Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opvoedtopic Indische Loopeend


Gwen

Aanbevolen berichten

Hej,

 

Vandaag mochten ze voor het eerst zwemmn . In een grote cementkuip die ik in de badkamer heb gezet mochten ze lekker poedelen. Het water werd zwart en de kuikens schoon.

 

Toevoeging de volgende ochtend: Ze zien eruit alsof ze gefohned zijn. Heel mooi donzig en zijdezacht. Dat is best wel een verschil met de situatie voor het poedelen. Ze liggen nu heerlijk te chillen en te rekken en te strekken .

 

 

De filmpjes zijn heel donker geworden. Maar morgen in het daglicht mogen ze weer. Ze waren er zo blij mee dat ik het dagelijks ga proberen te doen. En met heel mooi en warm weer mogen ze in hun verblijf gaan poedelen om vast te wennen. Over een week of 2 is het boven de 15 graden en ga ik kijken of het dan warm genoeg is. Het verblijf is in de schaduw en wil niet dat ze ziek worden.

 

Fototje toen ze net in het badje zaten:

 

eendjes-eerste-zwemles71101493325251.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Gisteren mochten ze weer. Helaas was het in de schemering al te donker voor een goed filmpje. De foto's zijn redelijk geworden. Het kleinste lichte eendje kon net niet staan en begon na een paar minuten heel zielig te piepen. Heb toen een teiltje ondersteboven op de bodem gezet en mijn handen erbij zodat de uk goed kon staan en de kleine begon meteen de poedelen en te doen. Ze wennen daardoor ook goed aan mij want ik wil geen bange eenden.

 

De meesten gaan als ze in het water zitten met hun snavel onder en dan snorken. Denk om de neusgaten schoon te maken. Dat klinkt heel grappig. De grotere eenden gingen ook al kopje onder duiken zodat hun rug nat werd en met hun poten hun kop poetsen en met hun snavel zoveel mogelijk de rest.

 

Als ze weer droog zijn dan zijn het heerlijke flufballetjes. Soms slapen ze met hun grote snavel al onder de iniminivleugel. Het past voor geen meter en ziet er hilarich uit . Vaak liggen ze met een of twee poten languit gestrekt of omhoog stekend te slapen of met een vleugel uitgerekt. Echt heel grappige houdingen die ik de komende dagen ga proberen vast te leggen. Ook de groei van de veertjes vastleggen is nu echt wel nodig aan het worden. Het gaat zo snel nu.

 

BILD808971931493478966.JPGBILD809017741493478967.JPGBILD809728621493478972.JPGBILD809894931493478973.JPGBILD809986551493478974.JPGBILD810083351493478975.JPGBILD810112591493478976.JPGBILD810273971493478977.JPGBILD810347571493478977.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

De kuikens krijgen steeds meer veren en groeien enorm snel. Het lijkt aan de veren te zien dat in ieder geval 2 vrouwtjes erbij zitten vanwege de typische bruin- zwarte veren. Verder wordt eentje zwart en de twee lichte kuikens maken tot nu toe witte veren aan. Daarvan heb ik geen idee of het dames zijn. Het gedrag van alle 5 is niet typisch onderscheidend.

 

Voor het badderen. Het vormen van de veren kun je goed zien. Daarom wat meer foto's om zoveel mogelijk veren te tonen:

 

BILD810492201493679806.JPG

links vrouwtje? rechts zwart

 

BILD810594961493679807.JPG

Achterste vrouwtje?

 

BILD810633771493679808.JPGBILD810748441493679809.JPGBILD810879661493679810.JPGBILD810950791493679811.JPG

 

De kuikens na het badderen:

 

[film]

[/film]

 

Op de foto's kun je goed de groei van de beginnende penveren zien. Heel gaaf om alles zo goed te kunnen volgen:

 

BILD811079141493679933.JPGBILD811148411493679934.JPGBILD811289081493679935.JPGBILD811375661493679937.JPG

 

En tjeeetje, ze gaan zo goed de hoogte in

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Het uploaden van foto's lukte een tijdje niet, maar nu wel weer.

