Jump to content

Featured Replies

Posted

Bij ons in de NME tuinen hadden we een pruimenboom in een van de kippenhokken staan. Deze heb ik gekregen voor in de moestuin. Reden was dat er alleen blad, maar geen vruchten aan kwamen. Logisch wel, want daar komen weinig insecten en die er komen, hebben niet het nectar van een zelfde soort bloesem bij zich, omdat er geen pruim in de nabijheid staat. We hebben in plaats van deze boom een buxus terug geplaatst.

De pruim heb ik een mooie open plek gegeven aan de rand van de moestuin. Nu zoek ik er een tweede pruimenboom bij voor de kruisbestuiving. Maar ik weet niet om wat voor pruim het gaat. Kunnen we er een willekeurige pruim bij zoeken? Of moeten we eerst dit seizoen het tijdstip van bloeien in de gaten houden, zodat we er een soort bij kunnen zoeken die in dezelfde periode bloeit?

Voor dit seizoen vrees ik dat we dan al te laat zijn?

moeten we eerst dit seizoen het tijdstip van bloeien in de gaten houden, zodat we er een soort bij kunnen zoeken die in dezelfde periode bloeit?

Dat is de beste oplossing. Maar ook geen garantie... Kan wel gokken met als bestuiver Opal en Mirabelle de Nancy.

Je kunt het beste een bestuiver zoeken die middentijds bloeit, dan zit je bijna altijd goed. Een middentijdse bloeier kan namelijk als bestuiver optreden voor zowel laatbloeiende als voor vroeg bloeiende rassen.

Opal heeft goed stuifmeel en is daarnaast een middentijds bloeiend ras dus Opal is in vrijwel alle gevallen een goede keuze. Victoria zou ook kunnen maar deze is iets lastiger in de teelt dan Opal. Je kunt deze bomen nog prima planten nu, maar niet te lang wachten hoor.

Mirabelle bloeit wat aan de late kant en is daardoor voor sommige combinaties iets minder geschikt als bestuiver.

Een addertje onder het gras: opal bestuift niet iedere andere pruim. Maar het is wel het beste advies van mijn voorgangers, de meeste kans.

Er zijn pruimen die zeer kritisch zijn in hun bestuiving. Waag een gokje en je hebt altijd kans. In iedergeval heb je aan opal een lekkere pruim. 50% heb je al binnen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• Author

Dank jullie voor het meedenken en het beantwoorden.

Ik heb nu snel twee pruimenbomen geplant die in elk geval elkaar gaan bestuiven. Of de bewuste pruim uit het kippenhok mee gaat doen is nu punt twee. In ieder geval heb ik nu blauwe pruimen. Het zijn goedkope fruitbomen bij Lidl vandaan.