Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gister een aantal planten geplant zoals te zien is op de foto.

Rechts staan twee herfstframbozen en 1 zomerframboos ( Himbo top - Autumn Bliss - Valentina). (Die Valentina heeft een hele dikke stok maar bijna geen kluit? Ik weet niet of dit wat gaat worden maar goed)

In het midden staat een Loganberry. Helemaal links staat een Black Satin.

Het stuk is +/- 200 cm (Het zijn tegels van 50cm). In de lengte meet het ongeveer 250cm.

De frambozen staan goed zo, ik twijfel alleen over de loganberry en de black satin, ik wil ze heel goed gaan leiden maar er zit maar 50 cm tussen om te lopen. Is dit niet te weinig? Niet dat ik dadelijk nergens meer tussen gelopen kom. Nu kan ik nog wijzigen! Frambozen staan Noord-Zuid

Linked Image

Geplaatst:

Dat wordt wel wat onmogelijk krap inderdaad.

Ik zou de Loganberry naar links achter, , zeg een 70 cm van de burenafscheiding poten en de Black Satin naar links voor, zeg een 70 cm van de tegels poten. Beide op 1 lijn dus ( 1 lei-systeem ) zo ver mogelijk naar links.

Je zal dan tóch wel behoorlijk met de snoeischaar in de weer moeten in de toekomst. De Black Satin maakt over een jaar of 3-4 wel scheuten die op z'n minst de 3m halen, als het al niet meer is. Snoeien dus. Geld ook voor de Loganberry ( Blijft wel wat kleiner dan de Braam )

De framozen rechts staan goed naar jouw idee. reken op toch ook wel op z'n minst een strook van een 70 cm breed, ( de rest van de scheuten haal je gewoon weg ) waar je de scheuten hebt die dragen. Ook daar geleiding maken lijkt me.

Geplaatst:

Ja. Op dezelfde Noord-zuid lijn. Dan slechts 2 ? Ja. Je hebt ze nu eenmaal. Denk eigenlijk dat op die lijn 2 al erg krap gaat worden.

Stel je de winter/ voorjaarssituatie voor over 3 jaar. Je hebt dan je lei-systeem met de aangebonden en gebogen gesteltakken van de braam en de Logan Links dus. Op 1 lijn. Dan wordt het echt voorjaar en gaan beide struiken hun takken maken op die gesteltakken. Die gaan naar rechts en naar links boven en over de Hortensia's Maar ook rechts dus, je loop / pluk gebied in. Die zijtakken worden minimaal 70 cm. Je hebt dus best een brede strook nodig.

Kun je overigens een vroege voorjaarsteelt zetten, ook op rij , noord zuid, in het midden tussen de Frambozen en de bramen. Ook een najaarsteelt is daar mogelijk. Hoogzomer is dat middenstuk dan gewoon pluk-plaats.

Geplaatst:

Ik zou sowieso frambozen en bramen niet combineren met elkaar, want frambozen doen het beter op een wat zurige grond (turf) en bramen doen het beter op kalkrijke grond (potgrond, klei)...

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties, ik ga het zo aanpakken. Meerdere dingen zijn niet ideaal maar ik hoef geen top opbrengst. Het is al lang leuk vanalles een beetje te hebben. Hoofddoel is nog altijd een siertuin waaruit op kleine plekken te eten valt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...