roeier Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 (aangepast) Hier op het erf staan ook perenbomen, maar het is nog niet hun tijd. Eerder die van de narcissen, die zitten eraan te komen: En Allemansverdriet (Groot Hoefblad): Voor de rest is het winter; ijsmuts op, wanten aan. Zeker voor de weidevogels is het te hopen dat er snel verandering in het weer komt; vorig jaar ging het eerste legsel grotendeels verloren, en het tweede legsel miste de eerste golf van insecten. Even de foto's er opnieuw bijgedaan, die waren verdwenen. 5 april 2017 aangepast door Gast
henkg Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Mooi, die bloeiende peer.Mijn jonge Gieser wildeman is bijna zover: 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 De Conference - peer hier in de Krimpenerwaard al in bloei. Bij een klant dan, gisterenmiddag.
Bit Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 De Cornus mas, van het 2e bericht in dit topic is nu aan het uitbloeien.Laat zijn bloemblaadjes niet vallen trouwens, maar verdrogen langzaam aan de boom. .... fade away .... zogezegd.
Bit Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 De Pinksterbloemen. Bij mij op de tuin nu zo ver :
Claudia69 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 (aangepast) Vandaag nog eens een wandeling gemaakt langs de bunkers in de buurt en gezien dat er intussen veel in bloei staat. Witte bosanemoontjes, een geel bloeiende bodembedekker die bij nader inzien speenkruid blijkt te zijn, wilde sleutelbloemen, paarse dovenetel, paardenbloemen, madeliefjes, sleedoorn, enz. Een paar citroentjes en vosjes gezien en ook een dagpauwoog. En verder een Vlaamse gaai, een koppel spechten en de eerste kievit van het jaar. De lente hangt in de lucht. 27 maart 2017 aangepast door Gast
Erny Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Geplaatst: 27 maart 2017 Hierbij nog een link naar een site waar het hele fenologisch kalender gebeuren kort en bondig wordt uitgelegd en hoe je er mee kunt werken:https://yggdra.be/project-yggdrasil/fenologische-kalender/Bij Velt is hier ook van alles over te vinden. En ik kan de fenologische kalender van Maurice Broekaert niet meer terugvinden via de link die vermeld wordt in onze andere fenologische topics maar dit is hem ook (behalve dat de kolom met de 10 seizoenen hier mist)https://drive.google.com/file/d/0B3nAJqpi2NvRWmplVHNPSHZCNlk/view We zitten nu duidelijk in de "Beginnende Lente" en de referenties die daar bij horen zijn:De sneeuwklokjes ontluikenDe eerste madeliefjes, ereprijsAlnus glutinosa (els) stuifmeeltDe kikkers eerste roepHet kleine hoefblad bloeit. In de kalender kun je dan dus opzoeken welke handelingen je in je tuin kunt verrichten in dat seizoen.Bij mij is het nog wachten op de eerste kikkers en klein hoefblad heb ik ook nog niet zien bloeien. Het komende seizoen is: "Vroege Lente" en de referenties die daar bij horen zijn:De bessenstruiken bloeienPopulus tremulor(Populier) stuifmeelBloei van: bosanemoon, sleutelbloemBloei: van fluitekruid, maarts viooltje.Bloei van paardebloem. En ik zit bijvoorbeeld ook te wachten totdat ik de vroege aardappelen kan poten.De fenologische kalender verteld mij dat dat goed kan als de Seringen gaan bloeien (Seizoen: Volop Lente). Dus daar zal ik dan nog even op gaan wachten. De afkortingen van die tien seizoenen vind je dus ook terug in ons fenologisch overzicht. Dat zijn die smalle kolommetjes met BL, VrL, VoL etc...
Bit Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ik denk dat we al wat verder zijn dan de beginnende lente ( hier dan ) Bessenstuiken gaan bij mij deze week volop bloeien, bosanemonen bloeien al, en de sneeuwklokjes zijn al ver uitgebloeid. Klen hoefblad bloeit al een week of 3 a 4. Paardenbloem nog nét niet.
Zeeuw Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Zaterdag de 25e een citroenbomen in de kas gehad. Mooie beestjes.Nu wordt het echt lente
Ann123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hier lijkt het wel een ander seizoen dan in het noorden. Sneeuwklokjes zijn al weken geleden uitgebloeid. Enkele narcissen ook, terwijl andere er nog fris bijstaan. Eerste tulpen en hyacinten zijn in bloei. Bessenstruiken bloeien nog niet. Krentenboom zal een van deze dagen in bloei staan, maar voor het kornoelje is het afgelopen. Abrikoos is uitgebloeid maar nectarine nog in bloei. Ik zie bloemknoppen aan peren, mirabel, krieken en pruim.
simonvb Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Dit weekend verschillende Paardenbloemen en blauwe druifjes zien bloeien. Nog niet allemaal staan ze open maar dat zal met het huidige weer niet lang duren.
