Ga naar inhoud

Vraag: Kwaliteit zaden na 1jaar/2jaar?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en had een vraag: hoe lang blijven gekochte zaden goed? Ik heb begin 2016 een hele voorraad van allerlei soorten groenten gekocht, waarvan ik nog veel over heb. Kan ik die dit jaar zonder verwachtte problemen ook nog zaaien (en volgend jaar event. ook nog?) Of verschilt dat per groente en kan ik dat ergens terugvinden?

Met vriendelijke groet,

AnnaM

Geplaatst:

Zaad van uien moet je hetzelfde jaar nog opmaken, terwijl tomatenzaad wel 10 jaar kiemkrachtig kan blijven. Hangt dus sterk af van de soort zaden het zijn. Ze moeten wel droog, donker en koel bewaard zijn.

Op gekochte zaden staat toch een datum?

Je kan altijd een testje doen: in een afgesloten plastic zakje enkele zaden op een vochtig keukenpapier leggen. Kiemen ze (kan je gewoon door de plastic zien), dan zijn ze nog goed. Kiemen er maar enkele, dan moet je dicht zaaien (zodat je toch enkele plantjes overhoudt) of nieuw zaad kopen.

Geplaatst:
Best alles te zaaien in het seizoen dat je ze koopt.

Daar ben ik het niet mee eens. Met uitzondering van enkele soorten zoals uien en pastinaak, blijven de meeste zaden echt wel enkele jaren kiemkrachtig en sommige soorten nog veel langer. Ik heb nu bijvoorbeeld Zuckertraube tomaat gezaaid die volgens de verpakking uiterlijk houdbaar zou moeten tot eind 2015, en ze komen gewoon op, maar goed dat ik die niet weggegooid heb. Ik heb ook nog snijbietzaden liggen met datum eind 2006, dus ruim 10 jaar over de datum die vorig jaar vrijwel 100% opkwamen, die ga ik dus dit jaar ook weer gewoon zaaien.

Ik gooi dus nooit iets weg zonder eerst een kiemtest te doen. Als je zoals ik maar weinig ruimte hebt en toch veel soorten neer wilt zetten, dan heb je ieder jaar veel zaad over.

Bij twijfel doe ik eerst een kiemtest of ik zaai voor de zekerheid wat meer.

Geplaatst:

Dat van pastinaak wist ik niet. Heb ze toevallig vorige week gezaaid met zaden van vorig jaar. Als ze niet opkomen, kunnen we nog altijd tijdig nieuwe zaaien.

Wat zou de normale kiemtijd zijn?

Geplaatst:
Dat van pastinaak wist ik niet. Heb ze toevallig vorige week gezaaid met zaden van vorig jaar. Als ze niet opkomen, kunnen we nog altijd tijdig nieuwe zaaien.

Wat zou de normale kiemtijd zijn?

Bij pastinaak +- 3 weken dacht ik.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

Dat van pastinaak had ik ook gehoord. Ik heb er wel 2 jaar gedaan met hetzelfde zakje. Dat deed het in 2015 en 2016. Maar waarschijnlijk ook wel een beetje geluk gehad.

Je krijgt wel echt veel in 1 zakje ook dus ik ga het dit jaar gewoon nog een keer proberen.

Bosui zaden deden het wel maar 1 jaar.

Verder probeer ik ook gewoon alles ookal is het over datum. Je houd er toch zoveel over iedere keer kan geen kwaad het toch te zaaien

@Jenneke echt bijzonder dat de snijbiet 10 jaar langer kiemkrachtig blijven. Sterke overlevingsdrang nooit zaden zomaar weggooien dus

Geplaatst:

Pastinaak kiemt langzaam, dat kan wel 3 weken duren, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik heb veel zaden met verschillende houdbaarheidsdata. Sommige zijn al verlopen tot een houdbaarheidsdatum van 2021. Meestal kiemen de zaden wel goed, al merk ik wel dat de kwaliteit van het zaadgoed per aanbieder best verschilt. Zo vind ik het zaadgoed van de Hornbach (merk Floraself) niet goed. Tuinbonen die ik vorig jaar heb gekocht, kiemen slecht en zien er niet goed uit. En niet alleen de tuinbonen helaas. Zaadgoed van Van der Wal kiemt prima. Er zit wel veel van in een zakje, dus daar kan ik wel een paar jaar mee toe. Zaadgoed van Vreeken is wisselvallig, daar zal ik ook minder van kopen helaas. Ook bij de internetzaaigoedwinkels is de kwaliteit wisselend. Al doende kom je daar vanzelf achter.

Ik gebruik de DENO-methode veel om zaden te laten kiemen. Dan staat mijn huis niet direct vol potjes en weet je snel genoeg of de zaden kiemkrachtig zijn of niet.

Geplaatst:

gezien de ervaring die ik nu heb met peper, paprika en tomaten zaden ga ik deze zaden maar in de vriezer bewaren.

elk najaar via de DENO methode een kiemtest uitvoeren. Valt het tegen dan kan ik de zaden op tijd vervangen voor verse zaden.

Zaad dat ik zelf ga winnen van mijn heirloom soorten (als het wil lukken) zal ik ook eerst testen voordat het in de vriezer wordt opgeborgen, dit voorkomt teleurstelling.

natuurlijk kan je dit doen met alle zaadsoorten

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik ben ook niet tevreden over de kwaliteit van Vreeken. Hij koopt echter de zaden van ook bij heel veel verschillende leveranciers op en stopt ze in zijn eigen zakjes.

Dat gezegd ik koop ook nog altijd zaden bij Vreeken (ook bij veel andere leveranciers).

Wortelzaad is vaak slecht. Ik krijg vaak zaden die slecht willen kiemen, terwijl mijn eigen gewonnen zaad prima kiemt. Het ligt aan de soort en hoe de zaden geoogst en bewaard worden, hoelang ze kiemkrachtig zijn. Soms worden zaden ook te vroeg geoogst, waardoor ze niet kiemkrachtig zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...