Geplaatst: 22 augustus22 Aug Auteur Helaas... niet alleen maar leuk nieuws: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 augustus22 Aug Potverdorie! De kop is ook weg? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 augustus22 Aug Auteur Ja, een roofvogel. Nee de kop zit er nog wel aan, daar ergens onder die berg met veren. Het ging ook al wel weer lang goed. We willen die kippen graag veel ruimte geven, maar het is niet te doen om daar dan een net overheen te spannen. Nu zitten ze weer even in hun kleinere stuk met extra bescherming. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Zonde zeg, blijven natuurlijk makkelijke prooien met die witte veren. Hier zie en hoor ik de buizerds elke dag dan ben ik blij dat onze volgens veilig binnen zitten. Inderdaad wat je zegt een groot stuk met net is niet te doen...
Geplaatst: 25 augustus25 Aug Auteur Vandaag waren wij de roofvogels en hebben we 12 kippen geslacht. Ging weer als een trein! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 september11 Sep Auteur De dames zijn alweer aan de leg (ok, niet zo snel als de kwartels van @Wortel , maar toch)Iedereen vermaakt zich prima, al zijn er echt wel erg veel hanen en die zijn wel eens nogal irritant naar elkaar. Ook kukelen ze vaaaak! Tussen het hoge kruid: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 september11 Sep Zeker vlot Jorieke! Toch een mooi gezicht die witte kippen in het gras.
Geplaatst: 11 september11 Sep Auteur Binnenkort 'verdwijnen' er wel een paar van die hanen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 september29 Sep Auteur In de wei van de kippen staat nog een verplaatsbare ren. Zodat ie niet ergens anders in de weg staat nu we em niet gebruiken. En vanmorgen zat 1 van de kippen op het dak! Het is een avontuurlijk clubje dit jaar Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 september29 Sep Knappe kip kan toch best een stukkie vliegen dan! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Auteur We hebben gisteren en vanmorgen weer goed wat kippen (vooral hanen) geslacht. Dat ruimt mooi op, en de vriezers vullen zich gestaag met mooi en heerlijk vlees. Vandaag troffen we een kip met een groen stuk filet. Nou ben ik al even lid van een Facebookgroep voor buitenkiphouders, en daar had ik het al wel langs zien komen. Maar ik moest weer even opzoeken wat het nou is: Green muscle disease. De AI van Google legt uit: "Green muscle disease" wordt in het Nederlands vertaald als "Diepe borstspierziekte" (deep pectoral muscle disease) of "Compartimenteringssyndroom". Het is een aandoening bij pluimvee waarbij de borstspier, door zwelling en klem te komen zitten, onvoldoende doorbloeding krijgt, afsterft en een groene kleur krijgt. Meer informatie over de aandoeningOorzaak: Het ontstaat bij snelgroeiende rassen, zoals vleeskippen, en wordt veroorzaakt door overmatig vleugelslaan, waardoor de spier opzwelt en bekneld raakt tussen het borstbeen en de buitenste spierlaag. Gevolgen: Door de beknelling sterft weefsel af en ontstaat een groene kleur. Kenmerken: De aandoening is het best zichtbaar langs het borstbeen, maar de groene kleur verdwijnt na een tijdje en wordt vervangen door wit, littekenweefsel. Voorkoming: Goede huisvesting, voeding en stressmanagement, en het vermijden van overmatig vleugelslaan, kunnen het risico op deze ziekte aanzienlijk verminderen. Andere namen: De ziekte staat ook bekend als Oregon disease of deep pectoral myopathy. Gelukkig is het overige vlees wel gewoon goed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Ai misschien ook wel pijnlijk voor de kip? T was vast die ene van bovenop de ren😉 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Sneu! Tenminste, dat denk ik. De kip heeft zich misschien niet okee gevoeld.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Ja dat zou je denken. Maar er was verder geen kip in de groep die niet mee kwam of zielig leek. Zo op het oog dan. En de rest van de kip was stoer en stevig en dik. 1 van de zwaardere dames. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Auteur Nou, weer een roofvogel die een poging deed om 1 van de vleeskippen te pakken. Toen dat niet lukte (ik heb wel een boel veren gevonden, maar iedereen was nog intact verder!) vloog ie door naar onze legkippen hier bij huis. Daar was ik in de tuin bezig en ik kon iedereen veilig en wel weer opsluiten in hun overdekte ren. Daar hadden ze zelf al dekking gezocht, ze hebben hun vluchtplan goed op orde de laatste tijd Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Ja een gewaarschuwde kip telt voor twee, mijn ervaring is dat ze zeker alerter worden..niet zoals de eenden..die moeten dus nu ook wel oppassen maar dat zit niet zo in hun systeem. Een volgende prooi voor die roofvogel misschien? Wij hadden dat wel sperwer of havik die een loopeend pakten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 november4 Nov Auteur Nou, ons vleeskippenseizoen is nu echt afgesloten. Afgelopen zondag hebben we de laatste kippen geslacht. Het hok is netjes uitgemest en staat nu te luchten want de houten vloer werd toch wel een beetje nat en goor met het weer van de laatste weken. In de zomer droogt alles daar binnen mooi op steeds, zeker als de kippen alles af en toe even door elkaar harken Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.