Mongarden Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Hallo allemaal! Ik heb een vraag,Hoeveel uur besteden jullie per week aan jullie tuin? ( moestuin )en graag wil ik het aantal m2 erbij weten. Binnenkort ga ik een contract ondertekenen voor 60m2 tuin en kreeg daarbij te horen dat je daar 7 uur per week mee bezig bent. Kan dat kloppen?? Alvast bedankt voor jullie reacties! Quote Groeten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Ligt er aan wat je wil zetten(Wel/Niet Bewerkelijk),en hoe snel/langzaam je werkt in je tuin?? m.v.g.hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 7 uur voor 60 m2 lijkt mij wat veel, het ligt inderdaad grotendeels aan jezelf. Richt je het makkelijk in is het makkelijk bij te houden. Hoe ziet het eruit bij de overdracht, moet je een hoop doen? Het eerste jaar ben je alles naar jou wensen en smaken aan het inrichten, en grond verbeteren indien nodig. Daarna wordt het elk jaar makkelijker. Ik ben met 100 m2 zo'n 7 uur in het hoogseizoen (april/mei tot begin aug.) en 4 a 5 uur buiten het seizoen per week bezig. Maar dit kan zeker minder. Ik denk dat je gemiddeld over een jaar een minimale tijd van 4 uur op 100 m2 wel nodig hebt. Als je tenminste ook wekelijks wilt oogsten. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nick86 Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Het is wat hans zegt. Onderhouden kun je doen in 15 minuten. Maar heb ook soms ook ook bijna een hele dag nodig. Dat was bij mij dit jaar. Volgend jaar nog maar 10 minuten per dag;-) voordeel van makkelijke moestuin. Ik denk dat je het gewoon lekker voor jezelf moet uitvinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Dat betekend 1 uur per dag.Ja je kan ook 2-3 uur per dag,als je alles pikobella wilt. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted October 29, 2012 Share Posted October 29, 2012 Met zaaien en oogsten ben je ook heel wat tijd bezig. Als ik even voor het avondeten wat dingen bij elkaar raap ben ik voor 4 personen gauw een half uur bezig - denk maar aan pluksla, bonen, bladkool, snijbiet. Olijfkomkommer en bessen plukken is lekker maar ook tijdsintensief (gaat hier direct in het mondje). Wat Wouttie zegt: als je regelmatig wilt oogsten zal je regelmatig moeten zaaien - daar ontbrak het bij mij dit jaar wel eens aan en dat heb ik ook gevoeld in de beschikbaarheid van de groenten. Ik heb regelmatig deze zomer meer dan 7 uur per week in de tuin gewerkt (is dat incl. de plantjes uit de grond kijken?). En op andere tijden heb ik helemaal niets gedaan. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
sansareli Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 In het hoogseizoen kwam ik ongeveer aan een uur per dag. En ik heb een moestuin van 150 m². Maar veel hangt af van wat je wil zetten en hoe proper je alles wil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mongarden Posted October 30, 2012 Author Share Posted October 30, 2012 dank jullie voor jullie reacties. Mijn ouders vragen zich af of ik wel zown tuin aankan.Want toen ik een brief meekreeg stond erop 6-7 uur per week, ( moestuincomplexbrief)En toen dacht ik : Dan zal je wel wat ouder zijn zelf ben ik nu 14. en heb natuurlijk school.maar ik ben best snel. en ook wel netjes ( behalve in netjes schrijven maar dat doet er niet toe )dus ik denk dat ik wel met 4-5 uur wel kan doen. kijk dat me ouders wel snappen dat ikniet elke dag erheen kan. oke. maar ik kan ik het weekend en wel in de avond na school. maar waarom ik denk dat ik ook minder bezig ben omdat ik ook frambozen in de tuin wil. want frambozen jam is echt heerlijk! Dus ik zal met men ouders nog over praten. Gr.monnagarden Quote Groeten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Succes,als mijn kinderen een tuin willen,zou ik met beiden handen aan grijpen! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Als je de tuin gewoon wekelijks goed bijhoudt (bijv. onkruid wieden wekelijks herhalen) moet het geen probleem zijn om de 60 m2 met enkele uren per week af te kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Ik heb twee dochters die zestien uur per week sporten, dus kan je volgens mij net zoveel tijd kwijt aan je tuin Gewoon zien dat je je schoolwerk goed organiseert en eraan denken dat je soms ook bij minder zonnig weer in je tuin zal staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Ik heb een 60m2 tuin en met een middag je onkruidwieden is je tuin zo schoon. Zekker als je het goed bij houd. Als je in de winter al veel voorbereiding doet. Licht straks je tuin klaar om te beginnen. Ja voor zaden en verspenen kost ook wel tijd. Maar ik heb ook veel op mijn luien stoel gezeten. Gr. Sim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Kijk maar eens wat rond op het forum dan vind je wel wat voorbeelden van hoe je het makkelijker kunt maken:- Paden afdekken met karton en houtsnippers- Werken met worteldoek met daarin gaten waarin je de planten poot- Al eerder gezegd: bijhouden is heel belangrijk.... Als je eenmaal op de knieen moet dan ben je te laat (kiemonkruid omschrepelen met een schrepel op lange stok is zo gebeurt terwijl allemaal planten uittrekken en naar de vuilhoop brengen heel veel werk is)- En je kunt er ook voor kiezen om