kent 'm wel

De tomaten buiten het kasje deden het aanzienlijk beter, ook goede opbrengsten gegeven

Dit jaar zet ik dezelfde rassen neer & en de noir crimée.

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Zonet zaad van 2 rassen besteld, die nieuw zijn voor mij: White Cherry en Green Zebra.

Ben benieuwd. De Green Zebra heeft toch lovende commentaren betreft de smaak. White Cherry ziet er leuk uit; benieuwd naar de smaak.

Geplaatst:

Ha Angelo Dorny. De man van de vele tomaten. Ik heb zijn boek. Zeer interessant. Ik ben het niet eens met alles wat hij zegt. Maar hij heeft wel een enorme expertise! We zouden dat eens moeten testen van dat barsten. Maar om het goed te testen zou je dit best met 2 serres moeten doen. Mijn gevoel zegt me: om barsten te voorkomen af en toe en regelmatig water geven (een tomaat barst als hij de druk niet aankan). Ik geef maar sporadisch water, omdat het minder werk is en ik denk dat je dan minder kans heb op phytopthora. Nogmaals vooral een gevoel! We zouden eens een testje moeten opzetten.

Ik laat wel steeds de hele serre onderlopen. Op zich niet veel bodemleven, omdat het meestal kurkdroog bij mij is. Ik ga dit jaar wel eens extreem veel compost toevoegen om er een beetje swung in te krijgen. Ik ga dit jaar ook mulchen, maar ik heb toch schrik van het vocht.

Iemand al eens geëxperimenteerd met 'goede buren' van tomaten? Ik overweeg om basilicum en stinkertjes er bij te zetten.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:
Mijn gevoel zegt me: om barsten te voorkomen af en toe en regelmatig water geven (een tomaat barst als hij de druk niet aankan). Ik geef maar sporadisch water, omdat het minder werk is en ik denk dat je dan minder kans heb op phytopthora. Nogmaals vooral een gevoel! We zouden eens een testje moeten opzetten..

Ik dacht dat zijn redenering was , Ook de druk maar dat als je ze veel water geeft ,de plant ook veel water heeft om deze naar de vrucht te sturen en deze dan kans hebben om te barsten.

Ik vond zijn uitleg ook wat extreem qua beperkt water geven . Krullen de bladeren op tijdens de dag (om minder water te verdampen) geen enkel probleem zolang de planten er bij zonsopgang maar fris bij staan.

Geplaatst:

Ik heb mijn laatste zaadjes van mijn snoeptomaatjes in bemeste tuinaarde gezaaid maar ik denk aan de plantjes te zien dat dit veeeel te veel voeding bevat

Komt dit nog goed? Kan ik ze over zetten naar gewone potgrond?

Het lijken erg lange slappe sliertjes nu in vergelijking met vorig jaar..

CB6C1C19-080F-4EF4-94D4-A94801387E81.jpg

Geplaatst:

Dit zijn inderdaad dunne sprieten, maar ze groeien ook duidelijk naar het licht. Krijgen ze wel voldoende licht? Als het te warm is zonder voldoende licht krijg je ook dit effect.

Je kan de zaailingen altijd wat dieper planten, dat is het probleem niet. (tot net onder de kiemblaadjes)

Geplaatst:

Oke dan valt het misschien toch nog mee, bedankt voor de reacties. Ze staan voor het raam boven de verwarming. Misschien is dat iets te warm?

De pepers staan er ook en die zien er wel goed en stevig uit.

Ze groeien wel allemaal naar het licht toe. Is dat een teken dat ze dat niet genoeg krijgen dan?

Geplaatst:

Hier staan ze ook op de vensterbank hoor, is niks mis mee Draai de potjes elke dag een kwartslag zodat elke dag een ander deel in het volle licht staat, in een kas krijgen planten vanuit elke hoek licht, voor het raam enkel van één kant.

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:
Hier staan ze ook op de vensterbank hoor, is niks mis mee

Dit is (helaas) een onvolledig antwoord. In het vroege voorjaar is er niet veel natuurlijk licht. Al je een raam op het westen hebt gaan je plantjes nu gegarandeerd van die dunne stelen aanmaken op zoek naar voldoende licht.

Een raam op het oosten is al een heel stuk beter, maar wil je echt mooie gedrongen plantjes dan zou ik zeker nog bij verlichten.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...