Ga naar inhoud

Chocoladewingerd (Lat: Akebia), ervaringen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier hebben we de Akebia quinata staan (2 stuks). Na een paar jaar na aanplant hingen er een aantal vruchten in die we rijp hebben laten worden. De smaak was niets bijzonders en er zat ook weinig vruchtvlees aan met veel bittere zaden erin. De planten staat er nog steeds en hebben daarna geen vruchten meer gegeven. We hadden ze overigens niet voor de vruchten gekocht.

• 1 year later...
Geplaatst:

Die is prachtig!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wow! Wat mooi!

Ik heb ze sinds vorig jaar in de tuin staan, voor de naam gekocht, maar helaas nog geen bloemen. Wie weet heb ik volgend jaar mazzel, want vind het er prachtig uitzien.

Geplaatst:

Ik was net bij de overbuurvrouw, toen er een prachtige plant in de tuin stond , hij groeide moeiteloos dus de buurvrouw gevraagd om snoeiafval. Nu lees ik dit en blijkt het de chocolade wingerd te zijn. Wij wisten beide niet of hij te stekken viel. Dus we hebben takken afgeknipt. En een deel op water gezet en een deel met kaneel in potgrond. Ben benieuwd of er iets aanslaat

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb geprobeerd die van mij te vermeerderen maar dat blijkt erg moeilijk. Hij legt zichzelf wel af, maar dan zet ik die nieuwe scheuten in potten, en een paar seizoenen later zijn ze weggekwijnd. Ik heb geen idee waarom die nieuwe scheuten het telkens niet redden.

Ik heb er een ander plantje bijgekocht, zodat ik misschien toch bevruchting krijg:

SjWlyts36031570626897.jpg

Dit plantje deed niet veel dit seizoen, en ik had zeker niet verwacht dat die de andere zou bevruchten.

Maar het was vandaag een wat druilerige dag, zo'n dag dat je wat lusteloos door het raam naar de voortgaande regen zit te kijken, en toen zag ik een blad wat een beetje rose van kleur was en bij nader inzien misschien toch geen blad was:

48869803368_964f389a98_o.jpg

Naar buiten toe, er bleken meer te zijn:

SjWtwa53401570627944.jpg

Dat was een verrassing! Ze waren al opengebarsten, ik denk goed om te eten dus. De rose kleur is mooi:

SjWboard52711570629244.jpg

De smaak is even wennen, de eerste beet viel me niet mee. Zoet zijn ze niet, misschien een beetje tonic-achtig. Toch had ik wel zin in meer toen ik er één op had, maar ik laat ze nog even liggen op dit moment.

Maar ze doen het hier dus wel in Nederland, want deze vruchten zijn gevormd gedurende een zeer matige Friese zomer, en ze zien er mooi uit. Er werd gezegd dat ze weinig vruchtvlees hadden, ja, dat is zo in verhouding tot de grootte van de vrucht, maar bij mijn vruchten kom ik op een vruchtwand van 8 mm. De vruchten zijn vrij droog en licht van gewicht, de schil eet je makkelijk mee en pitten zijn eenvoudig te verwijderen. Als de vruchten openbarsten blijken de pitten zelfs op een kluitje in het centrum van de vrucht te blijven zitten, los van de buitenste wand die je eet.

Ik ben wel erg opgetogen dat ik zomaar deze vruchten had.

48869902568_46b2ca82d5_o.jpg

Geplaatst:

Ze zien er inderdaad prachtig uit ! Hier gingen de meeste blaadjes dood. Vooral in de grond ging het snel.

Twee blaadjes staan nog steeds op een glas water. 1 is duidelijk verdikt . Ik verwacht dat daar wortels aan gaan groeien. Maar het duurt allemaal erg lang ach we hebben geduld

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Een zaaipoging:

LytseAkebia57981579343576.jpg

Ik heb de zaadjes in de herfst al in deze pot gestopt en buiten gezet, voor het geval ze een koudeperiode nodig hebben. Dat is denk ik niet zo.

Af en toe ontkiemde er wat, maar dat redde het niet, want het was buiten. Dus ik heb de pot een tijdje terug binnen gehaald, hier voelen de zaailingetjes zich beter bij. Nu maar voor een licht raam houden, dat lijkt vooreerst de beste plek.

Waarschijnlijk was voorjaarszaai beter geweest, maar ontkieming is in elk geval geen probleem. Ik ben benieuwd of het me lukt om hier volwassen planten van te krijgen, want met afleggers wilde het maar niet lukken. Vanuit zaad heeft ook het voordeel dat je genetisch unieke exemplaren krijgt, wat nodig is voor kruisbestuiving.

Geplaatst:

Wat goed! Erg leuk Roeier! Ik had nav jouw topic ook een chocolade wingerd besteld, vond alleen de naam al mooi, maar wegens ruimtegebrek maar 1. Geen vruchten helaas. Wel een mooie plant om te zien.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit is de White Chocolate 5 Februari, die blijkt wintergroen te zijn. De schutting ook trouwens.

Mijn pentaphylla is alle blad allang kwijt, maar dat van de White Chocolate oogt zelfs nog fris.

WhCh5Feb82551580904096.jpg

• 1 year later...
Geplaatst:

We hebben twee akebia's, een witte en een paarse.

Gekocht omdat ik in Apenheul jaren geleden eens naast een bloeiende paarse akebia heb gestaan die zoooo ontzettend lekker rook!!!

Maar dat doen die van mij niet en dat is best een afknapper...

We wonen in Noordoost Groningen, een paar honderd meter van de Eems met fikse kou en straffe noordenwinden, zeelucht, zilte, zure grond en de akebia's doen het ontzettend goed. Ze staan allebei tegen een eigen paal van een afdak ten zuidoosten van een schuur, groeien heel hard, bloeien mooi, maken het aanzicht van de schuur veel gezelliger. En.... ze geven best veel vrucht! 

Ik ben nu op zoek naar recepten om er wat van te maken en wil allereerst weten in welk stadium ik ze moet plukken om er plezier van te hebben, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Al zoekend kwam ik hier terecht. Is er al iemand die het heeft gewaagd om te oogsten en hoe beviel dat?

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen weekend 2 chocoladeranken gekocht. Binnenkort wil ik een pergola maken waaronder de bijenkasten komen te staan. Deze pergola wil ik laten begroeien met deze klimmer.  

Akebia quinata, in het nederlands chocoladerank genoemd, is een fors opgaande halfwintergroene klimplant met een breedgespreide groeiwijze. De bladeren zijn samengesteld, vijftallig en handvormig, de deelblaadjes zijn eirond, leerachtig en donkergroen tot blauwgroen gekleurd. Deze chocoladewingerd bloeit in april en mei met kastanjerode tot chocoladekleurige, aangenaam geurende bloempjes in hangende trosjes, later gevolgd door opvallende augurkachtige violetpaarse vruchten. Akebia quinata houdt van een standplaats in de halfschaduw, volle zon kan ook; mits de bodem voldoende vochtig is en de plant met zijn voeten in de schaduw staat. De plant is verder goed winterhard en eens gevestigd ook redelijk droogte tolerant

287FD27B-1BB8-4208-AC14-508D3C513EAC.jpeg

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst een bloeiende chocoladewingerd! Helemaal in mijn nopjes.

Foto uploaden lukt niet maar ga het later nog wel proberen.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb er maar 1, dus dat vrees ik niet… maar vind het al heel leuk dat hij eindelijk bloemen geeft. Had hem gekocht nav de verhalen van Roeier ooit.

baad5ca60004633602a8b08e20522497.jpg

Geplaatst:

Wat gaaf! Ik heb ook 3 akebia's in de tuin, door de postings van roeier. Bloemen hebben ze nog niet, maar ze groeien wel flink.

• 4 maanden later ...
  • 2 years later...
Geplaatst:

Het witte vruchtvlees - dat vergeven is van eetbare maar harde pitjes, veel mensen proberen die uit te spugen door alles in een keer in hun mond te stoppen en dan maar zuigen en etc..... - heeft wel wat weg van Lychee en smaakt wat weeïg met zeker okay.  Maar ja die pitten zijn wel een ding en hoewel het grote vruchten zijn, valt het vruchtvlees (dat een beetje los op een kluitje in de vrucht zit) qua volume tegen in verhouding tot de vruchtomvang.  Ik heb mij nog niet gewaagd aan het wokken of frituren van de schil, wel heb ik er even aan geknabbeld en kan bevestigen dat dit een kinine/bitter lemon achtige bittere smaak heeft. Echt iets voor een liefhebber en niet voor een doorsnee fruitliefhebber. Voor meer informatie zie wat Marc Geens van proeftuin.eu er over schrijft.

Per saldo zou ik dit zien als een mooi rankend siergewas met eetbare vruchten en niet als een eetbare vrucht met hoge sierwaarde. Maar het is dus wel beter dan die bittere Ribes of die Boliviaanse fuchsia waar wij elkaar eerder tegen kwamen in een gesprek op dit forum.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...