henkg Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 Tien kleine potjes mee gevuld ( lastig die kleine potjes) Als het niet al te dik is:Maak een vul-trechtertje: Snijd of knip van een PET-fles de bovenkant af. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
weknow Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 Ha...Ik heb jullie recept ook maar eens geprobeerd. Te veel tomaten: vriezer vol met kleintjes, soep, sap, alom uitgedeeld...en toch maar van een 20-tal planten.... Ben een beetje afgeweken van jullie recepten : Begonnen met 2 liter tomaten uit de passe-vite + 8 uien + 1/2 eetlepel zout + 250 gr. suiker + 200 cc azijn + 6 laurierblaadjes + 4 gemberbolletjes + 6 kleine lookteentjes + 2 eetlepels gesuikerde sinaasappelstukjes op sap (ooit gekocht bij Lidl, maar weet er niet zo veel bestemming voor) en 3 a 4 gram agaragar om het wat te binden. Hier geen pepers, wel wat gemalen zwarte peper. Na 2 uur koken laurier eruit en de staafmixer er in. Resultaat is heerlijk en intens....maar vind het meer hele goeie ketchup dan een chutney van substantie. Okay... What's in a name. Potjes met schroefdeksel uitgekookt voor vullen en heet gevuld, goed dichtgedraaid en kwartiertje ondersteboven. Geen ervaring met ook nog eens wecken in de oven....Hoe warm? Hoe lang? Is dat echt nodig???? Zit niet zoveel zout/suiker/azijn in om echt te conserveren maar hoop dat het toch een half jaartje goed blijft..... Hoor van mensen in de buurt dat ze tomatensap zonder toevoeging ook in potten met schroefdeksel doen en bewaren..... Wat denken jullie? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 Ik doe de chutney zo in potjes, zonder eerst nog te staafmixeren bedoel ik. Dus met stukjes, fliebertjes en pitjes. En ik doe het gloeiend heet in potjes en dat blijft jaren goed. Ik verhit het niet nog na in de oven o.i.d. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 ik vond de gladde saus juist weer eens wat anders, meestal heb ik stukjes en zelfs takjes van tijm ed in mijn ingemaakte sausen. ik heb wel een goede vultrechter maar die kleine potjes waren steeds snel te vol het duurde even voordat ik de goede hoeveelheid had. In de oven doe ik eigenlijk vooral voor de bovenste lucht en de deksel, ik hou niet van omdraaien, en 20 minuten op 100 graden is niet veel.Mijn buren hebben meteen een potje opgemaakt en opgesmikkeld met een zakje tortillachips, heerlijk vonden ze het, voor mij is het ook meer zoiets, dipsaus, dan hoe ik chutney ken dat heeft veel sterkere/heftigere zoete en zure smaken.Van de week maar eens proberen met vega wraps gevuld met avocado, sla kaas en kidneybonen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 11 september 2019 Geplaatst: 11 september 2019 Zoooo. Jet’s receptje staat op t fornuis te pruttelen. Omdat ik het mentale plaatje van een pan-uitlikkende Lie zo leuk vond. Die laurier ruikt sterk!Nog een dikke anderhalf uur pruttelen en dan in potjes. Ben benieuwd hoor! Edit: Net geproefd. Dus dit is chutney (ja sorry. Nooit eerder gegeten) Nou het is zeker mooi vol van smaak. Warm. Zoetig. Kruidig. Echt okay, maar mij te zoet voor het salsa-dipsaus idee. Ik zoek meer een soort ‘eigen maak’ van dat potje salsa van de Appie, dat je open draait bij de tortillachips. Die is minder zoet en wat zuriger meen ik.Iemand daar nog een goed recept voor wellicht? Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 11 september 2019 Geplaatst: 11 september 2019 Hetzelfde recept met minder tot geen suiker en eventueel iets meer azijn. Vandaag gemaakt omdat ik het zoete ook voor veel toepassingen te zoet vind. En nee, ik vind dit niet naar chutney smaken, en ik heb heel wat chutneys gemaakt vroeger. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 11 september 2019 Geplaatst: 11 september 2019 Ah. Nou. Dan weet ik dus nog immer niet hoe chutney smaakt, maar wel hoe een fijne salsa voor elkaar te krijgen. En dat is waarnaar ik op zoek was. Tnx Appeltje!Morgen of overmorgen ga ik em proberen te maken. Denk ik... (Er liggen nog vies veul klusjes te wachten, naast leuke dingen als sausjes inmaken. Ach ja. Luxe problemen ) Quote wees bevriend met kleine dingen
