Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opvoedtopic Indische Loopeend


Gwen

Aanbevolen berichten

Hi Sharon,

 

De bedoeling is inderdaad om de heren weg te doen. Uit het nestje dat ik van Jorieke heb is zeker dat er 3 man zijn en de witte maakt nog niet echt geluid en heeft nog geen krul in de staart, maar is denk ik ook een man. Dat houdt dus in dat er 4 eenden weggaan. Roeptoeter is zeker een dame en dan heb ik een egaal bruine erbij en dat is ook een dame en heb ik Moeke genoemd. De 3 witte zijn waarschijnlijk heren en zijn niet verwant aan een van de dames. Zaterdag komen er nog 4 kuikentjes bij waarvan ik het geslacht uiteraard nog niet weet.

 

Vroeger was de eendenhouderij een supergrote bedrijfstak in Nederland. Er bestond zelfs een Hollandse Pekingeend. Dat is een kruising tussen Duitse type Pekingeend en Indische Loopeenden. Die wil ik gaan kweken. Dan heb je het vangen van beestjes, hoge eierproductie en genoeg vlees op de botten in 1 vogel zitten. En het staat goed op de kaart dat je Hollandse Pekingeend serveert.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Nu zeker is wat de geslachten zijn kan ik namen gaan geven.

 

Hier komen ze:

 

De zwart gevlekte dame blijft Roeptoeter heten. Ze reageert er zelfs op.

 

De bruine eend zonder groene kop heet Vinnie (naar de echte naam van Goldfish)

 

De bruine eend met groene kop heet Jorietje (naar Jorieke)

 

De zwart- witte eend heet Joepie (naar Joep)

 

De witte eend heet Goldie (naar Goldfish)

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hi,

 

Vanwege de opdringerige aard van de heren heb ik Roeptoeter en Moeke apart gezet van hen. Toen zij binnen de kuikens van onbekende origine in het vizier kregen wilden zij er graag bij. Dat mocht wel van mij, aangezien ze dan vast aan elkaar konden wennen. Meteen lag het spul lekker te slapen en te soezen in de bench.

 

Nu, ruim een maand later kreeg Roeptoeter ineens nesteldrang nadat zij al een ruime week botergeil was. Ze groef een kuiltje en ging er dansend, zachtjes flapperend en snel kwakend in staan en in liggen. Vanmorgen vond ik dan ook haar eerste eitje <3 . Net zo groot als een ei van een kleine kip, met een mooi groen-bruin laagje. Wat was ik trots en verguld met haar cadeautje.

 

Amper 6 maanden oud is best snel . Hopelijk volgt Moeke snel haar voorbeeld en heb ik straks twee leggende eendjes. Zo leuk. En dat temidden van de kuikens waar zij zich kennelijk toch wel heel senang voelt.

 

Straks maak ik een gode foto voor erbij.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen bruin laagje? Onze eendeneieren zijn spierwit. Wat voor een kleur hebben die van jou Jet? Want hier was laatst ook iemand die riep "oh en dan leggen ze van die mooie groene eieren!" Maar dat doen die van ons dus niet.

 

Staan de kerels al op marktplaats o.i.d.? Dan kan de rest naar buiten! Wel zo lekker (en normaal) voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

 

Ze komen buiten als ik thuis ben, houd ze zo min mogelijk binnen. Wil wel dat ze goed bewegen en echt eend kunnen zijn.

 

Er zijn nog wat mensen op vakantie waardoor ik de heren nog heb, maar hopelijk zijn ze voor het einde van de maand weg.

 

Misschien wordt de kleur van de eieren witter naarmate ze langer legt en de eieren groter worden. We gaan het vanzelf zien. Heb ook mensen gehoord dat hun jonge loopeenden om de dag ongeveer een eitje leggen.

 

Ben wel heel blij dat het super gaat met de andere dames en hun lompe maar schattige broertje. Die moet helaas ook weg, maar hij is zo grappig en leuk. En ineens veel groter dan zijn zussies geworden. Zelfs de dames zijn nu al zwaarder dan Roeptoeter en bijna even zwaar als de heren. Meer in hun eigen topic

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

 

Inmiddels legt Moeke ook. Prachtige grote (groter dan maat XL kippenei) groenige eieren. Ze graven nu vaak samen een kuil en gaan dansend en kwetterend hun nestje vormgeven. Zo leuk om te zien. Als ze binnen komen beginnen ze bijna meteen en slapen tussendoor.

 

De mannen gaan grotendeels naar de circusartiest dus dat is heel leuk. En een deel gaat naar een dierenweide als het goed is. Zoals ik het nu inschat hoeft (vrijwel) niets de pan in en dat vind ik wel een fijn idee.

 

De eieren verkopen heel goed aan het restaurant en zo kom ik wat uit de kosten.

 

Binnenkort foto's van de dames.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...