Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Vind eieren rauw not done.

En om ze dan ook nog te drogen, nee, je weet nooit wat die bacterien gaan doen.

Ik blijf liever gezond.

gr Mat

Rauwe eieren zijn volgens mij niet zo schadelijk voor je. Je kan volgens mij alleen wat snelle ontlasting ervan kijgen

Geplaatst:

Ha,

Euh, Oxygen, als er Salmonella inzit kun je daar wel degelijk aan overlijden. En is er groot risico op schade aan het zenuwstelsel.

Gwen

Geplaatst:

iets off topic

kan er salmonella in eieren zitten?

ik dacht dat eieren niet salmonella besmet kunnen zijn, maar ik kan me vergissen

je kan toch risicoloos een zacht gekookt eitje eten?

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ha,

Het zit op de schaal en kan in het ei komen op het moment dat je het ei breekt. Met name komt de aanwezigheid van Salmonella op de schaal voor bij industrieel gehouden dieren en vrijwel nooit bij hobbydieren. Of het bij eenden voor kan komen weet ik overigens niet.

De kans dat de dooiers die Jorieke gebruikt besmet zijn is kleiner dan 1%

Gwen

Geplaatst:

Bij eenden schijnt het veel vaker voor te komen, dat heb ik dan weer van Appelvrouw die daar steeds voor waarschuwt. Maar dan nog lijkt mij dat het op/in een zachte/vloeibare omgeving wil zitten, bij bepaalde temperaturen. Niet in een gezouten en gedroogde dooier.

Maar goed... ik weet dat niet zeker

Geplaatst:

Leuk project weer

Mij staat ook bij dat eendeneieren vaker besmet zijn dan kippeneieren.

Hier las ik: "In pindakaas werd bijvoorbeeld vastgesteld dat Salmonella veel beter overleeft bij een bewaartemperatuur van 5°C dan bij een temperatuur van 21°C.". Dus misschien goed dat je ze niet in de koelkast gehangen hebt?

En ook: "Onderzoek toont [..] aan dat overleving [..] verhoogt in aanwezigheid van suiker".

En om het nog enger te maken: hier kun je lezen dat Salmonella maanden kan overleven in koekjes en crackers (= droog!).

Dus ik zou me er niet naar over maken, zolang de eenden zelf niet aan de dunne zijn. Dat zout zal zijn werk wel doen.

Verder hangt de ernst van de symptomen mede af van de hoeveelheid kiemen die je binnen krijgt. Dus een klein stukje proberen.

Een Frans gezegde luidt: "Wie van lekker eten houdt, is een keer per jaar goed ziek"

(Ben net zelf een voedselinfectie te boven door een - overigens heerlijke - vegetarische salade in een restaurantje )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ha,

Dank voor de aanvullingen. Heb weer en boel geleerd en had er geen idee van. Poeh, flink uitkijken dus en goed inlezen voor ik aan de gang ga.

Zelf ben ik niet goed van gezondheid en enorm vatbaar voor dingen, dus dan is het extra goed opletten dat wat ik zelf maak ook echt safe is en blijft.

En uit eten gaan e.d. is voor mij vanwege de risico's inderdaad link. En als, dan mag ik geen rauwe dingen eten en moet alles kraakvers en verwarmd zijn.

Gelukkig ben je er weer bovenop, Speets. Nasty om door toedoen van anderen zo ziek te worden.

Gwen

Geplaatst:

Dan zou ik dit als ik jou was niet doen, maar dat had je vast zelf ook al bedacht

Salmonella enteritidis kan ook aanwezig zijn in de dooier van een onbeschadigd ei.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Een Frans gezegde luidt: "Wie van lekker eten houdt, is een keer per jaar goed ziek"

Die houden we er in

Ik maakte me ook geen zorgen, maar wil dan wel graag weten hoe en wat. Of nou ja, meer in hoeverre iets voor eenden, überhaupt onze dieren, mijn manier van bereiden, etc. van toepassing is.

Gelukkig ben ik eigenlijk nooit 'goed ziek' van onze projecten,

Geplaatst:
... Salmonella enteritidis kan ook aanwezig zijn in de dooier van een onbeschadigd ei.

