Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

clafoutis met krieken/morellen

Featured Replies

Geplaatst:

Klop 4 eieren schuimig en voeg er 125 gram bloem,125 gram suiker en een kwart theelepeltje zout bij. Klop tot het beslag helemaal glad is. Voeg dan 200 ml melk toe. Klop nog even door tot het beslag glad is.

Was 400 tot 500 gram morellen, haal de steeltjes eraf maar laat de pitten zitten, dat geeft de lekkere amandelachtige smaak aan de kersen.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Giet ongeveer een derde van het beslag in een dichte vorm en zet dat 5 minuten in de warme oven.

Haal de vorm uit de oven (heet!) en verdeel de kersen erover, giet de rest van het beslag over de kersen. Zet het terug in de oven.

De clafoutis is klaar als een mes in de taart gestoken er droog uit komt, dat duurt 30 à 40 minuten.

Bestrooi de taart met poedersuiker en eet hem zo mogelijk niet helemaal koud.

Je kunt ook de pitten eruit halen, maar dan is de smaak van de morellen minder uitgesproken. Je kunt de clafoutis ook met (grote) aalbessen of allerlei ander fruit zoals verse perziken, zoete kersen,(met minder suiker?) appels enzovoorts maken.

de clafoutis komt oorspronkelijk uit de streek Limousin en wordt daar altijd met kersen gemaakt, hier in de Lorraine gebruikt men dus ook wel veel ander fruit..men eet het hier vrijwel alleen als dessert.

168vk4787201371156031.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik maak het vrijwel alleen maar in de "zurekersentijd", maar dan wel bijna iedere dag. Mijn buren die kippen hebben zijn er ook gek op ( en het is helemaal niet zo machtig..geen boter) en brengen me om de dag verse eieren en vragen dan hoopvol of er nog kersen in de boom hangen...

Ik dacht het een dezer dagen ook met aalbessen te proberen.

Geplaatst:

Lekker!!! Al regelmatig gemaakt, ook geweldig met verse vijgen: jummie jummie (waar is de jummie jummie smilie?)

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

O, dat lijkt me ook erg lekker Koert..heb je nog andere vruchten gebruikt behalve de vijg?

Geplaatst:

vijgen of kersen of mix druiven/appel.

Even a broken clock is right twice a day

• 6 jaar later...
Geplaatst:
  • Auteur

Even dit recept naar boven schoppen..het zit op dit moment in de oven met kruisbessen ipv kersen.

Geplaatst:

Heel benieuwd hoe het met kruisbessen smaakt!

• 7 jaar later...
Geplaatst:
  • Auteur

Kijk dan @Vrouwholle ik heb het ook met kruisbessen gemaakt😂. 7 jaar terug maar. Het is niet zo in mijn geheugen blijven hangen als de clafoutis met krieken das duidelijk.

Geplaatst:

Super leuk om dit terug te lezen @appelvrouw 👍😊

Ik had alweer naar een topic gezocht maar niet gevonden…🤔 lees ik het nu goed dat jij in Frankrijk woont? 🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ook lekker merk niet al te zoete alve pruimen. Kroosjesboom bijvoorbeeld.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Dit lijkt me erg lekker. Mijn moeder heeft kruisbessen. Ik kan vast wel wat van haar krijgen. We geven elkaar over en weer groentes en fruit.

Geplaatst:
  • Auteur
8 uren geleden, Vrouwholle zei:

dat jij in Frankrijk woont?

Toen wel inderdaad! En dan in de Lorraine, dé plaats voor taarten, confiture en eau de vie. Daar heb ik een hoop over koken, bakken en inmaken geleerd.

Geplaatst:

Daar komt dan ook de Quiche Lorraine vandaan. @appelvrouw Ja leuk recepten proberen vanuit een ander land. Zo heb ik het met Spaanse recepten gedaan en nu met Duitse recepten.

Geplaatst:

Het is aanstekelig geloof ik. Het is de clafoutis week. Ik ga hem nog eens maken. Ik stik van de aalbessen en die nou elke keer met ijs te eten, dat gaat ook vervelen. Met dank aan @Vrouwholle, de aanstichtster. 😂😂

Geplaatst:
  • Auteur

Durfde je het niet met hele pruimen te proberen? Het ziet er goed uit.

Even nagekeken, de Fransen doen ook wel een clafoutis met pruimen en ook zonder pit. Het is waarschijnlijk vooral met de kersen dat die speciale amandelsmaak geeft.

Ik heb nog even gekeken op Marmiton voor meer clafoutis idéeen:

Druiven, lijkt me ook heerlijk. Mirabellen met mascarpone😋. Appel met calvados🍏🍾

Maar ook veel hartige clafoutis en veel met de combinatie geitenkaas, bv samen met broccoli, kerstomaatje, zwarte olijven, Provençaalse kruiden.

Ook courgettes en pompoen zag ik in veel recepten.

Geplaatst:

Ik ga vanavond een met rabarber en appel maken, i.p.v. de gebruikelijke crumble.

Vandaag het derde en laatste aalbessen clafoutis opgegeten.

Geplaatst:
1 uur terug, appelvrouw zei:

Het is waarschijnlijk vooral met de kersen dat die speciale amandelsmaak geeft.

Wat ik me nog van vroeger thuis herinner: mijn moeder maakte altijd Victoria-pruimen in (ik denk d.m.v. wecken). In van die grote glazen 3-liter potten met glazen deksels en rode ring. De vloeistof was gezoet. Die stonden in de kelder en aten we bijvoorbeeld als toetje met yoghurt of vanillevla. Die pruimen werden in zijn geheel met pit ingemaakt en daardoor hadden ze een heerlijke amandelsmaak. Nu denk ik wel dat ze in een clafoutis te kort worden verwerkt om de amandelsmaak af te geven, maar als inmaak is dat heerlijk!

Geplaatst:
  • Auteur

Ja inderdaad goed dat je dat aanhaalt, ik herinner me de ingemaakte mirabellen van de buren idem dito.

Geplaatst:
6 uren geleden, appelvrouw zei:

Durfde je het niet met hele pruimen te proberen?

Nou ja, ik kan me niet echt voorstellen dat ik het een fijne eetervaring vind als er pitten in mijn 'taart' zitten. Scheelt tijdens het maken wel ontpitwerk, maar ach.

De bodem is me wat te... gummig. Een beetje als spekkoek ofzo. Of zou dat komen door mijn stenen vlaaivorm? Verder lekker hoor, hij was nog lekker licht warm toen we em aten.

Geplaatst:

Mijn rabarber met appel clafoutis.

20250630_182835.jpg

Geplaatst:

En hij was erg lekker! Een stukje afgesneden voor ons beiden, dan kan ik hem morgen als ik visite heb, hem beter afsnijden. Lekker met slagroom.

Ik zal hem nog uitschrijven hoe ik het gedaan heb.

Koek.jpg

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

zou dat komen door mijn stenen vlaaivorm

Geen idee eigenlijk. Mijn buren en ik ook bakten het in een ijzeren vorm zie in het eerste bericht hierboven. Dat gummieachtige is denk ik ook wel in meer of mindere mate het gerecht/ dessert. Het is natuurlijk uiteindelijk een bereiding met veel eieren, melk en suiker..ja misschien heeft het fruitomringende baksel wel iets van spekkoek weg maar zeker niet dat machtige.

Had je eerst een deel voorgebakken?

aangepast door appelvrouw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.