plantjes te kopen ipv zelf zaaien en verspenen (zeker voor die groenten waarvan je er maar een paar tegelijk kunt hebben)- als je zelf zaait: altijd op regels en niet breedwerpig (bijv spinazie) zodat je langs de rijtjes gewoon kunt schrepelen- stel een beetje realistische eisen aan jezelf..... Niet iedereen spit alle grond ieder jaar en werkt overal mest of compost door. Koemestkorrels of kunstmest (afhankelijk van je voorkeur / principes) kan ook. Ligt ook aan de grondsoort, maar begin eerst eenvoudig. Een tweede jaar kun je altijd een stap verder gaan. Eerst gewoon een beetje ervaring opbouwen en zorgen dat je het onder controle houdt. Zo blijft het een plezier om naar de tuin te gaan en wordt het geen Moeten....Het is zo leuk om je eigen groente / fruit en bloemen te kunnen oogsten en delen met anderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 zaaien en verspenen kost ook tijd dat zou je kunnen ondervangen door bij de kweker plantjes te kopen. Hou het onkruid zo goed mogelijk bij dan heb je er het minste werk aan. Je kan natuurlijk met je vrienden afspreken op de tuin en wie weet vinden die het ook leuk om je te helpen. Dan heb je het nuttige met het aangename gecombineerd. Als je weet dat "blote"grond zich altijd wil bedekken dus onkruid groei zou je ook kunnen mulchen na het wieden. Zo heb je minder onkruid druk. 6 tot 7 uur is denk ik wel een redelijk eerlijke schatting. Meestal vliegt de tijd om als je lekker bezig bent. Onthoudt dat een zaterdag op de tuin aan de slag en je hebt die uren zo gemaakt. Mijn tip is om een rooster te maken voor jezelf van de tijden die je nu spendeert aan hobby's, school etc... en dan kijkt of er nog tijd over is om de tuin er in te passen. In de zomer heb je de avonden erbij en dan kost het die 6 a 7 uur in de winter volstaat 2 uurtjes in de week.Mocht je besluiten te gaan moestuinieren dan wens ik je heel veel plezier. Hier op het forum zit enorm veel kennis om je op weg te helpen. groet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mongarden Posted October 31, 2012 Author Share Posted October 31, 2012 - Werken met worteldoek met daarin gaten waarin je de planten poot @nanda Als je worteldoek gebruikt. hoe hou je het dan tegen de grond vast? en groeit onkruid er dan niet doorheen? Quote Groeten ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 Ik werk zelf niet met worteldoek maar een aantal anderen wel. In: "telen op worteldoek" zit handige info. En even zoeken op worteldoek of gronddoek geeft nog heel wat info. Ziet er goed uit maar vergt wat voorbereiding en kost natuurlijk ook geld (er saan ook tips over waar te kopen) Nou ja, en verder moet je je misschien niet al te veel zorgen maken. Als het stukje even te groot is dan kan je ook altijd nog wat afdekken. Maar dat zal wel meevallen zo groot is het nu ook weer niet, en het is erg leuk om te doen. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 31, 2012 Share Posted October 31, 2012 Ongeveer 25 à 30 uur minimum per week, babbeltjes inbegrepen, en dit voor 511m². Veel staat op worteldoek anders zouden het meer uren zijn is ook het werk in de serre inbegrepen.+ water oppompen en gronden frezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Ik voor een tuin van 180 m2 gemiddeld een uur of 8 per week denk ik. 's Winters (veel) minder, 's zomers (veel) meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Door een nieuwe update van een van onze bloggers kwam ik op dit topic terecht. Af en toe lees ik dat wel eens her en der tussen de regels door : een moestuin vergt zovéél tijd !En elke keer denk ik : Ja inderdaad. Wat neemt die tuin toch een tijd. Bij velen is dat ook best een oorzaak dat ze toch maar afhaken. Omdat we weer aan de start van het nieuwe seizoen staan en er ook vast een hoop starters zijn, dacht ik. Haal ik dit topic maar eens omhoog. Zelf nooit gereageerd in dit topic. Ik besteed úren en úren in de tuin. Maar neem vooral aan mij geen voorbeeld voor het gemiddelde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Tja, een en ander is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren:Hoeveel grond heb je ? hoeveel tijd maak je er voor vrij ? Wat teel je ? etc Ik zet geen stopwatch als ik in de tuin bezig ben. Het is net als de meeste schrijvers voor mij: in de zomer ben ik er veel te vinden, in de winter besteed ik die tijd meer aan de planten binnen , en andere activiteiten.Wat voor mij wel geld (en dat is ook heel belangrijk voor me, dat tuintijd ook voor een belangrijk deel IKKE tijd is, waarbij ik niet gestoord wil worden (letterlijk en figuurlijk ) door kinderen die om niks ruzie maken, de telefoonof andere irritatieverhogende factoren .Het is voor mij ontspanningstijd, en dan telt geen klok . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 ik heb jouw vraag niet goed beantwoord geloof ik Daar had je ook geen bal aan!!!Ik denk dat je heel strak moet plannen, in combinatie met je school werk Maar als je vooral het wieden goed bijhoudt is het wel tedoen denk ik. Profiteer van de zaterdag (en evt zondag als je mag van je ouders ) en vraag desnoods op tijd hulp vriend familie etc. Veel plezier joh en succes ik hoop voor je dat het gaat lukken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts