Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziet er erg goed uit Deerhounder! Zelf gekweekt als in, een eigen ras, zoals Diana de Coral Queen heeft 'uitgevonden'? Dat is wel echt bijzonder hoor!!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

28d6c37af66418a1e6190be0f1f87bea.jpg

Vraagje: wassen jullie je tomaten nog voor verwerking? Of ben ik gewoon een enorme smeerpijp (niet onderling uitsluitbaar trouwens Was ik me aan het bepeinzen tijdens het tomaten snijden. Vandaar.

Verder is het recept voor tomatenketchup dat ik van Diana's site gemaakt had nog even wennen. Zeker echt lekker door een saus of soep die je normaal een 'kneep' tomatenketchup had gegeven. Dus wat dat betreft succesvol. Maar als echte ketchup op bijv een hamburger of om cocktailsaus oid te maken... is ie toch nog wel erg anders dan die van dat bekende merk. Leuk projectje voor volgend jaar wellicht: daar zo dicht mogelijk bij komen. Enfin. Voor nu heel aardig tevreden. Hoop voor jullie t zelfde! (In t algemeen en mbt tomaten in t bijzonder)

Die tomatensaus van Erny uit de oven lijkt me echt geweldig trouwens. Helaas alleen een pokkig kleine combi magnetron ter beschikking op t moment. Dus het zal even moeten wachten. En dat gaat niet meevallen

Geplaatst:

Ja, ik was ze wel, omdat ik ze vaak oogst in gore emmers/potten omdat ik nooit gericht met een schoon mandje naar de kas ga Maar zo van de plant eet ik ze wel ongewassen.

In die ketchup uit de supermarkt zitten vast veel zout en suiker en smaakstoffen? Meer dan Diana er in doet? Ik heb het ooit ook wel eens gemaakt, ik weet niet eens volgens welk recept. Maar dat was nou ook niet echt zo smaakvol/hetzelfde nee. Al zouden we daar nu anders naar kijken (proeven) omdat we ondertussen gewend zijn dat in eigen producten niet zoveel zout en suiker zitten. (niet dat ik wat tegen zout en suiker heb hoor )

Geplaatst:

Aha. Kijk. Ja. Nee ik werk ook niet bijster schoon. Maar ik denk dan 'ach het moet nog 3,5 uur inkoken, komt wel goed'. We gaan t zien

Mbt de ketchup. Ja dat dacht ik ook. Mn dat mbt smaakstoffen. Wij hebben normaal de biologische.

Hier plaatje dat onleesbaar is, dus daaronder de tekst nog even overgetypt.

d9ca7f3d0a46807e1abc72da66596de9.jpg

Ingrediënten: Tomaten (180 gr per 100 gr), suiker, azijn, zout, specerijen (bevatten Selderij) uienpoeder, knoflookpoeder.

Dus dat viel me eigenlijk reuze mee. Suiker en zout ongetwijfeld meer in hun variant. Maar ik meen ook een groter zuurtje te proeven, minder kerriepoeder en minder ketoembar dan ik gebruikt heb... enfin. Ik ga het nog eens bekoekeloeren. Eens trouwens dat smaak zich langzaam aanpast. Begint hier ook. Gelukkig trouwens maar. Lijkt me een goed en gezond teken!

Geplaatst:

Ik heb nog niet eerder meegesproken in dit topic, voor mij is het allemaal nieuw, en er is ook nauwelijks een tomaten-cultuur in Friesland, het is hier te koud daarvoor. Zelfs Groningen ligt weken op ons voor, en je kunt niet zowel aan het begin als aan het einde van een seizoen weken afhalen van een toch al kort groeiseizoen en dan nog dezelfde resultaten halen. Gaat gewoon niet; ik mag dan hetzelfde paspoort hebben als de meeste andere mensen op dit forum, maar niet hetzelfde klimaat.

De wedstrijdtomaat Crime de Noiree lijkt een lastige klant te zijn voor hier. Dit is mijn beste exemplaar, gezaaid op 5 April:

36228045885_8821e24f83.jpg

Daar heeft dat plantje dus bijna 4 maanden over gedaan. Mooi dat het een lekkere tomaat is, maar wanneer komen die tomaten?

