Merel Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Bij deze! TOMATENCHUTNEYBenodigdheden: 1 kg geschilde tomaten (harde kern verwijderen)1 pond gesnipperde uien3 gemberbolletjes1 pond suiker4 rode pepers (zaadjes verwijderen)2 laurierblaadjes1 glas azijn½ eetlepel zout 2 uur zachtjes laten koken (zonder deksel) tot ongeveer 2/3 hoeveelheid of tot gewenste dikte. Ik heb de gemberbolletjes vervangen door verse gember en een klein glaasje (zo'n wijnglas zonder poot) azijn genomen. En de chutney heeft uiteindelijk drie uur staan pruttelen.Veel succes en plezier! Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Dank! als mijn tomaten rijp zijn ga ik het maken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Klinkt lekker. nu nog wachten tot de tomaten rijp zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Ben nu de chutney aan het maken, maar dan zonder gember en peper.Hoe lang is de chutney te bewaren? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Tot mijn schrik zag ik, nu 2 uur geleden, dat er nogal veel tomaten echt rijp zijn. Daar moet dus wat mee. Hier een gedeelte: Nu lees ik hier over tomaten chutney maken. Nooit eerder gedaan, is misschien wel wat ...Recept gelezen, andere recepten gelezen, aan mijn smaak (voor een pesto-achtige toepassing) aangepast, met ingredienten die ik in huis had: Pas nadat ik alles op gevoel bij elkaar geflikkerd heb, hier een natte vinger achteraf samenvatting: Tomaten: 500 gSuiker: 100 gKnoflook: 2 tenen, zeer fijn gesnedenUi: 150 g, gesnipperdGemberwortel (vers): ca 2 cm2, zeer fijn gesnedenAzijn: 20 mlSambal (manis): twee afgestreken theelepels (hetere sambals: waarschijnlijk minder!)Laurierblad: 2 stuksOlijfolie: 50 ml Tomaten ontvellen, in stukjes snijden, samen met de suiker, laurier, azijn aan de kook brengen.Uien + knoflook + fijn gesneden gember + sambal zeer licht in de olie fruiten.Gefruit mengsel toevoegen aan de tomaten.Langzaam, zonder deksel, laten koken, ongeveer 2 uur, tot gewenste dikte.Laurierblad verwijderen, laten afkoelen.(Bewaren: in de koelkast, of invriezen, b.v. als ijsblokjes) Of het lekker is, nog geen flauw idee. Het staat nu te sudderen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Inmiddels heb ik mijn chutney klaar (volgens het recept in het 1e bericht) en het smaakt heerlijk! Ik heb de gember weggelaten en wat meer zout toegevoegd. Aanrader! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 ... Hoe lang is de chutney te bewaren?Hier staat nog een enkele pot courgettechutney van bijna twee jaar geleden. Ziet er nog goed uit, ruikt nog goed, smaakt nog goed. De stoofpeertjes lijken ook nog goed. Ik heb niet geweckt, maar de chutney kokend heet in potjes gedaan, daarna de potjes op de kop laten afkoelen (net als jam). Of het nog langer kan? Geen idee, nooit geprobeerd.M.i. voorzichtig proberen en goed blijven opletten/nadenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Henkg ik heb een vraagje, welke tomaat staat er op de foto? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Dank, RvO! Ik heb het op dezelfde manier als jij gemaakt. Fijn te weten dat dit wel even houdbaar is! Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Henkg ik heb een vraagje, welke tomaat staat er op de foto?Balkonstar. Drie (vier?) jaar geleden een zakje zaad gekocht bij Vreeken. De plaatjes van Balkonstar die ik nu overal zie, ook bij Vreeken, zien er anders uit. Kleiner blad, veel kleinere tomaten, lijkt een iets andere soort. Maakt voor mij niet uit. Ze zijn zaadvast, ieder jaar win ik zaad.Ik vond nog een plaatje van Vreeken toen (mijn soort): Plaatje van Vreeken nu: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Jeetje inderdaad een groot verschil!ik heb een tomaat met vergelijkbaar blad, alleen deze doet het helemaal niet goed ( azoychka) zowel in de kas als in de tuin een grote tegenvaller..Doe je er zaadjes van in de carroussel of doe je niet mee? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Jeetje inderdaad een groot verschil!ik heb een tomaat met vergelijkbaar blad, alleen deze doet het helemaal niet goed ( azoychka) zowel in de kas als in de tuin een grote tegenvaller..Doe je er zaadjes van in de carroussel of doe je niet mee?Over de Balkonstar struiktomaten:Aan de carroussel doe ik niet mee, heeft niet zoveel zin, ik kan op mijn kleine balkon maar een paar verschillende soorten planten kwijt.Ik wil je wel een paar zaadjes opsturen (doe een PM met je NL-adres). Samenvatting soort:Struiktomaat, 50-70 cm, opbrengst 0,75 / 1,0 kg per plantje, 15-20 tomaten pp (resultaten uit het verleden: 2008/2009/2010). Smaaksoort: ongeveer supermarkttomaat (voor brood /salade), wel verser. Afgelopen 3 jaar geen enkel probleem met balkonteelt, niet afgedekt tegen regen. 