HuubvG Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Bij het verplaatsen van 4 overgebleven zaailingen van de 8 zaaisels n de c ging het even mis. In elke hand twee P9 potjes met schoteltje eronder moest toch kunnen dacht ik. Van de vensterbank binnen naar de kas buiten. Deur open doen met de elleboog en zo. Eén zaailing viel uit mijn hand en brak middendoor. Een steeltje met alleen nog de kiembladen in een pot én een los topje van een paar cm bleven over. Nog even gedacht om de boel te redden door de afgebroken top in de grond te steken, maar nee, Weg ermee. Nu gaan 3 zaailingen mee voor de race. Ze blijven nu in de kas en gaan in de loop van de week op hun definitieve plek in de kasgrond. Quote
Frans Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Fijn dat je via deze manier andere forumleden meer kans geeft een kampioenstomaat te leveren Huub. Maar ik ken het leed . Het was bij mij dan wel geen Noire de Crimée maar zoiets gebeurde mij gisteravond ook bij het binnen zetten van mijn tomatenplanten omdat er hier in het zuiden nog een kleine kans was op vorst aan de grond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Wat erg! Nu hoef ik maar één tomaat op te kweken tot allerzwaarste, dus dat kan ook met 3 of minder planten... Quote
Frans Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Nu je met 3 of minder planten verder wil gaan kan ik je nog een goed advies geven Huub. Stop met die 3 planten en hou het bij één enkele plant die je dan extra vertroetelt. Dus dump er 2 en geef de overblijver alle koeiestront of andere mest die je gereserveerd had voor al je planten. Doe dat vooral in één keer. Vinden tomatenplanten fijn ... echt waar. Laat daarna eens een foto van het resultaat zien . Oh ja ... een dank voor mijn onbaatzuchtige bijdrage hoeft niet. Graag gedaan hoor. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Nou kan die wel weer hè?! Praatjes vullen geen gaatjes tomaatjes. Trouwens één van de drie, misschien wel twee, gaan nog de buitenlucht in. In de kas heb ik wel meer te verbouwen dan dit. Quote
Frans Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Betekent dit dat je mijn advies in de wind slaat Huub ? Jammer. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 We beginnen dit draadje te vervuilen met onze slow-chat. Dus maar gauw even wat onduidelijke plaatjes genomen met LED lantaarn erbij. Dan kun je zien waar dit over gaat. Het eerste plantje dat de grond in gaat is kleiner dan de radijsjes! De grond heb ik helemaal uitgespit en voorzien van verteerde mest en compost. Misschien wel veel te rijk voor dit gewasje, ik houd mijn hart vast. En hier staan de andere twee kanshebbers op het rek in de kas. Het gaat dus (bijna) nergens over. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Gelukkig, de Zwarte Krim in de koude bak heeft de vorst overleefd. Het best doet de zaai van begin maart het: Van de zaai van eind maart heb ik al weggegeven, maar ze blijven in de reserve: De Matina en de eigen kweek San Marzano in de tunnel waren bevroren, maar daarvoor ga ik naar een ander topic Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Loop ik wat rond te neuzen in de serre en wat ziet mijn lodderig oog? Een aangetaste paprika, de ganse stam is kapot. Maar even verder zag ik hetzelfde bij een NDC en dat willen we nu net niet hé. Zal die ook maar verwijderen zeker? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 NDC is vatbaar voor Fusarium wortelrot. Lees ik net. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Flup Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Dat ziet er niet goed uit, die zou ik ook verwijderen. Heb nog nooit van Fusarium wortelrot gelezen, daar moet ik mij dus ook nog in gaan verdiepen. Misschien de overige tomaten in emmers kweken in de serre? Dan is de kans kleiner dat ze elkaar kunnen besmetten, lijkt mij. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 Al mijn tomaten staan in grow bags dus apart. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Wortel Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 De groei spurt zit er goed in op de vensterbank. Nu nog de keuze tussen het kas exemplaar die een tik heeft gehad of het reserve exemplaar.. misschien de reserve eerst maar in een emmer... De rechter achteraan is het reserve exemplaar. De twee grotere zijn andere rassen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 De plant met wortelrot heb ik gestekt in verse grond en die trekt nu aan geloof ik. Misschien maar goed dat er nu geen zon is. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Nedlets Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Loop ik wat rond te neuzen in de serre en wat ziet mijn lodderig oog? Een aangetaste paprika, de ganse stam is kapot. Maar even verder zag ik hetzelfde bij een NDC en dat willen we nu net niet hé. Zal die ook maar verwijderen zeker? Wat was hier de oorzaak van? Quote
Bit Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Wel een sterke broeder in de wedstrijd deze : ééntje had ik met die vorst in de koude kas gelaten. Het heeft er ook behoorlijk gevroren, ook andere dingen ( stekken druif ) zijn verschrompeld. Dit was de zielepiet vorige week: Vorige week, net voor mn vertrek naar het buitenland de tomaten weer teruggezet in de kas. Vandaag naar de tuin en welk een verbazing; de ene zielpiet gaat verder aan de groei ! De andere 4 wedstrijdtomaten doen het prima. Vorige week maatje grotere pot gegeven. Deze week zijn de potten al weer behoorlijk doorworteld, ondanks de toch best frisse dagen. Me nog wel even ingehouden de 4 wedstrijdtomaten in hun uiteindelijke maat pot te zetten ( staat er naast )2 voor binnenteelt in de koude kas. 2 voor buiten, 1 in de volle grond ( gaat er de volgende week in ) en 1 voor buiten in pot. De halfbevroren zielepiet ga ik buiten in pot verwennen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 @Nedlets De tomaat zag er uit alsof ze worlelrot had en de paprika had ook een rotte stam. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
roeier Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Eén zaadje is bij mij alsnog ontkiemd, het eerste dus, maar dat zal geen kans van slagen hebben bij deze aanhoudende winter. Ik heb nog wel iets van de helft van de zaadjes over, dacht ik, maar ik zit in hetzelfde schuitje als de weidevogels, waar het dit jaar ook weer op het laatste legsel aankomt. Quote
Wortel Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Het reserve expemplaar in een grotere pot gezet Quote
ronnie24 Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Hallo allemaal Vandaag de zaden binnen gekregenOok al gezaaid Laat de zon nu maar komenHopelijk is het niet te laat in het seizoenRonnie24 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 @Nedlets De tomaat zag er uit alsof ze worlelrot had en de paprika had ook een rotte stam. Oei, nu zie ik dat het bericht niet goed verstuurd werd. Die POL,wel, vroeger hadden de kindjes hier poelenhandjes of pollekes. Nu zijn dat handjes geworden jammer genoeg.Dus die pol voor de ventjes is een hand geven. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 6 mei 2017 Geplaatst: 6 mei 2017 Een paar foto's van de tomaten in de kas. Op de eerste foto staan de NDC naast mekaar links. Het lijken wel verschillende planten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Bit Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Mijn Noire de Crimée vandaag. Tijd om te verpotten wel, maar doe ik van de week wel ergens.Ze maken de 1e dieven. Er uit dus.Ze maken ook de 1e bloemen, ook er uit. en dan nog de zielepiet, die de vorst meegemaakt heeft: Quote
Waaslander Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Mijn Noire de Crimée vandaag. Tijd om te verpotten wel, maar doe ik van de week wel ergens.Ze maken de 1e dieven. Er uit dus.Ze maken ook de 1e bloemen, ook er uit.Bloem die duidelijk te zien is lijkt me ook erg groot . Hier staan ook 4 grotere planten waarvan 2 vleestomaten en die lijken me beiden een 'megabloom' of 'fused blossom' te hebben als het ware 2 of meerdere bloemen die vergroeid zijn tot 1 bloem , foutje van de natuur . Daarom vroeg ik me al enkele dagen af tellen deze tomaten mee voor de wedstrijd ? Zijn dus 1 tomaat die bestaat eigenlijk uit meerdere tomaten vergroeid tot 1 vrucht ? Maar lijkt me ook moeilijk te zeggen dat een tomaat eigenlijk meerdere tomaten vergroeid zijn tot 1 of gewoon 1 misvormde tomaat. Moet deze week eens dringend foto plaatsen van de planten hier . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.