 

Dus hier komen ze deze zijn tussen 4 en 10 mei

 

Voor bad en verblijf verschonen

BILD812489191494614405.JPGBILD812592871494614406.JPGBILD812690681494614407.JPGBILD812950271494614410.JPG

 

In bad

BILD813773971494614413.JPG

 

Uit bad, schoon verblijf en droogpikken

BILD814096961494614415.JPGBILD814229271494614417.JPG

 

Ze zijn weer droog en het lijkt net of ze gefohnd zijn

BILD814675171494614419.JPGBILD814735151494614420.JPGBILD815134921494614424.JPGBILD815468831494614426.JPGBILD815723741494614429.JPG

 

Hier komen nog foto's van 11 en 12 mei.

BILD818181831494615403.JPGBILD818653371494615412.JPGBILD819267321494615415.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

Jaaaa dat klopt! Vooral heel leuk dat de 3 donkere kuikens toch alle 3 anders donker zijn en andere kleur verenkleed krijgen. En een van de witte krijgt steeds meer grijze veren.

 

De snavels veranderen ook constant van kleur en tekening. En de poten worden steeds meer oranje.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jane Doe,

 

De bench staat in mijn woonkamer (het is inderdaad net een stal in die hoek, LOL en ben er minder blij mee, maar ik kan nu even niet anders tot hun verblijf in de tuin af is. De cementkuip staat inderdaad in de badkamer. Inmiddels gaat het bijna niet meer, zo groot zijn ze.

 

Als de kuikens in bad gaan vang ik ze zo stressvrij als mogelijk (lastig) en stop ze dan met zijn allen tegelijk in een grote plastic bak met een opgevouwen vuilniszak met een laagje hooi erover op de bodem. De bovenkant dek ik af met een grote handdoek die ik strakgetrokken met de bak samen vasthoud. Doe ik niks bovenop de bak dan vliegen de kuikens mij om de oren.

Toen ze nog kleiner waren dekte ik de bak niet af want ze konden er niet uit. En ineens toen ze in de bak zaten op wg naar de badkamer vlogen ze rennend de bak uit op mijn bovenlichaam. Dat was best spannend, want ze kunnen gemakkelijk iets breken wanneer ze op de grond zouden vallen. Vervolgens schudde ik even en vielen ze terug de bak in.

 

Twee dagen geleden heb ik de kuikens een voor een op schoot gehad tot ze gingen liggen en een meelworm van mij aannamen. Sindsdien zijn ze renneriger als ik buk om iets in de bench te doen, maar wel veel sneller rustig dan voor de schootsessie.

In de cementkuip (tijdens het badderen) kan ik ze wel gewoon aanraken zonder stress en als ik ze hooi of gras of water geef komen ze vaak zelf even een knabbeltje aan mijn hand geven.

Voorlopig ga ik rustig door met ze aanraken en hun vertrouwen winnen. Dit vind ik belangrijk wanneer ik iets bij ze moet doen vanwge bijvoorbeeld verwondingen of wanneer een eend in moeilijkheden komt doordat hij vastzit en ik de eend los moet maken. Als ze in zulke situaties wild en bang zijn dan kunnen ze ergere schade oplopen zoals grotere verwondingen, ontstekingen enz.

 

Foto's komen weer. Ik zie ze gewoon groeien. Ongelooflijk en gaaf om te ervaren.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hey,

 

 

Wegens een sterfgeval kon ik even niet posten.

 

Maar de kuikens hebben niet stilgezeten. Ze zijn vrijwel volledig door hun dons heen en hebben een mooi verenkleed gekregen. En dat terwijl ze nog geen 2 maanden oud zijn. Ik voer ze echt geen Pokon, heus niet hoor

 

Steeds vaker neem ik ze op de arm om ze tammer te maken. Leuk vinden ze het niet echt.

 

Een van de kuikens kwaakt heel hard ten opzichte van de andere 4. Is dat al een geslachtskenmerk? Dit kuiken hitst ook de anderen op om heel hard door het hok te gaan rennen als ik er hooi bij doe of water ververs.

 

Ze zuipen nu zo'n 8 liter per dag weg en vinden het leuk om hun voerbak omver te lopen ookal staat deze in een hoek en hoeven ze dat niet te doen. De voerverspilling is hierdoor onnodig hoog.

 

De houtmot onderlaag is na 2 dagen bijna zwart van kleur en stinkt als een oordeel. Eigenlijk moeten ze allang naar buiten, maar ik heb achterstand met het bouwen van de dingen in de tuin. Best vervelend, want het is onderhand tamelijk onhoudbaar vanwege het stof en de stank die ze produceren.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Gwen,

 

Wat naar, nog gecondoleerd.

 

Is het geen optie om de eenden overdag (als je thuis bent) los te laten in de tuin? Of kunnen ze ergens ontsnappen?

 

Dat scheelt namelijk al heel wat poepjes in de bench en dus ook al wat stank! Wel verstandig om de poepjes die buiten belanden dan weg te spoelen met water (ivm vliegenoverlast). Ohja, en mijn monsters vreten alles wat ze tegen komen, misschien verstandig om planten tijdelijk af te schermen (dus ook de plantjes die ze van mij niet mogen eten, bijvoorbeeld het knoflookblad, aardbeienplanten, sierplanten etc.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

 

In de tuin wordt volop verbouwd, dus niet veilig voor ze.

 

Vandaag had ik een hoek in de tuin redelijk safe kunnen inrichten, inclusief slakken. Dus daar het badje neergezet. De eerste die vloog :o er bijna uit, maar bleef binnen toen er een ander bij zat.

 

Heb alles 1 voor 1 naar buiten gedragen. Na het badderen stonden ze bij het uitgangetje samen. Dus liet ik ze door de tuin naar binnen waggelen hun hok in. Ging heel goed. Nu liggen ze uitgeteld in hun schone hok.

 

Tegen de stank heb ik nu een supergoede oplossing. Door het houtmot heen heb ik de brokken voor in de kattebak als geheel gedaan. Dat absorbeert geurtjes als een malle. Dus is er geen amoniakstank meer te ruiken. Stof valt ook enorm mee omdat het geen mot is maar nog een brokje. Het is wel vermengt met mot, anders is het nog te hard voor de eendenflappers.

 

Ze zijn nu 8.5 week en heb ze 8 weken thuis.

 

BILD831972691496579803.JPGBILD832460531496579806.JPGBILD832664901496579807.JPGBILD832957661496579807.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

 

Ja ze zijn inderdaad super in de veren. En qua postuur niet te dik. Ik voel het borstbeen nog zitten. Verder her en der nog wat dons en onder de veren voel ik weer nieuwe zitten, want de huid is daar bobbelig.

 

Op filmpjes die eraan komen kun je mooi de lengte van de veren aan de vleugels zien.

 

Tot nu toe geen enkele vergroeiing of andere toestand. Ben er blij mee

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Vandaag waren de eenden zo aan het zeuren dat het leek of een tweede aan het kwaken was (wat ik misschien ook teveel hoop). In de avond besloot ik vanwege het verwachte noodweer om niet te gaan beitsen, maar was het wel nog heel licht.

 

Dus ik ving twee kuikens en bracht ze naar het badje buiten. Toen ik de kwakende roeptoeter haalde maakte die zoveel herrie dat de 2 kuikens buiten naarstig op zoek gingen naar een uitbraakmogelijkheid.

Toen roeptoeter was verenigd met de rest was het even rustig.

Vervolgens pakte ik de kleine bruine en stapte de zwarte zelf uit het hok en kuierde achter mij aan. Oh my wat schattig. Eenmaal buiten aangekomen waren de 3 buiten bezig met proberen uit te breken. De bruine zette ik bij de rest en de zwarte rende net de verkeerde kant op tegen het hekje aan, onder de stellages waar ik de kleine niet kon pakken.

Vervolgens fladderde het beest over een laag schotje wat voor de ingang zat, kwam klem te zitten en knalde vervolgens als een torpedo het badje in toen die los kwam.

