Posted April 2, 20178 yr Hallo, Zijn er op dit moment mensen met ervaring M.b.t de Stauntonia? Is het een gemakkelijke groeier? Waar is die aan te schaffen? Regenwormen graven gangen, en veel!
April 2, 20178 yr Ik heb een aantal zaailingen van januari 2016 staan, nog in pot. Zaden kwamen van Allseeds (website van ik denk een liefhebber, die ook wat aparte, interessante en kwalitatief prima zaden + bollen/knollen verkoopt). Hoewel ze meestal als niet echt winterhard wordt beschreven op allerlei websites is de ervaring van Allseeds en ook van Marc Geens van de Vlaamse kruisbessenproeftuin anders. Die hebben de plant al vele jaren met succes. Bij Marc Geens staat een huishoge tegen de zuidoostgevel van het huis. Ik was daar in januari 2016, de klimmer had nog blad (= deels wintergroen) en net rijpe vruchten. Lijken wat op aardappels. Eentje geproefd toen, vond ze lekker, zijn gevuld met een zoete gelei, maar wel veel flinke en harde zaden erin. (Die ook vrij makkelijk weer kiemden ) Heb aan diverse mensen zaailingen weggegeven op de moestuinforumdag voorjaar 2016. Die hebben dus ook ervaring ermee.... Ik ben van plan om de planten (op 1 of 2 na die ik op reserve houd) binnenkort uit te planten aan de rand van het bosdeel van de bostuin, in een veel opener fruitgegeelte, zuidwest gericht en beschut tegen noorden en deels oostenwind, zodat ze in een aantal grote iepen en meidoorns kunnen groeien...een geschikte muur is er niet. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
April 3, 20178 yr Ik heb drie planten, die ik gekocht heb bij arborealis (goedkoop). Je hebt een mannelijke en vrouwelijke plant nodig voor vruchten. Ik hoop dat ik een mannelijke en vrouwelijke plant heb. Ze zijn niet winterhard (-10). Ik zet de mijne in de kas. De muur geeft passieve warmte af.
April 3, 20178 yr Het gekke met Stautonia is dat toen ik Marc Geens in mei 2016 sprak tijdens de tuindagen van Beervelde, hij tot mijn verbazing aangaf dat de plant het met de eenhuizigheid wel meevalt, in tegenstelling tot wat alle andere bronnen vermelden. Verder vertelde hij dat hij de vruchten van Akebia wel lekkerder vond dan van Stauntonia. Te koop bij Marc natuurlijk, Mark Bulk (Boskoop), Arborealis etc.
April 3, 20178 yr Ik ben benieuwd of ik ooit vruchten krijg. Ik hoop dat de bronnen het fout hebben over de tweehuizigheid. Ik vind het ook leuk omdat hij zo mooi bloeit, hij bijdraagt aan de biodiversiteit en het een rare vrucht is, dat gezegd ik ga niet in de kas een smaakloze vrucht kweken. Heeft iemand anders de vruchten nog geproefd? Wat is jullie mening. Zijn ze lekker of smaakloos? Akebia quinoa (meerdere rassen nodig) is overigens prachtig, dus als je een iets winterharde plant wilt hebben, dan is dit een veel betere keus.
April 3, 20178 yr Mijn gesprek met Marc ging ongeveer als volgt: ik vroeg hem hoeveel exemplaar hij aanbeval (3,4 of meer) om een kans te maken dat ik beide geslachten in huis zou hebben. Hij antwoordde dat dit helemaal niet nodig is en dat hij voorbeelden kent waarbij een solitaire plant toch vrucht draagt. Nu heb ik niet doorgevraagd of er sprake is van ongeslachtelijke voortplanting, of dat een langdurig geisoleerde plant als nog bloemen van beide geslachten ontwikkelt naar verloop van tijd, of dat de planten altijd al mannelijke en vrouwelijke bloemen dragen.
April 3, 20178 yr Heeft iemand anders de vruchten nog geproefd? Wat is jullie mening. Zijn ze lekker of smaakloos? Zie mijn stukje hierboven In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
April 4, 20178 yr Heb ik al gelezen, maar ik zoek het gemiddelde antwoord. Ik denk dat ik ze voorlopig in de kas ga zetten, omdat ik denk dat ik ze buiten niet in leven weet te houden.