timvk2000 Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Ah. Nou. Dan weet ik dus nog immer niet hoe chutney smaakt Chutney is uiteraard niet 1 smaak, maar wat zeker kan aanraden is bieten chutney. heb ik ergens nog n recept van.zachtzoet, friszuur en heerlijk van structuur verder zou je voor salsa kunnen overwegen gegrilde paprika toe te voegen en evt. limoensap Quote
Charly Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Zowel de gegrilde paprika als het limoensap vind ik klinken als goede toevoegingen ook. Tnx Tim! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Ja lijkt me ook heerlijk. Wat voor mij vooral de chutneys maakt zoals ik die ken is ten eerste het fruit wat als basis wordt gebruikt, fruit zoals pruimen, kruisbessen, mango, ik vind de tomaat kwa smaak niet in dat rijtje passen. En verder de toevoeging van een berg ui, rozijnen, behoorlijke keuze specerijen zoals koriander, pepers, gember, mosterdzaad en komijn. Waardoor de smaken zoet, scherp en zuur allemaal vrij heftig aanwezig zijn.Deze chutney is veel aangenamer van smaak, en als ik blind zou proeven zou ik het eerder Zuid-Amerikaans dan oosters noemen..chutney is iets uit India of een dergelijk land. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tuinLB Geplaatst: 24 oktober 2019 Geplaatst: 24 oktober 2019 Gisteren op basis van de recepten hier een combinatie gemaakt die door moet gaan als dip voor de tortilla chips. 1 kg tomaten, ontveld en gepurereerd.250 gr. UiPaprika ( vergeten te wegen)Paar teentjes knoflook3 Chinese 5 color pepertjes100 gram suiker Scheutje azijn 2 laurierblaadjes Uien en knoflook fruiten, paprika eventjes erbij, daarna de rest van de ingrediënten en de gestaafmixerde tomaten toevoegen en in laten koken. Doordat ik de tomaten eerst gepureerd heb bevat de saus nu nog stukjes ui en paprika Smaak leek in de pan goed. Van het weekend maar eens het eerste potje proberen. Koste me wel nog bijna een vinger. Het is niet handig als je tijdens het snijden van de pepers een stukje van je vinger en nagel afsnijdt. Quote
Charly Geplaatst: 30 augustus 2020 Geplaatst: 30 augustus 2020 Ik ga de salsa nog eens maken.Aanrader voor mensen die nog leuke inmaakrecepten zoeken. Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 8 oktober 2020 Geplaatst: 8 oktober 2020 Op 6-9-2019 om 23:34, appelvrouw zei: Ok dit was mijn recept Schreef ik september vorig jaar. Nu bezig deze chutney te maken met de gisteren geplukte buitentomaten. Als dat maar goed gaat😜 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 2 oktober 2021 Geplaatst: 2 oktober 2021 Met de laatste tomaten salsa aan t maken. Mmmm. Ruikt heerlijk in huis! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Mijn pan is te vol 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Pas maar op voor de grote whoempf! 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 ik had het net na de foto toch maar in een grotere pan gedaan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Mmm lekker! Als ik volgende week tijd heb moet ik er ook maar weer aan. Ik heb alleen weinig ui. En ik moet dit hele topic weer doorspitten op de aanpassingen die ik dan weer lekker vind😜 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2022 Geplaatst: 16 augustus 2022 Omdat ik hele grote tomaten had, heb ik ze deze keer ontveld (vorige keren niet). Dat ging door het formaat lekker makkelijk en snel. Eens zien wat dat doet voor het eindproduct. Oh en ik heb er wat maïzena door geroerd aan het eind, zoals bij de chilisaus van Henk. Dit omdat het de vorige keren toch nog steeds best wel nat was. Ik heb ook gewoon weer lang ingekookt hoor. Maar dan nog. Op deze foto lijkt het heel gladde saus maar dat is het niet, ik heb geen staafmixer gebruikt. Mijn potjes beginnen wel op te raken nu... 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.