Ga naar inhoud

Planten en zaaien in Letland.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Sinds enkele weken wonen we in Letland en ook daar willen we graag weer een groentetuin aanleggen. Vanwege het klimaat zullen de zaai- en planttijden anders zijn. Heeft iemand ervaring of tips hiervoor? Misschien een zaai- en plantkalender voor Noordelijke landen?

Geplaatst:

De Baltische staten hebben wel een eigen klimaat.

Vele mensen hebben tuintjes rond hun huis. Velen met serre.

Plaatselijk zal je zeker veel passendere antwoorden kunnen krijgen dan hier.

Veel geluk met je migratie.

Geplaatst:

Van groenten heb ik geen verstand maar heb wel een aantal fruit suggesties die ook nog prima sierwaarde bieden:

- Siberische kiwibes (mini kiwi) Actinidia Kolomikta

- Japanse dwerg of sierkwee Chaenomeles Japonica. Chaenomeles Superba : meer vitamine C- dan een citroen en prima om te verwerken met ander fruit in jam, gelei etc.

- Als je op veen zit dan kan je natuurlijk ook gaan voor dingen als Amerikaanse Blauwe Bes en Veenbes/Cranberry, Vossebes/Lingonberry etc.

Succes

Geplaatst:

Hoi Wim. Ik zou zeker op zoek gaan naar een tuincentrumpje/plantenkweker in de buurt, dar zul je zeker veel info kunnen krijgen over plant en zaaitijden in je buurt. Wat ik me herinner van Zweden is dat het seizoen laat gebint, en dan eruit knalt! Allerlei planten en struiken tegelijk in de bloei! Ook onder invloed van het vele daglicht. Letland ligt op de hoogte van Zuid Zweden, daar kan zeker wat meer dan in het Noorden oals Finland.. Een kasje is wel praktisch om je seizoen van te vervroegen/verlengen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heb je soms ook foto's van je nieuwe tuin?

Ik was 2 jaar geleden in Letland en ik vond het toch een zo mooi land, begrijp helemaal dat je daar naartoe vertrokken bent.

Zou het ook doen moest ik iets minder krakkemikkig zijn.

Good luck.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...