1e rijp: gemiddeld midden/eind juli.Terzijde: zelfs dit jaar (nog) geen last van phytophthora. Over de Chutney:Ik was al verbaasd: 1 kg tomaten en 0,5 kg suiker? Dus op gevoel maar teruggebracht tot 1 kg tomaten / 0,2 kg suiker. Resultaat was boven verwachting, lekker. Volgende keer: nóg iets minder suiker, ietsje meer knoflook, iets meer peper, gedeelte gember uitruilen tegen cayenne peper (die waren nog niet rood-rijp) .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Ik heb de chutney gemaakt, moet ie ook 'rijpen' voor dat de smaak optimaal is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Zo, even een erg oud topic omhoog schoppen Henk; nog steeds tevreden over jouw recept? Ook alweer vaker gemaakt? Ik heb aardig wat tomaten, dus wil graag een getest en beoordeeld recept (smaken verschillen natuurlijk... maar dan weet ik in ieder geval dat de verhoudingen een beetje kloppen) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 http://coenvoer.nl/traditioneel-recept-mango-chutney/ deze is ook erg lekker. Ik heb deze gemaakt met groene tomatenhttp://yummyinmytummy.nl/inmaken/tomatenchutney/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Ja, tevreden. Gisteren weer gemaakt, op bijna dezelfde wijze als eerder, nu met gewone supermarkttomaten. Aanpassingen:Nog minder suiker: 60 g op 500 g tomaten.Iets meer cayenne peper (eigen oogst flakes).Iets zout (naast het zout dat in sambal zit).Meer knoflook (op het eind heb ik nog twee heel fijn gesneden teentjes toegevoegd en die slechts 5 minuten laten meekoken)Na bereiden met de staafmixer gladgemaakt tot een zalfje, en in twee ijsblokjesvormen ingevroren.Met mijn kruiderij behoorlijk heet, twee ijsblokjes per persoon per maaltijd, uiteraard ontdooid, is genoeg. En inderdaad: smaken verschillen. Kruiderij hangt ook af van de toepassing. Voor mij: gebruik zoals chilisaus / currysaus. Misschien eerst eens 500 g maken, en na goed proeven pas van vele kilo's ? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Nog bedankt voor je antwoord Henk! Ik had ondertussen al een portie gemaakt, en daarna nog een hele lading Hij was erg goed gelukt! Wel wat zoet, maar daar zullen de uien ook wel aan meehelpen. De 2e lading heb ik pittiger gemaakt. En wat minder zoet. En van het laatste beetje heb ik met wat tomatenpuree (van eigen tomaten) een soort van curry-ketchup gemaakt. Die moet ik nog proeven, als alle smaken een beetje zijn getrokken. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Zo, dit oude topic weer omhoog gehaald. Ik ga weer aan de slag morgen, ik heb een mooie mand vol met verschillende tomaten geplukt. Ik kan me van de vorige keer (zoveel jaar geleden ) niet herinneren dat ik ze heb geschild...? Maar ik heb er toen ook geen staafmixer doorheen gehaald. Misschien had ik ze al kleiner gesneden? Nou ja... ik kijk morgen wel even wat ik doe. Ik heb nooit zo last van die 'schil'. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Zo, ik heb weer veel kleine potjes staan vullen. Nu even wachten (alle smaken even lekker inwerken enz.) en dan proeven! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 Ik heb deze chutney weer gemaakt! Weer met 60 gram suiker per 500 gram tomaten, zoals Henk hier ergens ook al aangaf. Vorige week heb ik 2 kilo tomaten verwerkt tot chutney, vandaag nog eens 2,5 plus een halve kilo paprika er door. Is vast ook lekker! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Waar gebruik je de chutney bij Jorieke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Als dip voor tortillachips, in wraps, ook als dip voor rauwkost, uhm.. en wat al niet meer Om de paar jaar maak ik een stapel kleine potjes van deze chutney. De 2e lading heb ik ook nog iets pittiger gemaakt. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Ow, zo veel mogelijkheden. Klinkt goed! Merci Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 Dank! als mijn tomaten rijp zijn ga ik het maken...Schreef ik 8 jaar, 2 maand en tien dagen geleden.. Nou de tomates zijn rijp hoor en de saus staat op, met eigen aanpassingen natuurlijk Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 (edited) Ok dit was mijn recept:Enkele grote Coeur de Boeuf tomaten plus enkele kleinere dark galaxy, ik zou zeggen iets van 1300 gram.600 gram witte ui zachtjes gestoofd in twee lepels olie. 4 tam jalapeño pepers, 2 cheyenne geel pepers en een Cayenne toegevoegd, alles zonder pitjes. 50 ml appelazijn, 100 gram kokosbloesemsuiker, 2 verse laurierblaadjes, 4 fijngehakte bolletjes stemgember plus een scheutje siroop uit dat potje. 4 geplette tenen knoflook, 1 theelepeltje zout. De tomaten fijngesneden toegevoegd.Een uur laten sudderen en toen was het al behoorlijk dik. Een uurtje laten staan om de laurier de kans te geven nog meer smaak af te geven.. Gestaafmixerd nadat Ik de laurier had verwijderd. Tien kleine potjes mee gevuld ( lastig die kleine potjes ) en 20 minuten gesteriliseerd in de oven. Edited September 7, 2019 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts