Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier sinds kort een kersenboom staan, Regina. Staat nog in pot. Heeft hetzelfde probleem, alleen niet drie maar twee harttakken. Kan ik hier nu ook nog één van weghalen? Of toch wachten tot na de oogst (zoals bij kersen zou moeten).

Geplaatst:

Nú niet snoeien nee. Kers, pruim ed. snoei je, als dat echt nodig is best nadat ze in blad staan, na april zeg maar

Een foto plaatsen is ook wel handig.

Geplaatst:

Het was absoluut niet mijn bedoeling hier nu al een eigen topic over te openen, mijn bericht stond in een ander topic maar waarschijnlijk heeft een moderator er een los topic van gemaakt.

In dat geval maak ik dan ook gebruik van de situatie, zo staat de kers er op dit moment bij. De hoofdstam is in het verleden gesnoeid waardoor hij meerdere zijtakken heeft. Wat kan ik hier het beste mee doen?

Ik wil er een lijvorm van maken uiteindelijk, dus dat is ook wel belangrijk voor het snoeiwerk.

Linked Image

Geplaatst:

Nú dus niks doen ( jawel : poten ) en wat permatuurtuin zegt : bv in juni- juli eens kijken of je snoei nodig vindt.

Leiboom er van maken, is wél te doen, maar niet gemakkelijk bij een Kers, pruim etc. ( groot verschil met appel en peer ). Jouw boompje is daar ook niet, bij de kweker, er voor gemaakt. Maar iets van een platte vorm kan je de boom de komende jaren wel geven ja.

eerst maar es lekker laten groeien toch ? Geeft de kers al bloemen dit jaar ( veel zal dat niet zijn ), dan de bloemen na de bloei allemaal wegnemen, Dat is beter voor het aanslaan en de groei dit komende seizoen. De boom dit jaar lekker laten groeien vooral. Niet mesten. Lekker zonnige plek geven. In juni nog een foto maken en dan es kijken.

Geplaatst:

Als de kers alleen staat zul je erg lang moeten wachten op kersen, regina is een kruisbestuiver.

Je kan hier prima een kersenwaaier van maken, met wat aanpassingen, is de mooiste vorm, maar ook de moeilijkste. Goede handleiding zoeken, bv het boek" fruit " van baker, is een vertaling uit het engels.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Dit klopt niet naar wat ik gelezen heb en mij aangeraden is, Regina is een zelfbestuiver. Maar goed, ik heb een Rheinische Schattenmorelle staan, zuur, zelfbestuivend en zou de Regina moeten kunnen bestuiven. Ik heb ook nog een Biggareau Napoleon waarover ik twijfel wat ik ermee moet don. Niet zelfbestuivend, zou wel door beide andere moeten zijn te bestuiven.

Meningen verschillen heel erg, de ene zegt geen kruisbestuiving, de ander zegt van wel. Ik wil sowieso in de toekomst experimenteren met entmateriaal van Korda. Misschien vanaf volgend jaar of het jaar erop.

Geplaatst:

Regina kan wel zelfbestuivend zijn, dan krijg je in ieder geval een paar vruchten in je boom. Maar de boom draagt veel méér vruchten ( en ook van betere kwaliteit ) als je een bestuiver in de buurt hebt staan.

Dat bedoelt windindewilgen en dat klopt ook echt wel hoor. Mijn Regina heb ik na een jaar of 5 maar verwijderd, geen zin er nog een boom bij te kopen, zó weinig kwam er af.

Maar goed. bij jou dus al goed geregeld. mooi hoor.

Geplaatst:

Het klopt wat @Bit schrijft. Heb hier ook een Regina die maar enkele kersen geeft terwijl die wel een wolk van bloemen laat zien. Heb er vorig jaar een Kordia naast geplant en ben benieuwd of die dit jaar meer geeft.

Geplaatst:

Volgens mijn (inmiddels verouderde versie) van de groente- en fruitencyclopedie heeft Regina twee bestuivers nodig, zelf heb ik Kordia en Sylvia erbij aangeplant. Andere goede bestuivers zijn; Karina, Summit, Sunburst, Sam en Viola.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...