Dat hoorde ik ook deze week ook al op radio 1 en ik volg dit topic ook met belangstelling.

link en citaat:

Hoe raakt een ei besmet met Salmonella ?

Bacteriën zijn aanwezig op de buitenzijde van een eierschaal. Eieren verlaten namelijk het lichaam van de hen via dezelfde weg als de feces. Daarom worden de eieren in de fabriek schoongemaakt, maar desondanks kunnen er nog steeds bacteriën aanwezig zijn waardoor goed koken en het wassen van handen nodig zijn om ziekte te voorkomen. Salmonella enteritidis kan aanwezig zijn in een onbeschadigd en heel ei. Deze bacteriën zijn aanwezig in de ovaria of oviduct van de hen, nog voordat de schaal om het eiwit en dooier wordt gevormd. Op deze wijze kunnen eieren besmet raken met Salmonella enteritidis, zelfs wanneer de bacterie geen ziekte bij de hen veroorzaakt. Om vermeerdering van deze organismen in het ei te voorkomen, is koeling advieseerbaar. Besmette eieren moeten 6 minuten gekookt worden voordat ze veilig worden beschouwd. Wanneer je geen enkel risico wilt lopen, serveer dan geen zachtgekookte eieren.

Bron: http://iastatefoodservice.custhelp.com

Was van plan dooiers van eendeneieren te gaan drogen, maar ik lees zojuist dat bij eenden meer kans is op besmetting

Geplaatst:

Ha,

Is het dan niet zaak om je eigen dieren vrij te houden danwel te krijgen van Salmonella Enteritidis? Dan kan je de eieren van je eigen dieren voor zaken als drogen gebruiken.

Dit overdenkende denk ik dat je het snelste weet of je eend besmet is wanneer je een ei laat testen op de aanwezigheid van deze bacterie. Blijkt dat zo te zijn dan kun je de eend ervoor behandelen.

Bij mijn eenden denk ik dat ik hun eerste ei in hun leven ga laten testen. En wanneer ze een keer aan de schijterij gaan de ontlasting. Pas als het in de ontlasting wordt gevonden en ik heb behandeld, dan test ik het eerste ei na het einde van de behaneling om te kijken of het weg is.

Gwen

Geplaatst:

O jasses, maar weer snel vergeten

Misschien een idee voor mensen in de risicogroep om de eieren eerst te pasteuriseren?

Lijkt me in gewikkeld, maar voor jou een optie, Gwen?

Geplaatst:

Hi,

Dan kan ik ze net zo goed opbakken, hard koken of in recepten zoals cake verwerken. Dan hebben ze ook volledige verhitting gehad en zijn verwerkt.

In het door mij gelinkte artikel las ik ook dat slechts 5-13% van de eieren die door een besmet vrouwelijk dier worden gelegd besmet zijn met Salmonella. Dus dan valt het bijna niet te controleren. Dus goed op mijn beesten letten en als ze symptomen krijgen daar actie op ondernemen is denk ik de beste manier.

Gwen

Geplaatst:

Hm, ik geloof niet dat je die pasteurisatielink bekeken hebt

Geplaatst:

Ha,

Jawel, en wordt geadviseerd om het ei na pasterutiseren meteen te verwerken.

Wat ik tricky vind is, stel je bereikt net niet die temperatuur omdat je thermometer net niet nauwkeurig genoeg is dan viert de Salmonella feest. Het is dan ideaal warm om snel te vermeerderen.

Wordt het net te heet, dan stolt je ei en kun je er vervolgens niks meer mee....

Tsja dat is vragen om frustraties en ook dat je zonder het te weten een Salmonellabom kunt hebben gemaakt.

Gwen

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Dit gelezen te hebben wil ik wel even aantekenen dat in Frankrijk op het platte land bijna iedereen zelf Mayonaise maakt, en nog nooit iemand gehoord die er ziek van werd. Wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat het niet kan. Jaren 80 hebben mijn gezin en ik Salmonella besmetting gehad van gehakt. Het restant had ik aan een vriend gegeven een dag erna, die was ook heel ziek geworden. Eieren staan er om bekend, maar er zijn veel meer voedings middelen waar je ziek van kan worden.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...