 

Geen dier raakte gewond. Ze hebben zich een uur kostelijk vermaakt. Sjakie hield de wacht en blies en mepte vreemde katten de tuin uit, bij de kuikens vandaan. Hij heeft duidelijk geaccepteerd dat de kuikens nu bij de inboedel horen.

Zazou en Aramis meldden zich en mauwden naar mij omdat hun route werd geblokkeerd door de kuikens. Ze slopen om de kuikens heen naar mij toe.

Vlak voor dit gebeurde begon een baby te huilen. De kuikens waren muisstil en luisterden aandachtig met schuine koppies. Zooooo cute.

 

Toen het echt donker begon te worden deed ik het schotje voor het doorgangetje opzij. Ze vangen had toch geen zin, want ze stoven al weg wanneer ik met en gieter het badje bijvulde.

Wat ze mij iets te vaak deden was uitgebreid met hun vleugels slaan wat een koele wind veroorzaakte. Ze stonden op hun teentjes... Ze zullen toch niet....

 

Mijn moeder belde en ik zat gezellig te kleppen en de kuikens pikten zichzelf droog en hielden soms hun kop opzij en keken mij heel cute aan. Na een kwartiertje kwamen ze elkaar aanduwend door het doorgangetje heen mijn kant op. Ze liepen kwebbelend achter mij aan en mijn moeder genoot mee omdat ik de telefoon op speaker had staan.

Ineens gestommel en gekwaak achter mij. De kuikens waren rechtdoor het tijdelijke kasje ingelopen inplaats van rechtsom erlangs. Na wat infantiel gekwebbel van mij kwamen ze mijn kant op en liepen naar binnen. Inmiddels had Zazou in de gang een keel opgezet en was Sjakie voor mij langs naar binnen gerend. Want hij wist het ook even niet meer.

Sjakie nam ik op de arm waar hij zich vatklampte. De kuikens deden er 4 pogingen over om langs mij naar hun hok te lopen. De twee grootsten kwamen er zelf in en de drie kleinere heb ik er even in getild.

Vervolgens een opgewonden gekwebbel en de nacht kon beginnen.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

 

 

Het naar buiten doen van de kuikens in hun tijdelijke verblijfje is steeds verder opgerekt en uitgebreid. Nu zijn ze zo'n 18 uur per etmaal buiten en kan ik zelfs kort weg. De buurtkatten laten hen met rust en mijn katten waken over ze.

 

Helaas zijn ze flink aan het snaaien gegaan aan de aardbeiplanten die nu in hun stuk stonden om nog verpot te worden. Maargoed, dat trekt wel weer bij.

 

Ze lopen nu zelf van nachthok naar buitenverblijf en vice versa en dat is een heeeel cute gezicht.

 

In het badje zwemmen en klooien ze heel veel. Ze schijten er ook extreem veel in. Als ik veel oude rozen heb gooi ik de blaadjes in het badje die ze vervolgens opsnepperen.

 

Ze verkloten hun voer echt enorm. Ben aan het uitvogelen hoe ik de verspilling terug kan dringen. Dit is gewoon zonde. Ze eten ook minder dan eerst.

 

De eenden zien er nu wat mottig uit en zijn flink aan het ruien. Het valt ook op dat ze zijn afgevallen wanneer ik ze optil. Ze zijn een stuk lichter. Echt mager tonen ze niet.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang heb jij ze onder de warmtelamp (gehouden)? Mijn eendjes zijn nu 3,5 week oud en die struinen al halve dagen buiten. De nacht heb ik ze binnen, maar ik neig ertoe de warmtelamp bij ze weg te halen, zeker nu ik die elders goed kan gebruiken.

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

Hoelang het nodig is hangt af van hoe warm het is bij jou binnen en hoe warm de lamp is.

 

Het is nu bijna midden zomer dus vast in huis ook al veel warmer. Zolang ze echt onder de lamp gaan liggen hebben ze de warmte nodig. Zodra ze er vandaan gaan liggen onder de lamp weg kun je de lamp weglaten.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedesmorigens,

 

 

Afgelopen nacht zijn de eendjes buiten gebleven, maar wel onder toeziend oog van mij. Nu slaap ik vanwege zware medicatie superveel en was vannacht wakker. Al rond half 3 in de nacht begon het licht te worden en heb ik de planten buiten water gegeven en het badje van de eendjes verschoond.

