pippi Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Mijn tuinburen hebben door omstandigheden weinig tijd voor de tuin, en misschien willen ze een deel van hun tuin afstoten of helemaal stoppen. Ik heb bij het bestuur aangegeven dat ik in beide gevallen wel interesse heb om die grond erbij te nemen. Aan de ene kant ja, knettergek, want ik ben net begonnen op mijn eigen tuin en die is nog lang niet af, aan de andere kant, de kans om uit te breiden aangrenzend aan mijn eigen tuin komt misschien nooit meer. Het is nog helemaal niet zeker, maar ik hoop dat het doorgaat! Tsonge, het zou toch wat zijn zeg, 100 of zelfs 200 m2 erbij... Ik denk zelf dat het wel te doen zou zijn, in elk geval als alles eenmaal 'op orde' is. Wat vinden jullie? Hoeveel m2 is behapbaar als je gemiddeld zo'n 3-4 keer in de week een paar uur op de tuin kan werken?
RobO Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 kan best maar moet je wel flink doorwerken en/of de tuin efficiënt maken wij doen 400 m waarvan 100 m steen/kasje/huisje; een groot deel aarde zonder paden met rechte bedden in 3 ochtenden van 4 uur- we leggen planken als nodig (ook flexibeler ivm wisselteelt etc.)- we schoffelen heel veel, dat bespaart veel tijd - we planten ruim, - we werken met tunneltjes met gaas tegen slakken en rupsen, - we hebben een automatisch watersysteem; - we hebben 5 composthopen en een wanhoop voor natte zooi dus snelle verwerking we adviseren andere mensen ook wel een flink grasveld om tijd te sparen als het even niet zo lukt, of een tijdelijke mee-tuinder natuurlijk
Bit Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Zijn ook wel een paar topics over, hoeveel tijd hoeveel m2 neemt bij iedereen.bv deze : tijdsbesteding-moestuin-t3508.htmlof deze : hoeveel-uren-maak-jij-per-week-t7097-10.html Ik snap je twijfel. Direct naast je; mooier kan het niet.Desnoods leg je een deel van de nwe tuin tijdelijk dicht. Dat gaat natuurlijk helemaal tegen je principe's in, maar bedenk echt : het is véél werk.3x in de week een 3 à 4 uurtjes is niet echt veel, al haal ik het zelf nauwelijks tegenwoordig, mijn tuin loopt me ook elke keer behoorlijk uit de hand.Je kan ook de nwe tuin geheel inzaaien met een mooie groenbemester bv. Phacelia. Of geheel met een bloemenzaadmengsel ? ( wel eerst alles even freezen. Ook lekker tegen je principes ) Doen. En tegen het bestuur zeggen dat je het eerst dit seizoen wil aankijken en dat je het definitieve besluit komend najaar neemt.
aseel Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Je kan het proberen een jaartje . En dan overwegen of je het echt wilt. Zonder het gedaan te hebben kan je moeilijke beslissen of het goed uitpakt.hier in assendelft op de complex hebben heleboel tuinders 2× 200 meter moestuin. Ik heb maar 200. Had ook uitgebreid naar 2×200 maar kon het onderhoud niet bijbenen. Omdat ik veel te weinig tijd had. Heb maar 1 × per week paar uur tijd voor de tuin.
Jorieke123 Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Heb je alle geteelde groenten en vruchten wel nodig? Je hebt al gauw heel wat te eten van een lapje grond. En als je steeds maar uit gaat delen omdat je het zelf thuis niet op krijgt, dan ben je harder aan het werken voor anderen. Zomaar een gedachte hoor... Wel kan je dan natuurlijk zaken zetten die anders teveel ruimte in zouden nemen voor wat ze opbrengen per m2. Fruitbomen, fruitstruiken, alles lekker ruim neerzetten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Flup Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Met wat pompoenen, courgettes en wat struiken (aalbes bv) zijn die 200 m2 snel gevuld. En anders eerst wat groenbemester erop zetten, zodat je in alle rust kunt bedenken hoe je het aan gaat pakken. Ik zou het 1 jaar proberen (en dat ook zo melden aan het bestuur) om te kijken of je het redt.