Behalve Crime de Noiree heb ik zelf ook een tomaat uitgezocht, eentje met een Russische naam, die dus hopelijk wat beter tegen de kou zou kunnen en die ook een beetje sneller ging. Dubok heet dit ras, en tot nog toe ziet die er veel beter uit. Twee ervan heb ik in potten gezet:

36228080685_d47ee5020e_b.jpg

Dat is een groot verschil, en de Dubok heb ik ook nog bijna een maand later gezaaid dan de Crime de Noiree; pas op 2 Mei. Er zitten tomaten aan, best grote al, en ik neem aan dat de planten zelf niet groter zullen worden; volgens info op het net worden ze maar zo'n 40 - 60 cm, terwijl mijn grootste Dubok, vooraan op de foto, al 80 cm meet! Mogelijk door langer daglicht in het noorden? Ik weet het niet zeker, maar deze tomaat lijkt wel veel beter voor hier te zijn dan de Crime de Noiree.

Ik wil nog even een slag om de arm houden voordat ik deze tomaat van harte aanbeveel, want ik heb hem nog niet geproefd. Als iemand de Dubok wel kent, verneem ik graag je bevindingen!

Ik ben dus nog totaal groen achter de oren wat betreft tomaat, maar ik ben wel heel erg gefrappeerd door de verschillen tot nog toe!

Geplaatst:

Ik zie dat onze Crimeetjes niet veel verschillen qua grootte. Die van mij is maar net iets langer denk ik, maar tomaatjes in hetzelfde stadium.

Geplaatst:

Roeier, je maakt me nieuwsgierig naar temperatuursverschillen per provincie.

Even gezocht, en een paar gemiddelde maximum dagtemperaturen naar Excel gekopieerd en naast elkaar gezet:

temppprov81241501306447.png

Bron: http://www.klimaatinfo.nl/nederland/

Sneek: het dichtst bij jou.

Bruinisse, omdat dat voor mij de dichtstbijzijnde locatie is.

Groningen, omdat Erny ook wel eens piept over kou aldaar.

De Bilt: als referentie.

Zon-uren heb ik niet meegenomen, ook niet het dit jaar nattere, dus iets koudere weer in het noorden. Wat was ik jaloers op die regen daar …

Ik reken er op (maar weet niet zeker) dat die metingen allemaal in open gebied zijn gedaan.

Over de Crime de Noiree (mooie woordspeling: het telen ervan is een crime?): De naam is Noire de Crimee / Black Krim / Zwarte Krim.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oeps! Geen bedoelde woordspeling; voor mezelf noem ik het ding altijd Crime Noir, maar ik had het ding niet zo op het forum willen noemen. Gewoon slordig geweest. Noire de Crimee bedoelde ik.

De natuur reageert inderdaad sterker op de klimaatverschillen dan de statistieken zouden doen vermoeden. Maar je kunt ieder jaar een tein pakken half tot eind Mei en de bomen om je heen kaal zien worden. Of vanuit Friesland naar het zuiden reizen en de boel binnen een uurtje groen zien worden. Zo groot blijken de verschillen voor de natuur dan toch nog te zijn, of je kunt zeggen dat een weekje verschil eenvoudig is gemaakt.

Het voornaamste verschil tussen Erny en mij is waarschijnlijk vooral het verschil tussen binnen de bebouwde kom en onbeschut buitenuit, al maakt het ook wel uit dat Groningen dan weer net een tikje oostelijker zit. Ga je nog een stukje verder oostelijk, naar Ost-Friesland (vorig jaar heb ik daar nog een paar keer gezeten), dan wordt het verschil in warmte in het seizoen nog voelbaarder, ondanks dat je misschien wat noordelijker zit.

Als je het geografisch nog wat ruimer gaat bekijken dan mist Friesland vooral het warme golfstroom effect wat Schotland of Scandinavie wel hebben. Waddeneilanden zouden wel weer een heel ander verhaal kunnen zijn, al zou ik niet weten wat dit specifiek voor tomaten betekent, want de hoogste temperaturen overdag liggen daar weer een stuk lager.

Geplaatst:

Piiiiiiiep... Dit jaar niet veel te klagen hoor Henk... heerlijk droog voorjaar met genoeg vocht in de grond en net toen de tonnen leeg waren begon de regen weer. Temperaturen dit jaar ook vaker te warm als te koud.