Tijdens het sproeien gingen ze onder de straal staan en lieten zich afdouchen en hapten naar de waterstraal. Ik heb mij echt kostelijk vermaakt met ze.

 

Inmiddels kwaken er sowieso drie, waarvan Roeptoeter echt veruit het hardste. De twee die nog niet echt kwaken beginnen wel wat meer praatjes te krijgen maar zijn nog wat hees. We wachten in positieve afwachting op hoe hun geslacht gaat zijn. Hopelijk zijn het vijf dames, dan kan ik ze allemaal houden en een mooie woerd voor ze zoeken.

 

Ze zijn steeds beter in het vinden van slakken en krijgen ze ook steeds beter weg. Echt mooi zoals eentje vanmogen met een slak in de snavel rondrende met de rest achter zich aan . Ze eten niet echt goed van hun kuikenvoer gemengd met kippengraan, dus maar even uitpluizen wat ik ze nog meer kan geven zodat ze goed blijven eten. Heb het idee dat ze wat te licht zijn en niet echt goed groeien.

 

Voor wat betreft hun gedrag zijn er wat veranderingen op te merken. Ze poedelen niet echt veel meer in het water Als eentje in het water gaat dan spettert die zo hard dat de andere eenden achteruit deinzen. Hilarisch om te zien.

Ze staan met name om het badje heen en snepperen in het water. Binnen een uur is het water weer zo goor dat het net lijkt of ik het dagen niet heb verschoond.

Verder pikken/happen ze steeds vaker naar elkaar en gaan dan een soort van snavelstoeien met elkaar. Het ziet er niet agressief uit, meer speels.

 

Soms is een van mijn katten dapper en gaat bij de eendjes in het verblijf zitten. Meteen komende eendjes op de kat af en gaan er tegenaan kwaken. Hilarisch om te zien. Als de eendjes een van mijn katten op de schutting of langs het verblijf zien lopen beginnen ze meteen enthousiast te kwaken en lopen een stukje op met de kat. Gek genoeg reageren ze niet op de katten die niet van mij zijn. Om de een of andere reden weten ze het verschil tussen welke kat 'erbij' hoort en welke niet.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwak kwaak snater,

 

Hierbij wat foto's van de eendjes nu. Ze beginnen andere veren te krijgen. Veel lichter met stipjes. Heel bijzonder. De zwart- witte heeft schitterende metallic vleugels.

 

Het lijkt rommelig, maar komt doordat de nieuwe veren veel lichter zijn. Nu zijn ze 12.5 week oud ongeveer.

 

eendjes-22-juni-201758441498284723.png

 

Filmpje van de douchende eendjes houden jullie nog tegoed.

 

Nu geef ik het voer natgemaakt en het gaat er veel makkelijker in en minder verspilling. Dus voorlopig doe ik dat maar. En ik ga kijken voor watervogelkorrel. Dan ga ik 1/2 kuikenkorrel, 1/4 graanmix 1/4 watervogelkorrel voeren en kijken hoe dat gaat.

 

De mannelijke eendjes hebben een prachtige bestemming gekregen. Ze gaan naar restaurant RIJKS, in het Rijksmuseum in Amsterdam. Dit restaurant heeft een michelinster. De chef, Joris Bijdendijk heeft een prachtige dry aged duck op de kaart staan waar ik afgelopen woensdag van mocht genieten. Dat, maar dan nog net iets specialer wordt de bestemming van de eenden die ik niet houd. Daarnaast ga ik planten voor hen telen die in de museumtuin en kas/orangerie komen te staan zodat zij hun collectie en aanbod voor in hun gerechten verder uit kunnen breiden. Op deze manier erkenning voor je passie krijgen en wat je met veel liefde en toewijding grootbrengt is fantastisch. Nu heb ik drie toprestaurants en een brouwer waar ik mee samenwerk. En meer kan mijn achtertuin niet aan, lol.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...