jootje Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Inderdaad....zou knettergek zijn! Maar ik zou het mooi doen als je de kans krijgt. Zoals in de andere reacties al aangegeven staat, fruitstruiken, boompjes, pompoen en courgette en een tuin staat zo vol. Je kan het lekker ruim opzetten en van genieten. Weet je, je kan altijd na 1-2 of 3 jaar een tuin opzeggen toch? Ondertussen heb je de lol van, net zoveel kunnen neer zetten als je wil! Ikzelf zou het niet redden, had een tuin van 85 vierkante meter, en na twee jaar kwam daar de tuin naast bij van 90 vierkante meter. Maar ik red het niet, was álleen maar bezig met het verwijderen van giga hoeveelheden onkruid....het was nooit af. Nu terug naar 90 vierkante meter, en dat voelt voor mij heel goed! Hoewel ik geen idee heb waar ik alles neer ga zetten dit jaar. Maar ik ga doen met wat ik heb! Dus ehhh.....doe knettergek, en neem er een tuin bij voor hoe lang het duurt!
tuinLB Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 Ik zou het altijd erbij pakken. Je kunt heg altijd weer weer weg doen. Zoals door ander ook al genoemd met wat fruit struiken endergelijke en de 200 m2 is zo vol geplant.
pippi Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 Goed om te lezen dat jullie ook aanraden het te doen ALS het doorgaat. Dat is dus nog even afwachten... Het eerste jaar vooral groenbemesters had ik ook al aan gedacht, Phacelia, boekweit, ander makkelijk spul dat leuk is voor de bijen en voor de grond. En op termijn nog wat bomen en fruitstruiken inderdaad. En wat jullie zeggen, ik kan het een jaar aankijken. Wat betreft opbrengst, ik raak het allemaal wel kwijt hoor. Voorlopig dus afwachten en duimen.
pippi Geplaatst: 15 maart 2017 Auteur Geplaatst: 15 maart 2017 Vandaag zag ik de voorzitter van het bestuur terwijl ik aardappels aan het poten was en die riep me van een afstand iets toe over: '... tuin... veel werk...!' Ik verstond hem niet goed en riep terug van 'Maar zo leuk!' en pas iets later begreep ik dat hij riep: 'Twee tuinen is wel veel werk hoor!' Dat klinkt positief, toch? Ik vind het stikspannend of ik die grond erbij krijg. Ik kan daar dit jaar ook nog 10 ananaskersen zetten. Die doen het prima op arme grond en er is niks lekkerder dan ananaskersen. Nog een weekje wachten en dan weet ik waar ik aan toen ben....
Ann123 Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Spannend. Begin alvast physalis te zaaien want ze groeien de eerste maanden zo traag.
pippi Geplaatst: 22 maart 2017 Auteur Geplaatst: 22 maart 2017 Ik zag dat de huidige huurders flink aan het spitten zijn geweest, ik denk dus dat ze de tuin aanhouden. Jammer, maar fijn voor hen. En voorlopig heb ik nog genoeg te doen op mijn eigen tuintje.
RobO Geplaatst: 23 maart 2017 Geplaatst: 23 maart 2017 bij ons moeten tuinen schoon worden opgeleverd, dus wie weet....en je kunt in 1 tuin evt. ook veel leuks doen toch? bij ons hebben mensen ook wel 2 tuinen op loopafstand, gaat prima
balkontuinder Geplaatst: 23 maart 2017 Geplaatst: 23 maart 2017 En anders heb je misschien volgend jaar geluk. Als ze nu aan het twijfelen zijn, zullen ze het vast niet nog heel lang blijven doen.
pippi Geplaatst: 23 maart 2017 Auteur Geplaatst: 23 maart 2017 Het gaat inderdaad niet door, en daar zit bepaald ook een positieve kant aan: nu kan ik al mijn tijd en energie wijden aan mijn eigen tuin. Voorlopig ben ik daar ook wel zoet mee.
Aanbevolen berichten