Nog nooit zo'n prachtige uienoogst gehad, zonder schimmels en aantastingen.

Maar op het fenologisch overzicht is toch ook elk jaar duidelijk te merken dat we hier een stukje kouder zitten. Die gemiddelde temperaturen uit jouw staatje geven dat niet echt weer.

Maar je ziet, zoals ook Roeier zegt, dat de natuur zich daar wel op aanpast.

Ondertussen staan de buitentomaten er ook goed bij. Genoeg vocht en wind en water.

Geplaatst:

De crux van wat ik wil zeggen is eigenlijk, uitgaande van een gemiddelde Nederlandse situatie qua klimaat, dat als je naar Friesland zou gaan je aanpassingen moet doen in je teelt van tomaten.

Het seizoen is korter, en zo'n Noire de Crimee bijvoorbeeld, die een aanrader lijkt voor het overgrote deel van Nederland, zou je misschien laten vallen als je hier zit ten gunste van vroegere, snellere rassen.

Ik heb op de vorige pagina foto's gelinkt van een Noire de Crimee, nog klein (33 cm hoog), maar gezaaid 5 April, en een Dubok, al groot (80 cm), maar pas gezaaid op 2 Mei. Notities bijhouden helpt, want anders had ik moeilijk kunnen geloven dat ik die Noire de Crimee zoveel eerder had gezaaid dan de Dubok.

Eerder zaaien is niet het antwoord als je in een koudere streek zit, want zo'n plantje doet haast niks als het last heeft van de kou. Een meer koudebestendig ras, dat kan wel uitmaken; ik lees ergens dat die Dubok wat beter tegen kou kan. Op basis van mijn ervaringen kan ik het daar mee eens zijn, en voor Friesland kan dit een enorm verschil uitmaken. Iemand in Vlaanderen kan er de schouders over ophalen.

Zowel Vlaamse als Friese ervaringen reizen niet ver, want het valt op hoe een klein temperatuurverschil al tot grote teeltverschillen leidt.

Erny, mijn Noire de Crimee is 33 cm hoog en heeft nog maar pas bloemknopjes, ik heb dus nog geen tomaatjes zoals jij. Maar gezien de aanwezigheid van die bloemknopjes zal ik straks toch wel een weegschaaltje gaan aanschaffen; een tomaatje voor het sluiten van de competitie is nu wel een waarschijnlijkheid, en dat moet dan gewogen worden!

Geplaatst:

Mijn eerste grote oogst tomaten.

Heb van alles ca 5 planten staan:

Jujube

Moutain magic

Jasper.

En nog een paar courgette. Moet zeggen dat deze snel gaan rotten wanneer ze de grond raken.

IMG617213081501353111.JPG

Geplaatst:

De reden waarom ik zo vroeg ga zaaien is omdat ik eigenlijk binnen niet veel plaats heb en ze snel naar buiten verhuizen .. door vries.en nachtvorst groeien de plantjes bij mij heel traag. (Ik ga enkel met de sterkste door dus als iets kapot gaat is het voor mij niet bestemd)

Later zaaien kan ik ook nog altijd dan

De zaailingen worden wel goed beschermt tegen weer en wind.. tegen een zuiderhaag, van de grond, plastiek en bij vries nog een wollen deken.

Gaat tot hiertoe goed..

0 uitval tijdens -9 vries dit voorjaar

Geplaatst:

Mijn tomaten lijken moeite te hebben met het rijpen. Ik heb honderden tomaten hangen maar nu pas beginnen de snoeptomaatjes voorzichtig te rijpen. Wat doet een tomaat rijpen ? Is dat zonlicht of de warmte ? Ik vrees dat iets te weinig zonlicht de boosdoener is. De serre staat naast een bos aan de oostkant dus pas vanaf 10-11 uur schijnt de zon op de serre.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:
maar de yellow pear is wel een goed voorbeeld. Deze is bij mij totaal niet sappig maar moet hij wel zijn geloof ik?

Yellow pear staat bij ons ook in de tuin en is hier wel heel zoet en sappig.

Geplaatst:
pas vanaf 10-11 uur schijnt de zon op de serre.

Hier staan ze buiten en krijgen pas na 12 of 13 uur zon. Toch beginnen ze te rijpen.

Sommige rassen rijpen gewoon later dan andere.

Geduld is een schone zaak

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...