Erny Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Geplaatst: 27 maart 2017 Dat we in het Noorden echt duidelijk achter lopen qua "seizoen" weten wij hier wel... daar zijn we aan gewend, alleen wordt het door zo'n overzicht ook anderen in (en uit) den lande duidelijk. Dat bleek wel ook al snel in ons eerste fenologisch overzicht. Ok... voor de snelle zuiderlingen alvast de referenties voor: "Volop Lente" De seringen beginnen te bloeien. Bloei van: sleedoorn, kriekelaar,De perebomen staan in bloei.Schietwilg (S.alba) verliest stuifmeel.De beuk, de spar en de den lopen uitDe appelbomen beginnen te bloeienDe koekoek roeptDe Fraxinus excelsior (es) stuifmeelt.Eenstijlige meidoorn bloeitIjsheiligen.(12-13-14 mei)Stekel-, zwarte-, rode bessen bloeienDe lijsterbes begint te bloeien.De wintergerst vormt haren. De bijbehorende tuinhandelingen kun je dan weer in de fenologische kalender vinden. Vandaag wil ik eigenlijk de uien wel poten maar denk niet dat ik op die eerste kikkerroep ga wachten.
Ktrijn Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hier staan de paardebloemen wel al volop in bloei!
roeier Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Dat we in het Noorden echt duidelijk achter lopen qua "seizoen" weten wij hier wel... daar zijn we aan gewend...Ik vind het lastig om er aan te wennen; gangbare info omtrent wanneer wat zaaien wordt onbruikbaar wanneer het verschil zo groot is.In het zuiden had men half Feb al 15 graden, vandaag, eind Maart, haalden wij die temperatuur voor het eerst ook. Daar zit een dikke maand verschil tussen, dat verschil zie ik ook terug in de fenologische kalender. Sommige sneeuwklokjes bloeien hier nog, bossen narcissen zitten hier en daar nog in knop. Ik vraag mij af welke buitenlandse zaaikalenders beter bij de Friese situatie passen, Nederlandse informatie kan ik niets mee.Die fenologische kalenders zoals van Broekaert lijken me ook lastig te hanteren; ontluikende sneeuwklokjes is beginnende lente en bloeiende bessenstruiken is vroege lente? Nou, die sneeuwklokjes hebben hun beste tijd wel gehad, maar bessenstruiken bloeien nog lang niet. Wat zijn we nu dan?Ik moet maar gewoon dingen proberen wat zaaien betreft, en ik schrijf dingen op voor volgend jaar, voor de rest is er eigenlijk weinig leidraad.
oscardevos Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Franse veldwesp, hello again ... Ook vanavond:
Erny Geplaatst: 27 maart 2017 Auteur Geplaatst: 27 maart 2017 En vandaag was het opeens 20 graden in de schaduw! Ik heb mijn eerste bloeiende Paardebloem ook gespot in het Stadspark. Maar nog steeds geen kikker horen roepen. Wel ook veel verschillende vlinderpaartjes dwarrelend door de lucht.
Ann123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hier lijkt het wel een ander seizoen dan in het noorden. Sneeuwklokjes zijn al weken geleden uitgebloeid. Enkele narcissen ook, terwijl andere er nog fris bijstaan. Eerste tulpen en hyacinten zijn in bloei. Bessenstruiken bloeien nog niet. Krentenboom zal een van deze dagen in bloei staan, maar voor het kornoelje is het afgelopen. Abrikoos is uitgebloeid maar nectarine nog in bloei. Ik zie bloemknoppen aan peren, mirabel, krieken en pruim.Ik corrigeer mezelf:Bessenstruiken wel in bloei, pruim en krentenboom ook. Sleutelbloemen bloeien volop. Heerlijk, dit seizoen waarin alles op enkele weken tijd van bruin en doods naar volop leven gaat. Ik kan me echt niet voorstellen dat het nog zou vriezen voor midden mei. Yep, die naïeve roes van de eerste lentedag waarbij je alleen maar denkt dat het morgen al zomer is.
Claudia69 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 De rode bessen staan hier ook in bloei, mijn buxus bloeit, de pruimelaar van de overburen ook. De stekelbessen komen stilaan in het blad (die lopen trager uit). Mijn vlierstek krijgt al wat blad en laat 1 bloembeginsel zien. Paardenbloemen beginnen hier en daar te bloeien. Ik zie stilaan meer bijen en hommels vliegen en heb dit weekend een wesp buiten gezet.
speets Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Franse veldwespWonderlijk dat ze terugkomen, na het debacle van vorig jaar. Benieuwd wat ze gaan doen. We lezen het wel Hier bloeien de Pinksterbloemen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 28 maart 2017 Geplaatst: 28 maart 2017 Zo net de eerste kikkers gehoord. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 De laatste dagen gaat het snel met de druiven. Vooral met deze die tegen een muur op het zuiden staat. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Lavandula Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 deze gisteren gezien ( zuidlaren): Ook gister de eerste kikker gehoord. Camellia en blauwe druifjes bloeit vanaf gister.Speenkruid staat volop in bloeiSneeuwklokjes zijn al een week uitgebloeid, hyancinthen bloeien nu al een week of 2, de narcissen bloeien volop en de eerste tulp ook al ( rest zit nog in de knop).
Bit Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 En hier bloeien de Pinksterbloemen net sinds gisteren
kroongj Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Één zwaluw maakt nog geen zomer. Maar ik zag er vandaag twee van deze, de boerenzwaluw: Een ook mijn eerste boomblauwtjes: Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk Groet, Geert-Jan
Niika Geplaatst: 3 april 2017 Geplaatst: 3 april 2017 Meerkoetkuikentjes! Super schattig en nog mini klein dus van gister denk ik. Beetje vroeg wel denk ik
Aanbevolen berichten